مزایا و معایب پارچه مبلی نانو

چوب و کابینتساختمانمبلمان

همچون سایر بخش‌های صنایع، صنعت مبلمان نیز در تلاش است با به حداقل رساندن استفاده از مواد، کاهش ضایعات و بهینه‌سازی مصرف انرژی و در عین حال بهبود عملکرد محصولات خود، محصولاتی کارآمدتر تولید کند.
نانوتکنولوژی و نانو مواد می‌توانند نقش مهمی در دستیابی به این اهداف ایفا کنند. در آینده نزدیک، استفاده از نانو مواد در مبلمان می‌تواند به کاهش نیاز به چسب و منسوجات کاربردی منتهی شود. دور از انتظار نیست که به زودی مبلمان «هوشمند» را در خانه‌ها ببینیم مبلمانی که وقتی هوا سرد است خودش گرم می‌شود. زمانی که خورشید به شدت می‌تابد، مات می‌شود. در صورت تقاضا تغییر رنگ می‌دهد و عملکردهای اصلی بدن را اندازه گیری می‌کند.
در این میان پارچه مبلی نانو دارای پوشش آنتی باکتریال است که در تماس با اجسام نوک تیز برای ترمیم خراش‌ها و آسیب‌های جزئی فعال می‌شود. همچنین دارای مقاومت بالایی در برابر شرایط و عوامل محیطی می‌باشد.

کاربرد فناوری نانو در صنعت نساجی

مفهوم نانو حفاظت برای منسوجات ساده است. به عبارت دیگر نانو پوشش ویژه‌ای است که از ذرات در مقیاس نانو تشکیل شده و از منسوجات در برابر آب، گل و لای و بسیاری دیگر از کثیفی‌ها و لکه‌ها محافظت می‌کند. نانوتکنولوژی یک فناوری رو به رشد است که اغلب به عنوان یک انقلاب صنعتی جدید شناخته می‌شود. نانوتکنولوژی با موادی با طول 1 تا 100 نانومتر سروکار دارد. مبانی فناوری نانو در این واقعیت نهفته است که خواص مواد با کاهش ابعاد آنها به مقیاس نانومتری به شدت تغییر می‌کند.نانو

امروزه نیز صنعت نساجی به امکانات نانوتکنولوژی پی برده است. بنابراین می‌توان نانوتکنولوژی را در نساجی به‌عنوان دستکاری و کنترل ماده تعریف کرد. به گونه‌ای که ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی مواد یعنی اتم‌ها، مولکول‌ها و مواد حجیم قابل تشخیص باشد. برای توسعه نسل بعدی مواد، ساختارها و سیستم‌های بهبود یافته، تغییر خواهند یافت. از نانو تکنولوژی برای ایجاد ویژگی‌های مورد نظر مانند استحکام کششی بالا، ساختار سطحی منحصر به فرد، نرمی، دوام، دفع آب، ضد حریق، خواص ضد میکروبی و موارد مشابه استفاده می‌شود.

کاربرد نوین فناوری نانو در صنعت نساجی

نانوتکنولوژی توجه جهانی را به خود جلب کرده زیرا دارای پتانسیل عظیمی در طیف وسیعی از کاربردهای صنعتی بوده است. خواص منحصر به فرد و جدید مواد نانو به دلیل پتانسیل اقتصادی عظیمی که دارند نه تنها دانشمندان و محققین، بلکه مشاغل را نیز به خود جذب کرده است. نانوتکنولوژی همچنین دارای پتانسیل تجاری واقعی برای صنعت نساجی است. این عمدتاً به این دلیل است که روش‌های مرسوم برای ایجاد خواص مختلف به پارچه اغلب اثرات دائمی ندارند و پس از شستن یا پوشیدن عملکرد خود را از دست می‌دهند. فناوری نانو می‌تواند دوام بالایی را برای پارچه‌ها فراهم کند زیرا نانوذرات نسبت سطح به حجم زیاد و انرژی سطح بالایی دارند. بنابراین افزایش دوام و بهبود عملکرد منسوجات را به همراه خواهد داشت. علاوه بر این پوشش نانوذرات روی پارچه‌ها بر بافت آن‌ها تأثیر نمی‌گذارد.

آیا منسوجات نانو پایداری دارند؟

منسوجات پایدار نانو امکانات زیادی را ارائه می‌دهند. برای مثال پارچه‌های بادوامی که از پوشش خود در برابر هر نوع آب و هوا محافظت می‌کنند و روکش‌هایی که محکم و تمیز هستند را می‌توان از مزایای محصولات نانو به شمار آورد.

پایداری منسوجات نانو

لباس‌های ورزشی، لباس کار، مبلمان و بسیاری از محصولات دیگر را می‌توان با فناوری نانو مدرن در برابر آب و خاک مقاوم کرد. فناوری نانو راه حل‌های جدید و پیشرفته‌ای برای تولید منسوجات پایدار ارائه می‌دهد.

مزایای استفاده از نانو مواد برای منسوجات

منسوجات نانو که امروزه در موارد متنوعی کاربرد دارند را می‌توان به عنوان پارچه‌های ضد آب در صنعت مبلمان بکار برد. در ادامه با مزایای منسوجات و پارچه مبلی نانو بیشتر آشنا می‌شویم.

برای تعمیرات مبلمان از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

1. آب به بافت پارچه نانو نفوذ نمی‌کند

ویژگی بارز پارچه نانو ضد آب بودن آن است و به دلیل بافت منسجمی که دارد نفوذ آب را به صفر می‌رساند. در تولید این منسوجات با تکنولوژی نانو منافذ الیاف پارچه کاملا بسته شده و در برابر مایعات مقاوم می‌شود.

2. اثر لکه روی پارچه نانو نمی‌ماند

همانطور که در مورد اول اشاره کردیم پارچه مبلی نانو دارای الیافی با حداقل منافذ برای نفوذ آب تولید می‌شود. همین ویژگی مهم باعث شده تا لک مایعات روی پارچه نانو نماند و به عبارتی خاصیت ضد لک پیدا کرده است.اثر لکه روی پارچه

جالب است بدانید پارچه مبلی نانو در مقابل لک جوهر و خودکار هم مقاوم است و می‌توان بقایای این مواد را به راحتی از پوشش مبل پاک کرد. بنابراین با استفاده از پارچه نانو برای پوشش رومبلی منزل یا محل کارتان دیگر نگران لک آب یا مایعات دیگر روی مبلمان خود نخواهید بود.

مطلب پیشنهادی:اصول و نحوه شستشوی فرش با مواد نانو

3. پارچه نانو ماندگاری طولانی دارد

منسوجات نانو برای محصولاتی ایده آل هستند که باید ماندگاری و مقاومت بالایی در برابر استفاده روزانه داشته باشند. نانو مواد به عنوان پوشش‌ی برای پارچه‌های ضد آب با کیفیت بالایی که دارد برای سال‌ها از سطوح و مواد محافظت می‌کند.

4. منسوجات نانو چروک نمی‌شوند

پارچه‌های نانو به دلیل بافتی که دارند کمتر چروک می‌شوند. با این حال اگر نگرانید که رومبلی شما چروک شود پارچه نانو بهترین راه حل خواهد بود.

5. رنگ پارچه نانو ثابت می‌ماند

پوشش نانو که در زمان تولید روی پارچه‌ها استفاده می‌شود باعث ثبات رنگ آن‌ها خواهد شد. مقاوم بودن پارچه نانو استحکام بالای بافت این منسوجات در مقابل نور آفتاب، فرسایش و شستشو را به مصرف کننده هدیه می‌کند.رنگ پارچه نانو

6. پارچه نانو دارای کیفیت بالایی است

خاصیت نامرئی بودن و ضد حساسیت پارچه نانو آن را به گزینه‌ای برتر در تولید مبلمان تبدیل کرده است. بافت پارچه نانو در مقابل آسیب اجسام نوک تیز مقاومت زیادی دارد و همین مورد یکی از بزرگ ترین مزایای آن محسوب می‌شود.

مواد نانو با بافتی نرم راحتی را برای افراد خانواده فراهم می‌آورند. از طرفی بافت پارچه نانو ضد تعریق است و اگر مبلمان شما کنار وسیله گرمایشی قرار دارد نگران سوختگی آن‌ها نباشید. منسوجات نانو قابل شستشو هستند و با قوی ترین مواد شوینده هم آسیبی نخواهند دید.

برای تعمیر مبلمان از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

معایب استفاده از نانو مواد برای صنعت نساجی

در کنار مزایای زیادی که برای نانو مواد ذکر کردیم برخی معایب مرتبط با استفاده از نانومواد نیز وجود دارد. با توجه به تازگی نسبی استفاده گسترده از نانومواد، اطلاعات زیادی در مورد جنبه‌های بهداشتی و ایمنی قرار گرفتن در معرض آن‌ها وجود ندارد.

در حال حاضر، یکی از معایب اصلی مرتبط با نانو مواد، قرار گرفتن در معرض استنشاق در نظر آن‌ها گرفته می‌شود. این نگرانی ناشی از مطالعات حیوانی است که نتایج آن نشان می‌دهد که نانومواد مانند نانولوله‌های کربنی و نانوالیاف ممکن است اثرات مخرب مانند فیبروز ریوی داشته باشند. علاوه بر این هنوز شکاف‌های دانشی در مورد نانو مواد وجود دارد. به این معنی که فرآیند تولید اغلب می‌تواند پیچیده و دشوار باشد. فرآیند کلی پرهزینه است و در مورد استفاده از آنها در کالاهای مصرفی به منظور جلوگیری از ضررهای مالی به نتایج دقیق تری نیاز است.

مطلب پیشنهادی:همه چیز درباره پارچه مبلی مایا

جمع‌بندی

با توجه به توانایی تولید مواد به روشی خاص برای ایفای نقشی ویژه، استفاده از نانومواد صنایع مختلف از مراقبت‌های بهداشتی و آرایشی گرفته تا حفظ محیط زیست و تصفیه هوا و منسوجات را به خود جذب کرده است. در این میان تکنولوژی جدید نانو مواد به صنعت نساجی هم نفوذ داشته و این بخش را نیز تحت تاثیر قرار داده است. برای نمونه پارچه رومبلی نانو با توجه به مزایای بیشماری که دارد جایگزین پارچه‌های معمولی در صنعت مبلمان شده‌اند.

3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا