تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

علامت گذاری چراغ جلو خودرو به چه معناست؟

خودروسرویس و نگهداری

علامت گذاری چراغ جلو خودرو طبق استانداردهای جهانی است و به راننده کمک می‌کند که مسائلی مانند نوع چراغ‌ها و سال ساخت و کارکرد آنها را متوجه شود. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی این چراغ‌ها بپردازیم. پس اگر شما هم در مورد معنا و علامت گذاری این چراغ‌ها کنجکاو هستید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. پیش از این نیز، مقاله‌ای در خصوص انواع چراغ‌های ماشین و کارکردشان منتشر کردیم که برای آشنایی بیشتر با چراغ ها، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه‌اش کنید.

معنای علامت گذاری چراغ جلو خودرو

در تصویر زیر تمامی علامت‌ها شماره گذاری شده‌اند تا راحت‌تر بتوانیم معانی چراغ‌ها را برایتان توضیح دهیم.

علامت گذاری چراغ جلو خودرو به چه معناست؟

علامتی که با عدد ۱ مشخص شده، نشان‌دهنده ناحیه‌ای است که چراغ‌ها ساخته شده‌اند. رایج‌ترین علائمی که می‌بینید این‌ها هستند. 

  1. حرف E: اروپا (Europe)
  2. حروف DOT: ایالات متحده آمریکا (United States)
  3. حروف SAE: اتحادیه مهندسین اتومبیل‌سازی (Association of Automotive Engineers)

تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

همانطور که در عکس مشاهده می‌کنید، کنار حرف E عدد ۱ قرار گرفته است. در کنار حرف، معمولا یک رقم به‌منظور کد یا رمز وجود دارد که نشان‌دهنده کشوری است که چراغ در آن‌جا ساخته شده. در ادامه تعدادی از این کدها را می‌بینید.

  1. آلمان غربی
  2. فرانسه
  3. ایتالیا
  4. هلند
  5. سوئد
  6. بلژیک
  7. مجارستان
  8. جمهوری چک
  9. اسپانیا
  10. یوگسلاوی
  11. بریتانیا
  12. اتریش
  13. لهستان
  14. پرتغال
  15. روسیه

این‌ها کشورهای اصلی سازنده چراغ‌ها هستند. برخی از برندهای معروف خودروسازی، ممکن است به‌جای استفاده از این رمزها اسم برند خود را چک کند تا به‌راحتی قابل تشخیص باشد و افراد نیازی به پیدا کردن معنی کد نداشته باشند.

معنای علامت گذاری چراغ جلو خودرو (شماره ۲ تا ۱۰)

رقم ۲، نشان‌دهنده هدف آن چراغ است. شما در تصویر حرف A را می‌بینید که به معنای چراغ پارک از بغل یا جلو است. اما علائم دیگری نیز ممکن است روی ماشین ببینید.

  1. حرف L: روشن کننده پلاک ماشین از عقب
  2. حرف R: چراغ‌های عقب
  3. حرف B: چراغ مه‌شکن جلویی
  4. حرف F: چراغ مه شکن عقبی

این حروف، مرسوم‌ترین حروفی هستند که می‌بینید.

شماره ۳ نشاندهنده‌ی نوع لامپی است که در خودرو نصب شده. شماره ۴ به شما می‌گوید چه مدل لامپی استفاده کنید. البته از لامپ‌های زنون برای چراغ‌های نور بالا و نور پایین استفاده می‌شود.

شماره ۵، که شماره شاخص است، شدت نور را نشان می‌دهد. هرچقدر که شماره بالاتر باشد، میزان روشنایی بیشتر است. این مشخصات فقط برای علامت گذاری چراغ جلو خودرو است و ربطی به میزان نور چراغ های دیگر ندارد.

شماره ۶ با پیکان مشخص شده است. این شماره به شما می‌گوید که چراغ برای چه نوع ترافیکی طراحی شده است. اگر سر پیکان به سمت چپ باشد، برای چراغ سمت چپ است و اگر به سوی راست نشانه رفته باشد، برای چراغ سمت راستی است. پیکان هایی که به هر دو جهت می‌روند، نشانگر این هستند که می توانید در جاده‌هایی که ترافیک از هر دو سمت وجود دارد، از این چراغ استفاده کنید. اگر هیچ علامت و پیکانی برای علامت گذاری چراغ جلو به‌کار نرفته، یعنی باید از آن برای ترافیک سمت راست استفاده کنید. 

شماره ۷، که در برخی از ماشین‌ها هست و در برخی از ماشین‌ها نمی‌بینید، نشان می‌دهد که از دیفیوزرهای پلیمری در ساخت این چراغ استفاده شده است. 

شماره ۸، نشان می‌دهد که از یک منعکس‌کننده در طراحی این چراغ استفاده شده است.

شماره ۹، برای تعمیرکاران و مکانیک‌هاست که به کمک آن، زاویه چراغ را تشخیص دهند و به‌راحتی بتوانند چراغ را تعمیر کنند. این داده، به سرعت‌عمل آن‌ها در کار کمک می‌کند.

شماره ۱۰، نشاندهنده استانداردی است که براساس آن چراغ ساخته شده. این استاندارد، می‌تواند استاندارد جهانی باشد یا ناحیه‌ای.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو ! 

علامت گذاری چراغ جلو با توجه به نوع چراغ

حال که با معنای علامت گذاری چراغ جلو آشنا شدیم، نگاهی بیاندازیم به چند مدل چراغی که معمولا صنایع خودرو سازی برای چراغ جلو ماشین از آن استفاده می‌کنند.

علامت گذاری چراغ جلو خودرو

چراغ هالوژن

در حال حاضر چند دهه است که از این لامپ برای چراغ جلو خودرو استفاده می‌شود. اگر به چراغ جلو نگاه کنید علائمی را روی آن می‌بینید که معانی شان را با هم بررسی می‌کنیم.

  • حروف HR: لامپ نور بالا.
  • حروف HCR: لامپ هالوژنی با دو رشته که نور رانندگی در شب را ایجاد می کند.
  • حروف HC/HR: این لامپ دو بخش جدا دارد که هم منبع نور بالا، و هم منبع نور پایین است.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

چراغ زنون

لامپ زنون، انتخاب دسته ای دیگر از شرکت‌های خودرو سازی است و منبع نور قوی‌ای محسوب می‌شود. شرکت‌هایی که از این لامپ استفاده می‌کنند علامت‌گذاری چراغ جلو متفاوتی نسبت به لامپ هالوژنی دارند.

معرفی چراغ زنون - انواع چراغ های خودرو چه معنایی دارند

  • حروف D2R: چراغ رفلاکتور، عملکردی مشابه لامپ‌های معمولی.
  • حروف D2S: مدل نورافکن، در لنز‌ها جاسازی می‌شود و نور متمرکزی ایجاد می‌کند.
  • حروف DC:‌ لامپ زنون نور شب دارد.
  • حروف DCR: نور زنون منبع نور بالاست.
  • حروف DC/DR:‌ دو مدل متفاوت از لامپ زنون در این مدل به کار رفته است.

چراغ جلو ال ای دی

علامت گذاری چراغ جلو LED هم انواع خاص خود را دارد. این مدل، می‌تواند از کد اختصار HCR که لامپ‌های هالوژنی هم دارند استفاده کند. اگر تجهیزات لامپ برای دیود طراحی شده باشند، نمی‌توانید لامپ‌های دیگری را جای لامپ ال ای دی بگذارید چون حرارتشان بیشتر از این نوع لامپ است و ممکن است آسیب جدی به عدسی‌ها وارد کنند.

پایان

در این مقاله علامت گذاری چراغ جلو خودرو بررسی شد تا اگر کنجکاو بودید و خواستید معانی چراغ‌ها را بهتر درک کنید، به مشکلی برنخورید. اگر سوالی در خصوص معانی چراغ‌ها یا کاربرد هر کدام دارید، در قسمت نظرات مطرح بفرمایید تا کارشناسان خودرو آچاره به سوالاتتان پاسخ دهند.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید