نکات و آموزش ترکیب رنگ برای رنگ کردن ماشین

خودروصافکاری و نقاشی

برای نقاشی و تمدید رنگ ماشین، می‌توانید به تمام از مراکز نقاشی و صافکاری، و خیلی از تعمیرگاه‌های سطح شهر مراجعه کنید، اما هزینه سنگینی را باید برای این کار بپردازید. اگر می‌خواهید بدنه خودروتان خیلی حرفه‌ای نقاشی شود اما از آن طرف، نمی‌خواهید هزینه سنگینی متحمل شوید، شاید بهتر باشد که خودتان دست به کار شوید و ماشین را رنگ کنید. برای این کار، به نکات و آموزش ترکیب رنگ برای رنگ کردن ماشین نیاز دارید که فرا گرفتن آن‌ها چندان هم سخت و دشوار نیست. با ما باشید تا با تمام نکاتی که برای ترکیب رنگ برای رنگ کردن ماشین نیاز دارید، آشنا شوید.

با توجه به بالا ذرفتن قیمت خودرو و این‌که رنگ‌پریدگی ماشین جزو اولین آسیب‌های ناشی از رانندگی به‌خصوص در شهرهای شلوغ است، مهارت یک رنگ‌کار در دستیابی به ترکیب رنگی یکنواخت با رنگ بدنه ماشین، اهمیت ویژه‌ای دارد. از این رو در این مقاله قصد داریم تا به آموزش اصول و تکنیک‌های ترکیب رنگ برای رنگ کردن ماشین بپردازیم. با ما همراه باشید.

ساختار رنگ‌های مخصوص رنگ کردن ماشین

به‌طور کلی رنگ ماشین از 3 ماده اولیه ذیل تهیه می‌شود:

  • رزین (هاردنر یا کاتالیزور)
  • پیگمنت (رنگدانه)
  • حلال (رقیق کننده یا کاهنده)

1. رزین برای رنگ کردن ماشین

رزین بستری است که پیگمنت‌ها را در حالت معلق کنار هم نگه می‌دارد و به‌عنوان جزء دوم رنگ ماشین استفاده می‌شود و این ماده باعث چسبندگی بیشتر رنگ به سطح و خشک ‌شدن سریع‌تر آن می‌گردد. برای خشک و سفت‌ شدن، هاردنر باید با اکسیژن ترکیب گشته و به‌صورت ژل‌مانند درآید و به همین دلیل کاتالیزور نیز نامیده می‌شود.

بنابراین رزین در بسته‌بندی‌هایی که امکان واکنش با اکسیژن نداشته باشند، عرضه می‌گردد و در هنگام کار با آن باید از ماسک استفاده نمود. هاردنر بسته به سرعت خشک شدن در سه مدل سریع، متوسط و آرام موجود است که بسته به میزان دما و رطوبت محل رنگ‌کردن، خریداری می‌شود.ترکیب رنگ برای رنگ کردن ماشین

مطلب پیشنهادی: نحوه ساخت پرایمر برای نقاشی ماشین

2. پیگمنت

پیگمنت، رنگدانه‌های پودری شبیه به بتون و شامل 100 رنگ یا تونر است. اگر پیگمنت به‌همراه حلال مناسبش در ترکیب رنگ ماشین به‌کار برده شوند، به این ترکیب محلول «رنگ سالید» گفته خواهد شد. در غیر اینصورت اگر براده‌های آلومینیوم (اکلیل) به محلول افزوده شود، مخلوط حاصل «رنگ متالیک» و در حالتی که در محلول سالید از بلور‌های سرامیکی استفاده شود، مخلوط حاصل «رنگ صدفی» نامیده می‌شود.

  • حضور براده‌های فلزی باعث می‌شود نور بیشتری نسبت به حالت سالید منعکس شود و خودرو‌های متالیک درخشان‌تر به نظر آیند. خاصیت انعکاس این رنگ‌‌ها لکه‌ها و فرورفتگی‌های کوچک خودروهای متالیک را بهتر پنهان می‌کند.
  • رنگ‌های صدفی از اضافه شدن کریستال‌های سرامیکی معروف به “میکا” ساخته می‌شوند و به دلیل شکست نور، منشور رنگ ایجاد می‌کنند. این رنگ‌ها به دلیل قیمت بالایی که دارند، اغلب برای خودرو‌های لوکس مورد استفاده قرار می‌گیرند.

3. حلال برای رنگ کردن ماشین

حلال عاملی است که باعث کاهش ویسکوزیته رنگ می‌شود. این امر انتقال آن از اسپری به بدنه ماشین را ممکن می‌سازد. انتخاب مناسب نوع حلال از نظر خلوص تاثیر زیادی بر عملکرد رنگ دارد. برای اطمینان از این‌که «آیا حلال و رنگ به‌درستی با هم ترکیب شده‌اند یا نه؟» می‌توان به کاتالوگ مشخصات رنگ که توسط سازنده در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد، مراجعه کرد. گاهی در استفاده از رنگ‌های لاکی به‌جای حلال از واژه «رقیق‌کننده» و در مورد رنگ‌های مبتنی بر اورتان از واژه «کاهنده» استفاده می‌شود.

  • شرکت‌های سازنده گاهی هر 3 ماده رزین، رنگ و حلال را به نسبت‌های معینی ترکیب کرده و رنگی تحت عنوان «رنگ فوری یا تک‌مرحله‌ای» ارائه می‌دهند. مزیت این رنگ‌ها سریع، ارزان و تک‌مرحله‌ای بودن آن‌هاست؛ در حالی‌که این رنگ‌ها تنها برای رنگ‌های اصلی قرمز، آبی یا زرد به‌کار رفته و به‌ندرت برای پوشش کل بدنه ماشین استفاده می‌شوند.
  • رنگ‌های دومرحله‌ای ترکیبی از 2 نوع پوشش (یکی پوشش پایه و دیگری پوشش شفاف محافظ) هستند که هر کدام از پوشش‌ها با نسبت خاصی از مواد، ساخته می‌شوند. در ادامه دستور تهیه رنگ‌های دومرحله‌ای را بررسی می‌کنیم.
برای صافکاری و نقاشی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

ترکیب رنگ برای رنگ کردن خودرو

طبق مطالب فوق، رنگ‌های ماشین را از دو جهت می‌توان تقسیم‌بندی کرد :

سالید
متالیک
  • پیگمنت یا رنگدانه
صدفی
تک مرحله‌ای
پوشش پایه
  • پروسه رنگرزی
دو مرحله‌ای
پوشش شفاف محافظ

مواد و ابزار لازم برای رنگ کردن ماشین در دومرحله

در این بخش برای تهیه پوشش‌ها می‌توان به 2 روش وزنی و حجمی نسبت‌ها را تعیین نمود که در صورت استفاده از روش وزنی به ترازویی با دقت بالا و در صورت استفاده از روش حجمی به استوانه مدرج مطابق شکل زیر نیاز داریم. از آن‌جا که مواد در تهیه پوشش‌ها همگی سیال هستند، استفاده از استوانه مدرج روش رایجی است.

مطلب پیشنهادی:تفاوت کاور و سرامیک خودرو

رنگ کردن ماشین

مطلب پیشنهادی: صافکاری pdr

طرز تهیه پوشش پایه و پوشش شفاف محافظ

پوشش پایه از ترکیب پیگمنت معلق در هاردنر+ حلال حاصل می‌شود. نسبت‌های متفاوتی برای پوشش پایه متناسب با پیگمنت مصرفی ارائه شده است که پرتکرار‌ترین آن نسبت 1:1 به‌معنای حجم مساوی از آن‌هاست. در پوشش شفاف محافظ نسبت 4:1 حلال و هاردنر بدون حضور پیگمنت متداول است. به این ترتیب که به ازای هر 4 واحد حجمی حلال، 1 واحد حجمی هاردنر باید استفاده شود.

۱. تهیه لوازم مورد نیاز جهت ترکیب رنگ برای رنگ کردن ماشین

یک محفظه‌ی ترکیب رنگ تهیه کنید. از هر ظرفی برای ترکیب کردن رنگ‌ها استفاده نکنید. محفظه‌های مخصوص، هم درجه‌بندی دارند که به شما در ترکیب کردن رنگ‌ها کمک می‌کند، و هم از جنسی ساخته شده‌اند که در برابر ترکیبات شیمیایی مقاوم باشند.

ظرف رنگ

برای انتخاب رنگ، تنها ملاک سلیقه شما نیست. علاوه بر آن به نوع و جنس رنگ هم باید توجه داشته باشید. هر رنگی برای کار متفاوتی ساخته شده است. رنگ‌های یک مرحله‌ای، رنگ‌هایی هستند که مستقل و بدون نیاز به پایه یا لایه‌ی نهایی استفاده می‌شوند و مشابه‌ پولیش ماشین هستند. می‌توانید هر چند لایه که می‌خواهید از آن‌ها بزنید اما نیازمند ترکیبات دیگری نیست. بهتر است از این نوع رنگ، برای رنگ‌های اصلی مثل زرد، آبی و قرمز استفاده کنید چون هم براقیت خوبی دارند، و هم آماده‌سازیشان راحت است. همچنین، اگر نقاش تازه‌کاری هستید و خیلی خوب با نحوه ترکیبات و نقاشی آشنایی ندارید، این نوع رنگ به کارتان می‌آید. 

رنگ تک مرحله ای

اگر می‌خواهید رنگی که می‌زنید دوام داشته باشد، می‌توانید سراغ رنگ‌های دو مرحله‌ای که هم پایه‌ و هم لایه‌ی محافظ دارد بروید. لایه‌ی پایه رنگ می‌دهد، و لایه محافظ از رنگ در برابر انواع خط و خش مراقبت می‌کند. اگر دنبال رنگ‌های متالیک هستید، رنگ‌های دو مرحله‌ای گزینه‌های خوبی هستند. 

رنگ دو مرحله ای

اگر قرار است رنگ‌ها را ترکیب کنید، حواستان باشد که رنگ‌ها از یک برند تهیه شده باشند. رنگ‌های برندهای مختلف ترکیبات متفاوتی دارند و شما نتیجه دلخواهتان را به دست نخواهید آورد.

به ترکیبات و توضیحات درج شده روی رنگ توجه کنید. اگر روی رنگ نوشته شده که از تینر یا سفت‌کننده رنگ باید استفاده شود، توصیه‌ها را جدی بگیرید و حتما این مواد را تهیه کنید. 

بیشتر بخوانید: نحوه ساخت پرایمر برای نقاشی ماشین

۲. نحوه ترکیب رنگ برای رنگ‌های تک مرحله‌ای

هر چیزی که به منظور ترکیب رنگ برای رنگ کردن ماشین لازم بود را بیاورید. برای آماده‌سازی رنگ تک مرحله‌ای، سه ماده باید با هم ترکیب شوند. خود رنگ، تینر که رنگ را رقیق می‌کند و از تکه تکه شدن رنگ روی بدنه جلوگیری می‌کند، و سفت‌کننده که به خشک شدن و محافظت از رنگ کمک می‌کند.

نکات و آموزش ترکیب رنگ برای رنگ کردن ماشین

با توجه به میزان درج شده روی رنگ، هر سه ماده را در ظرفی که از قبل تهیه کرده‌اید بریزید. معمولا میزان رنگ به دو ماده‌ی دیگر باید ۸/۱/۱ باشد؛ یعنی به ازای ۸ واحد رنگ، یک واحد تینر و سفت‌کننده اضافه شود. 

. نحوه ترکیب رنگ برای رنگ‌های تک مرحله‌ای

رنگ را هم بزنید. در این کار صبوری به خرج دهید تا هر سه ماده به خوبی ترکیب شوند. حواستان باشد چیزی که برای هم زدن رنگ استفاده می‌کنید، بعد از آن غیرقابل استفاده می‌شود پس از وسایلی که برایتان مهم هستند و ارزش دارند استفاده نکنید.

برای صافکاری و نقاشی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

قبل از این که رنگ را به بدنه ماشین بزنید، آن را روی سطح بلااستفاده‌ای امتحان کنید و از میزان سختی آن مطمئن شوید. سپس آن را به بدنه ماشین بزنید.

۳. نحوه استفاده از رنگ‌های دو مرحله‌ای

رنگ پایه و لایه محافظ را بیاورید. لایه پایه را با کمی تینر ترکیب کنید تا ویسکوزینه مناسبی به دست بیاورید. لایه محافظ هم پیش از استفاده باید با سفت‌کننده ترکیب شود. 

نکات و آموزش ترکیب رنگ برای رنگ کردن ماشین

مواد را در ظرف ترکیب کنید. میزان ترکیب پایه و تینر باید ۱:۱ یعنی برابر با هم باشد. برای لایه محافظ نمی‌توان دقیق مقیاسی مشخص کرد چون ترکیبات در هر برند متفاوت است؛ اما معمولا، میزان لایه محافظ و سفت‌کننده، ۴/۱ یا ۲/۱ است.

ترکیب رنگ

مواد را ترکیب کنید تا بافت نرمی به دست بیاید و آن را روی سطح بلااستفاده‌ای امتحان کنید. وقتی حالت و بافت آن را نگاه کردید و نحوه رنگ کردن دستتان آمد، کار را روی ماشین پیاده کنید.

2.2/5 - (135 امتیاز)

5 دیدگاه

  1. دست مریزاد نهایت استفاده روبردم ممنون ازمطالبتون فقط تنها سوالی که برام پیش اومد اینکه آیا کیلر و هاردنر و تینر رو میشه مخلوط کرد و یه دست اول کار روی سطح مورد نظر اعمال کرد بعد رنگ رو زد و دوباره یه دست دیگه کیلر محافظ بپاشیم روش؟

    1. نه دوست عزیز نمیشه اول کیلر بزنی بعد رنگ بزنی مجدد کیلر بزنی، چون رنگ روی کیلر مستقیم سر میخوره و اصطلاحا شره میکنه,اول باید زیر ساز و درست. کنی استر و همرنگ و بزنی، بعدش رنگ و در نهایت کیلر

  2. سلام من رنگ کارچوب ازنوع پولیش هستم خیلی صادقانه ودست ودل باز توضیح داده شد به عبارتی اون فوت کوزه گری روهم شمافرمودید که هیچ کس دیگه ای توهیچ کاری بیانش نمیکنه تشکر ودرودبرشما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا