مکانیک سیار ماشین در محل تهران مکانیک سیار ماشین در محل تهران

7 علامت خرابی گیربکس اتوماتیک خودرو

خودرومکانیک خودرو

گیربکس اتوماتیک سیستمی حیاتی در وسیله نقلیه شما است و برای عملکردی طولانی و ماندگار نیاز به توجه و مراقبت دارد. بسیاری از مردم نمی‌دانند که هزینه تعویض گیربکس اتوماتیک نسبت به تعویض موتور بیشتر است. اگر نمی‌خواهید گیربکس شما نیاز به تعمیرات جدی پیدا کند، مهم است که به نشانه‌هایی که در ادامه مطلب آمده توجه کنید. در ادامه 7 عامل رایج که موجب خرابی گیربکس اتوماتیک می‌شوند را بررسی کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک خودرو

مطالبی که در ادامه گفته شده ممکن است خیال شما را راحت کند یا بالعکس، زنگ خطری در ذهن شما به‌صدا درآورد. در هر صورت با خواندن مطالب زیر متوجه خواهید شد که گیربکس اتوماتیک خودرو شما در چه وضعی است. امیدواریم نتیجه مطالعه همانی باشد که دوست دارید!

گیربکس اتوماتیک یک سیستم کامپیوتری و مکانیکی بسیار پیچیده است. در یک ماشین مشخص، هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک از موتور بیشتر خواهد بود. در نتیجه بسیار مهم است که با مشاهده هر یک از علائم زیر سریعاً دست به کار شده و درصدد حل مشکل برآیید. در صورت غفلت ممکن است بعداً مجبور شوید هزینه بسیار بیشتری را بپردازید. در ادامه با ما در علائم خرابی گیربکس اتوماتیک خودرو همراه باشید.

1. احساس ساییدگی یا لرزش در دنده

گیربکس اتوماتیک معمولاً هنگام تعویض دنده به‌آرامی عمل می‌کند. هنگام تعویض دنده خودرو نباید احساس لرزش، ساییدگی یا لیز خوردن داشته باشید. ممکن است این علامت از نظر شما ناچیز باشد اما نشانه‌ای از خرابی گیربکس اتوماتیک خودرو است. همچنین این نشانه در صورت بی‌توجهی و نادیده گرفتن در حین استفاده بدتر نیز خواهد شد. به طور کلی گیربکس آسیب دیده اگر به حال خود رها شود، با گذشت زمان و استفاده از ماشین روزبه‌روز وضعیت بدتری پیدا خواهد کرد.

خرابی گیربکس اتوماتیک

2.  عدم درگیر شدن گیربکس هنگام حرکت خودرو یا در حالت دنده عقب

توجه کنید که وقتی خودرو خود را به‌حرکت در می‌آورید یا وقتی آن را روی دنده عقب می‌گذارید، بلافاصله پاسخ می‌دهد یا با تأخیر؟ آیا در حالت دنده عقب یا زمان به‌حرکت درآوردن خودرو گیربکس درگیر می‌شود؟ این دو مورد نشانه‌هایی هستند که ممکن است بیانگر برخی مشکلات باشند. ممکن است مایع دچار مشکل شده و خواص محافظت‌کنندگی‌اش را از دست داده باشد. در این شرایط مایع گیربکس را با یک مایع جدید و خوب تعویض کنید تا مشکل حل شود.

مطلب پیشنهادی شناخت گیربکس cvt

مکانیک سیار ماشین در محل تهران
مکانیک سیار ماشین در محل تهران

همچنین خرابی گیربکس اتوماتیک خودرو در شرایط عدم درگیر شدن آن در حالت دنده عقب یا به هنگام به‌حرکت درآوردن ماشین ممکن است ناشی از خرابی سیستم کامپیوتری آن باشد. برخی مواقع ریست کردن کامپیوتر خودرو مشکل را برطرف خواهد کرد. این کار با جدا کردن و قطع اتصال باتری خودرو به مدت 30 دقیقه انجام می‌شود. اگر این کار کمکی به حل مشکل نکرد، از یک مکانیک باتجربه بخواهید که خودرو شما را بررسی کند.

3.سر و صدا علائم خرابی گیربکس اتوماتیک

عامل دیگری که خرابی گیربکس اتوماتیک خودرو را نشان می‌دهد، سر و صدای زیاد آن است. ممکن است صداهایی شبیه ناله، زوزه، زمزمه کردن، کوبیدن و … بشنوید. اگر به طور ناگهانی چنین صداهایی از زیر ماشین خود شنیدید که پیش از این سابقه نداشته، به خرابی گیربکس اتوماتیک خودرو خود شک کنید. ممکن است مشکل جزئی باشد اما این احتمال نیز وجود دارد که بیانگر شرایط بدتری باشد.

بسیاری از صداهایی که از گیربکس شنیده می‌شوند، به دلیل وجود مشکل در مایع آن هستند. مایع گیربکس اتوماتیک وظیفه مهمی در روغن‌کاری اجزای مکانیکی و چرخ‌دنده‌ها دارد. با گذشت زمان و استفاده از خودرو کم‌کم مایع خاصیت محافظت‌کنندگی خود را از دست می‌دهد و دیگر از اصطکاک جلوگیری نمی‌کند. اصطکاک یکی از مواردی است که به سیستم گیربکس اتوماتیک آسیب می‌رساند.

صدای گیربکس اتوماتیک

صداهای کوبنده شنیده شده از گیربکس علت دیگری دارد. این صدا معمولاً در اثر بیرون آمدن یکی از اجزای داخلی گیربکس شنیده می‌شود. برای تشخیص بهتر از یک مکانیک متخصص بخواهید تا خودرو شما را بررسی کند.

4.بوی سوختگی

عامل دیگری که خرابی گیربکس اتوماتیک را هشدار می‌دهد، استشمام بوی سوختگی از زیر خودرو است. خودرو نباید بوی سوختگی بدهد و اگر چنین اتفاقی افتاد، جای نگرانی دارد. یکی از رایج‌ترین دلایل استشمام بوی سوختگی از خودرو داغ شدن بیش از حد مایع گیربکس اتوماتیک آن است. مایع گیربکس نقش مهمی در محافظت از سیستم مکانیکی خودرو شما و روانکاری آن دارد.

مشاهده هزینه مکانیک سیار ماشین در محل!

ممکن است سطح مایع گیربکس پایین باشد. پایین بودن سطح مایع اغلب به علت وجود نشتی اتفاق می‌افتد؛ زیرا در بیشتر خودروها مایع گیربکس برخلاف روغن موتور با گذشت زمان کاهش نمی‌یابد. همچنین ممکن است به علت استفاده از مایع اشتباه در خودرو نیز اتفاق بیفتد. برخی خودروها با توجه به نوع خاصی که دارند، مایع گیربکس به‌خصوصی را می‌طلبند.

مطلب پیشنهادی علائم تمام شدن صفحه کلاچ خودرو

5.لغزش چرخ دنده علائم خرابی گیربکس اتوماتیک

آیا خودرو شما خودبه‌خود از دنده خارج می‌شود؟ آیا کشش خود را از دست می‌دهد؟ در این صورت باید بگوییم که ممکن است با خرابی گیربکس اتوماتیک آن روبه‌رو باشید. اگر زمانی که پشت فرمان ماشین نشسته‌اید، متوجه شدید که گیربکس در دنده‌ها می‌لغزد، خارج می‌شود و برای پیشگیری از مشکل باید به آن گاز بدهید، سریعاً به فکر تعمیر گیربکس باشید.

لغزش چرخ دنده گیربکس

کامپیوتر ماشین شما به گیربکس می‌گوید که چه زمانی بین دنده‌ها جابه‌جا شود. همچنین کامپیوتر به خودرو می‌گوید چه زمانی به سمت چرخ‌ها نیرو بفرستد. در نتیجه اگر چیزی در این سیستم خراب باشد، سیگنال‌های درستی ارسال نخواهد شد.

مکانیک سیار ماشین در محل تهران

6.نشتی مایع گیربکس

نشتی مایع گیربکس نیز عاملی برای خرابی گیربکس اتوماتیک خودرو است. آیا تا کنون مایعی به رنگ قرمز روشن یا احتمالاً قرمز تیره و کثیف را در خیابان یا کف گاراژ دیده‌اید؟ این همان مایع گیربکس اتوماتیک است. ریختن مایع روی کف گاراژ یا خیابان نشان‌دهنده نشتی مایع گیربکس در خودرو است. این اتفاق مخرب است، تا جایی که می‌تواند گیربکس را به طور کامل از کار بیندازد.

بر خلاف روغن موتور، مایع گیربکس با طی مسافت و گذشت زمان کاهش نمی‌یابد. بنابراین اگر متوجه کاهش مایع گیربکس اتوماتیک شده‌اید، یعنی در جایی نشتی دارید. کاهش سطح مایع منجر به بروز اصطکاک شدید در گیربکس شده و شکستن اجزای داخلی آن را در پی دارد. ممکن است اصطکاک و شکستگی تا جایی پیش رود که گیربکس را کاملاً خراب کند.

حل مشکل نشتی مایع گیربکس چندان پیچیده نیست و هزینه زیادی را نیز به شما تحمیل نخواهد کرد. با تعویض واشر یا شیلنگ به احتمال زیاد مشکل برطرف می‌شود. ولی بسیار مهم است که برای حل مشکل نشتی اقدام کنید و آن را کوچک نشمارید.

7.روشن بودن چراغ چک موتور

چراغ «Check Engine» یا چراغ چک خودرو وجود مشکل در خودرو را هشدار می‌دهد. روشن بودن آن بیانگر این است که در حال حاضر خودرو دچار مشکل شده یا در آینده نزدیک دچار خواهد شد. اما این چراغ نشان‌دهنده خرابی قسمت‌های مختلفی است و نه فقط گیربکس. در نتیجه ممکن است در تشخیص صحیح علت خرابی به شما کمک زیادی نکند.

گیربکس خودرو شما سنسورهای زیادی دارد که قادر هستند هر گونه شرایط نامعمول در گیربکس را تشخیص دهند. این سنسورها در صورت مشاهده وضعیت غیر عادی به کامپیوتر شما سیگنال‌هایی را ارسال خواهند کرد که نشان می‌دهد در گیربکس مشکلی وجود دارد. سپس چراغ چک خودرو روشن شده و وجود مشکل را هشدار می‌دهد.

سخن پایانی

بسیاری از مشکلات گیربکس شما از موارد کوچک شروع می‌شوند. علائمی که در بالا گفته شد، علائمی قوی هستند که خرابی گیربکس اتوماتیک را هشدار می‌دهند. نادیده گرفتن نشانه‌های بالا باعث پیشرفت مشکل و بروز خسارات بیشتر شده و مجبور می‌شوید هزینه‌ای بسیار بیشتر را بپردازید. اگر آرامش خاطر و پولتان برایتان مهم است، با مشاهده هر یک از علائم بالا سریعاً به مکانیک متخصص مراجعه کنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

مکانیک سیار

درخواست فوری مکانیک سیار!

 

کلیک کنید