دعای اسباب کشی به خانه جدید

اسباب کشی

خواندن دعای اسباب کشی و ذکر دعای تعویض منزل یکی از امور معنوی است که افراد زیادی به آن اعتقاد قلبی دارند و برای اینکه خانه جدید مکان خوش‌یمنی برایشان باشد، این ذکرها را می‌خوانند.

در واقع دعاي اسباب کشي نوعی ارسال انرژی مثبت به کائنات است که بازخورد آن در زندگی اشخاص تأثیر زیادی دارد. امروزه اثربخشی کائنات و امواج ذهنی بر کسی پوشیده نیست و بسیاری از بزرگان بر این موضوع صحه گذاشته‌اند.

در این مطلب از آچاره قصد داریم که به بیانی ساده در این خصوص صحبت کنیم که برای رفتن به خانه جدید چه دعایی بخوانیم و سوره ورود به خانه جدید چیست؟

اما روشن است که ذکر این موارد به‌تنهایی کافی نیست و برنامه‌ریزی برای اسباب کشی لازم و ضروری است.

زمان و نحوه اسباب کشی هم از جمله مواردی است که باید مورد توجه باشد. به‌عنوان مثال باید از ممنوعیت‌های قانونی اسباب کشی در عید نوروز و سایر ایام مطلع باشید و زمان درستی را برای اسباب کشی انتخاب کنید.

در این مورد می‌توانید از خدمات اسباب کشی آچاره استفاده کنید که مجهز به انواع ماشین اسباب کشی هستند و نیروهای کاربلد جابه‌جایی اثاثیه شما را در زمان کوتاهی انجام می‌دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره 1471 تماس بگیرید.

 دعای اسباب کشی: «اللّهمّ أَنْزِلْنِی مُنْزَلًا مُبارَکاً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْمُنْزِلِینَ. خدایا! مرا در منزلگاهی خجسته فرود آور که تو بهترینِ فرودآورندگانی»

آیین اسباب کشی

خرید خانه و آماده‌سازی آن برای سکونت حس و حال عجیبی دارد که قابل توصیف نیست. تلفیقی از احساس شادی، اضطراب و خستگی تنها بخشی از احساسات شخصی است که به‌تازگی خانه خریده است. قیمت مسکن هم باعث می شود افراد دچار تشویش و استرس شوند و نیاز به چیزهای آرامش دهنده داشته باشند.

اسباب کشی در هر نقطه از جهان به سبک و شیوه یکسانی انجام می‌شود؛ اما در بعضی از اقوام و ملل، آیین‌های خاصی حین اسباب کشی انجام می‌شود که برگرفته از اعتقادات آیینی و مذهبی‌ آن‌ها است.

تجربه کسانی که به هنگام اسباب کشی آیین خاصی را اجرا می‌کنند این را ثابت می‌کند که چنین اموری از لحاظ روانی نتایج مثبتی به همراه دارد و افراد با دیدی مثبت این تغییر را در زندگی خود اجرا می‌کنند. در ادامه به چند مورد از این رسوم اشاره می‌کنیم.

ورود به خانه با پای راست

گرچه تلاوت دعای اسباب کشی توسط ائمه و پیامبران سفارش شده است؛ اما بهتر است در هنگام ورود برای اولین بار به خانه جدید شخص با قرآن در دست و قرائت بسم‌الله الرحمن الرحیم وارد شود. هم‌چنین مستحب است افراد با پای راست وارد خانه نو شوند.

بعضی افراد با بررسی تقویم و روزهای پیش‌رو تلاش می‌کنند روز و ساعت خوب برای اسباب‌کشی را بیابند و بر اساس این موارد موارد زمان اسباب‌کشی یا ورود به خانه جدید را مشخص کنند.

همراه داشتن قرآن

قرآن این کتاب آسمانی و مقدس مسلمانان ازجمله مهم‌ترین بخش‌های آیین اسباب کشی را تشکیل می‌دهد. اولین اقدامی که در زمان ورود به خانه جدید انجام می‌شود در دست داشتن کلام خدا است که راهنمای یک زندگی سعادتمند است.

دعای تعویض منزل

تهیه سینی آیینی ورود به منزل جدید

آماده کردن سینی آیینی ورود به منزل جدید یکی از سنت‌های قدیمی است که هنوز در بسیاری از مناطق کشور اجرا می‌شود. در این سینی اقلامی که در ادامه خواهیم گفت، به صورت نمادین گذاشته می‌شود که هریک نمادی از یک نگرش مثبت است.

  • قرار دادن نان در سینی آیینی اسباب کشی

نان نماد برکت و روزی ازنظر ایرانیان است، ازاین‌رو بهتر است در هنگام ورود به خانه جدید درون سینی آماده‌شده مقداری نان نیز قرار دهید.

  • قرار دادن برنج در سینی آیینی اسباب کشی

عموماً اغلب مردمان خطه شمال ایران برای ورود به خانه جدید از برنج در کنار سایر اجزای سینی استفاده می‌کنند. آن‌ها برنج را نماد برکت و خوش‌یمنی می‌دانند.

  • روشن کردن شمع

شمع نماد نور و روشنایی است. بهتر است یک شمع نیز در کنار سایر اجزای درون سینی وجود داشته باشد.

دعای ورود به منزل

  • همراه داشتن نمک

نمک نماد طعم جدید و تنوع است. البته در برخی موارد از نمک تحت عنوان چشم‌نظر استفاده می‌کنند.

  • عسل

عسل نماد شیرینی برای شروع زندگی جدید در خانه‌ای نو است. عسل نیز می‌تواند یکی دیگر از اجزای سینی ورود به منزل باشد.

  • آب

آب روشنایی است. نقل است که برای ورود به منزل جدید دعای اسباب کشی و سوره مبارکه حمد برای آب خوانده شود و مقداری از آن چهار طرف خانه پاشیده می‌شود.

محاسبه رایگان هزینه سرویس اسباب‌کشی!

غبارروبی نمادین منزل جدید

جارو به‌عنوان نماد پاک کردن پلیدی‌ها و آلودگی‌های خانه است. همراه داشتن جارو علاوه‌بر تسریع در عمل پاک‌سازی منزل نو یکی دیگر از اجزای سینی مخصوص ورود به خانه محسوب می‌شود.

دود کردن اسپند

اسپند جایگاه خاصی در میان ایرانیان دارد. گذشته از اعتقادات مردم در مورد اسپند، این ماده می‌تواند محیط را ضدعفونی کند. پس توصیه می‌کنیم حتماً در هنگام ورود به خانه از آن استفاده کنید.

خاک‌روبی منزل نو، برگزاری میهمانی، همراه داشتن گلدان، آینه و غیره از دیگر آیین‌های اسباب کشی است که می‌توان از آن‌ها در کنار قرائت دعای اسباب کشی استفاده کرد.

اثاث‌کشی و بسته‌بندی لوازم با تیم کاربلد آچاره

دعای اسباب کشی

اسباب کشی نیز مانند سایر مراسمات و اتفاقات دارای آیین و دعاهای مخصوص به خود است. ازآنجایی‌که فرهنگ ایران با دعاهای اعجازانگیز ائمه اطهار گره خورده است، بسیاری از افراد تمایل دارند بدانند دعای اسباب کشی چیست؟

در ادامه این بخش تمام اطلاعات لازم در مورد دعای اسباب کشی به خانه جدید، سوره ورود به خانه و غیره را با شما در میان می‌گذاریم.

دعای اسباب کشی به خانه جدید

دعای تعویض منزل (دعای ورود به منزل)

اگر قصد تعویض منزل را دارید، طبق احادیث و توصیه‌های امامان بهتر است 360 مرتبه ذکر یا رب را بیان کنید. هم‌چنین متوسل شدن به امام جواد و قرائت سوره حمد نیز بسیار در آسانی تعویض خانه موثر است.

امام صادق (ع) به نقل از حضرت محمد (ص) در خصوص دعای ورود به منزل برای اولین بار می‌فرمایند: هر کس خانه‌اى می‌سازد، گوسفند چاقى قربانى کند و گوشت آن را به فقرا بدهد و سپس آیه 29 سوره مومنون را تلاوت کند.

دعای منزل و انتقال وسایل به خانه جدید خواندن سوره مبارکه حمد است. بر اساس احادیث، علاوه‌بر دعای اسباب کشی تلاوت سوره مبارکه حمد موجب افزایش رزق و روزی خواهد شد.

نقل است که پیامبر به امام علی در باب ذکری برای اسباب کشی فرمودند: «اللّهمّ أَنْزِلْنِی مُنْزَلًا مُبارَکاً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْمُنْزِلِینَ. خدایا! مرا در منزلگاهى خجسته فرود آور که تو بهترینِ فرودآورندگانى‌»

تلاوت مداوم سوره حمد و دعای اسباب کشی علاوه بر افزایش زرق و روزی موجب در امان ماندن وسایل خانه و افراد خانه از هر گزندی و شری خواهد شد.

برای رفتن به خانه جدید چه دعایی بخوانیم | دعای اسباب کشی

 نکات قابل‌توجه آیین و دعای اسباب کشی

  • سپاسگزاری از خدا
  • خواندن سوره حمد ، دعای ورود به منزل و قرائت آیت‌الکرسی
  • تمیز کردن خانه نو
  • همراه داشتن سینی آیینی ورود به خانه جدید
  • دود کردن اسپند
  • اعطا صدقه در روز اسباب کشی
  • ذبح گوسفند در صورت وسع مالی

 جمع‌بندی

در دین اسلام توصیه و آیین‌های زیادی وجود دارد؛ یکی از این موارد دعای اسباب کشی است و ذکرهایی در مورد دعای منزل جدید وجود دارد؛ اما علاوه‌بر این توصیه‌ها، آیین اسباب کشی در هر شهر و هر قومی متفاوت است. در این مجال سعی کردیم از دیدگاه دین اسلام و آموزه‌های مذهبی به این نکته بپردازیم.

 سوالات متداول

چه زمانی برای اسباب کشی مناسب است؟

اسباب کشی موعد خاص و مشخصی ندارد؛ اما عموماً اسباب کشی در روزهای اول، دوم، ششم، هفتم، نهم، چهاردهم، هجدهم، نوزدهم، بیستم، بیست هفتم و بیست نهم هرماه قمری زمان‌های مناسبی برشمرده می‌شوند. بر اساس حدیثی از امام صادق شروع هر کاری در این روزها برکت بیشتری دارد. در کنار موارد فوق هم‌چنین فصولی نظیر تابستان و بهار نیز بهترین زمان برای اسباب کشی و خرید خانه هستند.

برای رفتن به خانه جدید چه دعایی بخوانیم؟

دعای اسباب کشی و دعای رفتن به خانه پرشمارند که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به اللَّهُمَّ ادحَر عَنّی مَرَدَةَ الجِنِّ وَ الإِنسِ وَ الشَّیاطینِ و بارِک لَنا فی بُیوتِنا و خواندن سوره حمد اشاره کرد.

چه وسایلی برای ورود به خانه جدید با خود ببریم؟

قرآن، نان، برنج، اسپند و آینه و شمعدان ازجمله وسایلی است که برای ورود به خانه جدید پیشنهاد می‌شود.

آیا قربانی کردن و خواندن دعای اسباب کشی واجب است؟

قرائت دعای اسباب کشی و قربانی کردن مستحب است، ازاین‌رو بهتر است در صورت وسع مالی و عدم فراموشی هم دعای منزل تلاوت شود و هم قربانی انجام شود. بر اساس نظر مراجع، قربانی عملی بسیار شایسته در هنگام خرید خانه است؛ اما ریختن خون گوسفند بر روی وسایل خانه، پیشانی و غیره امر پسندیده‌ای نیست.

3.3/5 - (22 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا