روتین پوست خشک برای مراقبت‌های روزانه و شبانه‎‎

زیبایی و سلامتپوست

مراقبت از پوست خشک در روز و شب موضوعی است که برای داشتن پوستی درخشان و سالم باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. هر فردی چالش‌های پوستی خاص خود را دارد. از پوست‌های چرب که مستعد آکنه هستند تا خشکی و پوسته پوسته شدن پوست‌های خشک همگی برای رفع به مراقبت‌های مخصوصی نیاز دارند. کلید سلامت پوست یافتن محصولاتی است که به خوبی با پوست شما سازگاری داشته و در ترکیب با رژیم روزانه شما به بهترین وجه ممکن عمل کنند. اگر شما پوست خشکی دارید و می‌خواهید بهترین راه مراقبت از پوست خشک را بدانید، این مقاله دقیقاً برای شما نوشته شده است. در این مطلب از مجله آچاره روتین مراقبت از پوست خشک در روز و شب را بیان کرده و روش‌های مراقبت از این نوع پوست را شرح داده‌ایم.

روتین مراقبت از پوست خشک در روز و شب

چه پوست شما به طور طبیعی خشک باشد و چه در اثر فصل و آب و هوا چربی طبیعی خود را از دست داده باشد، داشتن یک روتین مراقبت از پوست خشک در روز و شب همه آن چیزی است که پوستتان برای شاداب شدن به آن نیاز دارد. باید بدانید که پوست شما برای سالم ماندن به چه چیزی نیاز دارد تا طبق آن برنامه منظم روزانه و شبانه را برای مراقبت از پوست خود تدارک ببینید. هنگام استفاده از محصولات برای مراقبت از پوست خشک در روز و شب، ابتدا با سبک‌ترین شروع کنید و به تدریج با پیشرفت کار برنامه را سنگین‌تر کنید. داشتن استمرار و رعایت برنامه مراقبت از پوست نیز بسیار مهم است؛ زیرا اغلب درمان‌های پوستی در دراز مدت و با گذشت زمان بهترین نتیجه را نشان می‌دهند. برای یک روتین جامع مراقبت از پوست خشک در روز و شب ما موارد زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

  • پاکسازی پوست
  • استفاده از تونرهای تقویت‌کننده
  • آبرسانی
  • مرطوب‌کننده
  • استفاده از کرم ضد آفتاب
  • مراقبت شبانه (که به عنوان مکمل کارهای پیشین مورد استفاده قرار می‌گیرد)

مراحل مراقبت از پوست خشک در روز و شب

در ادامه مراحل مراقبت از پوست خشک در روز و شب را به طور کامل شرح داده‌ایم.

1. پاکسازی پوست

پاکسازی پوست اولین اقدامی است که پیش از استفاده از هر گونه کرم، روغن یا ماده مرطوب‌کننده باید انجام دهید. تمام آرایش، آلودگی‌ها و آلاینده‌های محیطی که در طول روز پوست شما را پوشانده کاملاً پاک کنید و شروع تازه‌ای به پوست خود بدهید. یک محصول شستشوی پوست صورت با کیفیت انتخاب کنید که از ترکیبات آبرسان و تسکین‌دهنده پوست ساخته شده باشد. از آن برای پاکسازی پوست استفاده کنید. بهتر است محصول انتخاب شده حاوی مواد طبیعی مانند روغن توت سیاه، روغن توت خولان دریایی و عصاره رازیانه باشد. اینها به آرام شدن و نرمی و محافظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از آلودگی کمک می‌کنند. محصولات حاوی چنین موادی به عنوان پاک‌کننده ملایم و آبرسان عمل کرده و آرایش را ذوب می‌کنند، در عین حال هیچ گونه تحریک پوستی یا التهابی نیز بر جای نمی‌گذارند. محصولات زیادی وجود دارند که این هدف را برای شما برآورده می‌کنند. تنها کافی است مواد تشکیل‌دهنده آنها دارای خاصیت مرطوب‌کنندگی و پاک‌کنندگی ملایم باشند.

 2. استفاده از تونرهای تقویت‌کننده

تونرهای زیبایی به عنوان مکملی برای پاکسازی پوست شما عمل می‌کنند. این تونرها شما را از شر هر گونه باقیمانده آرایش یا کثیفی که ممکن است در مرحله اول برطرف نشده باشند، راحت می‌کنند. تونرهای زیبایی چربی اضافی پوست را از بین برده و منجر به تعادل در رنگ پوست می‌شوند. همچنین به سایر محصولات مراقبت از پوست اجازه می‌دهند تا بهتر جذب شوند. به عنوان نمونه یکی از تونرهای خوب برای مراقبت از پوست، تونر Ready Steady Glow Daily AHA است. این تونر به دلیل فرمولاسیون آبرسانی خاصی که دارد، به عنوان یکی از بهترین محصولات مراقبت از پوست خشک شناخته شده است. این محصول به طور همزمان لایه‌برداری و سفت‌کنندگی پوست را انجام می‌دهد تا پوست شما روشن و تقویت شود. از تونرها به صورت روزانه برای از بین بردن تجمع منافذ استفاده کنید. به زودی متوجه خواهید شد که پوست شما صاف‌تر و انعطاف‌پذیرتر می‌شود. با از بین رفتن سلول‌های قدیمی پوست و ساخت سلول‌های تازه همچنین احساس طراوت و شادابی بیشتری نیز در پوست خود خواهید داشت. مطالعه بیشتر: مراقبت از پوست کره‌ای چگونه است؟

 3. هیدراته کردن پوست

روغن‌های صورت به پوست خشک رطوبت بیشتری می‌بخشند. آنها پوست را حجیم کرده و به پیشگیری از خشکی آن در روزهای آینده نیز کمک می‌کنند. روغن توت خولان و روغن گل رز دو نمونه از روغن‌هایی هستند که اثر بسیار مفیدی در نرم کردن و تسکین پوست دارند. با استفاده از این مواد پوست شما حتی قبل از زدن کرم مرطوب‌کننده نیز شبنم‌دار و شاداب به‌نظر می‌رسد.   وقتی پوست شما خشک می‌شود، موادی مانند هیالورونیک اسید و زایلیتول برای آبرسانی بهینه، سطوح رطوبت را تقویت و فعال می‌کنند. روغن‌های هیدراته‌کننده را روی پوست مالش داده و به آرامی فشار دهید تا جذب بهتری داشته باشند. راهنمای جامع روتین مراقبت از پوست خشک در روز و شب

 4. استفاده از مرطوب‌کننده

دقیقاً همان طور که از نام آن نیز مشخص است، این مواد به پوست رطوبت می‌دهند، آن را آبرسانی کرده و ظاهر زیباتری به شما می‌بخشند. برخی نمونه‌های مرطوب‌کننده مانند کرم Global Protection Day قادر هستند پوست شما را به مدت طولانی هیدراته نگه دارند. موادی مانند روغن سیاه دانه و روغن کاملیا موجب آبرسانی مجدد به پوست و محافظت از چربی طبیعی آن می‌شوند و کمک می‌کنند تا پوستی نرم و لطیف داشته باشید. کرم را به صورت دورانی و با حرکات کوتاه روی پوست خود مالش دهید. فراموش نکنید که گردن خود را نیز با کرم بپوشانید. به عنوان بخشی از روتین مراقبت از پوست خشک در روز و شب، توجه به پوست ظریف زیر چشم را از یاد نبرید. این قسمت یکی از اولین مکان‌هایی است که آثار پیری را از خود نشان می‌دهد. این ناحیه مستعد ایجاد خطوط ریز و سایه‌های تیره است که نیاز به مواد مغذی و توجه خاص دارد. مانند بقیه قسمت‌های پوست، این قسمت نیز برای حفظ ظاهر زیبای خود نیاز به رطوبت‌رسانی دارد. از آن جا که زیر چشم سطح زیادی برای پوشاندن ندارد، استفاده از میزان خیلی کم کرم دور چشم می‌تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. با انگشت حلقه خود روی پوست این قسمت کرم را به آرامی ماساژ دهید. افراد دارای پوست خشک باید کرم دور چشم و مرطوب‌کننده را در روز و شب استفاده کنند. راهنمای جامع روتین مراقبت از پوست خشک در روز و شب

 5. استفاده از کرم ضد آفتاب

خوشبختانه کرم‌های ضد آفتاب به بخش مهمی از انواع روتین‌های مراقبت از پوست تبدیل شده‌اند. آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش به سرعت پوست را خشک کرده و آن را پوسته پوسته می‌کند. کرم‌های ضد آفتاب نیز با گذشت زمان پیشرفته‌تر و باکیفیت‌تر شده و کمتر از نمونه‌های قبلی خود چرب هستند. همچنین به اندازه کافی سبک هستند تا بتوان از آنها روی صورت بدون انسداد منافذ و ایجاد جوش استفاده کرد. بسیاری از مرطوب‌کننده‌های روزانه دارای SPF هستند، با این وجود بهتر است از یک لایه ضد آفتاب نیز برای پوشش بیشتر پوست استفاده کنید. از ضد آفتابی استفاده کنید که حداقل SPF آن 30 باشد تا از پوشش آن بیشترین بهره را ببرید. برای حفظ اثر ضد آفتاب بهتر است هر 2 ساعت یک بار آن را تجدید کنید. برای استفاده بهینه از کرم ضد آفتاب پیشنهاد می‌کنیم مقاله از کجا بفهمیم ضد آفتاب خراب شده است؟ را نیز مطالعه کنید. راهنمای جامع روتین مراقبت از پوست خشک در روز و شب

 6. تقویت بیشتر پوست با مراقبت شبانه

اکثر برنامه‌های روتین مراقبت از پوست خشک بر برنامه‌های روزانه مراقبت تأکید دارند، اما نباید از مراقبت‌های پوستی شبانه غافل شوید! خواب کافی یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای پوست خود انجام دهید. حتماً می‌دانید که پوست شما در زمان خواب شبانه روند بازسازی خود را طی می‌کند. به همین دلیل است که وقتی خوابتان کم می‌شود، پوستتان خشک، کدر و پف کرده به‌نظر می‌رسد. با استفاده از کرم شب به پوست خود رطوبت بیشتری ببخشید. این کرم‌ها در شب به راحتی جذب پوست می‌شوند تا در زمانی که خواب هستید، پوستتان را تغذیه کنند. استفاده از روغن‌های زیتون، بادام، گل گاوزبان و بذر کتان به شما کمک می‌کنند که تا صبح پوست بهتری داشته باشید.

نکات پایانی مراقبت از پوست خشک در روز و شب

بهترین راه برای مراقبت از پوست خشک جلوگیری از خشک شدن پوست است! هر چه زودتر مراقبت از پوست خود را شروع کنید، نتیجه بهتری می‌گیرید. علاوه بر پیروی از یک رژیم منظم مراقبت از پوست که مملو از ترکیبات آبرسان و نرم‌کننده است، راه‌های دیگری نیز برای محافظت از پوست در برابر خشکی وجود دارد که در زیر برخی از آنها را معرفی می‌کنیم.

ماندن در سایه

اشعه ماوراء بنفش خورشید موجب خشکی و آسیب دیدن پوست می‌شود. محدود کردن مدت زمانی که در زیر نور خورشید می‌مانید، به محافظت از پوست در برابر خشکی کمک می‌کند. برای حفاظت بیشتر از کرم ضد آفتاب به همراه کلاه و عینک آفتابی نیز استفاده کنید (تا جایی که ممکن است در سایه بمانید و سعی کنید اوایل صبح یا اواخر عصر که خورشید در اوج نیست، بیرون بروید).

نوشیدن میزان مناسب آب

علاوه بر هیدراته بودن پوست از بیرون، مهم است که درون شما نیز کمبود آب نداشته باشد. در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید و زمانی که فعالیت بالاتری دارید، میزان آب را افزایش دهید. در هنگام تعریق میزان زیادی آب از دست می‌دهید و معمولاً فراموش می‌کنید که آب مصرفی خود را مجدداً به بدن بازگردانید تا با کم آبی مواجه نشوید. راهنمای جامع روتین مراقبت از پوست خشک در روز و شب

ثابت قدم ماندن!

سعی کنید در حفظ برنامه روتین مراقبت از پوست خشک در روز و شب ثابت قدم بمانید! دیده شده برخی افراد در ابتدای شروع برنامه و به مدت چند هفته برنامه را با دقت اجرا می‌کنند، اما در هفته‌های بعد از اجرای آن غفلت می‌ورزند. برای اثر‌گذاری روش‌های مراقبتی پوست حفظ یک روال منظم کاملاً ضروری است. اکثر عادات سالم حداقل 30 روز طول می‌کشد تا نتایج خود را نشان دهند. همین امر در مورد مراقبت از پوست نیز صدق می‌کند. زمان به پوست اجازه می‌دهد تا با محصولات مورد استفاده سازگار شود و به آن واکنش نشان دهد. ممکن است در عرض چند روز برخی تغییرات جزئی را مشاهده کنید، اما اگر صبورتر باشید، نتایج واضح‌تر و تغییرات بیشتری خواهید دید.

سوالات متداول در مورد مراقبت از پوست خشک در روز و شب

در زیر برخی سوالات رایج در مورد مراقبت از پوست خشک را پاسخ داده‌ایم. 1. برای مراقبت از پوست خشک قبل از خواب چه باید کرد؟ بسیار مهم است که قبل از خواب آرایش و تمام مواد باقی مانده روی پوستتان را پاک کنید. برای مراقبت از پوست خشک قبل از خواب پاکسازی پوست ضروری است. سپس از تونرهای تقویت‌کننده و کرم‌های شب استفاده کنید. کرم شب کمک می‌کند تا پوست شما در طول خواب مرطوب نگه داشته شود. استفاده از روغن‌های ضروری مانند زیتون، بادام، رازیانه و … نیز برای پوست خشک قبل از خواب بسیار مفیدند. 2. بهترین محصولات مراقبت از پوست خشک کدام‌اند؟ بهترین محصولات مراقبت از پوست خشک آنهایی هستند که دارای موادی با خاصیت پاک‌کنندگی ملایم و رطوبت‌رسانی بوده و پوست را حساس و ملتهب نکنند. محصولات دارای هیالورونیک اسید و ویتامین E برای پوست خشک بسیار مناسب‌اند. هر محصولی که در تهیه آن از آبرسان‌های طبیعی و عصاره روغن‌های ضروری استفاده شده باشد، برای پوست خشک مناسب است. 3. برای مراقبت از پوست خشک در روز و شب چه کارهایی باید انجام دهیم؟ پاکسازی پوست، استفاده از تونرهای تقویت‌کننده، استفاده از هیدراته‌کننده و مرطوب‌کننده پوست، استفاده از کرم ضد آفتاب و در نهایت تقویت بیشتر پوست با استفاه از محصولات قبل از خواب، همه چیزی است که برای مراقبت از پوست خشک در روز و شب باید رعایت کنید.

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا