جوش صورت در دوران بلوغ – پیشگیری و درمان

زیبایی و سلامتپوست

یکی از دل نگرانی های اکثر افراد در دوره بلوغ از مواقع زدن جوش صورت می باشد که به یکباره در نواحی مختلفی در صورت خود جوش می زنند و این عمل باعث می شود تا با حالتی خجالت آور در محل کار و محیط اطراف خویش حاضر شوند. بنابراین برای جلوگیری به عمل آوردن از این حالت خجالت زده و با همان پوست همیشگی خود می توان راهکارهایی را ارائه کرد که بتوان کمتر جوش بزنیم.

در ادامه همین مبحث ضمن توضیحاتی اجمالی تر در خصوص جوش صورت و انواع آن به ذکر این راهکارها خواهیم پرداخت تا همیشه به دور از انواع جوش به زندگی خود خوش و خرم ادامه دهید. بنابراین اگر از آن دسته افرادی هستید که زیاد جوش می زنید یا جوش ها مختلف صورت زندگی را برای شما مختل کرده است و اعتماد به نفس شما را به طور کلی از دست داده است، در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به نکات تخصصی و مفیدی در این زمینه دست یابید.

برای استفاده از خدمات پوست، پاکسازی و لایه برداری به سایت آچاره مراجعه کنید.

تعریف علمی جوش صورت

 

همه ما با جوش صورت آشنایی داریم و هر کسی در زندگی روزمره خویش بدون هیچ شک و شبهه ای ولو برای یک بار هم که شده جوش را در صورت خویش احساس کرده است. اما اینکه جوش به صورت علمی چیست و چگونه به وجود می آید را در این مطلب می خوانیم.

جوش یا آکنه یک زائده کوچک پوستی است که غدد چربی پوست را به خود درگیر می کنند به گونه ای که منافذ کوچکی روی پوست افراد در زیر پوست با این غدد چربی در ارتباط هستند .

همین غدد چربی هستند که یک ماده روغنی به نام سبوم را تولید می کنند . منافذ نیز از طریق یک سری کانال به نام فولیکول با غدد چربی در ارتباط هستند و به هنگامی که فولیکول غده پوستی مسدود شوند، جوش پدیدار می شود و در نواحی مختلفی از صورت، گردن، شانه، کمر، شکم و نیز اندام های دیگری از بدن ظهور می یابند که هر یک از آن ها خود می توانند عامل یک بیماری بزرگ به حساب آیند که هر چه سریعتر باید جلوی آن را گرفت.

تعریف علمی جوش صورت

انواع جوش صورت

همان طور که گفته شد، جوش صورت امری متداول است که در صورت تمامی افراد بسته به پروسه های زمانی مختلف صورت می گیرد. به عنوان مثال جوش  در دوره بلوغ ، نوجوانی و جوانی بسیار زیاد صورت می گیرد و یکی از پدیده های بسیار شایعی است که تمامی نوجوانان را درگیر خود می سازد.

انواع جوش صورت

در خانم ها نیز جوش صورت نسبت به مردان بیشتر است. به طور کلی جوش های مختلفی که در نواحی متفاوتی در صورت انسان ها ظاهر می شود، دارای انواع و اقسام مختلفی هستند که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جوش سرسیاه

این نوع از جوش ها از جمله جوش های طبیعی صورت می باشند که هر کدام از ما حداقل یک بار آن را در زندگی خویش تجربه کرده ایم. تغییرات هورمونی می تواند اصلی ترین دلیل برای ایجاد این جوش باشد که در دوران بلوغ شدیدترین حالت ممکن آن در صورت نوجوانان ظاهر می گردد.

عمده ترین نواحی از قسمت های صورتی که جوش سرسیاه در آن ها پدیدار می گردد؛ بینی، پیشانی و چانه صورت انسان هاست که در معرض قرار گرفتن این نوع جوش قرار می گیرد ولی به طور کلی هر قسمتی از بدن که فولیکول های مو و غدد چربی در آن نواحی بیشتر باشد، حتما ظهور جوش سرسیاه هست.

برای از بین بردن این نوع جوش ها هرگز نباید آن را مانند چرک و آلودگی فشار داد و ترکاند، بلکه بهترین راه استفاده از محصولات موضعی هستند که روی پوست مالیده می شوند تا پوست شما را تمیز و ضدعفونی کنند.

  • بلوغ و جوش سرسفید

جوش سرسفید نیز به مانند سرسیاه از جمله جوش های غیرالتهابی هستند که جزء خفیف ترین و کم خطرترین جوش های ممکن در صورت شما به حساب می آیند. جوش سرسفید معمولا نقاط یا برآمدگی های سفید و گوشتی رنگ هستند که در مرکز یک هاله ای قرمز رنگ قرار دارند. با توجه به اینکه این نوع بسیار خفیف می باشد؛ به راحتی می توان آن را با درمان های پوستی و درمان های موضعی این نوع از جوش ها را درمان نمود.

علت پدید آمدن جوش سرسفید هم به مانند جوش سرسیاه است و با تغییرات هورمونی در بدن به ویژه در دوران بارداری، یائسگی، قاعدگی و دوران بلوغ بیشترین جوش ها را در افراد به وجود می آورد.

  • جوش قرمز (پاپول)و جوش چرکی (پوسچول)

نوعی دیگر از جوش صورت که با دو نوع قبلی اندکی متفاوت تر و خطرناک تر می باشد، جوش های قرمز و چرکی می باشند که با نام های پاپول و پوسچول از آن ها یاد می شود. این نوع را انواع باکتری ها به وجود می آورند و باعث ایجاد برآمدگی و ملتهب شدن و قرمز و متورم شدن نواحی مختلفی در صورت شما می شوند که بر خلاف دو نوع قبلی التهابی هستند.

جوش های چرکی نیز شبیه جوش های قرمز هستند که از انبوهی مایع چرکی زردرنگ درون خود به وجود آمده است که همان گلبول های سفید مرده خونی می باشند که بدن انسان برای مبارزه با عفونت آن ها را می فرستد. برای از بین بردن این نوع از جوش ها بایستی با یک برنامه درمانی مرتب و منظمی به صورت روزانه مراحل خاصی را طی کرد تا بتوان این نوع از جوش ها را نیز از بین برد.

از جمله این برنامه های روزانه شستن صورت به آرامی با استفاده از آب ولرم و صابون می باشد به ویژه در سن بلوغ که منافذ با چربی مسدود مس شوند و نباید از مواد آرایشی و بهداشتی در این نواحی استفاده کرد تا کم کم بتوان این جوش ها را در صورت خود از بین برد.

  • ندول ها

ندول ها نیز جوش های التهابی خطر آفرینی هستند که توده های سفت و دردناک و ملتهبی می باشند که در عمق پوست صورت به وجود می آیند.

ندول ها از جمله وخیم ترین جوش های صورت به حساب می آیند که منجر به بیماری های پوستی می شوند. آن ها انقدر حساس هستند که حتی لمس کردن آن ها نیز دردناک هستند. برای درمان آن ها حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کرد تا با نسخه پزشکی بتوان این نوع از جوش های صورت را از میان برداشت.

  • کیست ها

نوع خطرناک دیگری از جوش را کیست می گویند که این نوع از جوش ها نیز برآمدگی های بزرگ، نرم و دردناکی هستند که به رنگ سفید و قرمز در می آیند و سرشار از چرک می باشند. کیست ها حتی نسبت به ندول ها در عمق بیشتری در پوست قرار دارند و از جمله وخیم ترین جوش های صورت به حساب می آیند.

به طور کلی مواردی که گفته شد؛ می توان انواع جوش صورت را در دو دسته بندی جوش های التهابی و غیر التهابی تقسیم بندی نمود که جوش های التهابی وخیم تر و شدیدتر هستند و نیاز به نسخه های پزشکی دارند تا با انواع آنتی بیوتیک ها و سایر نسخه های دیگر بتوان این نوع از جوش ها را از بین برد. ولی سایر جوش های غیر التهابی چندان خطر آفرین نیستند و به راحتی قابل درمان و برطرف شدن می باشند.

راهکارهایی برای کمتر جوش زدن

راهکارهایی برای کمتر جوش زدن

قشر جوانان، به ویژه هنگام بلوغ وبانوان معمولا این دغدغه را در ذهن دارند که چکار کنند که کمتر جوش بزنند و کمتر در معرض آن قرار گیرند که بتوانند با اعتماد به نفس مثل همیشه به زندگی خود ادامه دهند. راه های زیادی برای پیشبرد این فرآیند وجود دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نباید صورت خود را مرتب و بیش از حد ممکن بشویید و از انجام هر گونه وسواسی جلوگیری کنید.
  • بایستی بیشتر از صابون های غیر چربی استفاده کرد تا چربی صابون ها در پوست شما نفوذ نکند.
  • از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  • نباید خیلی زیاد و همیشه از مواد آرایشی استفاده کرد که موادی چربی ساز هستند.
  • از انواع استرس ها جلوگیری کنید که خود استرس و اضطراب باعث ایجاد جوش است.
  • از مواد تغذیه درست استفاده کنید و چیزهایی بخورید که جوش صورت را در درون شما ایجاد نکنند و از خوردن چیزهایی مثل شکلات زیاد جلوگیری به عمل آورید.

با رعایت موارد بالا کمتر در معرض جوش صورت قرار خواهید گرفت.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا