آموزش پاک کردن تاتو بدن و ابرو با روش خانگی و پزشکی

پوستزیبایی و سلامت

در گذشته، تاتو نقشی بود که اگر روی پوست می­‌رفت دیگر راهی برای پاک کردنش نبود و نمی­‌شد آن را از روی پوست پاک کرد. البته روش‌­های سنتی هم وجود داشت، که به کمرنگ شدن تاتو کمک می­‌کرد ولی  اثر آن کاملاً از بین نمی­‌رفت. امروزه با پیشرفت تجهیزات پزشکی مانند لیزر، پاک کردن تتو بدن و ابرو کار بسیار ساده‌­ای است. ناراضی بودن از تغییر ظاهر، عدم رضایت از نتیجه کار، قرینه نبودن ابروها، آلرژی به رنگ تاتو و … از جمله دلایلی است که افراد را به دنبال پیدا کردن راهی برای پاک کردن تاتو ابرو می‌­کشاند. در ادامه این مطلب با آچاره همراه باشید تا با روش‌­های مختلف پاک کردن تاتو ابرو و بدن آشنا شوید.

پاک کردن تاتو با طب سنتی

بعضی از افراد، سعی می‌­کنند برای پاک کردن تاتوی ابرو، از روش­‌های خانگی و طب سنتی استفاده کنند. بعضی از روش­‌های پاک کردن تاتو با طب سنتی، عبارتند از:

1. پاك كردن تاتو ابرو با سير

یکی از روش­های پاک کردن تاتو با طب سنتی، استفاده کردن از سیر می­‌باشد. سیر دارای خاصیتی است که اصطلاحاً پوست را “می­‌سوزاند”. همین سوختن پوست به مرور باعث کمرنگ شدن اثر تاتو ابرو می­‌شود. بهتر است، برای جلوگیری از آسیب‌­های جدی به پوست، به متخصص پوست مراجعه کنید. بعضی از افراد توصیه می­‌کنند، سیر را با سدر و مقدار کمی سرکه ترکیب کنید. سرکه باعث می‌­شود این مخلوط حالت خمیری پیدا کند. همچنین، سدر موجود در این ترکیب، باعث می­‌شود پوست نرم و لطیف شود. برای بهترین نتیجه، بین 2  الی 8 بار از این ترکیب استفاده کنید. مخلوط را روی ابرو یا تاتو ظریف بمالید و پانسمان کنید. بعد از 2 ساعت پانسمان را برداشته و صورت خود را بشویید.

پاک کردن تاتو

2. پاك كردن تاتو با لیدوکائین

لیدوکائین یک دارو است که باعث بی­‌حسی موضعی می­‌شود. این دارو، بیشتر به صورت پماد استفاده می­‌شود. البته به صورت آمپول، ویال و … در داروخانه‌­ها موجود است. تاتو آرتیست‌­ها و آرایشگرها، برای پاک کردن تاتو ابرو و تاتوهای ظریف از لیدوکائین استفاده می­‌کنند. البته پاك كردن تاتو با لیدوکائین به هیچ وجه توصیه نمی­‌شود، چون ممکن است باعث آسیب دیدن جدی پوست شود. بعضی از تاتوکاران، برای تمیز کردن محل تاتو یا اصلاح تاتو، از لیدوکائین استفاده می‌­کنند.

روش کار به این صورت است که مقداری لیدوکائین را با کمی آب مقطر ترکیب می­‌کنند. سپس با سوزن مخصوص روی محل تاتو خراش داده می­‌شود و محلول روی آن قرار داده می­‌شود و پانسمان می‌­شود. بعد از باز کردن پانسمان آن را با سرم شستشو، ضدعفونی کنید. با 5 بار تکرار، ممکن است تاتو کمی کمرنگ شود.

بعضی از آرایشگرها و تاتو آرتیست­‌ها معتقدند، پاک کردن تاتو با لیدوکائین برای تاتوهایی که کمتر از 24 ساعت از آن­ها گذشته، مناسب است. به طور کلی این روش اصلاً اصولی نیست و ممکن است ایجاد حساسیت کند و به پوست عوارض جدی وارد کند. بنابراین برای پاک کردن تاتو خود به متخصص پوست مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید : انواع اصلاح ابرو

پاک کردن تاتو

3. پاک كردن تاتو ابرو با دكلره

بعضی افراد از این روش پاک کردن تاتو با دکلره نتیجه مطلوب گرفته‌­اند و برخی هم راضی نبودند. البته تاکید ما هم این است که برای پاک کردن تاتو، از روش‌های تضمین شده و اصولی استفاده کنید. دکلره با کاهش میزان رنگدانه‌­هایی که در سطح پوست قرار دارند، باعث روشن شدن رنگ پوست می‌‌شود. تاتو در عمق پوست قرار دارد، بنابراین دکلره نمی­‌تواند روی آن تأثیری داشته باشد.

البته به صورت موقت می‌­توان انتظار داشت که با روشن شدن رنگ پوست، رنگ تاتو هم به نظر روشن‌­تر شود. ولی بعد از گذشتن 2 الی 3 هفته، رنگ پوست و رنگ تاتو به حالت عادی خود برمی­‌گردند. بنابراین پاک ­کردن تاتو ابرو با دکلره هم روش دائمی و مناسبی نیست.

پاک کردن تاتو

4. پاك كردن تاتو با جوش شیرین

بعضی از افراد از ترکیب آبلیمو و جوش شیرین برای پاک کردن تاتو استفاده می­‌کنند. البته توصیه می­‌کنیم از این روش غیر اصولی استفاده نکنید. زیرا ترکیب آبلیمو با جوش شیرین، حالت اسیدی دارد و ممکن است پوست شما را زخم کند. با زخم شدن ممکن است اثر تاتو از بین برود ولی جای زخم از بین نرود و برای همیشه پشیمان شوید.


خدمات پیشنهادی آچاره : پاکسازی پوست در منزل


پاک کردن تاتو ابرو

بهترین روش پاک کردن تاتو ابرو، استفاده از لیزر می­‌باشد. هر چند دستگاه لیزر هم رنگ تاتو را کاملاً از بین نمی‌­برد ولی با کامل کردن دوره درمان، تا حد زیادی باعث کمرنگ شدن اثر تاتو روی پوست می­‌شود. در ادامه به بررسی جزئیات پاک کردن تاتو ابرو با لیزر می‌­پردازیم.

1. پاك كردن تاتو ابرو با ليزر كيوسوئيچ”  Q-Switched

دستگاه لیزری که برای پاک کردن تاتو از آن استفاده می­‌شود، لیزر کیوسوئیچ (Q Switch) است. این دستگاه قابلیت تغییر پی در پی پالس‌­های لیزری را دارد، بنابراین با نفوذ به عمق­‌های متفاوت از پوست­، باعث پاک شدن بهتر تاتو می­‌شود. پاك كردن تاتو ابرو با ليزر كيوسوئيچ، به این صورت است که لیزر تابیده شده به پوست، با رنگ تاتو واکنش نشان می‌­دهد و باعث شکسته شدن رنگدانه‌‌­های تاتو می­‌شود. این رنگدانه­‌های خرد شده به مرور زمان با کامل کردن دوره درمان لیزر، جذب پوست می­‌شوند.

بیشتر بخوانید : آموزش خط انداختن ابرو با تیغ

با این که بهترین روش پاک کردن تاتو استفاده از لیزر است، ولی در بعضی از موارد تاتو با لیزر هم به طور کامل پاک نمی­‌شود. پاک شدن تاتو به عوامل مختلف بستگی دارد، از جمله:

  • رنگ تاتو: تاتو هر چقدر تیره‌­تر باشد، اشعه­‌های لیزر را بهتر جذب می­‌کند، بنابراین بهتر پاک می­‌شود. تاتوهایی که رنگ سیاه، آبی یا قهوه­‌ای دارند، بهتر از رنگ‌­های روشن مانند زرد، قرمز یا سبز با لیزر پاک می‌­شوند. البته دستگاه‌­های به روز، رنگ­‌های روشن را هم به خوبی پاک می­‌کنند.
  • رنگ پوست: هر چقدر رنگ پوست فرد روشن­‌تر باشد، تاتو زودتر پاک می­‌شود. لیزر می­‌تواند تاتو را پاک کند، چون جذب قسمت­‌های تیره تاتو می­‌شود. اگر پوست فرد ملاتونین (رنگدانه) کمتری داشته باشد، درصد بیشتری از اشعه به جای جذب توسط پوست، جذب جوهر تاتو می‌شود و آن را سریع‌­تر از بین می‌­برد.
  • نوع پوست: اگر پوست خشکی دارید، لیزر کردن تاتو پوست شما را خشک­‌تر خواهد کرد. بنابراین بهتر است بعد از جلسات لیزر از مرطوب‌کننده مناسب برای مرطوب نگهداشتن محل لیزر استفاده کنید. افرادی که پوست چرب دارند، ممکن است از لیزر تاتو نتیجه بهتری بگیرند، چون رنگدانه­‌ها زودتر در زیر پوست پخش می­‌شوند.
  • اندازه تاتو: هر چقدر تاتو ظریف­تر و کوچک‌­تر باشد، به کمک لیزر راحت­‌تر پاک می­‌شود. تاتوهای بزرگ برای پاک شدن، به تعداد جلسات بیشتری نیاز دارند و ممکن است بعد از تمام شدن دوره درمان، به طور کامل پاک نشوند.

پاک کردن تاتو

هزينه پاك كردن تاتو با ليزر

هزینه پاک کردن تاتو با لیزر، به تعداد جلسات لیزر بستگی دارد. معمولاً برای پاک شدن کامل تاتو به حداقل 3جلسه لیزر نیاز است. قدیمی یا جدید بودن تاتو، اندازه تاتو، محل قرارگیری تاتو روی بدن، رنگ پوست، رنگ تاتو، کلیلنیک لیزر و … از جمله عوامل تعیین کننده در تعداد جلسات لیزر است. بنابراین هزینه پاک کردن تاتو با لیزر، برای هر شخص می­تواند متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید : آموزش استفاده از قرص ماسک

عوارض پاك كردن تاتو ابرو با ليزر

اگر به پزشک متخصص مراجعه کنید، عوارض پاک کردن تاتو ابرو با لیزر، به حداقل حواهد رسید. با این حال ممکن است این عوارض برای شما هم پیش بیاید:

  • ممکن است محل تاتو عفونت کند.
  • ممکن است جای زخم روی پوست بماند. احتمال کمی وجود دارد که با کامل کردن دوره درمان، جای زخم یا اسکار بیشت­تر از 3 تا 6 ماه پس از انجام لیزر روی پوست باقی بماند.
  • ممکن است رنگ پوست محل تاتو کمرنگ­تر یا پر رنگ‌­تر از رنگ اصلی پوست باشد.
  • تاتو ابرو، لب، خط چشم و به طور کلی تاتوهایی که برای زیبایی انجام شده‌­اند، بعد از جلسه اول لیزردرمانی، ممکن است تیره‌­تر شوند. بنابراین ممکن است به تعداد جلسات بیشتر نیاز داشته باشید.

از دیگر عوارض پاك كردن تاتو ابرو با ليزر، می‌­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. خارش پوست
  2. متورم شدن محل تاتو
  3. سوختن پوست
  4. تاول زدن محل تاتو
  5. پوسته پوسته شدن

نتیجه گیری

با بررسی روش‌­های مختلف پاک کردن تاتو، ممکن است شما هم به این نتیجه رسده باشید که پاک کردن تاتو با لیزر، بهترین روش است. زیرا باقی روش‌ها ممکن است اثرات جبران ناپذیری روی پوست شما داشته باشند. بنابراین برای پاک کردن تاتوی خود، ابتدا با پزشک متخصص پوست مشورت کنید و سپس روش مناسب خود را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید : 10 فایده جادویی حمام سرکه سیب

3.5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا