تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

رایج‌ترین مشکلات پدال گاز

خودروسرویس و نگهداری

پدال گاز خودرو اگر گیر کند، عواقب زیاد و خطرناکی برای راننده و سرنشینان خودرو ایجاد می‌کند. پدال گاز یکی از اجزای مهم خودرو است و بدون آن عملاً نمی‌توان رانندگی کرد. مشکلات پدال گاز، مشکلات پدال ترمز، و یا مشکلات کلاچ، قابل رفع شدن هستند بنابراین لازم است راجع به آن‌ها اطلاعاتی داشته باشیم که در صورت بروز ایراد، اقدام به رفعشان کنیم. در این متن قرار است انحصاراً در خصوص مشکلات پدال گاز و دلایل ایجادشان صحبت کنیم. پیشاپیش ممنونیم که وقت می‌گذارید و مطالعه می‌کنید.

وظیفه پدال گاز ماشین

پدال گاز، به دریچه ساسات وصل است و میزان هوایی که به موتور در این دریچه وارد می‌شود را تنظیم می‌کند. هنگامی که شما پدال گاز را می‌فشارید، دریچه ساسات باز شده و سپس هوایی که وارد موتور می‌شود، افزایش پیدا می‌کند. با ورود هوای زیاد به موتور، مصرف سوخت هم زیاد شده و سرعت موتور زیاد می‌شود.

این قطعه هم مانند بقیه‌ی اجزای پراستفاده‌ی خودرو گاهی دچار اختلال شده و صاحب خودرو باید بررسی کند تا ببیند که اگر مشکلی ایجاد شده، به بررسی آن بپردازد.

مشکلات پدال گاز

موقعی که پدال را فشار دهید، ماشین باید قائدتاً سریعتر به حرکت خود ادامه دهد. اما اگر خیلی ناگهانی پدال گاز را فشار بدهید، قدرت موتور کم می‌شود. این می‌تواند نشان بدهد که مشکلی در دریچه ساسات ایجاد شده. در صورت بهم خوردن تنظیمات پدال گاز در قسمت دریچه ساسات، اگر که هوا و سوخت کافی به موتور نرسد، قدرت خودرو در پیش‌روی کم خواهد شد.

چرا پدال گاز گیر می‌کند؟

  • پدال شکسته است
  • دریچه ساسات گرفته است
  • کابل گاز آسیب دیده است
  • سنسور پدال گاز عمل نمی‌کند

تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

یکی از مشکلات پدال گاز این است که بعد از فشردن پدال، سرعت خودرو بالا نمی‌رود

اگر چنین اتفاقی افتاد، یواش یواش پدال را برای زیاد کردن سرعت بفشارید. مشکلات زیر می‌توانند باعث بروز چنین اتفاقی بشوند:

  • ترکیب شدن آب و بنزین
  • ایجاد مشکل داخل فیلترهای سوخت و هوا
  • استهلاک پمپ بنزین
  • خراب شدن زمان‌بندی احتراق

در صورت بروز مشکلات پدال گاز چکار می‌توان کرد؟

اگر مشکلی پیش آمد و پدال گیر کرد، ترمز دستی را استفاده کنید. خلاصی پدال گاز را فراموش نکنید. خلاصش کنید و موتور را خاموش کنید. جعبه دنده‌‌ی خودروتان دستی است یا اتومات؟‌ اگر دستی است، پس از فشار دادن پدال گاز، ماشین را بگذارید در حالت خلاص چون این وضع به احتمال خیلی زیاد مشکلتان را حل کند.

اگر هم جعبه دنده‌ اتومات است، پس از خلاصی پدال گاز و استفاده از ترمز دستی و خاموش کردن خودرو، احتمال دارد این مشکل را نتوانید رفع کنید.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

آیا گاز خوردن بی‌دلیل خودرو هم از مشکلات پدال گاز است؟

بله. یکی از معمول‌ترین دلایل بی‌دلیل و بی‌جهت گاز خوردن پدال گاز، می‌تواند نشان‌دهنده‌ی وجود ایرادی در دریچه گاز خودرو باشد. موقعی که پدال گاز را فشار می‌دهد، به توان دنده هم توجه کنید. در صورت عدم هماهنگی میان دور موتور و دنده، چراغ موتور روشن می‌شود.

راهی برای رفع مشکلات پدال گاز

  1. جعبه دنده را در حالت خلاص بگذارید
  2. ماشین را خاموش کنید
  3. از ترمز دستی استفاده کنید

یک) جعبه دنده را در حالت خلاص بگذارید

در صورت اطمینان داشتن از سلامت جعبه دنده‌ی ماشین، پدال کلاچ را بفشارید و بعد دنده را خلاص کنید. هر چقدر هم که خودرو گاز بخورد، تاثیری بر سرعت ماشین ندارد. برای ایستادن، بهتر است از پدال ترمز و ترمز دستی استفاده کنید.

برای رفع مشکلات پدال گاز دنده را در حالت خلاص بگذارید

دو) ماشین را خاموش کنید

اگر ماشین پدال گازش گیر کرده، شما به این طریق می‌توانید آن را متوقف کنید. این روش، در ماشین‌های اتومات تاثیر بهتری دارد. البته این را هم در نظر داشته باشید که خاموش کردن ماشین در سرعت‌های بالا، می‌تواند به بخش‌هایی از خودرو آسیب بزند.

اگر پدال ماشین گیر کرد، ماشین را خاموش کنید

سه) از ترمز دستی استفاده کنید

استفاده از ترمز دستی هم دیگر کاری است که می‌توانید در صورت گیر کردن پدال گاز به سراغش بروید. با استفاده از ترمز دستی، می‌توانید سرعت ماشین را کنترل کرده و کم‌کم از آن بکاهید.

 

۴ تا از دلایل گیر کردن پدال گاز

  • چسبندگی و خفگی اجزا دریچه
  • کارکرد نادرست سنسور پدال گاز
  • صدمه دیدن کابل شتاب دهنده
  • شکستگی پدال شتاب دهنده

چسبندگی و خفگی اجزا دریچه ؛ یکی از مشکلات پدال گاز

پدال گاز، روی دریچه‌ی پدال گاز تاثیر مستقیمی دارد. از این دریچه، هوا وارد موتور می‌شود. حال، هرچه شما بیشتر روی پدال گاز فشار بیاورید، این دریچه بازتر شده و هوای ورودی به دریچه بیشتر خواهد بود.

ممکن است دریچه گاز مشکلات دیگری را هم تجربه کند. شاید پدال گاز گیر کند و در این صورت، نتواند به حال اولیه برگردد. شل شدن سیم پدال گاز هم می‌تواند باعث این مشکل شود.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

صدمه دیدن کابل شتاب دهنده

کابل شتاب دهنده تحت تاثیر پدال گاز می‌باشد. شما می‌توانید کابل شتاب دهنده را در کاپوت ماشینتان مشاهده کنید. اگر پدال  گاز را فشار دهید، بخاطر وجود مکانیزم ساده‌ای که در این سیستم تعبیه شده، کابل شتاب‌دهنده کشیده می‌شود.

یکی از سرهای این کابل، متصل به دریچه گازاست. بنابراین، وقتی شما پدال گاز را فشار می‌دهید، این کابل کشیده شده و دریچه بیشتر باز می‌شود. اما این کابل برای همیشه قادر نیست که در درست کار کند. دلایل زیادی در آسیب دیدن آن تاثیرگذارند. وقتی که کابل شتاب دهنده آسیب ببیند، می‌تواند باعث شود که پدال گاز گیر کند و به حالت اولیه برنگردد.

کارکرد نادرست سنسور؛ یکی دیگر از مشکلات پدال گاز

سنسورها در خودروهای امروزی استفاده می‌شوند. آن‌ها قطعات الکترونیکی‌ای هستند که به ایمنی فعال خودرو کمک می‌کنند. این سنسورها قادر هستند که در صورت بروز ایرادی در کارکرد خودرو، آن را شناسایی کرده و به راننده اطلاع دهند.

یکی از سنسورهایی که در ماشین است، سنسور پدال گاز است. کار این سنسور، مربوط به عملیات گاز خوردن خودرو است. این سنسور، باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت هم می‌شود و نقش بسزایی در تنظیم میزان گاز مصرفی دارد. در صورتی اختلال در کاز سنسور پدال گاز، ماشین بی دلیل گاز می‌خورد. معممولاً در چنین مواقعی رانندگان فکر می‌کنند که پدال گاز دچار مشکل شده، در صورتی که ایراد در سنسور پدال گاز است.

پایان مطلب

همانطور که اول مقاله هم گفتیم، مشکلات پدال گاز اجتناب ناپذیرند و حتماً برای راننده پیش می‌آیند چون پدال گاز یکی از اجزای پر استفاده‌ی خودرو است و بدیهی‌ست که دچار نقصان شود. امیدوار هستیم که توضیحات این مقاله بهتان کمک کند در صورت بروز چنین مشکلی چکار کنید.

اگر خودتان نتوانستید از پس حل این مشکل بربیایید، توصیه می‌کنیم حتماً خودروی خود را به دست تعمیرکاران خودرو بسپارید. فراموش نکنید که می‌توانید از تعمیرکاران ماهر آچاره کمک و مشاوره بگیرید. برای این کار کافی است که با شماره تماس ۱۴۷۱ ارتباط بگیرید یا از طریق سایت و اپلیکیشن آچاره اقدام کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید