دلایل خاموش شدن شمعک آبگرمکن

گرمایشآبگرمکنسرمایش و گرمایش

دسترسی به آب گرم به‌خصوص در فصول سرد سال، یک لازمه در زندگی مدرن محسوب شده و بدون آن روند زندگی افراد با مشکل مواجه می‌شود. در چند دهه گذشته به این منظور دستگاه آبگرمکن در اختیار عموم مردم قرار گرفته و همه افراد می‌توانند در راستای دسترسی به آب گرم از این دستگاه استفاده کنند. آبگرمکن ساختار بسیار پیچیده‌ای ندارد و از در کنار هم قرار گرفتن چند بخش انگشت‌شمار در کنار یکدیگر تشکیل شده است. اما فارغ از میزان پیچیدگی ساختار این دستگاه، نقص در عملکرد هر کدام از اجزای آن به از بین رفتن کارایی کلی آبگرمکن منجر می‌شود. یکی از بخش‌هایی که عملکرد صحیح آن در راستای بازدهی آبگرمکن بسیار حائز اهمیت است، شمعک آبگرمکن می‌باشد. احتمالا تا به حال این بخش را از نزدیک مشاهده کرده‌اید و با وظیفه آن آشنا هستید. در این مقاله از مجله آچاره علاوه بر آشنایی بیشتر با این قسمت، دلیل خاموش شدن شمعک آبگرمکن را بررسی خواهیم کرد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

شمعک آبگرمکن و اجزای آن

وظیفه دستگاه آبگرمکن همان‌طور که از نام آن مشخص است، گرم کردن آب مصرفی کاربر می‌باشد که به این منظور در ساختار این دستگاه از شمعک استفاده شده است. شمعک آبگرمکن با سوزاندن گاز شهری، شعله موردنیاز برای ایجاد حرارت در دستگاه را فراهم کرده و می‌توان گفت که بدون عملکرد صحیح آن، آبگرمکن توانایی خود در گرم کردن آب را از دست خواهد داد.

رایج‌ترین اختلالی که در عملکرد این بخش از آبگرمکن دیده می‌شود، خاموش شدن شمعک می‌باشد. به‌صورت معمول شمعک این دستگاه همیشه روشن است تا در مواقع موردنیاز، آغازگر ایجاد حرارت در این دستگاه شود اما در برخی از موارد شمعک به‌طور خودکار خاموش می‌شود و در نتیجه این پدیده، آبگرمن قادر به گرم کردن آب نخواهد بود. شاید بپرسید که دلیل خاموش شدن شمعک آبگرمکن چیست؟ برای این که شمعک بتواند وظیفه خود را به‌درستی انجام دهد، برخی از اجزای آبگرمکن باید عملکرد صحیحی داشته باشند. در راستای آشنایی بیشتر شما با این اجزا، در ادامه از آن‌ها نام خواهیم برد.

  • ترموکوپل
  • پیلوت
  • بویین
  • واشر دیافراگم
  • سنسور جوش
  • الکترودها
  • فیلترها
  • شیر آب گرم و سرد

وجود اختلال در عملکرد هر کدام از موارد ذکر شده، می‌تواند دلیل خاموش شدن شمعک آبگرمکن محسوب شود و در این شرایط سلامت این بخش‌ها به بررسی بیشتر نیاز خواهد داشت.

دلیل خاموش شدن شمعک آبگرمکن

در بخش قبل از اجزایی که عملکرد آن‌ها در کارکرد صحیح شمعک آبگرمکن حائز اهمیت است، نام بردیم. وجود اشکال در ساختار و عملکرد هر کدام از این اجزا می‌تواند به خاموش شدن شمعک آبگرمکن منجر شود. در نتیجه هنگام بروز این مشکل، باید سلامت این بخش‌ها مورد بررسی قرار بگیرد. به این منظور نکات لازم در راستای عیب‌یابی و شناسایی دلیل خاموش شدن شمعک آبگرمکن را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

مطلب پیشنهادی علت روشن نشدن شمعک آبگرمکن 

1. اختلال در عملکرد ترموکوپل

ترموکوپل را می‌توان مغز آبگرمکن در نظر گرفت. ترموکوپل مسئولیت بستن دریچه ورودی گاز را در مواقعی که شمعک خاموش است، بر عهده دارد. شروع به کار این قطعه به وسیله یک جریان الکتریکی صورت می‌گیرد و هدف از استفاده از آن را می‌توان محافظت از نشت گاز در آبگرمکن دانست. حالا که بیشتر با عملکرد این بخش آشنا شدیم، باید مشکلات احتمالی در آن را مرور کنیم. مشلات احتمالی که می‌توانند عملکرد ترموکوپل را مختل کنند، به 3 دسته کلی تقسیم می‌شوند.

  • کثیفی ترموکوپل
  • پیچ‌خوردگی ترموکوپل
  • خرابی ترموکوپل

بروز هر کدام از این موارد می‌تواند به از دست رفتن کارایی این قطعه بیانجامد که یکی از نتایج آن، خاموش شدن شمعک آبگرمکن می‌باشد. اما در مواجه با هر کدام از این مشکلات باید چه تدابیری را در نظر گرفت؟

کثیفی ترموکوپل

یکی از عواملی که عملکرد ترموکوپل را با مشکل مواجه می‌کند، کثیفی آن می‌باشد. تشکیل لایه‌ای از خاک و یا دیگر کثیفی‌ها می‌تواند مانع از رسیدن جریان الکتریکی موردنیاز به این قطعه شود که در نتیجه این مشکل، جریان گاز آبگرمکن قطع خواهد شد. شمعک آبگرمکن نیز به طبع قطع گاز، خاموش شده و آبگرمکن قادر به گرم کردن آب نخواهد بود.

کثیفی ترموکوپل

به‌منظور رفع این مشکل باید یک روند پاکسازی را پشت سر بگذارید. در این شرایط با تمیز کردن ترموکوپل، مشکل خاموش شدن شمعک آبگرمکن حل خواهد شد. توجه داشته باشید که قبل از شروع به کار، شیر اصلی تامین گاز را بسته و منتظر شوید تا ترموکوپل کاملا خنک شود. سپس با استفاده از یک کاغذ سنباده همه کثیفی‌ها را از بین ببرید تا عملکرد صحیح ترموکوپل بازیابی شود.

مطلب پیشنهادی تعویض ترموکوپل آبگرمکن

پیچ‌خوردگی ترموکوپل

دیگر عاملی که به بروز اختلال در عملکرد این بخش منتهی خواهد شد، پیچ‌خوردگی و دور شدن ترموکوپل از شمعک می‌باشد. ترموکوپل بر اساس حرارت دریافتی از شمعک فعالیت کرده و در صورتی که فاصله این دو از حد طبیعی بیشتر شود، ترموکوپل گرما را دریافت نکرده و قادر به تشخیص این مسئله نخواهد بود. بنابراین زمانی که ترموکوپل تشخیص می‌دهد که شمعک خاموش است، جریان گاز را قطع کرده و شمعک را خاموش می‌کند.

راهکار رفع این مشکل اصلاح موقعیت قرارگیری ترموکوپل است. برای شروع جریان اصلی گاز را قطع کرده و به ترموکوپل اجازه دهید تا خنک شود. سپس موقعیت آن را به‌صورت دستی اصلاح کرده و ترموکوپل را به موقعیت اصلی خود بازگردانید تا به‌راحتی گرمای تولیدی شمعک را تشخیص داده و به‌صورت اشتباهی جریان گاز را قطع نکند.

خرابی ترموکوپل

در صورتی که مشکل ترموکوپل از کثیفی و پیچ‌خوردگی آن نباشد، باید سلامت کلی آن مورد بررسی قرار گیرد. به‌منظور تشخیص خرابی ترموکوپل باید از یک مولتی‌متر استفاده کنید. در صورتی که ولتاژ تامین شده ترموکوپل از 20 مگاولت خیلی کمتر بود، این قطعه مطمئنا کارایی خود را از دست داده و اصطلاحا خراب شده است. البته در صورتی که عدد خواند شده در مولتی‌متر به این عدد بسیار نزدیک بود، ترموکوپل را به شمعک نزدیک‌تر کرده و دوباره ولتاژ را اندازه‌گیری کنید. در صورت عدم اصلاح، شما چاره‌ای جز تعویض ترموکوپل نخواهید داشت.

دلیل خاموش شدن شمعک آبگرمکن

2. گرفتگی لوله پیلوت ابگرمکن

دیگر دلیل رایج خاموش شدن شمعک آبگرمکن، گرفتگی لوله پیلوت می‌باشد. گاز موردنیاز شمعک از طریق لوله پیلوت در اختیار آن قرار می‌گیرد. در نتیجه اگر مسیر لوله پیلوت دچار هر نوع گرفتگی شود، گاز موردنیاز شمعک تامین نشده و نهایتا شمعک خاموش می‌شود. گرفتگی پیلوت می‌تواند مسیر گاز را به‌طور کلی مسدود کرده و یا صرفا باعث افت فشار آن شود. در هر دو صورت شما باید برای رفع این مشکل، گرفتگی لوله پیلوت را برطرف کنید.

مطلب پیشنهادی تعمیر آبگرمکن دیواری بوتان b3112 

نکته‌ای که در تمیز کردن لوله پیلوت باید در نظر داشت، حساسیت بالای این بخش است. معمولا در راستای رفع انسداد این بخش، افراد از یک جسم نوک تیز مثل سوزن یا میخ استفاده کرده و اقدام به رفع گرفتگی این بخش می‌کنند که نهایتا به خرابی کلی آن منجر می‌شود. به همین دلیل نظافت لوله پیلوت باید توسط افراد متخصص آبگرمکن صورت بگیرد تا بهترین نتیجه از تمیز کردن لوله پیلوت حاصل شود. شما می‌توانید به این منظور از کمک کارشناسان کاربلد آچاره استفاده کنید.

3. نقص در بویین آبکرمگن

بویین که به شکل یک لوله طویل فلزی بوده و به‌صورت منظم پیچیده شده است، در کنار ترموکوپل فعالیت می‌کند. در واقع بدون کارکرد صحیح هر کدام از این 2، روند روشن کردن شمعک آبگرمکن با مشکل روبه‌رو خواهد شد. وظیفه بویین را می‌توان ایجاد یک میدان مغناطیسی دانست که تاثیر به‌سزایی در کارکرد صحیح ترموکوپل دارد. بدون ایجاد این میدان توسط بویین، ترموکوپل قادر به انجام وظایف خود نخواهد بود که یکی از عواقب این مشکل خاموش شدن شمعک آبگرمکن می‌باشد.

عیب‌یابی بویین یک روند تخصصی بوده و انجام آن به افراد عادی پیشنهاد نمی‌شود. بنابراین برای عیب‌یابی و رفع عیب بویین حتما از افراد متخصص کمک بگیرید.

4. واشر دیافراگم

همه ما می‌دانیم که مهم‌ترین ورودی آبگرمکن، آب است. به‌منظور کنترل جریان آب ورودی در آبگرمکن از واشر دیافراگم استفاده شده است. اگر عملکرد واشر دیافراگم با اختلال مواجه شده و آب کافی در اختیار دستگاه قرار نگیرد، شمعک آبگرمکن خاموش خواهد شد. در صورتی که وجود مشکل در سلامت این قطعه قطعی شد، باید تدابیر لازم برای تعویض آن در نظر گرفته شود.

مطلب پیشنهادی راهنمای جامع افزایش طول عمر آبگرمکن

5. خرابی سنسور جوش

سنسور جوش و یا سنسور آبگرمکن یه قطعه کوچک بوده که دو سیم به آن متصل شده است. خرابی این سنسور که دارای یک نقش محافظتی است، می‌تواند دلیل خاموش شدن شمعک آبگرمکن محسوب شود. نباید فراموش کنید که بدون وجود این سنسور، ایمنی آبگرمکن به‌صورت جدی کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین این مشکل باید در سریع‌ترین زمان ممکن برطرف شود.

به منظور تشخیص خرابی سنسور جوش می‌توانید اتصال آن را قطع کرده و شمعک را به‌‌صورت دستی روشن کنید. در صورتی که پس از رها کردن اهرم شمعک، شعله آن خاموش نشد باید به فکر تعویض این سنسور باشید. در روند تعویض سنسور جوش آبگرمکن حتما از قطعات استاندارد و موردتایید سازنده استفاده کنید.

6. ایجاد رسوب در الکترودها

رسوب‌گرفتگی الکترودها از دیگر دلایلی است که مانع روشن شدن شمعک آبگرمکن می‌شود. ایجاد رسوب در این ناحیه مانع از رسیدن گاز شده و در نتیجه خاموش شدن شمعک را به همراه دارد. شما با رفع رسوب این قسمت می‌توانید عملکرد آن را بازیابی کنید البته توجه داشته باشید که در این روند حتما نکات ایمنی را رعایت کنید.

7. ایجاد رسوب در فیلترها

همان‌طور که می‌دانید آب دارای رسوبات و املاح مختلفی می‌باشد و سطوحی که در بلندمدت با آن به‌صورت مستقیم در تماس هستند، این رسوبات و املاح را جذب خواهند کرد. فیلترهای آبگرمکن دارای چنین سطحی می‌باشند که ممکن است به مرور زمان به‌‌واسطه این رسوبات مسدود شوند. این مشکل می‌تواند به خاموش شدن شمعک آبگرمکن منجر شود که با رفع این مشکل در این قسمت می‌توانید از بروز آن جلوگیری کنید.

برای تعمیر آبگرمکن از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

8. نصب نادرست شیر آب گرم و سرد

دیگر عاملی که در بروز این مشکل تاثیرگذار است، نصب اشتباه شیر آب گرم و سرد توسط افراد غیرمتخصص می‌باشد. اگر پس از بررسی متوجه نصب اشتباه این شیرها شدید، پس از بستن جریان اصلی آب و گاز نسبت به اصلاح آن اقدام کنید. در این شرایط مشکل از شمعک دستگاه شما نبوده و با رفع اشکال این اتصالات، مشکل خاموش شدن شمعک ابگرمکن شما برطرف خواهد شد.

در این مقاله تلاش کردیم که دلیل خاموش شدن شمعک آبگرمکن را به‌طور کامل بررسی کرده و اطلاعات لازم در راستای رفع این مشکل را در اختیار شما قرار دهیم. دوباره یادآور می‌شویم که از رعایت نکات ایمنی در روند عیب‌یابی و رفع عیب آبگرمکن به هیچ عنوان غافل نشده و سلامت خود را در معرض خطر قرار ندهید. شما می‌توانید به‌منظور شناسایی مشکلات آبگرمکن و رفع آن‌ها از کمک کارشناسان مجرب آچاره استفاده کرده و این روند را با خیال راحت به این متخصصین بسپارید. همچنین اگر سوالی راجع به شناسایی دلیل خاموش شدن شمعک آبگرمکن در ذهن خود دارید می‌توانید آن را از طریق بخش نظرات همین مقاله با کارشناسان آچاره در میان بگذارید.

4.5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا