برق خودرو برق خودرو

اگر باتری ماشین خوابید چه کار کنیم؟ علائم تمام شدن شارژ باتری

خودروبرق خودرو

شاید برای شما هم پیش‌آمده که بعد از بازگشت از سفر با مشکل روشن نشدن ماشین روبرو شده‌اید یا برای یک جلسه فوری عجله دارید و هرچقدر ماشین را استارت می‌زنید روشن نمی‌شود. در این شرایط چه کاری انجام دهید؟ اگر برای اولین بار است که با چنین مشکلی مواجه می‌شوید جای نگرانی نیست اما اگر برای بار چندم است که این اتفاق می‌افتد یعنی باید برای رفع مشکل یک فکر اساسی کنید.

یکی از سوالاتی که معمولا رانندگان از ما می‌پرسند این است که « اگر باتری ماشین خوابید چه کار کنیم؟» یا حتی چطور می‌توانیم جلوی خالی شدن باتری ماشین را بگیریم؟ در این مطلب از مجله آچاره قصد داریم درباره مهم‌ترین علت، علائم و راه‌حل رفع دشارژ شدن باطری ماشین صحبت کنیم پس برای رسیدن به جواب تمام سوال‌هایتان همراه ما باشید.

منظور از اصطلاح باتری ماشین خوابیده چیست؟

آیا تا به حال در موقعیتی قرار گرفته‌اید که برایتان این سوال پیش‌ بیاید که «اگر باتری ماشین خوابید چه کار کنیم» یا از زبان اطرافیانتان این سوال را شنیده‌اید؟ اگر از باتری ماشین درست استفاده نکنید یا خودرو به مدت طولانی خاموش باشد می‌تواند باعث تمام شدن شارژ باتری ماشین شود. در این حالت به اصطلاح باتری می‌خوابد.

لذا بهتر است علائم خالی شدن باتری ماشین را بشناسید!

آیا چندین بار استارت زده‌اید اما ماشین روشن نشده؟ این یعنی سیستم برق‌رسانی ماشین به مشکل برخورده است. پس در پاسخ  به این سوال که اگر باتری ماشین خوابید چه کار کنیم؟ باید به شما بگوییم اول با شناخت علائم خالی شدن باتری ماشین می‌توانید در زمان مواجه‌شدن با چنین صحنه‌ای، متوجه شوید که آیا علت روشن نشدن ماشین، خوابیدن باتری است یا قطعات دیگر ماشین دچار مشکل شده‌اند. این نشانه‌ها عبارت‌اند از:

  • موتور آهسته شروع به کار می‌کند
  • تمام چراغ‌های داشبورد خاموش هستند
  • چراغ چک ماشین روشن شده است
  • روشن نشدن ماشین یا خیلی طول می‌کشد تا ماشین روشن شود
  • پوسیدگی کانکتورهای خودرو

نکته: اگر با نشانه‌هایی مانند خاموش شدن رادیو یا ضبط در حین رانندگی مواجه شده‌اید احتمالا باتری ماشین شما به‌زودی خراب خواهد شد. پس بهتر است در زمان مشاهده چنین علائمی با یک متخصص برای رفع این مشکل صحبت کنید.
برق خودرو
برق خودرو

دلایل زیادی مانند گرم و سرد شدن هوا، کار نکردن زیاد باتری و خاموش و روشن کردن مداوم ماشین وجود دارند که باعث می‌شوند باتری ماشین بخوابد. البته نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که گاهی روشن نشدن ماشین به علت دینام یا قطعات دیگر خودرو است و اصلا ربطی به خوابیدن باتری ماشین ندارد. برای اطمینان از اینکه مشکل دینام نیست بهتر است روشن کردن ماشین با هل دادن را امتحان کنید. اگر با انجام این کار ماشین روشن نشود یعنی مشکل دشارژ شدن باتری نیست بلکه مشکل از دینام است که نمی‌تواند برق قسمت‌های مختلف را فراهم کند، پس ماشین دوباره خاموش خواهد شد. در غیر این صورت ماشین روشن می‌ماند. اگر این اتفاق افتاد بهتر است بعد از روشن شدن ماشین به تعمیرگاه مراجعه کنید و ماشین را به تعمیرکار نشان دهید تا مجددا روزهای بعد با این صحنه مواجه نشوید.

۶ دلیلی که نشان می‌دهد باتری ماشین خوابیده است

پوسیدگی کابل‌های باتری

همان‌طور که می‌دانید باتری، برق قسمت‌های مختلف خودرو را تامین می‌کند به همین دلیل گذشت زمان و استفاده زیاد از ماشین باعث می‌شود تا کابل‌های برق باتری دچار پوسیدگی و فرسایش شوند. اگر باتری ماشین خوابید چه کار کنیم؟ در این شرایط باید به شما بگوییم که می‌توانید از راه‌هایی که در ادامه در رابطه با آنها صحبت می‌کنیم استفاده کنید. ولی قبل از رخ دادن چنین مشکلی بهتر است آنها را چک کنید.

بیشتر بخوانید دلایل خرابی باتری ماشین

اگر باتری ماشین خوابید چه کار کنیم؟

روشن ماندن چراغ‌های جلو ماشین برای مدت زمان طولانی

برای پاسخ به سوال «اگر باتری ماشین خوابید چه کار کنیم؟» باید به شما بگوییم ساده‌ترین کار چک کردن چراغ‌های ماشین بعد از پیاده شدن است. گاهی اوقات می‌بینیم که بسیاری از افراد به دلیل مشغله‌های زیاد فکری، فراموش می‌کنند که چراغ‌های جلو ماشین را خاموش کنند. از طرفی چون برق لازم برای روشن ماندن چراغ‌ها توسط باتری انجام می‌شود احتمالا بعد از گذشت چند ساعت با روشن نشدن ماشین و درواقع خالی شدن باتری مواجه خواهید شد.

محاسبه رایگان هزینه خدمات برق خودرو

قدیمی شدن باتری ماشین

ضعیف بودن باتری یکی از دلایل دیگر خوابیدن باتری ماشین است. باتری ماشین می‌تواند حداقل ۳ و حداکثر ۵ سال کار کند اما بعد از گذشت این زمان ممکن است ضعیف شود و کارکرد خوب خود را از دست دهد. در این زمان معمولا باید از روش باتری به باتری کردن ماشین استفاده کنید برای انجام این کار نیاز به یک ماشین روشن دارید تا باتری ماشین شما را به کمک کابل اتصال شارژ کند.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که نباید ماشین‌ها را در زمان وصل بودن کابل اتصال روشن کنید چون ممکن است به برق کل خودرو آسیب وارد کند.

قدیمی شدن باتری ماشین

مکش برق انگلی

مکش برق انگلی اصطلاحی است که معمولا توسط تعمیرکاران استفاده می‌شود و به معنای ساده یعنی فشار باتری ناشی از تخلیه الکتریکی. زمانی که شما ماشین را خاموش می‌کنید، باتری در حال تامین انرژی و برق مورد نیاز بخش‌های مختلفی مانند رادیو و ساعت است. در این زمان ماشین خاموش است و دینام نمی‌تواند باتری را شارژ کند و باتری خالی می‌شود. این اتفاق باعث می‌شود تا صبح روز بعد با صحنه روشن نشدن خودرو روبرو شوید.

گرم و سرد شدن هوا

احتمالا شنیده‌اید که می‌گویند خوابیدن باتری ماشین در فصل زمستان زیاد اتفاق می‌افتد. مهم‌ترین علت آن سرمای زیاد هوا است که می‌تواند باعث خوابیدن باتری کارکرده ماشین شود. بیشترین آسیب در فصل تابستان به باتری ماشین وارد می‌شود و هوای سرد هم عمر باتری را کاهش می‌دهد.

وجود مشکل در دینام یا اجزای دیگر

یکی دیگر از علت‌هایی که باعث دشارژ شدن باتری ماشین می‌شوند، وجود مشکل در دینام یا اجزای دیگر ماشین است. همان‌طور که در جریان هستید دینام تامین‌کننده برق باتری است پس اگر به مشکلی بر‌بخورد، باتری هم به‌مرورزمان تخلیه می‌شود و با صحنه خوابیدن باتری ماشین مواجه خواهید شد.

دینام خودرو

چطور جلوی خوابیدن باتری ماشین را بگیریم؟

اگر به‌طور مداوم به دلیل خوابیدن باتری ماشین به مشکل برمی‌خورید، می‌توانید با انجام چند راه‌حل ساده جلوی این اتفاق را بگیرید تا کمتر با این صحنه ناخوشایند مواجه شوید.

  • زمان پیاده شدن از ماشین اطمینان حاصل کنید که تمام چراغ‌های ماشین خاموش هستند.
  • هرچند وقت یکبار سیستم برق‌رسانی و کابل‌ها را چک کنید
  • تعویض یا شارژ باتری ماشین را فراموش نکنید
  • گرمای بیش‌از‌حد هوا باعث می‌شود تا باتری بخوابد برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است ماشینتان را در سایه پارک کنید.
  • برای مسافت‌های کوتاه ماشین را به صورت مداوم خاموش-روشن نکنید.

اگر باتری ماشین خوابید چه کار کنیم؟

چگونه ماشینی که باتری خالی کرده روشن کنیم؟

یکی از سوالات رایجی که معمولا برای رانندگان خودرو پیش می‌‌آید این است که چگونه ماشینی که باتری خالی کرده روشن کنیم یا اگر باتری ماشین خوابید چه کار کنیم. برای پاسخ به این سوالات بهتر است ادامه مطلب را با دقت مطالعه کنید و درنهایت در صورت وجود مشکل، آن را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

خدمات تخصصی برق خودرو با تیم آچاره

روشن کردن ماشین اتومات با هل دادن

طریقه روشن کردن ماشین دنده اتومات کمی متفاوت از ماشین‌های دیگر است. برای روشن کردن ماشین اتومات بدون باتری باید در ابتدا سوئیچ را باز کنید و دنده را روی N قرار دهید. سپس از اطرافیان خود بخواهید تا ماشین را هل دهند. البته روشن کردن ماشین با هل دادن روش مناسبی برای این نوع ماشین‌ها نیست، حتی ممکن است به گیربکس خودرو و درنهایت موتور آن آسیب وارد کند و مجبور شوید برای تعمیر هزینه بالایی پرداخت کنید. شاید با شنیدن این جمله امید خودتان را ازدست‌داده باشید اما یکی از ساده‌ترین راهکار‌ها تماس با خدمات خودرو در محل یا تعمیرکار متخصص است.

روشن کردن ماشین با هل دادن

روشن کردن ماشین با هل دادن یکی از روش‌های رایجی است که بیشتر رانندگان در این زمان آن را انجام می‌دهند. اما باید دو نکته مهم را در نظر داشته باشید، پایتان را به‌صورت ناگهانی از روی کلاچ برندارید و حتی بعد از روشن شدن ماشین هم دقت کنید که ممکن است ماشین یکهو روشن شود و با سرعت به شخص یا ماشینی برخورد کند.

اگر در جایی هستید و نمی‌توانید از کمک اطرافیان برای روشن کردن خودرو استفاده کنید، می‌توانید کارها را به‌صورت زیر انجام دهید. در غیر این صورت بهتر است منتظر کسی بمانید تا به شما کمک کند.

  • در مرحله اول نیاز است سوییچ را باز کنید.
  • خودرو را در شیب پارک کنید تا به کمک شیب بتوانید ماشین را حرکت دهید.
  • سپس ترمز بگیرید و دستی را بلند کنید.
  • دنده دو را انتخاب کنید. انتخاب دنده دو باعث می‌شود تا کلاچ و گیربکس به مشکل حادی برخورد نکنند.
  • کلاچ را کامل نگه‌دارید و سپس پدال ترمز را رها کنید تا ماشین شروع به حرکت کند.
  • وقتی ماشین کمی حرکت کرد، کلاچ را رها کنید اما اگر ماشین روشن نشد باید کلاچ را مجددا نگه‌دارید.
  • بعدازآن احتمالا صدای موتور را می‌شنوید. یعنی کار خود را به‌درستی انجام داده‌اید و ماشین روشن شده است.

اما اگر بتوانید از کسی کمک بگیرید انجام این کار ساده‌تر است و می‌توانید ماشین را زودتر روشن کنید.

اگر باتری ماشین خوابید چه کار کنیم: برداشتن سر باتری ماشین

اگر جز افرادی هستید که ماشین خود را برای مدت‌زمان طولانی روشن نمی‌کنید و در واقع از آن استفاده نمی‌کنید، باید بدانید به‌مرور‌ زمان با مشکل خالی شدن باتری مواجه می‌شوید. همان‌طور که می‌دانید باتری ماشین قابل شارژ شدن است. پس یکی از کارهایی که می‌توانید در این زمان انجام دهید، برداشتن سر باتری ماشین است. برای انجام این کار در ابتدا باید وسایلی مانند سوکت، آچار، عینک، جوش‌شیرین، ظرف کوچک، آب داغ و بند برای بستن کابل‌ها را آماده کنید و سپس طبق روال زیر پیش بروید.

در ابتدا نیاز است ماشین را خاموش کنید و برای محافظت از چشم خود از عینک استفاده کنید.

بست‌های باتری ممکن است به‌مرورزمان خراب و فرسوده شوند پس می‌خواهیم به شما بگوییم برداشتن سر باتری ماشین چطور انجام می‌شود و چطور می‌توانید آن را تعویض کنید.

  • برای اینکه بتوانید اتصال باتری را قطع کنید نیاز است در ابتدا سر باطری منفی را پیدا کنید.
  • سوکت مناسبی را انتخاب کنید و در آچار قرار دهید.
  • پیچ را در جهت عقربه‌های ساعت بپیچانید تا باز شود.
  • سیم منفی را از باتری جدا کنید و همین کار را برای قطب مثبت باتری هم انجام دهید.
  • حالا باید سر باتری مثبت را روی مثبت و سر باتری منفی را روی منفی قرار دهید.
  • پیچ آنها را محکم کنید تا به حالت اول بازگردد.
  • حدود ۱۰ ثانیه صبر کنید و سپس پشت ماشین بنشینید و استارت بزنید.

نکته: اگر می‌خواهید سر باتری سولفاته نشود، می‌توانید آن را باکمی آب جوش و جوش‌شیرین بشورید.

تماس با خدمات خودرو در محل

در این مطلب تلاش کردیم به این پرسش شما که اگر باتری ماشین خوابید چه کار کنیم، پاسخ دهیم. اگر تمام روش‌های بالا را انجام دادید اما ماشینتان روشن نشد، جای نگرانی نیست فقط نیاز است با یک ارائه‌دهنده خدمات خودرو در محل تماس بگیرید تا برای حل مشکل به کمک شما بیایند. شما می‌توانید برای تست و تعویض باتری از متخصصان آچاره راهنمایی بگیرید و درخواست خودتان را در سایت یا اپلیکیشن ثبت کنید تا خدمات باتری در محل را در اسرع وقت دریافت کنید.

3.4/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

برق خودرو
درخواست خدمات سیم کشی و برق خودرو در محل!

 

کلیک کنید