بررسی 7 علت خاموش شدن بخاری گازی و روش تعمیر آن

بخاری گازیسرمایش و گرمایشگرمایش

اگر در جستجوی علت خاموش شدن بخاری گازی منزل خود هستید ابتدا باید ترموکوپل و شمعک آن را بررسی کنید. توجه داشته باشید که بررسی و عیب‌یابی بخاری گازی نیاز به کمی مهارت و دانش دارد.

اگر در زمینه علت خاموش شدن بخاری گازی بعد از گرم شدن اطلاعات کافی ندارید توصیه می‌کنیم برای پیشگیری از خطرات احتمالی مانند نشت گاز و خطر انفجار، از یک متخصص برای عیب‌یابی بخاری گازی خود کمک بگیرید.

اگر نیاز فوری به بررسی علت خاموش شدن بخاری گازی و تعمیر آن دارید، در صفحه تعمیر بخاری گازی درخواست خود را ثبت نمایید یا با شماره 1471 تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  •  برای رفع مشکل ترموکوپل و برطرف کردن گرفتگی آن، ترموکوپل را با کاغذ سنباده تمیز کنید.
  • شمعک باید حدود 5 سانتی‌متر ارتفاع داشته باشد و شعله آن آبی باشد. اگر شمعک سوسو می‌زند، یا نارنجی و زرد رنگ می‌سوزد لوله آن باید تمیز شود.
  • جریان تند هوا هم می‌تواند علت خاموش شدن بخاری گازی باشد. در این صورت بهترین گزینه حذف منبع ورود جریان تند هوا است.

علت خاموش شدن بخاری گازی چیست؟

یکی از سوالات پرتکرار کاربران این است که علت خاموش شدن بخاری گازی بعد از چند دقیقه چیست؟ در پاسخ باید گفت که این دلایل را باید در نقص قطعات داخلی بخاری جستجو کرد و اصلی‌ترین آن دور بودن ترموکوپل از شعله و مسدود شدن لوله شمعک است. این مشکلات را می‌توان با نزدیک کردن ترموکوپل به شعله و تمیز کردن لوله شمعک به‌راحتی برطرف کرد.

در این قسمت چند نکته در خصوص رفع علت خاموش شدن بخاری گازی بعد از گرم شدن را توضیح می‌دهیم. از آنجا که سیستم اکثر بخاری‌های گازی مختلف با یکدیگر یکسان است، راهکارهای ارائه شده در این زمینه تقریبا برای تمامی بخاری‌های گازی از جمله برند آبسال کاربردی است.

شما می‌توانید روش‌های زیر را علاوه‌بر برطرف کردن علت خاموش شدن بخاری گازی آبسال در مورد سایر برندهای بخاری گازی نیز به‌کار ببرید.

1. دور بودن ترموکوپل از شعله

یکی از ویژگی‌های ایمنی بخاری گازی قطع اتومات جریان گاز است. اگر ترموکوپل جریان گاز را به خاطر فاصله زیاد از شعله از دست بدهد، بخاری به‌طور خودکار جریان گاز را قطع می‌کند.

اگر ترموکوپل بیش از حد از شعله دور باشد، میدان الکترومغناطیسی تشکیل شده در انتهای دیگر ترموکوپل، فنری را آزاد می‌کند. این فنر به‌طور خودکار مسیر عبور گاز به شمعک و مشعل را می‌بندد. این انسداد مسیر گاز می‌تواند علت خاموش شدن بخاری گازی آبسال محسوب شود.

حل این مشکل بسیار آسان است. اگر ترموکوپل بیش از حد از شعله شمعک دور است آن را نزدیک‌تر کنید. شاید لازم باشد قسمت بدنه بخاری را باز کنید. اگر این کار برایتان سخت است بهتر است بخاری را برای تعمیر به متخصص این کار بسپارید. ممکن است مشکل خرابی ترموکوپل بخاری گازی مطرح باشد که در اینصورت باید تعویض شود.

علت خاموش شدن بخاری گازی بعد از چند دقیقه

2. تجمع دوده در ترموکوپل و کاهش گرما

اگر در عیب یابی علت خاموش شدن بخاري گازي مشخص شود که گاز جریان دارد و باز هم بخاری ناگهان خاموش می‌شود ممکن است مشکل زنگ‌زدگی یا تجمع دوده روی ترموکوپل باشد. این اتفاق باعث می‌شود ترموکوپل به اندازه کافی به شعله حساس نباشد و بخاری خاموش شود.

ایا خاموش شدن بخاری خطرناک است؟

علت خاموش شدن بخاری گازی بعد از گرم شدن می‌تواند به انفجار یا مسمومیت منجر شود. برای بررسی علت خاموش شدن بخاری گازی بعد از چند دقیقه باید ترموکوپل را چک کنید. می‌توانید آن را با سنباده ریز یا پارچه تمیز کنید.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر بخاری و شومینه!

3. خرابی فندک جرقه‌زن بخاری

نقش فندک یا جرقه‌زن در بخاری، تولید گرمای کافی برای روشن شدن شعله است. اگر متوجه شدید علت خاموش شدن بخاری گازی شما خرابی فندک آن است ابتدا جریان گاز داخل بخاری را چک کنید.

خرابی جرقه‌زن فندک بخاری ممکن است به تنظیمات آن مربوط شود. برای تعمیر خرابی باید دو پیچ حداقل و حداکثر فندک را تنظیم و محکم کنید. اگر بعد از بررسی این موارد هنوز هم با مشکل خاموشی بخاری روبه‌رو هستید بهتر است با تعمیرکار حرفه‌ای مشورت کنید.

علت خاموش شدن بخاری گازی آبسال

4. مسدود شدن لوله شمعک

مسدود شدن لوله پیلوت می‌تواند علت خاموش شدن ناگهانی بخاری گازی شما باشد. اگر جریان گاز کافی در شمعک برای تغذیه مشعل وجود نداشته باشد ترموکوپل دما را حفظ نخواهد کرد. در این صورت برای حل مشکل باید لوله شمعک را تمیز کنید.

وقتی شمعک به‌درستی کار می‌کند شعله‌های بخاری باید به رنگ آبی باشند. اگر شمعک بخاری سوسو می‌زند یا شعله‌ها به رنگ نارنجی یا زرد هستند لوله شمعک نیاز به تمیز کردن فوری دارد.

برای تمیز کردن ذرات کربن یا تجمع زباله از لوله شمعک می‌توانید از سوزن استفاده کنید. نکته مهم در زمان تمیز کردن شمعک این است که همیشه گاز را قطع کنید. یک جرقه می‌تواند باعث انفجار، آسیب شدید به اموال، آسیب‌های جسمی یا حتی مرگ شود.

(برای مطالعه راهنمای تنظیم شمعک بخاری بدون دودکش آبسال کلیک کنید.)

علت خاموش شدن بخاری گازی بعد از گرم شدن

5. جریان تند هوا

جریان تند هوا هم می‌تواند روی شعله بخاری تأثیر بگذارد و علت خاموش شدن بخاری گازی آبسال یا سایر برندها باشد. برای نتیجه بهتر اگر می‌خواهید از خاموش شدن خودبه‌خود بخاری جلوگیری کنید باید محل مناسبی را برای نصب آن انتخاب نمایید.

رفع نشتی و تعمیر بخاری گازی با تیم آچاره

6. اتصال نادرست دودکش بخاری

یکی از مهم‌ترین دلایل خاموش شدن ناگهانی بخاری گازی وجود ایراد در اتصالات و لوله دودکش است. اگر به‌دلیل تجمع گردوخاک یا اشیاء خارجی در لوله گاز جریان گاز کافی به بخاری نرسد خاموش می‌شود.

مسدود شدن دودکش هم می‌تواند علت خاموش شدن بخاری گازی بعد از گرم شدن بعد از چند دقیقه باشد. اگر به وجود نشتی در اتصالات بخاری مشکوک شدید بهتر است برای تعمیر بخاری به متخصص مراجعه کنید.

دلایل خاموش شدن ناگهانی بخاری چیست؟

آشنایی با اجزاء بخاری گازی

انواع بخاری گازی صرف نظر از مدل و نوع آن‌ها شامل اجزاء و تجهیزات زیر می‌شوند:

  • بدنه اصلی بخاری
  • محفظه احتراق داخلی
  • مشعل
  • شمعک
  • ترموکوپل
  • فندک
  • شیر کنترل
  • شیشه روی بخاری
  • شلنگ گاز
  • دودکش

علت خاموش شدن بخاري گازي

  1. بدنه اصلی بخار: بدنه بخاری از جنس فولاد است. برای پوشش بدنه بخاری از رنگ نسوز استفاده می‌شود.
  2. محفظه احتراق داخلی: این قسمت جایی است که احتراق در آن انجام می‌شود. جنس این قطعه از فولاد ضدزنگ و مقاوم است.
  3. مشعل بخاری: وظیفه اصلی مشعل تولید شعله است و از فولاد ضدزنگ ساخته می‌شود.
  4. شمعک بخاری: شمعک یا پیلوت یکی از بخش‌های اصلی بخاری است. این قطعه دارای کلاهکی است که به پخش شعله در چند جهت کمک می‌کند.
  5. ترموکوپل: ترموکوپل در واقع نوعی سنسور است. وظیفه اصلی این سنسور در بخاری قطع جریان گاز در زمان لازم است. اگر این قطعه دچار مشکل شود، می‌تواند علت خاموش شدن بخاری گازی باشد.
  6. جرقه‌زن یا فندک: کاربرد اصلی فندک بخاری، روشن کردن شعله است.
  7. شیر کنترل: نقش اصلی شیر کنترل، روشن ماندن شمعک است. همچنین این قطعه جریان گاز لازم برای احتراق را کنترل می‌کند.
  8. شیشه روی بخاری: شیشه بخاری از جنس سکوریت ساخته می‌شوند که در مقابل احتراق مقاوم هستند. یکی از وظایف این شیشه‌ها تشخیص عملکرد درست شعله و تنظیم حرارت بخاری است.
  9. شلنگ گاز بخاری: وجود نشتی در این شلنگ بسیار خطرناک است و باید همیشه قبل از راه‌اندازی بخاری آن را چک کنید.
  10. دودکش: نصب درست و اصولی دودکش بخاری از خطرات ناشی از برگشت دوده به داخل بخاری جلوگیری می‌کند.

جمع‌بندی علت خاموش شدن بخاری گازی بعد از گرم شدن

بخاری گازی که مدام خاموش می‌شود علاوه‌بر زحمت فراوان، موجب نگرانی می‌شود و باید برای عیب‌یابی آن به‌سرعت اقدام کرد.

در اغلب موارد تمیز نگه داشتن اجزای بخاری و تعویض قطعات معیوب به حل مشکل کمک خواهد کرد. اما لازم است برای بررسی دقیق‌تر علت خاموش شدن بخاری گازی از یک متخصص کمک بگیرید.

سوالات متداول

علت روشن نشدن بخاری گازی چیست؟

اگر شمعک بخاری شما روشن نمی‌ماند، ممکن است مشکل از ترموکوپل باشد. گاهی گردوغبار روی ترموکوپل جمع می‌شود و سنسور را مسدود می‌کند. ترموکوپل را تمیز کنید و شمعک را دوباره روشن کنید. اگر دوباره خاموش شد ممکن است ترموکوپل نیاز به تعویض داشته باشد.

از کجا بفهمم ترموکوپل بخاری گازی خراب است؟

دکمه بخاری را بین 30 تا 60 ثانیه نگه دارید تا ترموکوپل گرم شود. دکمه را رها کنید تا ببینید چراغ شمعک خاموش می‌شود یا نه. چراغ شمعک بعد از این کار باید روشن بماند. اگر خاموش شد نشانه خرابی ترموکوپل است.

چگونه ترموکوپل بخاری گازی را تمیز کنیم؟

می‌توان ترموکوپل را به‌راحتی تمیز کرد. قبل از هر کاری ترموکوپل را از مجموعه بخاری جدا کنید. با استفاده از پارچه یا سنباده، نوک آن را به‌آرامی تمیز کنید.

3.8/5 - (31 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا