تعمیر تلویزیون در محل تعمیر تلویزیون در محل

همه چیز درباره برد تیکان تلویزیون

لوازم خانگیتلویزیون

برد تیکان تلویزیون، سیگنال منطقی گیت را کنترل کرده و به عنوان منبعی برای راه‌اندازی TFT LCD عمل می‌کنند. در واقع این بردها، سیگنال‌های صوتی و تصویری را دریافت کرده و سیگنال‌های ویدئویی آنالوگ را به سیگنال‌های دیجیتال تبدیل می‌کنند تا توسط آی سی LVDS قابل ارسال باشند. در ادامه این  مطلب جزئیات بیشتری از برد تیکان تلویزیون را شرح داده‌ایم.

برد تیکان تلویزیون چگونه کار می‌کند؟

عملکرد برد تیکان و GPU به نوعی مکمل یکدیگر است. در تلویزیون GPU مسئول انتقال معادلات دقیق به پیکسل‌ها و فریم‌های مجزا است. برد تیکان تلویزیون فریم‌های مجزایی که توسط GPU تولید شده را دریافت می‌کند، آن‌ها را از نظر رنگ و میزان روشنی تصحیح می‌کند و در نهایت بخش‌هایی از عکس را در زمان مشخص تعیین شده پنل، به هر درایور می‌فرستد.

برد T-con یا همان Timing Controller، سیگنال ویدئویی ارسالی از پردازشگر ویدئو اصلی را دریافت کرده و آن را برای پنل LCD پردازش می‌کند. در فرایند پردازش، سیگنال ویدئویی به سیگنال‌های عمودی و افقی زمانی شکسته شده که برای پردازش نهایی توسط IC به پنل فرستاده می‌شوند. برد تیکان کارهایی مانند تصحیح گاما و تصحیح hdr را نیز انجام می‌دهد.

نحوه عملکرد برد تیکان تلویزیون

آیا تلویزیون‌های LED برد تیکان دارند؟

بردهای تیکان به طور معمول در وسط و بالای تلویزیون LED یا LCD قرار گرفته‌اند. گاهی اوقات ممکن است برد تیکان به طور مستقیم بالای برد اصلی قرار گیرد. در این شرایط براکت‌های فلزی آن را نگه می‌دارند و برد اصلی دقیقاً زیر آن قرار دارد.

تعمیر تلویزیون در محل تعمیر تلویزیون در محل

خراب شدن برد تیکان تلویزیون

اگر ولتاژ نوسان دارد یا اصلاً ولتاژی وجود ندارد، برد باید تعویض شود. توجه کنید که اگر تلویزیون شما تصویر یا ویدئو را نمایش نمی‌دهد، احتمالاً به دلیل معیوب بودن برد تیکان است و نه خراب بودن برد اصلی. اگر تلویزیون روشن می‌شود اما به جز صفحه آبی چیزی روی آن نمی‌بینید، یا اگر تلویزیون چراغ نشانگر را دارد اما روشن نمی‌شود، همه به‌دلیل معیوب بودن برد تیکان است. اگر بردها مدل و شماره یکسانی داشته باشند، در اکثر موارد عملکرد یکسانی دارند. تفاوت آن‌ها تنها در برخی موارد کوچک مانند فیلتر بهتر و … است. بهترین راه این است که آن‌ها را روشن کرده و ولتاژ خروجی پین‌ها را بررسی کنید. در این صورت مشخص می‌شود که سازگار هستند یا خیر.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر تلویزیون!

نحوه تشخیص خرابی پنل LCD

لکه‌های سیاه روی صفحه، نواحی تغییر رنگ یافته یا تار روی صفحه، سیاه ماندن کامل صفحه نمایش و عدم حساسیت لمسی، مواردی هستند که نشان می‌دهند پنل LCD معیوب است. اگر صفحه نمایش LCD به شدت ترک خورده، خراشیده یا شکسته است امکان تعمیر آن وجود ندارد. در این صورت بهتر است به فکر تعویض آن باشید.

صفحه ال سی دی شکسته

تعمیر برد T-con

برای تعمیر برد T-con باید دستگاه را باز کرده و عیب‌یابی روی آن انجام داد تا مشخص شود که مشکل از کدام قسمت است. همچنین میزان آسیب‌دیدگی هر قطعه نیز باید ارزیابی شود. در برخی موارد آسیب وارد شده به برد تیکان تلویزیون جزئی بوده و با تعمیر مشکل برطرف خواهد شد. گاهی اوقات مشکل اساسی است و تعمیر برد T-con به‌صرفه نخواهد بود. در این صورت باید آن را تعویض کرد. در کل تعمیر برد تیکان کاری تخصصی است. در صورت بروز مشکل، می‌توانید با نیروهای مجرب آچاره مشورت کنید و از آن‌ها کمک بگیرید.

نصب و تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم آچارهتعمیر برد

نکاتی برای محافظت از برد T-con

برد تیکان تلویزیون قطعه‌ای حساس است و باید در مراقبت از آن کوشا باشید. برخی نکات برای محافظت از برد تیکان تلویزیون:

  1. حفاظت از پنل: با توجه به اینکه برد تیکان در ارتباط نزدیکی با پنل تلویزیون قرار دارد، به‌وجود آمدن هر گونه مشکل در پنل، روی این قطعه نیز تأثیر می‌گذارد. در نتیجه از وارد آمدن ضربه و فشار به تلویزیون، برخورد آب به پنل، نفوذ مایعات و نوسانات برق، جلوگیری کنید.
  2. قرار دادن تلویزیون در مکان مناسب برای جلوگیری از در معرض آب قرار گرفتن و همچنین برخورد اشیا و وسایل با تلویزیون. برای یادگیری نکات بیشتر آیا تعمیر تلویزیون آب خورده ممکن است؟ را مطالعه کنید.
  3. استفاده از شیشه پاک کن‌های مناسب تلویزیون. برای یادگیری روش اصولی نحوه تمیز کردن صفحه تلویزیون؛ یکبار برای همیشه کلیک کنید.
  4. تهیه محافظ تلویزیون برای حفاظت از آن در برابر نوسانات جریان برق.

2.8/5 - (17 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات تعمیر تلویزیون در محل
تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید