روش ساده و موثر برای گالوانیزه کردن بدنه خودرو

اخبار خودروسرویس و نگهداری

در صنعت خودروسازی و ساخت بدنه خودرو، از فولاد استفاده فراوانی می‌شود. فولاد قابل استفاده در خودروسازی، به‌صورت ورقه‌های آهنی در می‌آید و روی بدنه خودرو قرار می‌گیرد. این ورق‌های فولادی انواع مختلفی دارند که ورق‌های گالوانیزه و آلیاژی دو نمونه از این انواع هستند. پیشتر درباره‌ی تعمیر سوراخ‌های زنگ‌زده بدنه خودرو صحبت کردیم، در این مقاله قرار است درباره روش ساده و موثر گالوانیزه کردن بدنه خودرو صحبت کنیم. اگر این مسئله برای شما هم جالب است، تا انتهای این مقاله با ما باشید.

گالوانیزه کردن بدنه خودرو یعنی چه؟

فرآیندی که در آن لایه‌ای محافظ روی بدنه ماشین قرار می‌گیرد تا از اکسید شدن آن جلوگیری کند، گالوانیزه کردن می‌گوییم. می‌توان اینطور گفت که گالوانیزه، خواص ضدزنگی دارد و مانند غشایی محافظ روی آهن قرار می‌گیرد تا از آسیب دیدن آن پیشگیری کند. گالوانیزه به دو صورت گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد انجام می‌شود و استفاده از آن مقرون‌به‌صرفه است چون دیر خراب می‌شود و تا ۵۰ سال هم ماندگاری دارد. همچنین، نیاز نیست مدام از آن نگهداری کنید و تمیز کردن آن نیز آسان است.

گالوانیزه گرم 

برای انجام این کار، قطعات فلزی در استخری از زینک فرو می‌رود که دمای آن بیش از ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد است. واکنش ایجاد شده بین زینک و فولاد، مقاومت آن را بالا می‌برد و خواص ضد زنگی به آن می‌بخشد.

برای صافکاری و نقاشی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

فواید گالوانیزه گرم

گالوانیزه سرد

در گالوانیزه سرد، نمک‌های زینک در داخل محلولی آبی، به سطح فولاد تزریق شده و آن را پوشش می‌دهد. پایایی این مدل گالوانیزه کمتر از گالوانیزه گرم است چون آن را پوشش کمتری می‌دهد اما ارزانتر است.

ساده‌ترین و موثرترین روش گالوانیزه کردن بدنه خودرو

در صورتی که رنگ بدنه ماشین آسیبی ندیده باشد، گالوانیزه کردن بدنه خودروتان را حفظ می‌کنید. حواستان باشد که اگر کوچکترین رنگ‌پریدگی‌ای در بدنه ماشین باشد، گالوانیزه کردن بی‌تاثیر خواهد بود چون اکسیژن کار خود را می‌کند و از آن سوراخ کوچک نیز قادر است به بدنه ماشین آسیب برساند.

موثرترین حالت و در عین حال ساده‌ترین روش برای گالوانیزه کردن بدنه ماشین، روش گالوانیزه گرم است. در این روش، در این روش، بدنه ماشین در استخری از الکترولیت فرو می‌رود. اما در حین تعمیر ماشین، نمی‌توانید از این روش استفاده کنید. برای این‌که هر زمان که بدنه ماشین مشکلی پیدا کرد و به گالوانیزه کردن آن نیاز پیدا کردید، اسپری‌های گالوانیزه‌ای ساخته شده‌اند که زینک بسیار بالایی نیز دارند. فواید استفاده از این محصولات در ادامه ذکر شده‌اند:

  • به سادگی قابل استفاده است.
  • نیازی نیست پیش از استفاده تدارکات خاصی ترتیب بدهید؛ فقط قوطی را تکان دهید.
  • نیاز به هیچ ابزار کمکی خاصی نیست.

مطلب پیشنهادی:رفع آفتاب سوختگی خودرو

اسپری گالوانیزه

پس از استفاده از اسپری، سطح در عرض بیست دقیقه الی نیم ساعت خشک خواهد شد. با توجه به تعداد لایه‌هایی که از اسپری استفاده کرده‌اید، لایه‌ی محافظ به مدت ۱۰ الی ۵۰ سال قادر است که بدنه خودرو حفاظت کند. بنابراین، این روش را می‌توان ساده‌ترین و موثرترین روش گالوانیزه کردن بدنه ماشین دانست.


خدمات پیشنهادی آچاره:صافکاری و نقاشی ماشین در محل


گالوانیزه کردن آهن در خانه

در صورت این‌که بخواهید روش دیگری را برای گالوانیزه کردن بدنه ماشین انتخاب کنید، می‌توانید از محلول زینک در فسفریک اسید، و باتری نمکی در غلاف زینک استفاده کنید. سایز باتری، بستگی به محدوده‌ای که می‌خواهید گالوانیزه کنید بستگی دارد.

پیش از شروع کار، این موارد را انجام دهید:

  1. بخشی از آهن که اکسید شده را پیش از گالوانیزه کردن خوب بسایید و پاک کنید تا هیچ تکه‌ی پوسته‌پوسته شده‌ای باقی نماند.
  2. سیم باتری را از آن جدا کنید.
  3. با کمک یک بند پلاستیکی، یک تکه پارچه نخی را در یک سمت ثابت نگه داشته و در سمت دیگر، سیم برق را به باتری متصل کنید.
  4. قطب منفی باتری را به ماشین وصل کنید.
  5. بخش مثبت را به غلاف باتری وصل کنید.
  6. پارچه نخی را با محلول زینگ و فسفریک اسید خیس کنید.
  7. باتری را به سرعت به سطح فلز بکشید. بدین ترتیب، تاثیر ماده به طور برابر در تمامی نواحی خواهد بود. 

پایان

اگر در قسمتی از سطح فلز کمی مکث کنید، منجر به سوختگی و خرابی فلز می‌شوید. بنابراین، توصیه می‌شود که اگر قادر هستید این کار را سریع و بدون مشکل انجام دهید، روشی ساده و سریع برای گالوانیزه کردن بدنه خودرو خواهد بود. بهتر است این کار را زمانی انجام دهید که بخش مورد نیاز، کوچک است و احتمال خطا کم است.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید