دلایل و درمان جوش باسن + 11 ماسک خانگی برای از بین بردن جوش و آکنه

پوست

عوامل بسیاری می‌تواند باعث ایجاد جوش‌های دردناک روی باسن شوند؛ از خشکی پوست و عدم رعایت بهداشت گرفته تا رژیم غذایی و سبک زندگی نامناسب! اما نگران نباشید، راه‌های بسیاری برای درمان جوش باسن وجود دارد.

از روش‌های درمان دارویی و محصولات داروخانه‌ای تا محصولات خانگی و دست‌ساز که می‌توانید با هر بودجه‌ای و زمانی که در اختیار دارید از شر جوش روی باسن خلاص شوید.

علت ایجاد جوش روی باسن چیست؟

آکنه تقریباً در هر جایی از پوست، از جمله باسن، ایجاد می‌شود پس نباید نگران این مسئله باشید و دائم از خود بپرسید چرا باسنم جوش میزنه! آکنه دردناک باسن خیلی شایع است؛ اما مانند آکنه صورت قابل مشاهده نیست و بسیاری از مردم از صحبت در مورد آن خجالت می‌کشند.

آکنه باسن برخلاف آکنه معمولی که منافذ پوست را درگیر می‌کند، در واقع نوعی فولیکولیت، التهاب یا عفونت فولیکول‌های مو است؛اما معمولاً به آن آکنه می‌گویند.

این مشکل زمانی رخ می‌دهد که پوست مرده، چربی اضافی یا اصطکاک بیش‌ازحد فولیکول‌های موی روی باسن را تحریک یا ملتهب کند.

باکتری‌ها، مخمرها یا قارچ‌ها نیز ممکن است باعث عفونی شدن فولیکول‌ها شوند.اکثر مردم حتی متوجه وجود فولیکول‌های مو در باسن نمی‌شوند؛ زیرا این موها به‌قدری ظریف هستند که تقریباً با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند.

عوامل مختلفی می‌تواند شما را مستعد ابتلا به آکنه باسن کند. این موارد شامل بهداشت ضعیف، تغذیه نامناسب، پوشیدن لباس‌های تنگ و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی است که پوست را تحریک می‌کند.

افرادی که چاق یا دیابتی هستند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند نیز بیشتر مستعد ابتلا به آکنه باسن هستند و باید به فکر  درمان جوش باسن باشند.

پاکسازی پوست در خانه!

پاکسازی و لایه برداری پوست

اسکراپ و ماساژ صورت

رفع چربی و جوش های پوست صورت

آبرسانی و رفع خشکی پوست

خدمات پاکسازی پوست در محل

پاکسازی پوست در خانه!

پاکسازی و لایه برداری پوست

اسکراپ و ماساژ صورت

رفع چربی و جوش های پوست صورت

آبرسانی و رفع خشکی پوست

خدمات پاکسازی پوست در محل

درمان جوش و آکنه باسن

قبل از اینکه بخواهیم به درمان جوش باسن بپردازیم، بهتر است بدانیم علت جوش باسن دقیقا چیست وبه‌عبارتی چرا باسن جوش میزند؟

سبک زندگی، تغذیه، مشکلات پوستی، ژنتیک، استرس، تغییرات هورمونی و عادت‌های بهداشتی همه در ایجاد جوش روی باسن موثرند.

رشد باکتری روی پوست که در اثر عرق کردن، دیر به دیر تعویض کردن لباس زیر، نشستن طولانی مدت و استفاده از لباس زیر تنگ و عدم رعایت بهداشت اتفاق می‌افتد از دلایل اصلی ایجاد جوش روی باسن است.

پوشیدن لباس زیر تنگ

اگر دائما لباس‌های زیر تنگ و شلوارهای چسبان می‌پوشید بهتر است تجدید نظر کنید!

پوشیدن لباس‌های تنگ خصوصا هنگام ورزش یا زمانی که زیاد تحرک دارید باعث می‌شود تا عرق و باکتری‌ها روی پوست جمع شوند. تجمع عرق باعث بسته شدن منافذ پوست و در نتیجه ایجاد جوش و آکنه می‌شود.

برای کمک به درمان آکنه باسن، به محض تمام شدن فعالیت یا ورزشی که انجام می‌دهید لباس‌هایتان را بشویید.

بهتر است در این زمان دوش گرفته یا اجازه دهید پوست باسن کمی هوا بخورد. استفاده از لباس زیر نخ پنبه به جای لباس‌های نایلونی یا الیاف مصنوعی هم می‌تواند در درمان جوش باسن موثر باشد.

خشکی پوست

اگر پوست خشکی دارید باید دائما از آن مراقبت کنید. خشکی پوست علت جوش باسن است. برخورد پوست با پارچه لباس می‌تواند باعث ایجاد جوش روی باسن شود.

راه‌حل این مشکل رطوبت و آبرسانی به پوست است. همانقدر که برای آبرسانی به پوست دست و صورت‌تان زمان می‌گذارید، از محصولات مرطوب کننده و آبرسان روی پوست باسن برای کمک به درمان آکنه باسن هم استفاده کنید. یک پوست نرم و مرطوب کمتر دچار جوش و آکنه می‌شود.

لایه‌برداری نکردن

برای جلوگیری از ایجاد جوش روی باسن باید پوست این قسمت از بدنتان را به طور مرتب تمیز کنید. لایه‌برداری باعث می‌شود تا لایه‌های مرده پوست برداشته و منافذ پوست باز شوند و همچنین در درمان جوش‌های باسن موثر است.

برای لایه‌برداری می‌توانید از اسکراب‌های آماده مخصوص بدن یا اسکراب‌های خانگی که در ادامه مطلب آموزش دادیم استفاده کنید. بهتر است برای درمان جوش باسن یک بار در ماه لایه‌برداری انجام بدهید، انجام بیش از حد لایه‌برداری هم به نوبه خود می‌تواند باعث آسیب به پوست و ایجاد جوش باسن شود.

نشستن طولانی مدت

یک سبک زندگی ساکن نه تنها علت ایجاد جوش روی باسن است، بلکه مضرات زیادی برای سلامتی شما دارد. بسیاری از ما مجبور هستیم ساعات طولانی رانندگی کنیم یا در محل کار و دانشگاه ساعت‌ها پشت میز بنشینیم.

نشستن طولانی مدت به بدن شما آسیب می‌زند. بهتر است هر چند ساعت یک بار بلند شده، قدم بزنید و هوا بخورید. اگر مجبور هستید ساعت‌ها جایی بنشینید پس از اتمام کار پیاده‌روی کنید یا اسکوات انجام بدهید.

انجام روزانه یک ربع یوگا در منزل هم فواید بسیاری برای بدن و سلامتی شما دارد. تحرک داشتن کمک می‌کند تا پوست بدن هوا بخورد و در درمان آکنه باسن موثر است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه بالم لب در خانه | ۱۰ مدل بالم لب خانگی

روش‌های پیشگیری از ایجاد جوش باسن - درمان جوش باسن

روش‌های پیشگیری از ایجاد جوش باسن

می‌توانید با رعایت یک سری موارد از ایجاد جوش روی باسن و یا بیشتر شدن تعداد این جوش‌ها جلوگیری کنید. معمولا درمان آکنه باسن (در صورتی که دلایل ژنتیکی با هورمونی نباشد) بسیار سخت‌تر از پیشگیری از ایجاد آن است.

  • همیشه بعد از ورزش دوش بگیرید. برای درمان جوش‌های باسن همیشه بعد از برگشتن از باشگاه و استخر یا انجام ورزش در خانه دوش بگیرید. تجمع عرق روی پوست بدن و برخورد پوست با لباس‌های نم دار نه تنها باعث ایجاد جوش باسن شده، بلکه می‌تواند باعث قرمزی و خارش پوست هم بشود.

روش‌های پیشگیری از ایجاد جوش باسن

  • از برس خشک استفاده کنید. برس خشک براشی است که معمولا برای ماساژ پوست باسن استفاده می‌شود. اگر به این وسیله دسترسی ندارید از برس‌های مخصوص پوست با نرمی متوسط هم می‌توانید استفاده کنید (به دنبال برس‌های ساخته شده از مواد طبیعی باشید). پس از دوش گرفتن باسن‌تان را با برس خشک به صورت دایره‌ای ماساژ بدهید. انجام این ماساژ یک تا دوبار در هفته باعث افزایش جریان خون و از بین بردن سلول‌های مرده و سلولیت پوست شده و از ایجاد جوش باسن جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: جوش سرسیاه – علل و راه های بر طرف کردن آن

  • در انتخاب روش از بین بردن موی زائد دقت کنید. استفاده از اپیلاتور، موم و یا تیغ برای برداشتن موهای زائد هرکدام مزایا و معایت خاص خود را دارند. به طور معمول استفاده از موم گیاهی روش بهتری برای برداشتن موهای زائد است. با این روش پوست شما نرم‌تر شده و موها هنگام رشد مجدد نازک‌تر می‌شوند.

درمان جوش چرکی باسن در خانه

  • در دوره قاعدگی بیشتر مراقبت باشید. استفاده مداوم از نوار بهداشتی در زمان عادت ماهانه باعث ایجاد اصطحکاک روی پوست، حسایت و خارش شده و در ایجاد جوش روی باسن موثر است. بهتر است در این دوران به جای نوار بهداشتی از تامپون یا کاپ قاعدگی استفاده کنید.
  • از لباس زیر مناسب استفاده کنید. اگر از این مشکل رنج می‌برید بهتر است برای مدتی فقط از لباس زیر جنس نخ پنبه استفاده کنید. استفاده از لباس زیر جنس نایلون، ساتن و توری خصوصا از نوع تنگ یا سایزهای کوچک از دلایل اصلی ایجاد جوش باسن است.
  • رژیم غذایی‌تان را تغییر بدهید.اغلب غذاهای آماده و فرآوری شده از جمله نان سفید، آبمیوه‌های کارخانه‌ای، کیک، دونات، انواع شیرینی، آبنبات و غلات صبحانه حاوی شکر شاخص گلیسمی بالایی دارند. در مقابل میوه و سبزیجات، آجیل، نان غلات کامل و حبوبات GI پایینی داشته و بهتر است در رژیم غذایی‌تان گنجانده شوند.

تغذیه مناسب برای از بین بردن جوش صورت

  • کمتر از لبنیات استفاده کنید.  هنوز برای تایید قطعی اثر لبنیات بر ایجاد آکنه نیاز به تحقیقات بیشتری است، اما می‌توانید برای مدت کوتاهی با مصرف کمتر لبنیات تاثیر آن را روی سیستم بدنی خودتان و درمان جوش‌های باسن بررسی کنید.

  • از استرس دوری کنید. هورمون‌های ترشح شده در اثر ایجاد استرس باعث افزایش ترشح سبوم و در نتیجه اثر گذاری بر ایجاد یا تشدید جوش و آکنه می‌شوند. استرس همچنین باعث افزایش باکتری‌های روده و التهاب بدنی شده که به نوبه خود بر ایجاد جوش و آکنه اثر می‌گذارند. برای کاهش میزان استرس: به اندازه کافی بخوابید، فعالیت بدنی داشته باشید، یوگا و مدیتیشن انجام بدهید و نفس‌های عمیق بکشید.

بیشتر بخوانید: جوش سر سفید – از علت تا درمان

  • به طور مرتب ورزش کنید. انجام روزانه 30 دقیقه فعالیت هوازی به مدت 5 روز در هفته و فعالیت‌های قدرتی به مدت 2 روز در هفته می‌تواند تاثیر شگرفی در بهبود کلی سیستم بدنی و ذهنی شما بگذارد. پیاده‌روی، کوهنوردی، دویدن، یوگا و وزنه‌برداری سبک از فعالیت‌هایی هستند که می‌توانید به طور روزانه انجام بدهید.

  • به اندازه کافی آب بنوشید. وجود آب کافی در بدن به افزایش طراوت و نرمی پوست و همچنین کاهش خشکی پوست کمک کرده و در نتیجه در جلوگیری از ایجاد جوش باسن موثر است.

11 روش خانگی برای درمان جوش باسن

در اینجا 10 روش برای درمان آکنه باسن را برای شما شرح می‌دهیم.

1. کمپرس گرم

کمپرس گرم روی آکنه باسن به بیرون کشیدن باکتری‌ها و چرک از فولیکول‌های مو کمک می‌کند. به‌علاوه، به کاهش درد هم کمک می‌کند.

برای نتیجه بهتر در درمان جوش باسن از محلول آب نمک برای تهیه کمپرس گرم استفاده کنید. نمک به دلیل خاصیت ضدعفونی‌کننده می‌تواند به درمان عفونت‌های خفیف کمک کند.

درمان جوش باسن

  1. 1 قاشق چای‌خوری نمک خوراکی را در 2 فنجان آب گرم مخلوط کنید.
  2. یک حوله را در این محلول خیس کنید و آب اضافی حوله را بگیرید.
  3. کمپرس را به مدت 15 دقیقه روی ناحیه آسیب‌دیده قرار دهید. وقتی شروع به خنک شدن کرد، از یک کمپرس تازه استفاده کنید.
  4. این کار را چند بار در روز انجام دهید.

2. استفاده از بسته یخ برای درمان جوش باسن

اگرچه یخ به طور مستقیم به درمان آکنه باسن کمک نمی‌کند، اما استفاده از کیسه یخ در ناحیه آکنه دار می‌تواند به کاهش التهاب، قرمزی و کمک کند. سرما به خروج باکتری‌ها از فولیکول‌ها کمک می‌کند.

  1. چند تکه یخ را روی یک حوله قرار دهید و آن را بسته‌بندی کنید.
  2. به مدت 10 تا 15 دقیقه روی آکنه باسن فشار دهید.
  3. چند بار در روز این کار را تکرار کنید.

همچنین می‌توانید چند بار در روز از آب سرد برای شستن ناحیه آسیب‌دیده، استفاده کنید.

احتیاط: هرگز یخ را مستقیماً روی پوست استفاده نکنید، زیرا ممکن است منجر به سرمازدگی شود.

کمپرس سرد برای درمان آکنه باسن

3. سرکه سیب راهکاری برای درمان جوش باسن

سرکه سیب به دلیل داشتن خواص ضد باکتریایی و ضد قارچ و ماهیت اسیدی به باز شدن فولیکول‌های مو و حل شدن سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند و باعث خشک شدن سریع آکنه می‌شود. همچنین PH طبیعی پوست شما را بازیابی می‌کند و خطر ایجاد جای زخم را به حداقل می‌رساند.

  1. فنجان سرکه سیب خام و فیلتر نشده را به وان پر از آب گرم اضافه کنید. 10 تا 15 دقیقه در آن بنشینید. این کار را ۲ یا ۳ بار در هفته انجام دهید.
  2. 1 یا 2 قاشق چای‌خوری سرکه سیب را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. یک یا دو بار در روز آن را بنوشید تا پوست شما از درون بهبود یابد.

4. روغن درخت چای در درمان آکنه باسن

روغن درخت چای به‌عنوان یک ضدعفونی‌کننده قوی به پاک‌سازی فولیکول‌ها کمک می‌کند. همچنین به از بین بردن باکتری‌های مضر هم کمک می‌کند و حتی از عود کردن آن جلوگیری می‌کند.

  1. چند قطره اسانس درخت چای را روی یک تکه پنبه بریزید.
  2. آن را به‌آرامی روی ناحیه آسیب دیده بمالید.
  3. بگذارید خشک شود، سپس با آب ولرم بشویید.
  4. این کار را 2 یا 3 بار در روز تکرار کنید.

کسانی که پوست حساسی دارند باید قبل از استفاده روی پوست، روغن را با مقدار مساوی آب یا روغن زیتون رقیق کنند.

ماسک باسن

5. آلوئه ورا برای درمان جوش باسن

آلوئه ورا به دلیل خواص ضدمیکروبی و ضدالتهابی خود به تسکین پوست و مبارزه با باکتری‌هایی که باعث آکنه باسن می‌شوند کمک می‌کند و فولیکول‌های ملتهب مو را از بین می‌برد.

  1. یک برگ آلوئه ورا را برش دهید.
  2. ژل آن را بردارید.
  3. می‌توانید با مخلوط‌کن آن را مخلوط کنید تا یکدست شود.
  4. ژل را روی آکنه باسن خود بمالید.
  5. اجازه دهید به مدت 15 یا 20 دقیقه خشک شود، سپس آن را بشویید.
  6. این کار را 2 یا 3 بار در روز به مدت 1 هفته انجام دهید.

آلوئه ورا در درمان جوش باسن

6. روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی است و به کاهش قرمزی و التهاب کمک می‌کند. به علاوه، بسیار مرطوب‌کننده است.

  1. روغن نارگیل ارگانیک را روی پوست آسیب دیده بمالید و به‌آرامی ماساژ دهید. چند بار در روز استفاده کنید. لازم نیست آن را بشویید.
  2. متناوباً، با 1 قاشق غذاخوری پودر زردچوبه و کمی روغن نارگیل یک خمیر غلیظ درست کنید. آن را روی پوست آسیب‌دیده بمالید. اجازه دهید حدود 20 تا 30 دقیقه بماند، سپس با آب بشویید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.

به جای روغن نارگیل می‌توانید از روغن زیتون فرابکر نیز استفاده کنید. پس از ماساژ پوست، روغن را کاملاً بشویید، در غیر این صورت ممکن است باعث مسدود شدن فولیکول‌های مو شود.

7. بلغور جو دوسر برای درمان جوش باسن

بلغور جو دوسر در درمان جوش باسن و التهاب مؤثر است. سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد، بافت پوست را بهبود می‌بخشد و به درمان برآمدگی‌های دردناک کمک می‌کند.

  1. 1 فنجان جو را در مخلوط‌کن خرد کنید و با 1 فنجان نمک مخلوط کنید. 1 یا 2 قاشق غذاخوری از این مخلوط را در یک دستمال بریزید و ببندید. این بسته را در مقداری آب گرم فرو کنید و به مدت 10 تا 15 دقیقه در ناحیه آسیب دیده نگه دارید. این کار را چند بار در روز به مدت 1 هفته انجام دهید.
  2. 1 قاشق غذاخوری پودر بلغور جو دوسر و ماست ساده را با 1 قاشق چای‌خوری زردچوبه مخلوط کنید. کاملاً مخلوط کنید، سپس آن را روی باسن خود بمالید. صبر کنید تا خشک شود، سپس با حرکات دایره‌ای به مدت 5 دقیقه با آب گرم بشویید. این کار را یک‌بار در هفته انجام دهید.

درمان جوش چرکی باسن در خانه

8. درمان آکنه باسن با خمیردندان

خمیردندان هم در درمان جوش باسن بسیار مؤثر است. ترکیبات آنتی باکتریال آن به خلاص شدن از شر باکتری‌های عامل عفونت کمک می‌کند و به خشک شدن فولیکول‌های ملتهب ناشی از غدد چربی، کمک می‌کند.

  1. مقدار کمی خمیردندان را روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید.
  2. بگذارید یک شب بماند.
  3. صبح روز بعد آن را با آب سرد بشویید.
  4. این کار را هر روز تکرار کنید تا آکنه بهبود یابد.

درمان جوش باسن با خمیردندان

9.  جوش‌شیرین برای رفع جوش باسن

جوش‌شیرین به عنوان یک لایه‌بردار مؤثر عمل می‌کند و کمک زیادی به درمان جوش باسن می‌کند و به پاک کردن سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند.

  1. کمی آب به 1 قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین اضافه کنید تا به شکل خمیر درآید.
  2. آن را روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید.
  3. اجازه دهید به مدت 2 دقیقه بماند، سپس آن را با آب خنک بشویید.
  4. از این دارو یک‌بار در روز استفاده کنید.

ماسک جوش شیرین برای جوش باسن

10. آسپرین برای از بین بردن جوش باسن

آسپرین به خشک شدن فولیکول‌های ملتهب کمک می‌کند. همچنین به عنوان یک‌لایه بردار ملایم برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست و جلوگیری از ایجاد اسکار روی پوست عمل می‌کند.

  1. 1 یا 2 عدد آسپرین را خرد کنید.
  2. به‌اندازه‌ای آب اضافه کنید تا خمیر شود.
  3. برای نتیجه بهتر مقداری عسل یا روغن زیتون اضافه کنید.
  4. این ماسک را به صورت نازک روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید.
  5. اجازه دهید چند دقیقه خشک شود، سپس آن را با آب گرم بشویید.
  6. این کار را دو بار در روز به مدت چند روز تکرار کنید.

11. اسکراب باسن خانگی

این فرمول یک اسکراب باسن خانگی برای درمان جوش باسن و رسیدن به پوستی صاف و نرم در این ناحیه از بدن است. این روش یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای صافی باسن است.

شکر قهوه ای به‌طور طبیعی به خوبی پوست های مرده را لابه برداری کرده و روند بهبود آکنه باسن را تسریع می‌کند. اسکراب زیر را دو بار در ماه استفاده کنید و منتظر نتایج آن باشید. اما چگونه این اسکراب باسن را در خانه درست کنیم؟
مرحله 1: یک کاسه بردارید و دو فنجان شکر قهوه ای به آن اضافه کنید
مرحله 2: یک قاشق چای خوری عصاره وانیل را به کاسه اضافه کنید و آنها را به هم بزنید. برای هم زدن می توانید از قاشق چوبی استفاده کنید.
مرحله 3: مخلوط را روی باسن خود بمالید. قسمت مورد نظر را برای چند دقیقه با حرکات دایره ای ماساژ دهید.
مرحله 4: ماسک را به خوبی با آب ولرم بشویید و به آرامی با یک حوله نرم خشک کنید.

اسکراب جوش باسن با شکر قهوه ای

راهکارهایی برای درمان جوش باسن

قبل از هرچیز اگر مشکل فولیکولیت و خارش جوش دارید و با وجود رعایت موارد بالا و همچنین استفاده از روش‌های درمانی مختلف همچنان درگیر مشکل جوش باسن هستید، یا اگر جوش‎های باسن‌تان تبدیل به جوش چرکی و دمل شده‌اند بهتر است به متخصص پوست مراجعه کنید.

همچنین ممکن است علت ایجاد جوش روی باسن شما ژنتیکی و یا هورمونی باشد. در چنین مواردی بهتر است به جای درمان خانگی از یک متخصص پوست کمک بگیرید.

راهکارهایی برای درمان جوش باسن

 برای اینکه روش‌های درمانی در درمان جوش باسن موثر باشند از انجام این موارد اجتناب کنید:

  • اسکراب و لایه‌برداری شدید و بیش از اندازه
  • فشار دادن جوش و آکنه
  • عوض نکردن لباس زیر پس از ورزش
  • استفاده از مواد شیمیایی و شوینده‌های معطر هنگام شستشوی لباس‌ها
  1. شستشوی مرتب. شستشوی روزانه باسن با از بین بردن عرق، چربی و آلودگی، میزان باکتری‌های روی پوست را کاهش داده و در نتیجه به درمان جوش باسن کمک می‌کند. برای اقزایش موثر بودن شستشوی روزانه بهتر است از صابون آنتی‌باکتریال استفاده کنید.
  2. لایه‌برداری. لایه‌برداری باعث از بین بردن سلول‌های مرده پوست می‌شود، با این وجود استفاده دائم از اسکراب و لیف‌های زبر می‌تواند مشکل را خصوصا برای پوست خشک تشدید کند. هنگام دوش گرفتن با آب گرم می‌توانید با استفاده از یک لیف نرم به لایه‌برداری پوست کمک کنید. بهتر است از اسکراب 1 الی 2 بار در ماه استفاده کنید.
  3. رطوبت رسانی. مرطوب نگه داشتن پوست اهمیت زیادی در از بین بردن و جلوگیری از جوش باسن دارد. انتخاب نوع مرطوب کننده بسیار حائز اهمیت است، چرا که یک مرطوب کننده نامناسب می‌تواند باعث مسدود شدن منافذ پوستی و در نتیجه بدتر شدن جوش روی باسن شود. استفاده از مرطوب کننده‌های بدون چربی که ترکیباتی مثل لاکتیک اسید دارند می‌تواند به کاهش و درمان جوش باسن کمک کند. لاکتیک اسید عملکردی مشابه سالیسیک اسید دارد که معمولا برای درمان جوش و آکنه به کار می‌رود.
  4. استفاده از لباس زیر نخی و آزاد. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم استفاده از لباس زیر تنگ علت جوش روی باسن است. جایگزین کردن لباس زیر آزاد و راحت با جنس نخ، لینن یا کنفی هم به پیشگیری و هم به درمان جوش باسن کمک می‌کند.
  5. استفاده از آب نمک. آلودگی پوست می‌تواند علت جوش روی باسن باشد. همانطور که می‌دانید نمک به از بین بردن آلودگی کمک می‌کند. استفاده از ترکیب آب نمک (می‌توانید داخل وان حمام یا یک تشت را پر کنید) فواید بسیاری نه تنها برای درمان جوش روی باسن، بلکه تمام بدنتان دارد. این ترکیب پوست شما را نرم کرده و بدون هیچ ماده شیمیایی به تمیز شدن پوست و از بین رفتن باکتری‌های مضر کمک می‌کند.
  6. استفاده از مکمل‌های غذایی. مکمل‌هایی مثل امگا 3 و زینک با غنی‌تر کردن رژیم غذایی شما به طور غیرمستقیم به درمان جوش باسن کمک می‌کنند. زینک بر رشد سلول‌ها، ترشح هورمون، بهبود متابولیسم و عملکرد سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارد. تحقیقات نشان داده است افرادی که سطح کمتری زینک در بدنشان دارند، بیشتر دچار جوش و آکنه می‌شوند. امگا 3 که یکی از منابع خوب آن روغن ماهی است باعث کاهش عوامل التهاب بدن و همینطور کاهش ریسک ایجاد آکنه می‌شود. حتما قبل از استفاده از هرگونه مکمل غذایی با دکتر خود مشورت کنید.

چند ماده خانگی فوق‌العاده برای درمان جوش‌ روی باسن

جالب است بدانید برای از بین بردن جوش‌های باسن لزوما نیازی به استفاده از مواد شیمیایی و داروخانه‌ای ندارید. مواد طبیعی بسیاری در خانه‌تان وجود دارد که می‌توانید برای پیشگیری و درمان جوش روی باسن از آن‌ها استفاده کنید.

چند ماده خانگی فوق‌العاده برای درمان جوش‌ روی باسن

  • روغن نارگیل. همانطور که اشاره شد، خشکی پوست می‌تواند علت جوش روی باسن باشد. روغن نارگیل یک مرطوب کننده طبیعی و فوق‌العاده است که می‌توانید به عنوان جایگزین یا در کنار مرطوب کننده بدون چربی از فواید بسیار آن بهره ببرید. اگر پوست چربی دارید ممکن است روغن نارگیل برای شما چندان مناسب نباشد.
  • سرکه سیب. سرکه سیب مثل انواع دیگر سرکه به از بین بردن انواع باکتری و قارچ‌ها کمک می‌کند. این ماده معجزه‌گر به درمان جوش باسن کمک می‌کند. برای استفاده از فواید سرکه سیب 1 واحد سرکه را با 3 واحد آب ترکیب کنید و آن را به وسیله پنبه روی پوست بمالید. پس از 5 الی 20 دقیقه پوست را شسته و خشک کنید. اگر پوست خشک یا حساس دارید بهتر است از این ماده استفاده نکنید.
  • روغن درخت چای. فواید روغن درخت چای برای پوست شناخته شده است. این روغن در کاهش التهاب پوست و از بین بردن باکتری‌ها و همچنین از بین بردن‌جوش‌های باسن موثر است.. برای استفاده، 1 واحد روغن درخت چای را با 9 واحد آب ترکیب کنید و آن را به وسیله پنبه روی پوست باسن بمالید.
  • چای سبز. همانطور که می‌دانید چای سبز میزان زیادی آنتی اکسیدان داشته و نوشیدن آن فواید زیادی برای سلامت بدن دارد. چای سبز همچنین به علت تاثیری که در از بین بردن باکتری‌ها و کاهش التهاب دارد در کاهش و درمان جوش باسن موثر است. پس از اینکه چای سبز را دم کردید آن را به وسیله پنبه یا با استفاده از اسپری روی پوستتان اعمال کنید. اجازه بدهید چای روی پوست خشک شود و سپس با آب شسته و خشک کنید.
  • آلوئه ورا. گیاه آلوئه ورا خاصیت رطوبت رسانی بالایی داشته و به کاهش التهاب و بهبود زخم و سوختگی کمک می‌کند. همچنین با داشتن سالیسیک اسید و سولفور در درمان جوش و آکنه باسن موثر است. برای از بین بردن جوش‌های باسن، می‌توانید از ژل گیاه آلوئه‌ورا به شکل مرطوب کننده استفاده کنید.

  • زردچوبه. ماده‌ای به نام کورکومین در زردچوبه به کاهش نوعی باکتری موثر در ایجاد آکنه و جوش کمک می‌کند. ترکیب زردچوبه و آب (به میزانی که ترکیب حالت خمیری پیدا کند) را روی پوست باسن مالیده و پس از خشک شدن کامل، با آب گرم و شوینده ملایم آن را پاک کنید.
  • سیر. سیر موادی در ترکیباتش دارد که به از بین بردن جوش‌های باسن کمک می‌کنند. چند عدد سیر را له کرده و آن را روی جوش‌های باسن بمالید. پس از 10 الی 15 دقیقه باسن را با آب سرد بشویید. استفاده از سیر دو بار در ماه کافی است.
  • لیموترش. اگر آکنه و جوش روی باسن شما تبدیل به جای زخم شده است آب لیموترش می‌تواند در درمان آثار جوش موثر باشد. یک لیمو را نصف کرده و آن را به صورت دایره‌ای روی قسمت مورد نظر پوست‌تان بمالید و بعد از 10 الی 15 دقیقا آن را بشویید. اگر پوست حساسی دارید بهتر است از لیموترش استفاده نکنید.
  • روغن اکالیپتوس. اگر پوست چربی دارید و زیاد عرق می‌کنید روغن اکالیپتوس برای شماست! استفاده از این روغن به کاهش چربی پوست و همچنین از بین بردن آکنه باسن کمک می‌کند.

ماسک برای از بین بردن جوش باشن

چند ماسک و اسکراب خانگی ساده برای درمان جوش باسن

  1. ماسک درمان جوش باسن: اسکراب شکر قهوه‌ای و وانیل

2 فنجان شکر قهوه‌ای را با چند قطره عصاوه وانیل ترکیب کنید (می‌توانید از روغن زیتون هم در این ترکیب استفاده کنید)، و سپس این اسکراب را با دست به صورت دایره‌وار روی پوست باسن بمالید. پس از 5 الی 10 دقیقه آن را با آب گرم شسته و پاک کنید.

  1. ماسک عسل و لیمو

2 قاشق غذاخوری عسل را با یک فنجان آب لیمو به همراه کمی شکر ترکیب کنید. صبر کنید شکر در آب لیمو حل شود و سپس ترکیب را حدود 20 دقیقه هم بزنید. مایع غلیظ به دست آمده را روی باسن بمالید و پس از 15 دقیقه آن را بشویید.

  1. اسکراب قهوه و روغن نارگیل

2 قاشق غذاخوری پودر قهوه را با نصف قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کرده و ترکیب را روی پوست‌تان به صورت دایره‌ای بمالید. پس از 5 دقیقه آن را شسته و پاک کنید.

  1. اسکراب موز و شکر

یک موز را خرد کرده و با یک قاشق غذاخوری شیر مخلوط کنید تا بتوانید موز را به راحتی له کنید. یک قاشق غذاخوری شکر به آن اضافه کرده و ترکیب را روی باسن بمالید. پس از 45 دقیقه پوست را شسته و خشک کنید.

  1. ماسک عسل و دارچین

برای درمان جوش باسن، 2 قاشق غذاخوری عسل را به همراه یک قاشق غذاخوری دارچین ترکیب کنید تا یک ترکیب خمیر مانند به دست بیاید. ترکیب را روی باسن مالیده و پس از 10 الی 15 دقیقه آن را بشویید.

منبع: https://paulaschoice.sg

سوالات متداول

چرا باسنم جوش می‌زند؟

موارد متعددی مانند پوشیدن لباس زیر تنگ، خشکی پوست. عدم لایه‌برداری پوست و نشستن طولانی مدت می‌تواند در بروز این مشکل موثر باشد.

چگونه از شر آکنه باسن خلاص شوم؟

برای حل این مشکل کافی است درمان طبیعی جوش باسن که در این مقاله بیان شد را به‌صورت منظم و مستمر استفاده کنید. یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از جوش‌های عفونی کشاله ران و باسن استحمام منظم با صابون آنتی باکتریال است. فراموش نکنید که در طول درمان حتما لباس‌های گشاد بپوشید.

4.4/5 - (7 امتیاز)

6 دیدگاه

    1. باسلام. اسکراب‌هایی که داخل مقاله به آن‌ها اشاره شده را تهیه کنید و به صورت مستمر استفاده کنید.

  1. سلام ممنون از مطالب مفیدتون
    من بطور مداوم روی ناحیه باسن جوش های چرکی خیلی بزرگ و دردناکی میزنم،حتی خودمم نخوام بترکونمشون خودشون میترکن،واقعا دیگه خسته شدم،پوست باسنم پر شده از لک های سیاه جای جوش
    من بابت این مشکلم باید پیش متخصص پوست برم یا مشکلم داخلیه؟!

    1. با سلام، به متخصص پوست مراجعه کنید. پزشک بعد از چک آپ اولیه در صورت نیاز شما را برای بررسی بیشتر به متخصصین دیگر ارجاع خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا