تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

فیلم آموزش نحوه شستشوی پنل خارجی کولر گازی (کندانسور)

سرمایش و گرمایشسرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

در روزهای گرم تابستان که کولر آبی و پنکه خوب کار نمی‌کنند ، وجود کولر گازی موهبتی بزرگ است. بزرگ‌ترین مزیت کولر گازی این است که با سرعت زیادی دمای محیط را به درجه دلخواه می‌رساند. تمیزی پنل بیرونی کولر گازی (AC) تاثیر قابل توجهی در قدرت کولر دارد. وقتی کندانسوری در طول زمستان بلا استفاده باشد و گرد و غبار جمع کند قادر نخواهد بود گرمای محیط خانه را به بیرون منتقل کند و چرخه خنک سازی متوقف می‌شود.
بنابراین، پنل خارجی کولر قبل چند وقت یک بار نیاز به تمیز کاری خواهد داشت. در این مقاله نحوه شستشوی پنل خارجی کولر گازی به شما آموزش داده خواهد شد تا خودتان بتوانید کولرتان را سرویس کنید. در بخش فیلم آموزش شستشوی پنل خارجی کولر گازی تعمیر کار ماهر کولر گازی اچاره به شما یاد می‌دهد چگونه کندانسورتان را تمیز کنید. با ما همراه باشید.

فیلم شستشوی پنل خارجی کولر گازی

همان‌طور که می‌دانید کولر گازی می‌تواند محیط خانه تا دمای مشخصی که شما تعیین می‌کنید خنک کند. مثلاً می‌توانید آن را روی دمای ۲۱ درجه تنظیم کنید. کولرگازی طبق یک اصل ساده کار می‌کند که در آن از مایع سردکننده یا مُبَرِد استفاده می‌شود. مایع سردکننده یک ویژگی خاص دارد و آن این است که دمای جوش پایینی دارد. یعنی به‌سرعت می‌تواند تبدیل به بخار شود و مجدداً طی فرآیند تقطیر به مایع تبدیل شود.

درواقع همین تغییر حالت دائم به گاز و مایع دلیل خنک‌کنندگی کولرگازی است. کولرگازی از دو شبکه لوله‌ای به نام کویل تشکیل شده است که به هم متصل‌اند و مایع سردکننده دائماً در حال عبور کردن از این لوله‌ها است.
به شبکه لوله‌هایی که داخل خانه قرار می‌گیرند اوپراتور گفته می‌شود و به آنهایی که در محیط بیرون قرار می‌گیرند کندانسور می‌گویند. اساس کار کولرگازی بر این اصل استوار است که اواپراتور باید سردتر از دمای اتاق و کندانسور گرم‌تر از هوای اطراف آن در محیط بیرون باشد. تحت این شرایط با جریان دائم مایع سردکننده، گرما از هوای اتاق گرفته شده و به محیط بیرون هدایت می‌شود.
دو بخش مهم در کولر گازی نیاز است تا اصلی که در مورد آن صحبت کردیم پیاده‌سازی بشود:

کمپرسور و شیر انبساط: کار کمپرسور این است که فشار مایع سردکننده را زیاد کند. وقتی این مایع فشرده می‌شود دمای آن بالا می‌رود و به گاز تبدیل می‌شود. بنابراین دما و فشار در خروجی کمپرسور خیلی بالاتر از دمای محیط است و به‌راحتی در واحد کندانسور به محیط منتقل می‌شود. فَن کندانسور هم این کار را ساده‌تر می‌کند. وقتی گرما به محیط داده می‌شود گاز متراکم شده و مجددا به مایع تبدیل می‌شود.

تعمیر کولر گازی
تعمیر کولر گازی

در خروجی کندانسور شیر انبساط قرار گرفته است و هدف از آن این است که جریان مایع سردکننده را تنظیم کند. بنابراین با عبور از شیر انبساط کاهش فشار داریم. دمایی که ما روی کولرگازی تنظیم می‌کنیم با میزان افت فشار در این بخش ارتباط مستقیم دارد.کاهش فشار در شیر انبساط باعث می‌شود بخشی از مایع به گاز تبدیل بشه و مایع سردکننده خنک شود و در تماس با هوای اتاق آن را خنک کند.

در نهایت هنگام عبور هوا از فیلترهای موجود در کولر گازی گردوغبار آن هم گرفته می‌شود و هوای خنک شده و تمیز به اتاق دمیده می‌شود. مایع سرد کننده با خنک کردن دمای اتاق خودش گرم می‌شود و تبدیل به گاز می‌شود و به سمت کمپرسور میرود تا این چرخه مجددا تکرار شود. از آنجا که دمای اواپوراتور کم است بخار آب موجود در هوا تبدیل به مایع شود به همین دلیل است که در کولر گازی به لوله‌ای برای تخلیه آب نیاز داریم.

اما کولر گازی چطور دما را در یک درجه خاص ثابت نگه می‌دارد؟ ساده است، این کار توسط ترموستات انجام می‌شود و با رسیدن به دمای مطلوب دستور خاموش شدن دستگاه صادر می‌شود. شستشوی پنل خارجی کولر گازی برای اینکه این روند به درستی پیاده‌سازی شود  ضروری است. با تعمیر کار کولر گازی آچاره همراه باشید تا یاد بگیرید خودتان پنل کولرتان را مثل روز اولش تمیز کنید.

آموزش تصویری شستشوی پنل خارجی کولر گازی

برای سرویس کولرگازی برق قسمت خارجی را کامل قطع کنید تا در هنگام شستشو جریان برق برای شما ایجاد مشکل نکند. زمانی که فن‌های کولر را تمیز می‌کنید اگر برق دستگاه وصل باشد ممکن است ایجاد برق گرفتگی کند. برق قطع برق این قسمت می‌توانید کل دستگاه را از برق جدا کنید یا فقط قسمت بیروی آن را در صورتی که دارای چنین کلیدی است از برق جدا کنید.

بیشتر بخوانید: فیلم آموزش نحوه شستشوی پنل داخلی کولر گازی

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

  • از یک برس یا دستگاه مکش هوا مانند جاروبرقی برای تمیز کردن فن قسمت بیرونی دستگاه اسپیلیت استفاده کنید. فن کندانسور پره‌های نازک و فلزی ای دارد که باید با جاروبرقی به خوبی آنها را تمیز کنید. لوله جاروبرقی را به صورت عمودی و افقی روی پره‌ها حرکت دهید تا خوب تمیز شوند.

پنل خارجی کولر گازی

  • اگر روی پره‌ها را جرم گرفته است سعی کنید با یک چاقوی بلند به ارامی جرم‌ها را جدا کنید. اگر می‌خواهید کارایی کولر شما بالاتر برود بایستی کل پره‌ها را به این صورت کاملا تمیز کنید. ابزار‌های مخصوصی نیز در بازار برای این کار وجود دارند که می‌توانید ازآنها برای تمیز کردن پره‌ها استفاده کنید.

 شستن کندانسور کولر گازی

  • سعی کنید با استفاده از ابزار مخصوص پوشش خارجی قسمت بیرونی را باز کنید و فن را کاملا جدا کنید و کندانسور را شستشو دهید. شستشوی کندانسور کولر اسپیلیت از مهم ترین مواردی است که در شستشوی کولر باید مورد نطظر قرار دهید. باید توجه کنید که برای تمیز کردن کولر به صورت کامل حتما قسمت‌های الکتریکی دستگاه را جدا کنید. فن به کندانسور متصل است بنابراین نمی‌توانید آن را به صورت کامل جدا کنید. حتما دفترچه راهنمای محصول را برای باز کردن قسمت‌های مختلف دستگاه جهت تمیزکردن چک کنید.

تمیز کردن پنل خارجی اسپیلت

  • پره‌ها را با آب شلنگ کامل بشویید. شیر آب را به شلنگ وصل کنید و قسمت داخلی بخش فلزی را به خوبی با فشار آب بشویید. شستشو با آب این امکان را به پره‌ها می‌دهد که به خوبی تمیز شوند و کارایی کولر شما را بالاتر ببرند. احتیاج به فشار بالای آب شلنگ برای شستشوی مناسب پره‌ها نیست و در حد متعادل بهترین کارایی را خواهد داشت.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

شتشوی پنل خارجی کولر گازی

  • قبل از روشن کردن مجدد کولر تمام قطعات را خشک کرده و سر جایشان دوباره نصب کنید. از ابزار مناسب برای مونتاژ مجدد کولر استفاده کنید. پس از اینکه تمام قطعات را متصل کردید و جعبه خارجی را نیز کامل بستید می‌توانید مجددا دستگاه را به برق وصل کنید.

منبع: https://blog.achareh.ir/سرویس-و-تعمیر-کولر-گازی/

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید