مکانیک سیار ماشین در محل تهران مکانیک سیار ماشین در محل تهران

تعویض دسته دنده خودرو

خودرومکانیک خودرو

رانندگی با دسته دنده‌ی معیوب، نه تنها می‌تواند بسیار آزاردهنده و اعصاب خردکن باشد، بلکه به شدت خطرناک است و باید از این کار جداً اجتناب کرد. تعویض دسته دنده خودرو را، مانند تعویض هر جزء مشکل دار دیگری در خودرو همچون تعویض فیوز ، جدی بگیرید و در صورت وجود هر مشکلی در دنده که باعث می‌شود نتوانید به خوبی دنده عوض کنید، به مکانیک مراجعه کنید و بخواهید تا دسته دنده خودرو را عوض کند.

در طی این مقاله، بهتان می‌گوییم که اگر خودتان خواستید این کار را انجام دهید، چطور اقدام به تعویض دسته دنده خودرو کنید. پیشاپیش ممنونیم که این مقاله را مطالعه می‌کنید. در پایان، هر سوالی برایتان پیش آمد، در قسمت نظرات برایمان بنویسید.

نکات مهم هنگام خرید دسته دنده‌ خودروی جدید

شاید خرید دسته دنده، عملی ساده به‌نظر برسد، اما آن‌قدر تنوع و آپشن پیش روی شما قرار دارد که نمی‌دانید کدام را انتخاب کنید. دسته‌ دنده‌های زینتی و فانتزی هم امروزه در بازار زیاد شده‌اند که شمایل گوناگونی دارند و اگر ندانید به چه چیزهایی باید توجه کنید، ممکن است فقط براساس ظاهر دسته دنده‌ای را تهیه کنید و بعد متوجه شوید که کارآیی لازم را ندارد.

مراحل تعویض دسته دنده

کیفیت دسته دنده خودرو

دسته‌دنده‌ای تهیه کنید که از جنس محکم و با دوامی ساخته شده باشد. این‌طوری، دیگر نگران فرسودگی و خرابی ظاهری آن نخواهید بود.

سازگاری دسته دنده

دسته‌ای که می‌خرید، علاوه بر جنس مرغوب باید برای ماشین شما هم مناسب باشد. باید دسته‌ای تهیه کنید که به اهرم دنده شما بخورد و روی آن سوار شود.

مطلب پیشنهادی رایج‌ترین مشکلات پدال گاز

مکانیک سیار ماشین در محل تهران
مکانیک سیار ماشین در محل تهران

جنس دسته دنده و مدل نصب آن

دسته دنده جنس‌های مختلفی دارد. این وسیله، می‌تواند پلاستیکی، آلمینیومی، یا حتی چرم باشد. همچنین، مدل نصب ان هم مهم است و باید به آن توجه کنید. بعضی دسته دنده‌ها پیچ و مهره‌ای هستند. برخی دیگر هم چفت می‌شوند. همراه با دسته دنده‌ای که تهیه می‌کنید دفترچه راهنمایی هم هست که بهتان نشان می‌دهد چطور باید آن را سوار کنید، اما مدل مد نظرتان را از پیش انتخاب و بررسی کنید. همچنین اگر مدل پیچ و مهره‌ای می‌گیرید، اندازه پیچ و مهره‌ی دسته‌دنده مدنظرتان هم اهمیت دارد.

رنگ دسته دنده

دسته دنده در رنگ‌های مختلف در بازار وجود دارد. بعضی‌ها کمترین توجه را به این مورد دارند اما برای خیلی ‌های دیگر، رنگ دسته دنده بسیار مهم است و بهشان حس خوبی می‌دهد که دسته‌ای متفاوت از سایر دسته‌ها داشته باشند. از رنگ‌های سیاه، سفید، خاکستری، کروم گرفته تا رنگ‌های خاص‌تر در بازار موجود است. همچنین می‌توانید انتخاب کنید که دسته دنده‌تان پالیش شده باشد، ساده باشد، یا انواع حالات دیگر.

دسته دنده خودرو اتومات و دستی

این بخش به نوع خودرو شما بستگی دارد. خودروهای اتومات نیاز به دنده اتومات دارند. شاید این نکته چیز ساده و پیش‌پا افتاده‌ای باشد اما از آن‌جا که این دو نوع دنده شباهت ظاهری به یکدیگر دارند، خیلی‌ها این دو دسته را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند.

معمولاً شیارهایی روی سر دسته‌ی دنده دستی است که این شیارها در دنده اتومات دیده نمی‌شوند. این مورد می‌تواند در انتخاب دسته دنده کمکتان کند. غیر از این می‌توانید از فروشنده هم کمک بگیرید تا بتوانید دسته مناسب با خودروتان را تهیه کنید.

قیمت دسته دنده

قیمت تعویض دسته دنده خودرو ، برند به برند و جنس به جنس فرق می‌کند. برای خیلی ‌ها قیمت دسته دنده مهم است و اولین چیزی است که به آن توجه می‌کنند. پس موقع خرید، به قیمت آن توجه بفرمایید.

نحوه تعویض دسته دنده خودرو در سه مرحله

اگر نخواستید خودرو را برای تعویض دنده به مکانیک بسپارید و خودتان دستی بر آتش داشتید، می‌توانید با دنبال کردن این مراحل دنده را عوض کنید.

مطلب پیشنهادی رایج‌ترین مشکلات پدال ترمز

مرحله اول) ماشین را روی ترمز اضطراری بگذارید

با گذاشتن خودرو در وضعیت ترمز اضطراری، ماشین دیگر حرکت نمی‌کند و از هر حرکت احتمالی هم جلوگیری می‌شود.  سپس دنده را خلاص کنید. این‌طوری، حین کار روی جعبه دنده تمرکز و تسلط بیشتری دارید.

مراحل تعویض دسته دنده

مرحله دوم) دسته دنده قبلی را بردارید

به دو شکل می‌توانید این کار را انجام دهید. اول این‌که از داخل دسته اقدام به تعویض کنید. کافی است که  دسته دنده را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید.

مشاهده هزینه مکانیک سیار ماشین در محل!

روش دوم هم این است که پیچی را بچرخانید که سر دسته را به دسته چسبانده است. اگر دسته و سردسته با پیچ به هم وصل شده‌اند، می‌توانید با باز کردن پیچ، اقدام به تعویض کنید.

دسته دنده را تعویض کنید

مرحله سوم) دسته دنده جدید را وصل کنید

برای این مرحله کافی است که مراحل باز کردن سر دسته را از آخر به اول ایفا کنید.معمولاً مشکلی در این مرحله پیش نمی‌آید.

آیا می‌شود دسته دنده را در خانه عوض کرد

در صورت استفاده از دسته دنده خودرو معیوب چه می‌شود؟

دسته دنده معیوب می‌تواند برایتان مشکلات جدی‌ای به‌وجود بیاورند. ممکن است باعث شود نتوانید به موقع دنده عوض کنید و یا این‌که در جعبه دنده به خوبی جابجا نشود. اگر در یک خیابان شلوغ و پرتردد باشید و نیاز به سرعت عمل داشته باشید، این کار می‌تواند دردسرهایی ایجاد کند. بنابراین در زمانی که متوجه مشکلی در دسته دنده شدید، اقدام به تعویض آن کنید.

مطلب پیشنهادی اتوهلد خودرو چیست؟

مکانیک سیار ماشین در محل تهران

پایان مقاله «تعویض دسته دنده خودرو »

امیدوار هستیم که در این مقاله به سوالات شما در خصوص دسته دنده و مراحل تعویض آن پاسخ کافی و شفاف داده شده باشد. توصیه ما به شما این است که اگر خودتان نتوانستید این کار را انجام دهید، خودرو خود را به تعمیرکاران خودرو بسپارید. فراموش نکنید که می‌توانید از تعمیرکاران آچاره کمک بگیرید و حتی سرویس و خدمات در محل نیز داشته باشید. برای این کار کافی است که درخواست خود را از طریق شماره تماس ۱۴۷۱ ثبت کرده یا از طریق سایت و اپلیکیشن آچاره با ما در ارتباط باشید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا