انواع جوش صورت (Acne) و راه‌های خلاصی از آن

زیبایی و سلامتپوست

آیا می‌دانید چه چیزی باعث ایجاد آکنه می‌شود؟ آکنه زمانی به‌وجود می‌آید که سلول‌ها و چربی‌های طبیعی پوست فولیکول‌های ریز مو روی پوست را مسدود کنند. باکتری‌ها به فولیکول‌های مسدود شده راه می‌یابند و در آنجا شروع به تکثیر می‌کنند. در نتیجه این تکثیر سلول‌های ایمنی بدن به باکتری‌ها حمله‌ور می‌شوند. آکنه، جوش و التهاب نتیجه نبرد بین سیستم ایمنی بدن و باکتری‌ها است. در این مطلب جزئیات بیشتری از انواع جوش صورت را بررسی کرده‌ایم.

خدمات زیبایی در منزل آچاره

انواع جوش صورت در روش درمان آنها

جوش صورت نوزادان

جوش‌های صورتی رنگ که به آنها آکنه نوزادان نیز گفته می‌شود، معمولاً به علت قرار گرفتن در معرض هورمون‌های مادر در رحم به‌وجود می‌آیند. این نوع از انواع آکنه نیازی به درمان ندارد و با سپری شدن زمان خودبه‌خود برطرف می‌شود. این جوش‌ها ممکن است ماه‌ها یا هفته‌ها روی پوست بدن نوزاد باقی بمانند. در ماه‌های اولیه زندگی نوزاد هر گونه بثوراتی که با علائم دیگر مرتبط باشد (ماند تب، بی‌حالی، تغذیه نامناسب) باید در اسرع وقت توسط متخصص اطفال ارزیابی شود.

انواع جوش صورت

جوش کیستی

جوش کیستی نوعی آبسه است که با مسدود و آلوده شدن مجاری چربی ایجاد می‌شود. جوش کیستی بافت عمقی پوست را بیش از جوش معمولی تحت تأثیر قرار می‌دهد. این جوش بیشتر روی صورت ظاهر می‌شود و در سنین نوجوانی رایج‌تر است.

جوش کیستی

اسکار آکنه (جای جوش)

آثار باقیمانده از آکنه التهابی شدید یا کیستی را اسکار آکنه یا جای جوش گویند که می‌تواند خفیف یا شدید باشد. بهترین راه برای پیشگیری از باقی ماندن جای جوش‌ها این است که در زمان ظهور جوش درمان تهاجمی صورت گیرد. در صورت لزوم می‌توان از ایزوترتینوئین استفاده کرد. اسکارهای آکنه انواع مختلفی دارند که زخم‌های آتروفیک، فرورفته، رولینگ و بوکسکار از جمله آنها هستند. با توجه به اینکه اسکار از چه نوعی باشد درمان آن متفاوت خواهد بود. در تصویر زیر اسکارهای آریتماتوز را می‌بینید.

اسکار آکنه (جای جوش) - انواع جوش

اسکارهای فرورفته

اسکارهای فرورفته یکی از انواع اسکار آکنه هستند که به شکل فرورفتگی‌هایی باریک، عمیق، عمودی و استوانه‌ای در پوست خود را نشان می‌دهد. این اسکارها با توجه به عمقی که در پوست ایجاد کرده‌اند، مقاومت متفاوتی را در برابر لیزر درمانی از خود نشان می‌دهند. این جوش‌ها ممکن است در اثر بخیه زدن ایجاد شوند که در این صورت معمولاً یک هفته بعد از برداشتن بخیه شروع به بهبود می‌کنند.

اسکارهای فرورفته - انواع جوش

هیدرآدنیت عفونی

هیدرآدنیت عفونی یکی دیگر از انواع جوش است. این ناهنجاری زمانی به‌وجود می‌آید که آبسه‌های متعدد در کشاله ران یا زیر بغل ظاهر شوند. درمان این نوع عفونت پوستی از طریق آنتی‌بیوتیک به‌تنهایی دشوار است و معمولاً نیاز به یک عمل جراحی برای برداشتن غدد درگیر به منظور حذف التهاب وجود دارد.

برای مشاهده دستور اسکراب بدن خانگی کلیک کنید.

هیدرآدنیت عفونی - انواع جوش

فرونکل

فرونکل یکی از انواع جوش صورت است که فولیکول مو و بافت پوستی اطراف آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این نوع از انواع آکنه رواج زیادی دارد و معمولاً در بخش‌هایی از بدن اتفاق می‌افتد که در آنجا ریشه‌های مو و غدد چربی وجود داشته باشد. این ضایعه‌ها به رنگ قرمز هستند و موجب ایجاد احساس درد در فرد می‌شوند.

انواع جوش = فرونکل

رزاسه

رزاسه یکی دیگر از بیماری‌های پوستی است که باعث ظاهر شدن جوش قرمز روی بینی، گونه‌ها و پیشانی خواهد شد. جوش قرمز ایجاد شده در این حالت گذرا است و ممکن است بعد از مدتی خودبه‌خود برطرف شود. رزاسه را گاهی اوقات «آکنه بزرگسالان» نیز می‌نامند زیرا بیماری ایجاد می‌کند که شبیه به آکنه است. این نوع از انواع جوش همچنین موجب احساس سوزش و درد در چشم‌ها و پلک‌ها می‌شود.

رزاسه اغلب هنگامی بروز می‌کند که چیزی موجب بزرگ شدن رگ‌های خونی صورت شود. موادی که باعث ایجاد این حالت می‌شوند را محرک می‌نامند. محرک‌های رایج در ایجاد این نوع آکنه ورزش، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و باد، هوای داغ، استرس، غذاهای تند، الکل و حمام داغ هستند. تغییرات دما از گرم به سرد و بالعکس نیز می‌تواند باعث بروز جوش قرمز رزاسه شود. رزاسه ممکن است باعث ایجاد خجالت در فرد شود؛ زیرا ظاهر او را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این نوع از آکنه صورت اگر درمان نشود، پیشرفت می‌کند و نشانه‌های آن بدتر می‌شوند. اگر علائم شما را اذیت می‌کند هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کرده و درمان را آغاز کنید.

رزاسه یکی دیگر از بیماری‌های پوستی است

فولیکولیت

عفونت یا التهاب فولیکول‌های مو روی پوست را فولیکولیت گویند. این نوع از انواع جوش زمانی به‌وقوع می‌پیوندد که پوست به خاطر وجود شرایطی از جمله آکنه، جراحت، اصطکاک ناشی از لباس، تعریق زیاد یا قرارگرفتن در معرض سموم دچار مشکل یا التهاب شود. فولیکولیت علائم متفاوتی دارد که اغلب شامل برجستگی‌های کوچک و قرمز رنگ یا تاول در اطراف فولیکول‌های مو یا بروز تاول‌های چرکی و خارش و حساسیت در ناحیه ایجاد شده شود. اگر قسمت‌های عمیق‌تر فولیکول مو درگیر باشند، ممکن است فرد وجود توده‌ای در آن ناحیه را احساس کند. فولیکولیت وان آب گرم زمانی به‌وجود می‌آید که فولیکول مو با باکتری سودوموناس آلوده شود. این حالت بیشتر در وان‌های داغی که سطح اسیدیته و کلر آن به‌خوبی کنترل نشده است، به‌وجود می‌آید.

فولیکولیت در انواع جوش

بارتونلوزیس

بارتونلوزیس یا بیماری خراش گربه از جمله بیماری‌های پوستی است که از طریق گربه انتقال پیدا می‌کند. این بیماری زمانی به‌وجود می‌آید که یک گربه آلوده انسان را گاز بگیرد. افراد مبتلا معمولاً علائمی از قبیل تورم غدد لنفاوی اطراف سر و گردن، تب، سردرد و دردهای عضلانی را از خود نشان می‌دهند. این نوع از انواع جوش در صورتی که بیمار سیستم ایمنی قوی داشته باشد، بدون درمان خاصی بهبود می‌یابد. از بین رفتن کامل علائم ممکن است تا چند ماه طول بکشد.

جوش بارتونلوزیس

ایمپتیگو

ایمپتیگو یکی دیگر از بیماری‌های پوستی است که از جمله انواع جوش به‌شمار می‌رود. این بیماری در اثر عفونت پوست ناشی از استافیلوکوک یا به ندرت توسط باکتری استرپتوکوک به‌وجود می‌آید. اولین علامت ایمپتیگو ظهور برآمدگی یا جوش قرمز و خارش دار روی پوست است. برآمدگی‌های ایجاد شده به‎‌تدریج بیشتر می‌شوند و در سطح پوست توسعه می‌یابند. بعد از مدتی این برآمدگی‌ها زخم‌های پوسته‌دار به رنگ قهوه‌ای – زرد ایجاد می‌کنند که ممکن است در صورت، بازو و دیگر نواحی بدن گسترش یابند.

بیشتر بخوانید: دستور تهیه بالم لب خانگی

بیشتر کودکان هستند که درگیر این نوع از انواع آکنه می‌شوند. به علت اینکه ایمپتیگو توسط یک باکتری ایجاد می‌شود که به سطح پوست انتقال می‌یابد، این بیماری مسری است و در اثر تماس و لمس کردن پوست بدن امکان انتقال از شخصی به شخص دیگر وجود دارد. ایمپتیگو توسط آنتی بیوتیک‌ها درمان می‌شود.

ایمپتیگو جوش صورت

درماتوز خوش‌خیم نوزادان

این نوع بیماری پوستی در اثر ضایعه‌ای ایجاد می‌شود که اغلب از ابتدای تولد وجود دارد. تاول‌های کوچک روی پوست پاره می‌شوند و یک حلقه روی سطح پوست باقی می‌گذارند. این ضایعات معمولاً در پیشانی، گردن، چانه و کمر نوزادان دیده می‌شوند اما احتمال گسترش آنها نیز وجود دارد و ممکن است دست‌ها و پاها را نیز درگیر کند. در شکل زیر تصویری از این بیماری را مشاهده می‌فرمایید.

درماتوز خوش‌خیم نوزادان

فولیکولیت ائوزینوفیلیک

فولیکولیت ائوزینوفیلیک از جمله انواع جوش و بیماری‌های پوستی نادر به‌شمار می‌رود که اغلب کودکان را درگیر می‌کند. در افراد مبتلا به این بیماری جوش‌های چرکی خارش دار سفید یا زرد با اندازه بین 1 تا 3 میلی‌متر مشاهده می‌شود. بیشتر علائم روی پوست سر ظاهر می‌شوند. فولیکولیت ائوزینوفیلیک چرکی علائم سیستمیک ندارد و در نهایت خودبه‌خود برطرف می‌شود. درمان با استروئیدهای موضعی تا حدودی مفید است.

فولیکولیت ائوزینوفیلیک = انواع جوش

پوستولوز

در این اختلال پوستی ضایعات خارش دار روی دست و پاها دیده می‌شوند. علائم و تحریکات بیشتر در کف دست و پا ظاهر می‌شوند اما ممکن است به سطح پشتی نیز انتقال یابند. در برخی بیماران ظهور علائم روی مچ پا، ساعد و به ندرت صورت، پوست سر و بالاتنه نیز اتفاق می‌افتد. این نوع از انواع جوش بیشتر در نوزادان دیده می‌شود و سن بروز آن بین 2 تا 10 ماهگی است.

انواع جوش پوستولوز

میلیاریا کریستالینا

نوعی از اختلالات پوستی و انواع جوش که آن را با نام عرق سوز شدن نیز می‌شناسند. در این وضعیت روی سطح پوست ضایعات کوچک و شفاف ظاهر می‌شوند. علت بروز این ناهنجاری پوستی مسدود شدن مجرای عرق در داخل لایه شاخی  است که می‌تواند در اثر آفتاب سوختگی یا واکنش بدن به تعریق در گرما و هوای داغ ایجاد شود. میلیاریا کریستالینا گاهی اوقات در اثر تب نیز بروز پیدا می‌کند. علائم اغلب در پوست سر، صورت، تنه و نواحی بین موضعی (کشاله‌های ران و زیر بغل) ظاهر می‌شوند. با حذف عامل محیطی ایجاد کننده، ضایعات روی پوست به‌سرعت بهبود می‌یابند.

میلیاریا کریستالینا - مشکلات پوستی

میلیاریا روبرا

این نوع جوش صورت از رایج‌ترین انواع اختلالات میلیاریا است و زمانی اتفاق می‌افتد که مجاری داخل لایه مالپیگی بسته شده و عرق به پوست مجاور منتقل می‌شود. میلیاریا روبرا با پاپول‌های آریتماتوز مجزا و پاپولوژیکول مشخص می‌شود. پیشانی، بالاتنه و نواحی بین نخاعی از مناطقی هستند که علائم در آنجا ظهور می‌یابند. برخلاف میلیاریا کریستالینا، میلیاریا روبرا با احساس خارش اسپاسمی مشخص می‌شود. کاهش دما و رطوبت محیط تنها درمان مورد نیاز برای این نوع اختلال پوستی است.

بیشتر بخوانید: دلایل و درمان جوش باسن

خدمات زیبایی در منزل

جوش صورت مشکل آزاردهنده‌ای است که افراد زیادی از آن رنج می‌برند. امروزه روش‌های زیادی برای برطرف کردن انواع آکنه و جوش زیرپوستی ابداع شده است. خدمات زیبایی در منزل از جمله روش‌هایی است که برای حل مشکل جوش و پاکسازی صورت استفاده می‌شود. البته این خدمات نقش مکمل را دارند و نباید به عنوان تنها درمان آکنه استفاده شوند؛ چرا که در این صورت اثربخشی آنها تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

استفاده از خدمات زیبایی در منزل برای بسیاری از افراد راحت‌تر است. با توجه به مشغله‌های زیادی که اکثر افراد دارند و فرصت رفتن به مراکز بهداشتی و درمانی ممکن است برای آنها فراهم نباشد، ارائه خدمات زیبایی در منزل بخش زیادی از مشکلات را حل کرده است. آرایشگاه‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی با اجرای چنین خدماتی نظر افراد زیادی را به خود جلب کرده و موجبات رضایت آنها را فراهم آورده‌اند.

سوالات متداول

آکنه (Acne) یا جوش صورت چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

آکنه (Acne) در اثر مسدود شدن فولیکول‌های کوچک توسط سلول‌ها و چربی‌های طبیعی پوست به‌وجود می‌آید. باکتری‌ها به فولیکول‌های مسدود شده راه می‌یابند و در آنجا شروع به تکثیر می‌کنند. در نتیجه این تکثیر سلول‌های ایمنی بدن به باکتری‌ها حمله‌ور می‌شوند. آکنه، جوش قرمز، جوش زیرپوستی و التهاب نتیجه نبرد بین سیستم ایمنی بدن و باکتری‌ها هستند.

انواع جوش صورت کدام‌اند؟

اگر چه مکانیسم کلی ایجاد انواع جوش صورت یکی است، تفاوت‌هایی در آنها یافت می‌شود. با توجه به خصوصیات هر یک از انواع آکنه نام مشخصی روی آنها قرار گرفته است. جوش‌های صورت نوزادان، جوش‌های کیستی، هیدرآدنیت عفونی، اسکار آکنه یا جای جوش، فرونکل، رزاسه، میلیاریا و … نمونه‌هایی از انواع جوش صورت هستند که درمان‌های متفاوتی دارند.

آیا آکنه صورت تنها در سن خاصی ظاهر می‌شود؟

علت ایجاد آکنه صورت یا جوش زیرپوستی مسدود شدن فولیکول‌های ریز مو توسط سلول‌های چربی است. این اتفاق در هر سنی می‌تواند رخ دهد، هر چند به سبب برخی دلایل فیزیولوژیکی و هورمونی امکان بروز انواع آکنه و جوش قرمز در سن بلوغ بیشتر است.

جوش صورت بیشتر در کدام نواحی پوست ظاهر می‌شود؟

جوش‌ها می‌توانند در همه جای بدن ظاهر شوند. با توجه به عملکرد بدن و وضعیت هورمونی فرد و اینکه چربی کدام منطقه پوست باعث مسدود شدن فولیکول‌ها شده باشد، محل ایجاد آکنه متفاوت خواهد بود. با این وجود اغلب افراد از جوش قرمز روی بینی، پیشانی و شقیقه‌ها، زیر چانه، کمر و جوش زیر پوستی در نواحی پیشانی یا قسمت‌هایی از بدن که در معرض اپیلاسیون قرار گرفته‌اند، شکایت دارند. بیماری‌های پوستی نیز بسته به نوعشان می‌توانند در کف دست یا پا، پوست سر یا دیگر نواحی بدن علائم ایجاد کنند.

آیا خدمات زیبایی در منزل توانسته به رفع انواع جوش کمک کند؟

خدمات زیبایی در منزل شامل انواع خدمات آرایشی و بهداشتی می‌شود. این خدمات اگر چه در بهبود وضعیت پوست نقش به سزایی دارند، نمی‌توانند انواع جوش را به طور کامل بهبود دهند. برخی انواع جوش قرمز به دلیل بیماری روی پوست ظاهر می‌شوند که برای حل مشکل می‌بایست بیماری را به صورت ریشه‌ای درمان کرد. در مواردی‌ که علت ایجاد جوش قرمز یا جوش زیرپوستی صرفاً تجمع غدد چربی روی پوست باشد، خدمات زیبایی در منزل یک راه آسان برای حل مشکل خواهد بود.

منبع

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا