علت روشن نشدن شمعک آبگرمکن و تعویض ترموکوپل آبگرمکن

گرمایشآبگرمکنسرمایش و گرمایش

خاموش شدن شعله شمعک آبگرمکن گازی مشکلی ناخوشایند است که تمام برنامه‌ریزی‌های شما را خراب می‌کند. وقتی شمعک آبگرمکن شما روشن نمی‌ماند بدون آب گرم کارهایی همچون دوش گرفتن برایتان آزاردهنده می‌شود. در این مواقع از خود می‌پرسید: دلیل روشن نشدن شمعک آبگرمکن چیست؟ چطوری دوباره آن را روشن کنم؟ هزینه تعمیر آن چقدر است؟ این مشکل، مشکلی رایج است که بسیاری از صاحبان خانه با آن مواجه هستند.

در بعضی از آبگرمکن‌ها از جرقه زن برای احتراق گاز استفاده می‌شود. اگر جرقه زن شمعک از کار بیفتد مشعل روشن نمی‌شود. قبل از هر کاری مطمئن شوید که جرقه زن شمعک ولتاژ می‌گیرد. اگر جرقه زن معیوب باشد باید تعویض شود. اگر شمعک آبگرمکن شما روشن نمی‌ماند و اطلاعات زیادی در مورد آبگرمکن‌ها ندارید با ما همراه باشید تا دلایل رایج روشن نشدن شمعک آبگرمکن و نحوه حل این مشکل را با هم بررسی کنیم.

چرا شمعک آبگرمکن خاموش می‌شود؟

وظیفه شمعک آبگرمکن چیزی فراتر از احتراق گاز است و بدون آن آبگرمکن قادر به حفظ دمای داخلی نخواهد بود و در نتیجه آب گرم نمی‌شود. روشن نشدن شمعک آبگرمکن از رایج‌ترین مشکلاتی است که در آبگرمکن‌های گازی ایجاد می‌شود. شمعک آبگرمکن به دلیل مشکلات مربوط به ترموکوپل یا دسترسی به هوای قابل احتراق خاموش می‌شود. در ادامه با دلایل روشن نشدن شمعک آبگرمکن و راه‌های حل این مشکل بیشتر آشنا می‌شویم.

1. کثیفی لوله شمعک

گرد و خاک و زباله می‌توانند در لوله شمعک جمع شده و باعث مسدود شدن جریان گاز شوند. در نتیجه شمعک سوخت کافی برای روشن ماندن دریافت نمی‌کند. خوشبختانه تمیز کردن و رفع گرفتگی شمعک آبگرمکن می‌تواند ساده‌ترین راه برای رفع مشکل روشن نشدن شمعک آبگرمکن باشد.

چگونه این مشکل را رفع کنیم؟

تنها چیزی که برای رفع گرفتگی شمعک آبگرمکن نیاز دارید یک سوزن است تا به آرامی هر گونه آلودگی را از لوله آن خارج کنید. بسته به اینکه چه مقدار کثیفی در لوله وجود دارد، ممکن است لازم باشد چند بار این کار را تکرار کنید. بررسی اینکه آیا این مرحله جواب داده یا خیر یک مسئله ساده است. کافی است شمعک را روشن کنید و ببینید که آیا به درستی روشن می‌شود و روشن می‌ماند. رنگ شعله سالم به رنگ آبی خواهد بود.

2. پیچ‌ خوردگی در لوله فلکس

لوله فلکس، سوخت را از طریق کنترل کننده گاز تأمین می‌کند. گاهی اوقات لوله ممکن است پیچ خورده و جریان گاز را قطع کند. پیچ خوردگی این لوله یکی از رایج‌ترین دلایل روشن نشدن شمعک آبگرمکن است حتی زمانی که به نظر می‌رسد شمعک در حال کار است. اگرچه این مشکل به اندازه خرابی ترموکوپل رایج نیست اما می‌توان در همان ابتدا آن را به آسانی حل کرد.

چگونه این مشکل را رفع کنیم؟

ساده‌ترین راه برای رفع این مشکل این است که به دنبال هر گونه پیچ خوردگی در لوله باشید و آن‌ها را باز کنید. در صورتی که مشکل برطرف نشد ممکن است دلیل روشن نشدن شمعک آبگرمکن خرابی ترموکوپل باشید.

برای تعمیر آبگرمکن از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

3. انسداد در ترموکوپل

زمانی که شمعک آبگرمکن به طور مداوم خاموش می‌شود مقصر اصلی اغلب ترموکوپل است. این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده که سیگنال الکتریکی را از گرمای شمعک دریافت کند تا مشخص کند که آیا شمعک روشن است یا خیر.

روشن نشدن شمعک

زمانی که ذرات کثیفی در مسیر قرار بگیرند می‌توانند با این سیگنال تداخل کرده و ترموکوپل به اشتباه تشخیص ‌می‌دهد که شمعک خاموش شده است. در نتیجه ترموکوپل منبع گاز را به عنوان یک اقدام احتیاطی قطع می‌کند.

چگونه این مشکل را رفع کنیم؟

در این مرحله از پروسه رفع گرفتگی شمعک آبگرمکن با لمس ترموکوپل مطمئن شوید که خنک است. سپس باید یک تکه کاغذ سنباده ریز بردارید و سطح را به آرامی سنباده بزنید تا هرگونه کثیفی از بین برود. با این حال اگر این روش مشکل را برطرف نکرد ممکن است به دلیل خرابی قطعه، تعویض ترموکوپل ضروری باشد.

4. ترموکوپل آسیب دیده

مشکل ترموکوپل خراب یک سناریوی جدی‌تر است چون ممکن است نیاز به تعویض قطعه داشته باشد. آسیب ممکن است به خاطر خم شدن سنسور و دور شدن آن از شمعک یا خراب شدن کل واحد باشد.

چگونه این مشکل را رفع کنیم؟

ترموکوپل را بررسی کنید. وقتی شمعک روشن می‌شود، حسگر انتهایی باید به آرامی شعله را لمس کند. در صورتی که ترموکوپل از شعله دور شده است، آن را به آرامی به عقب خم کنید. ترموکوپلی که هیچ نشانه‌ای از آسیب دیدگی ندارد و تمیز است باید با مولتی متر تست شود. اعداد مولتی متر باید بالای 2020MV باشد. هر عدد کمتر از این، نشانه واضحی است که خود ترموکوپل آسیب دیده و نیاز به تعویض دارد. در ادامه با نحوه تعویض ترموکوپل با شما همراه هستیم.

مطلب پیشنهادی آموزش تست و تعویض ترموستات آبگرمکن

5. شیر کنترل اصلی

توصیه می‌کنیم خودتان به دنبال تشخیص مشکل شیر کنترل اصلی نباشید. ساده‌ترین راه برای تشخیص معیوب بودن شیر کنترل این است که ابتدا تمام راه‌حل‌های دیگر را امتحان کنید. با رد شدن همه گزینه‌های دیگر و نمایش نتایج ترموکوپل روی مولتی متر، تقریباً به طور قطع شیر کنترل اصلی مسئول روشن نشدن شمعک آبگرمکن شما است.

چگونه این مشکل را رفع کنیم؟

تنها یک راه برای رفع خرابی شیر کنترل وجود دارد و آن تعویض این قطعه است. این کار می‌تواند در مقایسه با سایر مشکلات پرهزینه‌تر باشد و برای کسانی که در این نوع کارها تجربه ندارند دشوارتر خواهد بود.

تعویض ترموکوپل راه‌حلی برای مشکل روشن نشدن شمعک آبگرمکن

ترموکوپل فرسوده یکی از رایج‌ترین مشکلات آبگرمکن گازی است. وقتی ترموکوپل‌ها فرسوده شوند شمعک خاموش می‌شود، مشعل روشن نمی‌شود و آب گرم نخواهید داشت.

مطلب پیشنهادی آموزش تعمیر ترموکوپل اجاق گاز در خانه

ترموکوپل چیست؟

ترموکوپل گرمای مشعل را حس می‌کند و اجازه می‌دهد گاز به مشعل جریان یابد. ترموکوپل معیوب مسیر گاز را به شمعک و مشعل می‌بندد تا شمعک روشن نماند. چراغ شمعک آبگرمکن شعله کوچکی است که مشعل گازی آبگرمکن شما را مشتعل می‌کند. زمانی که شمعک آبگرمکن خاموش شد، ابتدا سعی کنید آن را دوباره روشن کنید و دستورالعمل‌های روی برچسب آبگرمکن را دنبال کنید. اگر شمعک روشن نشد یا بلافاصله پس از روشن شدن دوباره خاموش شد، علت آن خرابی ترموکوپل است. خبر خوب این که می‌توانید ترموکوپل را با حداقل هزینه و در کمتر از یک ساعت تعویض کنید.

اگر آبگرمکن شما به طور ناگهانی از کار بیفتد، به احتمال زیاد ترموکوپل معیوب باعث قطع شدن گاز شمعک شده است. تعویض ترموکوپل می‌تواند یک کار تعمیراتی آسان محسوب شود.

ابزار مورد نیاز:

  • پیچ گوشتی 4 در 1
  • آچار قابل تنظیم
  • مجموعه آچار

وسایل مورد نیاز:

  • مایع صابونی
  • کبریت بلند
  • ترموکوپل

مطلب پیشنهادی آموزش رسوب‌ زدایی آبگرمکن دیواری برقی و گازی

مراحل تعویض ترموکوپل آبگرمکن در 6 گام

  1. شیر خاموش کننده را ببندید.

  • شیر قطع کننده خط گاز را ببندید.
  • شیر را یک چهارم دور بچرخانید تا دستگیره با لوله زاویه مناسبی داشته باشد.
  1. مهره‌ها را باز کنید.

  • شیر کنترل را خاموش کنید.
  • درپوش‌های دسترسی مشعل را بردارید و مهره‌های خطوط گاز، شمعک و ترموکوپل را باز کنید.
  1. مونتاژ را از هم باز کنید.

  • مجموعه مشعل آبگرمکن را بیرون بکشید.
  • ترموکوپل قدیمی را باز کرده یا بیرون بکشید.
  • یک مدل جدید بخرید که از نظر اندازه و طول با قبلی مطابقت داشته باشد.

  1. ترموکوپل جدید را نصب کنید.

  • ترموکوپل جدید را دقیقاً مانند ترموکوپل قدیمی نصب کنید.
  • مجموعه مشعل را دوباره سر جای خودش قرار دهید.
  • سه سیم را دوباره به شیر کنترل وصل کنید.
  1. سیم‌ها را دوباره به شیر گاز وصل کنید.

  • برای اتصال مجدد سه خط به شیر گاز، مهره‌ها را با انگشتان خود در جای خود قرار دهید و با دست آن‌ها را سفت کنید.
  • آن‌ها را با آچار محکم کنید.

نکته حرفه‌ای: فلزات نرم هستند، بنابراین بیش از حد سفت نکنید.

  1. تست نشت گاز.

توجه: برای تست نشتی باید شعک و مشعل روشن باشند تا گاز از لوله بزرگ عبور کند.

  • شیر قطع را دوباره باز کنید.
  • چراغ شمعک را دوباره روشن کنید.
  • شیر کنترل را روی «روشن» قرار دهید.
  • زمانی که مشعل گاز روشن ‌شد، از مخلوط آب و صابون با نسبت 50/50 استفاده کنید تا اتصالات پیچ را از نظر حباب‌های هوا که نشان دهنده نشتی هستند آزمایش کنید.

توجه: هنگام روشن شدن مجدد، شعله شمعک آبگرمکن باید دور لامپ ترموکوپل بپیچد.

مطلب پیشنهادی نشت گاز آبگرمکن دیواری [بررسی 6 علت متداول]

در صورت روشن نشدن شمعک آبگرمکن باید با لوله‌کش تماس بگیریم؟

بسیاری از مردم نمی‌خواهند خودشان را درگیر عیب یابی آبگرمکن خود کنند زیرا می‌تواند کار خطرناکی باشد. اگر اشتباهی انجام دهید نه تنها به آبگرمکن شما آسیب می‌رسد بلکه می‌تواند باعث سوختگی و آسیب دیدن خودتان هم شود.

در حالی که بررسی راه‌حل‌هایی که در بالا ذکر کردیم ضرری ندارد اما اگر در این زمینه تخصص ندارید باید از دست زدن به اجزای آبگرمکن خودداری کنید. متخصصان آچاره می‌توانند مشکل را در عرض چند دقیقه تشخیص دهند و به راحتی مشکلات آبگرمکن شما را حل کنند.

چگونه از خاموش شدن شمعک آبگرمکن جلوگیری کنیم؟

تعمیر و نگهداری آبگرمکن از بروز خرابی‌های احتمالی آن جلوگیری می‌کند. در طول پروسه تعمیر و نگهداری، متخصص تعمیرات به بررسی وضعیت شمعک و ترموکوپل پرداخته و در صورت نیاز هر دو را تمیز می‌کند تا بازدهی مطلوبی داشته باشند. علاوه بر این بسته به مدل آبگرمکن متخصص شیر گاز، تمام لوله‌ها و سیم‌کشی‌های اتصال، تهویه دودکش و سایر بخش‌های عملکردی دستگاه شما را ارزیابی می‌کند تا مطمئن شود هر قسمت با حداکثر کارایی کار می‌کنند.

برای تعمیر آبگرمکن از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

نتیجه‌گیری

با توجه به تمام علل ذکر شده رفع گرفتگی شمعک آبگرمکن توسط صاحب خانه قابل تشخیص است. با این حال، ممکن است موارد نادری وجود داشته باشد که حتی پس از اینکه تمام این مراحل را امتحان کردید، شمعک آبگرمکن باز هم روشن نمی‌ماند.

در چنین موارد جدی، تنها راه‌حل تماس با متخصص برای بررسی کامل آبگرمکن است. در بدترین شرایط خرابی ترموکوپل یا دیگر قطعات آبگرمکن می‌تواند منجر به تعویض کل سیستم شود اما مشکل اغلب مواردی است که در بالا اشاره کردیم و اکثر اوقات با کمک ابزار و قطعات مناسب قابل تعمیر خواهد بود. اگر برای تعمیر آبگرمن منزل خود تعمیرکار ماهر و مورد اعتماد نیاز داشتید تعمیرکاران آچاره آماده ارائه خدمت به شما هستند.

در این باره بیشتر بخوانید 

با نحوه کار آبگرمکن‌ هیبریدی آشنا شوید!

آموزش تصویری تخلیه مخزن آبگرمکن

نحوه کار آبگرمکن‌های بدون مخزن 

تعمیر آبگرمکن دیواری بوتان b3115

تعمیر آبگرمکن دیواری بوتان b3118

3.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا