روشن شدن چراغ چک موتور به چه معناست؟

خودروتست دیاگ و ریمپ ECU

زمانی که چراغ چک موتور روشن می‌شود، وحشت می‌کنید چون روشن شدن این چراغ هیچوقت نشانه خوبی نیست. ممکن است مشکلی ساده و جزئی مانند خراب شدن درپوش گاز باشد یا مشکلی جدی‌تر مثل احتراق ناقص موتور. در خیلی موارد، روشن شدن چراغ چک موتور یعنی شما باید خودرو را به تعمیرگاه برسانید تا متخصصین خودرو و تعمیرکاران نگاهی به ماشین بیاندازند و پس از عیب‌یابی، چراغ را خاموش کنند.

چراغ چک موتور چیست؟

چراغ چک موتور، سیگنال یا پیامی از سوی ECU ماشین است که مشخص می‌کند در موتور مشکلی پیش آمده است. سازندگان خودرو، تعدادی از ارورها و کدخطاهای رایج ماشین را در پروتکلی به نام OBD-II قرار داده‌اند و کار تعمیرکاران راحت شده است. رنگ این چراغ، سبز، قرمز یا زرد است و کارخانه سازنده ماشین یکی از این سه رنگ را برای چراغ چک خود انتخاب می‌کند. روشن شدن چراغ چک موتور به‌ حالت چشمک‌زن نشان‌دهنده‌ی مشکلی جدی مانند احتراق ناقص یا بالا رفتن دمای مبدل کاتالیزوری است. 

چراغ چک چرا روشن میشود

نحوه خاموش کردن چراغ چک موتور

می‌توانید با ریست کردن چراغ چک موتور، خاموشش کنید اما حواستان باشد که باید حتما به مشکل ایجاد شده رسیدگی کنید چون اگر ایراد جدی‌ای پیش آمده باشد و آن را رفع نکنید، می‌تواند خطرناک باشد.

شناخت کد 

بعضی از راننده ها ممکن است چراغ ‌های دیگر را با چراغ چک موتور اشتباه بگیرند. مثلا بعضی‌ها چراغ سرویس یا چراغ تعمیر را با چراغ چک اشتباه می‌گیرند. چراغ سرویس نشان می‌دهد که کارهایی مانند تعویض روغن یا چکاپ‌های این چنینی را پشت گوش انداخته‌اید و باید این کارها انجام شوند و به هیچ‌وجه نشان‌دهنده مشکلات جدی نیست. 

برای تعمیر ماشین از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

عیب یابی ماشین با دیاگ

مکانیک‌ها با کمک دستگاه دیاگ مشکلات خودرو را بررسی می‌کنند و مشکلات به‌وجود آمده را عیب‌یابی و رفع می‌کنند.

دلایل روشن شدن چراغ چک موتور

در ادامه دلایلی که به‌خاطرشان چراغ چک موتور روشن می‌شود را بررسی می‌کنیم.

  1. مبدل کاتالیزوری باید عوض شود.
  2. سنسور اکسیژن باید عوض شود.
  3. شمعک‌ها باید عوض شوند.
  4. سنسور گردش هوا باید عوض شود.
  5. درپوش گیج روغن شل شده است و باید محکم شود.
  6. اواپوراتور باید عوض شود. 
  7. ترموستات باید عوض شود.

گاهی پیش می‌آید بدون این‌که چیزی خراب شده باشد و نیاز به تعویض باشد هم این چراغ روشن شود. دلیل بروز این اتفاق، می‌تواند به‌خاطر تغییر آب وهوا یا عوامل محیطی باشد. در این صورت، نیاز نیست کار خاصی بکنید؛ فقط حواستان باشد که اگر به‌زودی خاموش نشد، از افراد حرفه‌ای کمک بگیرید.

بی‌توجهی به روشن شدن چراغ چک موتور

بعضی از افراد هنگام روشن شدن چراغ چک موتور وحشت می‌کنند ولی به‌جای رسیدگی به مشکل و عیب‌یابی، با چیزی چراغ را می‌پوشانند که به چشمشان نیاید و به‌جای رفع مشکل، صورت مسئله را پاک می‌کنند.

عیب یابی چراغ چک

در صورت بی‌توجهی به چراغ، مشکل بزرگتر شده و نهایتا هزینه‌ای که مجبورید پرداخت کنید بسیار بیشتر خواهد بود. اگر چراغ چک روشن شد، درپوش گاز را چک کنید. ممکن است شل شده باشد و به همین سبب کامپیوتر ماشین خطا تشخیص دهد. در صورتی که چراغ چک موتور روشن شد و ثابت ماند، خودتان کاری نکنید. این کار، کار متخصصین و تعمیرکاران است. 

مطلب پیشنهادی:بوی ضد یخ هنگام روشن کردن بخاری ماشین

پایان

متأسفانه برخی از رانندگان به دلایل مختلفی از جمله هزینه‌های بالا، به روشن شدن این چراغ بی‌توجهی می‌کنند و در نهایت هزینه‌های زیادی برایشان رقم می‌خورد. 

در صورتی که برای عیب‌یابی و بررسی خودروتان به تعمیرکار و کارشناس خودرو در محل نیاز داشتید، می‌توانید از تیم تعمیرکاران آچاره کمک بگیرید. برای این کار کافی است که به سایت آچاره مراجعه کنید و سفارش خود را ثبت کنید یا از طریق شماره ۱۴۷۱ با ما در ارتباط باشید.

4.3/5 - (23 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر موتور من صفره باهاش رفتم بعد چراغ چک روشن شد و الان شروع ب حرکت میکنم موتور یذره ک میره بیشتر گاز نمیخوره ک سرعت بگیره. میشه لطفا بگید مشکلش چیه؟ ۳تا سیم هم هست پاره شده که وصل شده به اگزوز موتور. میتونه مشکل از این سیما باشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا