آموزش تعویض سنسور کیلومتر پژو 405 (با جزئیات)

پژو 405 یکی از پرطرفدارترین ماشینها برای خرید بهصورت دست دوم و حتی نو به شمار میرود. زمان خرید و فروش این ماشین یکی از اجزای تعیینکننده در قیمت 405، میزان کیلومتر طی شده توسط آن به شمار میرود که تا حدودی میزان استهلاک و عملکرد خودرو را برای صاحبان و خریداران این ماشین روشن میکند. اگر سنسور کیلومتر شمار پژو 405 شما دچار مشکل شده (حتی اگر بحث خرید و فروش در میان نباشد) لازم است آن را به سرعت تعویض کنید. برای تعویض این سنسور کافیست سینی نگهدارنده باتری را جابهجا کنید.
برای آموزش بیشتر توسط آچاره، کافیست به مطالعه ادامه دهید!
- در صورتی که سابقه تعویض سنسور کیلومتر را ندارید؛ توصیه میکنیم از یک متخصص کمک بگیرید.
- عدم تعویض سنسور کیلومتر خودرو امنیت شما را تهدید کرده و استهلاک ماشین را نشان نخواهد داد.
- قبل از بستن سنسور جدید، حتما جریان ولتاژ برق را با مولتیمتر تست کنید تا احتمالات دیگر را بررسی کرده باشید.
چرا تعویض سنسور کیلومتر 405 اهمیت دارد؟
سنسور کیلومتر در خودرو، که به آن سنسور سرعت هم گفته میشود، عملکردی مهم در هماهنگی و اندازهگیری سرعت چرخها با جعبه دنده یا گیربکس ایفا میکند. به عبارتی سنسور کیلومتر شمار سرعت چرخش چرخها یا شفت خروجی جعبهدنده را اندازهگیری کرده و این اطلاعات را به واحد کنترل الکترونیکی خودرو (ECU) ارسال میکند.
همانطور که میدانید آگاهی راننده از سرعت خودرو یکی از ملزومات رانندگی محسوب میشود؛ در صورتی که سنسور کیلومتر شمار به درستی فعالیت نکند؛ صفحه کیلومتر 405، به درستی سرعت خودرو را نشان نخواهد داد (یا کلا کار نخواهد کرد) که این مسئله امنیت راننده را تهدید خواهد کرد. در مجموع اگر با عوامل زیر روبهرو شدید؛ حتما برای تعویض سنسور کیلومتر 405 لازم است اقدام کنید!
- چشمک زدن چراغ چک موتور
- اختلال در عملکرد گیربکس و لغزش ماشین
- خاموشی خودرو پس از ترمز سنگین
آموزش مراحل تعویض سنسور کیلومتر 405 در 7 مرحله
راههای متنوعی برای تعویض سنسور کیلومتر شمار 405 وجود دارد. در ابتدا لازم است ابزارهای را مهیا کنید تا بدون خطر و در ایمنی کامل این کار را انجام دهید. به شما توصیه میکنیم اگر تجربه چنین کاری را در سایر خودروها ندارید؛ حتما 405 خود را نزد یک متخصص برده و ریسک بالای این کار را نپذیرید.
1- فراهم کردن مقدمات
فراموش نکنید در این مرحله لازم است از نور موبایل خود و یک دستکش برای جلوگیری روغنی شدن دستان خود استفاده کنید. همچنین از فردی بخواهید برای کمک به شما در محل حاضر شود تا صورت نیاز به یک آچار با شماره مطلوب، مجبور به بیرون آوردن سر خود از کاپوت نشوید.
2- پیدا کردن سنسور روی پوسته گیربکس
این سنسور به پوسته گیربکس متصل شده است و در قسمت عقبی آن قرار گرفته است. برای دسترسی به آن لازم است کاپوت را باز کنید. سپس سینی باتری و لوله هوا را جابهجا کرده تا بتوانید به گیربکس دسترسی کافی را داشته باشید. برای باز کردن سینی زیر باتری توجه داشته باشید که کابلهای باتری را با احتیاط جدا کرده و حین باز کردن پیچهای سینی با خشونت برخورد نکنید. چون در صورت هر نوع خسارت به این بخش، لازم است سینی و حتی کابلهای باتری را مجددا تهیه کنید.
3- بازکردن سوکت سنسور
پس از آن لازم است توسط آچار شماره 5، پیچهای سنسور را به آرامی بچرخانید. در این بین توجه داشته باشید که ممکن است به دلیل روغنی بودن محیط آچار روی پیچ دچار لغرش شود؛ به همین دلیل به شما توصیه میکنیم این کار را با دقت و آرامش کافی انجام دهید تا نه خودتان آسیب ببینید و نه پوسته گیربکس دچار ایراد شود.
4- باز کردن سوکت سنسور
در مرحله سوم پس از اینکه پیچهای سنسور را باز کردید با دقت سنسور را همراه با سیمهای متصل شده جدا کنید. سنسور حالتی استوانهای مانند دارد که از بالا به سیمهایی متصل شده است و در پایین آن چرخدندهای با رنگی متفاوت قرار گرفته است. با حرکت شتابزده تنها سیمها پاره شده و لازم است راه دیگری برای خارج کردن سنسور پیشه کنید. بنابراین لازم است سنسور را به همراه سوکت خود خارج کنیم.
5- اطمینان از مشکل قبل از نهایی کردن تعویض سنسور کیلومتر 405
زمانی که سنسور را خارج کردید لازم است آن را امتحان کنید. برای همین از فردی که برای کمک به شما حاضر شده؛ درخواست کنید تا سوییچ خودرو را باز کند. در واقع نیازی به استارت زدن نیست و کافیست فرد همراه، سوییچ را روی حالت ON یا یک مرحله قبل استارت قرار دهد تا ببینیم آیا جریان الکترونیکی در سنسور ایجاد خواهد شد یا خیر.
پس از این که برق 12 ولت وارد سنسور شد؛ چرخدنده زیر سنسور را میچرخانیم. دلیل این کار این است که میخواهیم از انتقال قدرت به آمپر اطمینان حاصل کنیم. زمانی که این چرخدنده را میچرخانیم عقربه کیلومتر باید تغییر کند. در صورتی که این عقربه تغییری نداشته باشید یعنی چرخدنده محرک درون سنسور از کار افتاده است و سیمکشی پشت آمپر دچار مشکل شده است.
6- تست ولتاژ در سنسور با مولتیمتر
یکی از راهها برای تست ولتاژ برق، این است که سنسور را از کانکتور جدا کنید. سپس خودرو را روی حالت ON قرار داده و با یک مولتیمتر (روی ولتاژ DC) جریان برق را بسنجید. یک سر سنسور مولتیمتر را به قطب منفی باتری بزنید و سنسور دیگر را به کانکتور متصل کنید. سیمکسی آمپر با عدد نزدیک به 12.00 (یا نزدیک به آن) سلامت خود را نشان میدهد. برای تست سیمکشی منفی لازم است؛ مولتی متر را روی حالت بیزر قرار خواهیم داد و با اتصال به قطب منفی کانکتور و باتری، باید صدای بوق مولتی متر را بشنویم.
7- جایگزین کردن سنسور جدید
پس از اینکه پیچهای سنسور را باز کرده و عملکرد آن را مورد سنجش قرار دادید؛ میتوانید به راحتی آن را از کانکتور یا محل اتصال سوا کرده و سنسور نو را به قسمت اتصال سنتور قبلی جایگذاری کنید.
جمعبندی
همانطور که در بالاتر هم اشاره کردیم؛ به شما توصیه میکنیم در صورت عدم تجربه، بیگدار به آب نزنید و حتما از یک متخصص کمک بگیرید. برای خرید سنسور 405 مراکز زیادی وجود دارند که میتوانند نیاز شما را برآورده و مشاوره لازم در نصب را به شما بدهند. به شما توصیه میکنیم قبل از جا زدن سنسور جدید؛ حتما عملکرد سیمکشی برق را مورد بررسی قرار دهید.