آموزه‌های مفید برای مراقبت از پوست در میانسالی

زیبایی و سلامتپوست

اغلب شنیده‌ایم که پیر شدن اتفاق ناخوشایندی است که هر شخصی تجربه می‌کند. پیری تغییراتی در تمام بدن به‌وجود می‌آورد و پوست نیز از این قاعده مستثنی نیست. در جوامع ظاهرمحور کاملاً طبیعی است که داشتن پوستی بی‌عیب و نقص آرزوی بسیاری از افراد باشد. در این مطلب می‌خواهیم به شما بگوییم که پیری چیز بدی نیست و می‌توانید با رعایت ترفندهای مراقبت از پوست در میانسالی همیشه پوستی جوان و شاداب داشته باشید.

برای خدمات زیبایی و پوست و مو از منزل خارج نشوید: خدمات زیبایی در منزل با آچاره

انواع پیری پوست که در میانسالی شروع می‌شود

به‌طور کلی دو نوع پیری پوست داریم که در میانسالی بروز می‌کند: پیری طبیعی و پیری زودرس.

پیری طبیعی

پیری طبیعی فرایندی است که در اثر تغییرات هورمونی و در طی زمان به صورت طبیعی در بدن فرد به‌وجود می‌آید. در  فرایند پیر شدن طبیعی، بدن برخی تغییرات را تجربه می‌کند. برخی از این تغییرات به شرح زیر هستند:

  • فرسوده شدن سلول‌ها و بافت‌های بدن و از بین رفتن آنها
  • کاهش تولید کلاژن در بدن
  • کاهش تعداد سلول‌های حاوی رنگدانه و در نتیجه روشن شدن پوست و مو
  • نازک شدن لایه اپیدرمی و عروق خونی
  • تولید کمتر روغن توسط غدد چربی

حقیقت این است که نمی‌توان روند پیری طبیعی پوست را متوقف کرد، اما روش‌هایی وجود دارد که با به‌کارگیری آنها می‌توانیم در سنین میانسالی نیز پوست زیبایی داشته باشیم.

برای مراقبت از لب‌های خود کلیک کنید: دستور تهیه بالم لب در خانه

پیری زودرس

پیری زودرس در شرایطی به‌وقوع می‌پیوندد که روند طبیعی پیری با اختلال مواجه شود. پیری زودرس به این معنی است که پوستتان خیلی زودتر از موعد پیر شده است. این موضوع در چگونه به نظر رسیدن شما در 20 سال آینده نیز بسیار تأثیرگذار است. در بیشتر اوقات پیری زودرس قابل پیشگیری است. دو عامل عمده‌ای که موجب پیری زودتر از موعد پوست می‌شوند، نور خورشید و سیگار کشیدن هستند. همه ما می‌دانیم که سیگار کشیدن چقدر مضر است. سیگار و دود تنباکو نه تنها به ریه‌های شما آسیب وارد می‌کنند، موجب پیری زودرس پوست نیز می‌شوند. نیکوتین، رگ‌های خونی را نازک و شکننده می‌کند و اکسیژن و مواد غذایی را از بین می‌برد. در نتیجه تولید کلاژن و الاستین با اختلال رو‌به‌رو می‌شود. همه این عوامل موجب می‌شوند که چین و چروک‌های عمیق در پوست ایجاد شود.

نور خورشید نیز دیگر علت چروک پوست است. آفتاب حاوی اشعه ماوراء بنفش (UVA و UVB) است که در صورت بیش از حد در معرض نور قرار گرفتن موجب پیرشدن پوست می‌شود. UVA قادر است به تمام لایه‌های پوست نفوذ کند و موجب آسیب رسیدن به فیبرهای کلاژن و الاستین، سلول‌های اپیدرمی و مویرگ‌ها شود. اشعه‌های UVB نیز شدید هستند و اگر مرتب به پوست برخورد کنند، موجب پیری زودرس سلول‌ها شده و حتی ممکن است ریسک سرطان پوست را نیز افزایش دهند.

علائم و نشانه‌های پیری پوست

خوشبختانه می‌توان از بسیاری از علائم پیری زودرس جلوگیری کرد!

در مورد تماس با نور خورشید نگران نباشید. با استفاده از ضد آفتاب امکان حفاظت از پوست در برابر نور آفتاب وجود دارد. علاوه بر استفاده از ضد آفتاب، پوشیدن کلاه لبه‌دار و لباس‌های آستین بلند هنگامی که زیر نور آفتاب قرار می‌گیرید نیز نقش زیادی در محافظت از پوست شما دارند. اگر بتوانید عادت‌های سالم در خود ایجاد کنید، خطرات نور آفتاب به‌راحتی قابل پیشگیری هستند. در زیر علائم پیری پوست را بررسی کرده‌ایم.

هیپرپیگمانتاسیون

با افزایش سن روی صورت، دست‌ها و ساعد لکه‌های پیری یا لکه‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید دیده می‌شوند. اما این تنها شکل هیپرپیگمانتاسیون نیست. این حالت می‌تواند به دلیل شرایط پوستی اگزما نیز به‌وقوع بپیوندد.

 Hyperpigmentation - مراقبت از پوست در میانسالی

خشکی و خارش پوست

با گذشت زمان توانایی حفظ رطوبت پوست کاهش می‌یابد؛ زیرا افزایش سن پوست را نازک‌تر کرده، موجب می‌شود غدد چربی کمتری تولید ‌شوند و چربی نیز کاهش ‌یابد.

بیشتر بخوانید: جوش صورت نشانه چیست؟

چین‌وچروک و شل شدن پوست

همان طور که قبلاً نیز گفته شد، تولید کلاژن با افزایش سن کاهش می‌یابد و فیبرهای الاستین تخریب می‌شوند. از آنجا که کلاژن و الاستین نقش زیادی در سفتی و جوانی پوست دارند، تخریب این دو شل شدگی و افتادن پوست را در بر دارد. در ادامه روش‌هایی برای سالم نگه داشتن پوست آورده شده‌اند.

چین‌وچروک و شل شدن پوست - مراقبت از پوست در میانسالی

روش‌های مراقبت از پوست در میانسالی

محافظت از کلاژن

از دست دادن کلاژن اتفاقی است که کم و بیش همه آن را تجربه می‌کنیم. با این وجود می‌توان سرعت از بین رفتن آن را کاهش داد. یکی از بهترین راه‌ها برای مراقبت از پوست در میانسالی و حفاظت از کلاژن پوست استفاده از رتینوئید است. رتینوئیدها اشکال تثبیت شده‌ای از ویتامین A هستند که تولید کلاژن در پوست را افزایش داده و گردش سلولی را بهبود می‌دهند. این ویژگی رتینوئید را به یک ماده ضد پیری مناسب تبدیل کرده است.

هیدراته نگه داشتن پوست

از آنجا که پوست شما با گذشت زمان رطوبت خود را از دست می‌دهد، مهم است که به طور مرتب آبرسانی پوست کنید. مرطوب‌کننده‌ها و آبرسان‌ها گزینه‌هایی هستند که مواد طبیعی و مغذی پوست را در خود دارند و کمک می‌کنند پوست شما به مدت طولانی‌تری هیدراته باقی بماند. این محصولات همچنین موجب جلوگیری از شل شدن و افتادگی پوست نواحی صورت و گردن می‌شوند. هیدراته نگه داشتن پوست از عوامل مهمی است که باید برای مراقبت از پوست در میانسالی به آن توجه کنید.

بیشتر بخوانید: دلایل و درمان جوش باسن

ارتقاء SPF محصولات ضد آفتاب

از جمله محصولات بسیار خوب برای مراقبت از پوست در دوران میانسالی و قبل از آن کرم‌ها و لوسیون‌های ضد آفتاب هستند. کرم‌های ضد آفتاب آسیب‌های ناشی از نور خورشید را به حداقل می‌رسانند و در طولانی مدت پوست شما را سالم‌تر نشان می‌دهند. همه محصولات ضد آفتاب اثربخشی یکسانی ندارند. این امر مخصوصاً زمانی که پوست حساسی داشته باشید، خود را نشان می‌دهد. برای اطمینان از این که ضد آفتابی که استفاده می‌کنید واقعاً باعث حفاظت از پوست شما در برابر اشعه‌های مضر می‌شود، مطمئن شوید که SPF آن بالای 30 است. کرم‌های مرطوب‌کننده نیز ممکن است حاوی SPF باشند اما SPF آنها رقیق شده است و نمی‌تواند به خوبی از پوست محافظت کند.

مراقبت از پوست در میانسالی

برنزه نکردن پوست

نه فقط آفتاب، بلکه تخت‌های برنزه و لامپ‌های خورشیدی نیز پوست شما را در معرض اشعه فرابنفش قرار می‌دهند. این اشعه‌ها فرایند پیری طبیعی پوست را تسریع می‌کنند.

شستن مرتب و روزانه پوست

یکی دیگر از راه‌های مراقبت از پوست در میانسالی تمیز کردن منظم پوست است. البته مهم است که برای پاک کردن صورت از چه موادی استفاده می‌کنید. بهتر است به جای استفاده از صابون پوست خود را با آب گرم و یک پاک‌کننده ملایم بشویید.

ترک سیگار

سیگار کشیدن ضررهای بسیاری دارد. به یاد داشته باشید که برای مراقبت از پوست در میانسالی می‌بایست از دود سیگار دوری کنید. دود تنباکو ناشی از سیگار حاوی ترکیبات سمی است که به زیبایی پوست صدمه می‌زند. اکثر افراد سیگاری از پوستی خشک و کدر، شل شده و افتاده و چین و چروک روی پوست رنج می‌برند.

خوردن غذاهای سالم

رژیم غذایی سالم باعث سلامت پوست می‌شود و یکی از موارد مهمی است که در مراقبت از پوست در میانسالی باید به آن توجه کنید. برای حفاظت از پوست مطمئن شوید که در رژیم غذایی روزانه شما انواع میوه و سبزیجات گنجانده شده باشد. همچنین باید از مقادیر مناسبی از پروتئین‌های بدون چربی و چربی‌های سالم استفاده کنید.

ماسک برای مراقبت از پوست در میانسالی

خواب کافی

یکی دیگر از نکاتی که برای مراقبت از پوست در میانسالی باید رعایت کنید، خوابیدن به اندازه کافی است. خواب به بدن شما اجازه می‌دهد تا به بازسازی خود و تجدید سلول‌های از دست رفته بپردازد. از این رو برای داشتن پوستی سالم و بی‌عیب و نقص مهم است تا خواب مناسبی داشته باشید.

علت چروک شدن پوست صورت

چین‌وچروک‌ها بخشی از علائمی هستند که با افزایش سن به طور طبیعی در پوست ظاهر می‌شوند. می‌توان اصلی‌ترین علت چروک شدن پوست صورت را افزایش سن و کاهش میزان کلاژن و الاستین طبیعی پوست دانست. چین‌وچروک‌ها بیشتر در قسمت‌هایی از پوست ایجاد می‌شوند که در معرض نور خورشید هستند؛ از جمله پوست صورت، دست‌ها، گردن و ساعد. بنابراین می‌توان نور خورشید را نیز به عنوان یکی از عوامل چروک صورت در نظر گرفت. البته نباید از تأثیر ژنتیک بر پوست غافل شد. ساختار و بافت پوست افراد عمدتاً توسط ژنتیک آنها تعیین می‌شود. با این وجود مخصوصاً برای افراد دارای پوست روشن، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید به عنوان علت چروک شدن پوست صورت در نظر گرفته می‌شود. آلودگی و سیگار کشیدن نیز از دیگر عواملی هستند که در ایجاد چروک پوست نقش دارند. مراقبت از پوست در میانسالی باعث می‌شود میزان و عمق چروک‌های پوست به حداقل برسد.

پیری زودرس

خدمات زیبایی در منزل و مراقبت از پوست در میانسالی

یکی از کارهایی که می‌توانید برای مراقبت از پوست در میانسالی انجام دهید، استفاده از خدمات زیبایی در منزل است. خدمات زیبایی در منزل انواع مختلفی دارد که رنگ و کوتاهی مو، آرایش صورت، اپیلاسیون، کاشت ناخن و … برخی از این موارد هستند. جوانسازی صورت و پوست از جمله خدمات زیبایی در منزل است که در مراقبت از پوست در میانسالی نقش زیادی ایفا می‌کند.

ارائه‌دهندگان خدمات زیبایی در منزل امکانی را فراهم آورده‌اند که افراد پرمشغله و کسانی که فرصت رفتن به آرایشگاه‌ها را ندارند نیز بتوانند از خدمات زیبایی بهره‌مند گردند. اگر شما هم جزء افرادی هستید که به زیبایی و طراوت پوست خود اهمیت می‌دهید و تمایل دارید برای مراقبت از پوست در میانسالی اقدام کنید، خدمات زیبایی در منزل راه بسیار مناسبی است که پیش روی شما قرار دارد.

سوالات متداول

چرا باید به مراقبت از پوست در میانسالی بپردازیم؟

مراقبت از پوست در میانسالی یکی از موارد مهمی است که برای حفظ زیبایی پوست مخصوصاً در خانم‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر چه پیر شدن و ایجاد چروک پوست یک فرایند طبیعی است که در گذر زمان اتفاق می‌افتد، با رعایت ترفندهای حفاظت از پوست می‌توان به مدت طولانی‌تری پوست خود را جوان نگه داشت.

آیا مراقبت از پوست در میانسالی از پیری طبیعی پوست جلوگیری می‌کند؟

مراقبت از پوست در میانسالی یکی از بهترین کارهایی است که می‌توان برای حفظ زیبایی ظاهری پوست در سنین بعد از جوانی انجام داد. به کارگیری ترفندهای مراقبت از پوست در میانسالی از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند. با این وجود نمی‌تواند به طور کامل علائم پیری طبیعی پوست را از بین ببرد.

علت چروک پوست چیست؟

عوامل زیادی وجود دارند که موجب چروک صورت و پوست می‌شوند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید و کشیدن سیگار دو مورد از رایج‌ترین و تأثیرگذارترین مواردی هستند که موجب بروز چروک صورت حتی در سنین جوانی می‌شوند.

برای حفاظت از پوست چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

قرار نگرفتن به مدت طولانی در معرض نور خورشید و استفاده از ضد آفتاب با SPF مناسب، استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های مرطوب‌کننده، ترک سیگار، رژیم غذایی سالم و پاک کردن روزانه پوست از جمله اقداماتی هستند که برای مراقبت از پوست در میانسالی می‌توان انجام داد.

متخصصین زیبایی آچاره آماده ارائه خدمات زیبایی در محل به شما هستند. برای دریافت خدمات زیبایی در منزل کلیک کنید و یا از اپلیکیشن آچاره با بیش از 300 خدمت استفاده کنید.

3.2/5 - (6 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا