هواگیری سیستم گرمایش از کف

گرمایشسرمایش و گرمایشگرمایش از کف

یکی از کارهایی که باید همیشه برای افزایش بازدهی سیستم‌های گرمایشی انجام دهید، هواگیری سیستم گرمایش از کف است. این‌کار را می‌توان سالی یک‌بار موقع راه‌اندازی مدار گرمایش انجام داد. هواگیری باعث می‌شود که سیستم‌های شما، عیب‌یابی نیز بشوند. هواگیری سیستم گرمایش از کف از راه‌های استفاده بهینه از سیستم است و یک کار تخصصی محسوب می‌شود. وجود سیستم گرمایشی برای منزل باعث می‌شود شما روزهای سرد زمستان از گرمای مطبوع منزل لذت ببرید. درست است که سیستم‌های گرمایشی نیاز به مراقبت چندانی ندارند اما هواگیری سیستم‌های گرمایشی نیازمند رسیدگی به‌موقع هستند.

نکاتی که باید قبل از شروع هواگیری انجام دهید

گفتیم که هواگیری سیستم گرمایش از کف باعث افزایش بازدهی آن می‌شود. هواگیری سیستم گرمایشی اصلا کار سختی نیست و همه می‌توانند خودشان در منزل آن را انجام دهند. تمامی سیستم‌های گرمایشی مثل سیستم‌های دیگر از گردش آب درون لوله برای تولید گرما استفاده می‌کنند. پس طبیعی است که با هوای داخل لوله‌ها مواجه شویم. استفاده کردن از شیرهای هواگیری کلکتور می‌تواند به عیب‌یابی سیستم گرمایشی هم کمک زیادی بکند. قبل از شروع هواگیری این دو نکته را به خاطر بسپارید:

1. فشار را بررسی کنید

 اگر از سیستم‌های گرمایشی در منزل خود استفاده می‌کنید، حتما متوجه شده‌اید که این سیستم‌ها گاهی دچار افزایش یا کاهش فشار می‌شوند. پس قبل از انجام هواگیری سیستم گرمایش از کف حتما فشار سیستم را چک کنید. گاهی اوقات ممکن است افت فشار دلیلی برای وجود هوا در سیستم گرمایشی باشد.

اگر این‌طور بود باید به عیب‌یابی سیستم گرمایشی بپردازید. پس قبل از هواگیری چک کنید که فشار پایین نباشد. اگر پایین بود باید مقداری آب به آن اضافه کنید و مجددا سیستم را مورد بررسی قرار دهید.

بررسی فشار

2. دریچه‌های خروج هوا را مورد بررسی قرار دهید

بررسی شیرهای هواگیری قبل از هواگیری سیستم گرمایش از کف نشان می‌دهد آیا در سیستم گرمایش، هوا هست یا خیر. معمولا شیرهای هواگیری کلکتور را نزدیک جعبه کلکتور قرار می‌دهند. لازم به ذکر است که مکان قرارگیری شیرهای هواگیری کلکتور با توجه به مدل لوله‌های استفاده شده متفاوت است.

مثلا در لوله‌های استیل، محل قرارگیری شیرهای هواگیری در قسمت بالای لوله‌ها می‌باشد. در لوله‌های استیل ضدزنگ، شیرهای هواگیری کلکتور در قسمت راست آن تعبیه شده است. شما با استفاده از شیرهای هواگیری اتوماتیک می‌توانید با خیال راحت سیستم را هواگیری کنید.

بررسی دریچه‌های خروج هوا

نحوه هواگیری سیستم گرمایش از کف

هواگیری سیستم گرمایش از کف روش پیچیده‌ای ندارد. یعنی شما می‌توانید به‌راحتی و با کمی مهارت و مطالعه آن را انجام دهید. در بخش قبلی گفتیم که برای هواگیری سیستم گرمایش باید ابتدا فشار آن را مورد بررسی قرار دهیم. سپس باید به بررسی لوله‌های کف بپردازیم. باید اطمینان حاصل کنیم که به‌ اندازه کافی آب در لوله‌ها وجود دارد و هیچ هوایی در آن‌ها نیست.

مطلب پیشنهادی مقایسه هزینه گرمایش از کف با شوفاژ رادیاتور

اگر مشاهده کردید که لوله‌ها کم آب یا خالی از آب هستند، چند دقیقه دست نگه دارید تا لوله‌ها پر شوند. همان‌طور که گفتیم محل قرارگیری شیرهای هواگیری کلکتور با توجه به نوع لوله فرق دارد. پس قبل از هرچیزی باید جای آن‌ها را پیدا کنید و شیر را باز کنید و اجازه دهید جریان آب متصل شود.

این رویه را تا وقتی که همه لوله‌ها هواگیری شوند ادامه دهید. پس از اتمام کار، شیر را ببندید و فشار سیستم را چک کنید. هواگیری سیستم گرمایش از کف را از لوله‌های قسمت پایین شروع کنید. این‌طوری وقتی به قسمت‌های بالاتر بروید هیچ هوایی در لوله‌ها نمی‌ماند. پس از هواگیری، تمامی لوله‌های کف، شیر را ببندید و مجدد فشار سیستم را چک کنید.

هواگیری سیستم گرمایش از کف

 کارهایی که باید بعد از هواگیری انجام دهیم

پس از اتمام هواگیری سیستم گرمایش از کف باید لحظاتی را صبر کنید و فشار سیستم را مجددا چک کنید. بیشتر مواقع، هنگامی که هواگیری را انجام می‌دهید متوجه افزایش فشار سیستم خواهید شد. به عبارتی با هواگیری کردن، راندمان عملکرد سیستم نسبت به قبل از هواگیری خیلی بیشتر است.

ولی اگر متوجه شدید که فشار سیستم با هواگیری هم افزایش نیافت پس مشکل چیز دیگری است. در آن‌صورت باید با یک متخصص تماس بگیرید و از آن‌ها بخواهید برای رفع مشکل اقدام کنند. بیشتر سیستم‌هایی که گرمایش آن‌ها از طریق گردش آب تامین می‌شود، مشکل وجود هوا در سیستم را پیدا می‌کنند. یکی دیگر از علت‌های عملکرد ضعیف سیستم پس از هواگیری سیستم گرمایش از کف می‌تواند لوله‌کشی نادرست باشد. جنس نامناسب لوله‌ها و عدم استفاده از عایق‌های درجه‎یک نیز از علل این مسئله هستند.  

اقدامات پس از هواگیری

نکات مهم نگه‌داری کردن از سیستم  گرمایش از کف

امروزه در بسیاری از خانه‌ها مشاهده می‌شود که مردم از سیستم‌های گرمایشی برای گرم‌کردن خانه‌های خودشان استفاده می‌کنند. طبیعتا هم مایل هستند که این سیستم به‌خوبی جواب‌گوی نیازهای آن‌ها باشد. خوش‌بختانه نگه‌داری از سیستم‌های گرمایش از کف، کار چندان سختی نیست.

یعنی شما با رعایت یک‌سری نکات ساده می‌توانید تا سال‌ها از این سیستم بدون هیچ مشکلی استفاده کنید. برای مراقبت از آن‌ها باید سالی یک‌بار هواگیری سیستم گرمایش از کف را انجام دهید. فشار سیستم را به‌طور مکرر بررسی کنید و از درست بودن فشار آن اطمینان حاصل کنید. کمبود فشار را می‌توانید با اضافه‌کردن آب جبران کنید.

آموزش هواگیری سیستم گرمایش

 7 مزیت استفاده از سیستم گرمایش از کف

استفاده کردن از سیستم گرمایشی دارای مزایای زیادی است. این سیستم به مراقبت خاصی نیاز ندارد. شما تنها با بررسی فشار آن و هواگیری سیستم گرمایش از کف می‌توانید از استفاده از این سیستم لذت ببرید و زمستان‌های فوق العاده‌ای را تجربه کنید. اینجا به بررسی مزایای استفاده از سیستم گرمایش از کف می‌پردازیم.

1. راحتی و آسایش

استفاده از سیستم گرمایش از کف برای شما راحتی و آسایش را به همراه می‌آورد. تصور کنید که روزهای سرد زمستانی که کف خانه راه می‌روید یک گرمای مطلوب را زیر پاهایتان حس می‌کنید که بسیار لذت‏بخش خواهد بود.

این نوع سیستم برای خانه‌هایی با سقف بلند، بسیار مناسب است. سیستم گرمایش از کف به‌راحتی تمام جاهای خانه را مانند راهرو و اتاق و حمام و… را گرم می‌کند. با هواگیری سیستم گرمایش از کف می‌توانید عملکرد و گرمای آن را افزایش دهید.

2. بی سر و صدا بودن

سیستم‌های گرمایش از  کف بسیار بی‌صدا عمل می‌کنند. یعنی شما موقع فعالیت این سیستم متوجه کوچک‎ترین صدایی نخواهید شد.

بی سر و صدا بودن سیستم گرمایش از کف

3. افزایش طول عمر سیستم گرمایش از کف، با هواگیری

طول عمر بالا یکی از مهم‌ترین مزایای این سیستم‌ها است. البته گفتیم که هواگیری سیستم گرمایش از کف هم باعث افزایش طول عمر مفید این سیستم می‌شود. هزینه تعمیر سیستم گرمایش از کف درمقایسه با سیستم‌های دیگر بسیار پایین‌تر است.

4. جلوگیری از ایجاد آلودگی

سیستم‌های گرمایش هیچ‌گونه کثیفی و سیاهی برخلاف شومینه و وسایل دیگر ایجاد نمی‌کنند. می‌توان گفت که کم‌ترین زحمت آن فقط سالی یک‌بار هواگیری سیستم گرمایش از کف است. به‌جز این مورد؛ سیستم‌های گرمایشی هیچ آلودگی ندارند و باعث خشک‌شدن زودهنگام کف و جلوگیری از ایجاد قارچ و باکتری می‌شود.

5. بازدهی بالای سیستم گرمایش از کف

سیستم های گرمایش از کف، از اقتصادی ترین سیستم‌های گرمایشی برای خانه به‌شمار می‌روند. این سیستم درمقایسه با دیگر سیستم‌های گرمایشی کم‌مصرف تر است که این ویژگی باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود. با هواگیری سیستم گرمایش از کف باعث بالاتر رفتن بازدهی آن می‌شوید.

6. گرمایش از کف و پارکت

عبور دادن لوله‎های آب گرم از کف در این سیستم باعث شده که بتوان از هرنوع کف‌پوشی نظیر پارکت و کف‌پوش سنگی و … استفاده نمود. با هواگیری سیستم گرمایش از کف می‌توانید میزان گرمایش و عملکرد سیستم را افزایش داده و از گرمای آن لذت ببرید.

گرمایش از کف و پارکت

7. گرمای یک‌نواخت در کل محیط

از مزایای این سیستم می‌توان به پخش یکسان گرما در همه‌جای منزل اشاره کرد. سیستم‎‌های گرمایشی دیگر باید با نزدیک شدن به آن‌ها، گرما را حس کرد و حتی بیشتر گرمای تولید شده آن به سقف می‏رود. اما این سیستم حرارت را به شکل یک‌نواخت درکل خانه پخش می‌کند.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

چه عواملی بر هزینه نصب گرمایش از کف موثر هستند؟

  1. نوع ترموستات
  2. نوع شیر کلکتور با توجه به دستی یا برقی بودن آن
  3. نوع عایق و ضخامتی مورد استفاده آن
  4. نوع لوله‌های مورد استفاده و برند آن
  5. لوکیشن ساختمان
  6. نوع و کیفیت مواد اولیه مصرفی

مطلب پیشنهادی آموزش رفع نشتی و تعمیر حوله خشک کن

 عوامل موثر بر هزینه هواگیری سیستم گرمایش از کف

 آیا کاهش فشار ناشی از عدم هواگیری سیستم گرمایش از کف است؟

برای کاهش فشار سیستم می‌توان چندین علت را نام برد. وجود نشتی در سیستم لوله‌کشی می‌تواند باعث کاهش فشار سیستم گرمایشی شود. هنگام هواگیری سیستم گرمایش از کف خودکار از شیرهای هواگیر؛ کمی بخار هم بیرون می‌رود که می‌تواند باعث کاهش تدریجی فشار سیستم شود. درنهایت فشار بالای سیستم هم می‌تواند باعث عمل نمودن شیر اطمینان شود.

مطلب پیشنهادی آموزش تصویری هواگیری حوله خشک کن

 سیستم گرمایش از کف

نتیجه گیری

امروزه استفاده از پکیج و رادیاتورها به‌علت مزایای زیادی که دارند بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌اند. مردم سال‌هاست که از این سیستم‌های گرمایشی برای منزل خود استفاده می‌کنند. این سیستم‌ها علاوه بر مزایای فراوان، نیاز به مراقبت خاصی ندارند. برای عملکرد بهتر این سیستم‌ها باید هواگیری سیستم گرمایش  را انجام دهید. این عمل باعث فشار بیشتر سیستم و درنتیجه گرمایش بیشتر می‌شود. 

مطلب پیشنهادی معایب استفاده از گرمایش کولر گازی 

شما می‌توانید برای سرویس سالیانه و هواگیری سیستم گرمایش از کف منزل خود، از تکنسین‌های مجرب گرمایش آچاره کمک بگیرید تا در اسرع وقت کارتان به نحو احسن انجام شود.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا