تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

تست نشتی مدار کولر گازی و کمپرسور

سرمایش و گرمایشسرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

کولر گازی از رایج‌ترین سیستم‌های سرمایشی است که به دلیل کنترل مستقل دمای محیط، در مقیاس زیادی از آن استفاده می‌شود. این سیستم از 2 یونیت تشکیل شده است و به همین دلیل اسپیلت نام‌ دارد. یونیت خارجی که شامل کندانسور و کمپرسور است، در فضای آزاد و خارج از ساختمان نصب می‌شود.

همچنین یونیت داخلی شامل اپراتور هوایی، فن دمنده و شیر انبساط بوده که در داخل ساختمان و روی دیوار تعبیه می‌شود. به صورت کلی احتمال ایجاد نشتی در هر دو قسمت این سیستم وجود دارد و بازدید دوره‌ای از این قسمت‌های اسپیلت بسیار مهم است. در این مقاله از مجله آچاره به تست نشتی مدار کولر گازی و کمپرسور می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

علل نشتی گاز کولر

گاز کولر به‌طور طبیعی پس از گذشت ۳ تا ۴ سال شروع به کم شدن می‌کند‌. اگر زودبه‌زود گاز تخلیه می‌شود، این مشکل نشان‌دهنده نشتی گاز است و شما باید برای رفع آن اقدام نمایید. اولین کاری که باید انجام دهید، تست نشتی مدار کولر گازی است. اگر کمپرسور کار می‌کند ولی کولر خنک نمی‌کند، 2 احتمال وجود دارد:

نشتی گاز و عملکرد نادرست کمپرسور.

البته احتمال اینکه کمپرسور درست عمل نکند، بسیار ضعیف است و شما با انجام یک تست می‌توانید از این وجود مشکل باخبر شوید. با بریدن لوله رفت و گرفتن فشار کمپرسور به این نتیجه خواهید رسید که میزان فشار کمپرسور چقدر است. اگر فشار کم باشد، نیاز به تعویض کمپرسور دارید ولی اگر فشار تنظیم بود، سیستم دچار نشتی گاز شده و باید هرچه سریع‌تر اقدام به رفع نشتی کنید.

علائم نشان دهنده خرابی کمپرسور

در صورتی که موارد زیر را مشاهده کردید، کمپرسور یا مدار سیستم با مشکل مواجه شده و در اسرع وقت نیاز به بررسی دارد:

  • کولر سرمای کافی ندارد. در حالی که از میزان گاز سیستم، محل نصب آن و تمامی موارد مربوط به متراژ و تعداد اسپیلت‌ها اطمینان دارید. به عنوان مثال از یک کولر در یک ساختمان بزرگ، توقع خنک‌سازی تمام فضا را نداشته باشید.
  • کمپرسور عمل نمی‌کند. فن بیرونی روشن می‌شود اما کمپرسور شروع به کار نمی‌کند.
  • پس از روشن کردن اسپیلت، فن داخلی شروع به کار می‌کند اما پس از وارد شدن کمپرسور به مدار، فیوز قطع شده و به اصطلاح می‌پرد.

مطلب پیشنهادی: نحوه رفع نشتی لوله مسی کولر گازی

تست نشتی مدار کولر گازی و کمپرسور

تست نشتی کولر گازی

 کندانسور مجموعه‌ای از لوله‌های مسی و صفحات آلومینیومی است که وظیفه تولید هوای خنک را برعهده دارد. هر چند که این لوله‌ها از جنس مس و فولاد هستند و می‌توانند فشار زیادی را تحمل کنند؛ اما در اثر کیفیت نامناسب لوله، ضربه، پوسیدگی، عدم نگهداری صحیح و‌ حتی سرویس کردن نامناسب دچار نشتی می‌شوند که درنهایت، باعث خارج شدن گاز کولر خواهد شد. جهت رفع این مسئله شما باید چند تست را انجام دهید.

  • برای شروع تست، باید کندانسور و لوله‌های مسی را چک کنید. زیرا محل نشتی به‌راحتی قابل تشخیص است و خود را با تغییر رنگ یا تغییر حالت نشان می‌دهد. اولین راه برای پیدا کردن محل نشتی استفاده از کف و صابون است. با استفاده از کمپرسور فشار یا کپسول ازت، گِیج را به شیر شارژ دستگاه متصل کرده و در داخل لوله‌ها بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ psig  فشار بزنید. سپس تمام مدار گاز شامل کندانسور، اپراتور و لوله‌ها را آغشته به کف و صابون کنید. برای دریافت نتیجه بهتر باید لوله را از گاز ازت پرکنید تا تحت‌فشار قرار بگیرد. در صورت مشاهده حباب، سیستم نشتی دارد.
  • درون لوله‌ها کمی روغن وجود دارد، در صورتی که مشکل نشتی پیش آمده باشد، بیرون لوله به روغن آغشته شده و این نشان‌دهنده وجود سوراخ در لوله است.

انواع تست کمپرسور کولر گازی

کمپرسور از قطعات حساس دستگاه و در واقع قلب تپنده آن محسوب می‌شود. وجود هرگونه عیب کوچک در کمپرسور منجر به از کار افتادن کولر گازی می‌گردد. کمپرسور تقریباً غیرقابل تعمیر بوده و تعویض آن هزینه‌بردار است. برای تست نشتی مدار کولر گازی و کمپرسور از تعمیرکاران حرفه‌ای کمک بگیرید تا با دانش و تخصص خود دستگاه را دقیق بازرسی کنند و این تست را به صورت اصولی انجام دهند.

تعمیر کولر گازی
تعمیر کولر گازی

قبل از تست کمپرسور قطعاتی که در مسیر آن قرار دارد را چک‌ کنید و پس از برطرف نمودن مشکل آن‌ها، درنهایت به سراغ تعویض کمپرسور بروید. در گام اول شما باید از تغذیه کندانسور مطمئن شوید که آیا برق به ترمینال کندانسور جریان دارد یا خیر؛ اگر برق به آنجا می‌رسد، سراغ تست کنتاکتور کولر گازی بروید. چک کنید که آیا کنتاکتور به‌درستی عمل می‌کند و جریان را به خازن کولر گازی انتقال می‌دهد یا خیر؟ در آخر از سالم بودن خازن مطمئن شوید که جریان را به‌طور کامل به کمپرسور منتقل کند. پس از انجام این مراحل نوبت به تست کمپرسور می‌رسد. این قطعه را به 3 روش می‌توان تست کرد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

1. تست صدای کمپرسور کولر گازی

سرویس‌کاران با تست صدا متوجه عیب احتمالی دستگاه خواهند شد. این تست جهت اطمینان از سلامت کارکرد سیم‌پیچ و روتور انجام می‌شود. برای انجام تست کابل استارت را از ترمینال کمپرسور جدا کرده و کمپرسور را با استفاده از برق مستقیم یا خود کولر گازی روشن نمایید. اگر کمپرسور روشن نشد، سوخته و نیاز به تعویض دارد. در صورتی که با صدای غیرطبیعی شروع به کار کرد یا قفل شد، روتور خراب شده و کمپرسور غیرقابل استفاده است و باید تعویض شود.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

تست نشتی مدار کولر گازی و کمپرسور

2. تست سیم پیچ کمپرسور کولر گازی

در وهله اول فیوز اصلی را قطع کنید و از نبود جریان برق در دستگاه مطمئن شوید. سپس با یک اهم‌متر کانکتور‌های کمپرسور را دو به دو با هم تست کنید. اگر صدای بوق هشدار اهم‌متر را شنیدید، سیم‌پیچ سالم است؛ در غیر اینصورت کانکتورها به هم راه ندارند و باید با یکدیگر ارتباط داده شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر فیلم آموزشی تست کمپرسور کولر گازی را مشاهده کنید.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

3. تست فشار کمپرسور

اگر تست‌های صدا و سیم‌پیچ مشکلی نداشتند، ابتدا شیر برقی و‌ لوله مویی را چک کنید که نگرفته باشند. سپس فشار کمپرسور را با استفاده از گیج مانیفولد یا به صورت دستی بسنجید. اگر به مبحث تست فشار کمپرسور کولر گازی علاقمندید کلیک کنید.

تجهیزات لازم جهت نشت‌یابی

شما به یکسری ابزار برای تست نشت‌یابی نیاز دارید، تا روند کار به‌خوبی پیش رود. تجهیزات موردنیاز شما عبارتند از:

  • مانیفولد
  • لوله مسی به اندازه کافی
  • رگلاتورهای مناسب
  • یک کپسول گاز ازت
  • دستگاه جوش نقره یا برنج
  • سیم جوش
  • انبردست
  • پیچ‌گوشتی و….

مراحل تست نشتی مدار کولر گازی

انجام این تست بهتر است توسط افراد متخصص صورت بگیرد. اما اگر با فرآیندهای جوشکاری و نشت‌یابی آشنایی دارید، می‌توانید اقدام به رفع نشتی مدار گاز کولر نمایید. مراحل زیر را به ترتیب و با دقت انجام دهید تا درنهایت یک نتیجه‌ای عالی دریافت کنید.

  • دو تکه از لوله‌های مسی را برش داده و یکی را به لوله ورودی و یکی را به لوله خروجی اپراتور جوش دهید. برای این کار از سیم جوش نقره بهره ببرید.
  • مانیفولد دارای 2 شیلنگ است که شیلنگ میانی را باید به رگلاتور ازت و شیلنگ دوم را به اپراتور متصل کرد.‌ فراموش نکنید که شیرهای مانیفولد بسته باشند.
  • در این مرحله شیر خروجی رگلاتور را محکم بسته و شیر کپسول ازت را باز کنید. سپس فشار گاز را روی psig 100 تنظیم کنید.
  • اکنون شیرهای مانیفولد را باز کنید تا ازت وارد کندانسور شود.
  • با یک اسفنج، محلول غلیظ کف و صابون روی بدنه کندانسور و تمامی لوله‌ها بزنید.
  • به دقت نگاه کنید و هر کجا که حباب تولید شد را با انگشت مشخص کنید و پس از خشک کردن لوله‌ها با ماژیک روی آن قسمت‌ها علامت بزنید.
  • اگر حبابی تشکیل نشد، نشان از آن دارد که لوله‌ها و کندانسور سالم هستند. همچنین در صورت زیاد بودن سوراخ‌ها اقدام به تعویض لوله‌ها و خرید کندانسور جدید نمایید.
  • پس از مشخص شدن محل نشتی، به کمک جوش برنج قسمت‌های فولادی سوراخ‌شده و نشتی لوله‌های مسی را نیز با استفاده از جوش نقره جوشکاری کنید. فراموش نکنید که اگر میزان حرارت جوش زیاد باشد، سبب بزرگتر شدن سوراخ می‌گردد.
  • پس از جوشکاری نوبت به تست کردن میزان فشار می‌رسد. همان‌طور که گفته شد، میزان فشار باید روی psig 100 باشد؛ اکنون با چک کردن فشار متوجه می‌شوید که نشتی از بین رفته است یا نه. اگر با این روش مشخص نشد، بهتر است تا psig 200  هم میزان فشار را چک کنید تا از انجام درست فرآیند جوشکاری اطمینان حاصل شود.
  • در انتها دوباره گاز کولر را شارژ نمایید.
  • لازم است یادآور شویم که گاهی امکان دارد لوله‌های بین پنل داخلی و خارجی نشتی پیدا کرده باشند. در صورتی که از عدم وجود سوراخ در کندانسور اطمینان دارید، با مسدود کردن مسیر لوله‌ها از سالم بودن آن‌ها مطلع می‌شوید.

بیشتر بخوانید: تشخیص سوراخ شدن رادیات و نشتی گاز کولر گازی

تست نشتی مدار کولر گازی و کمپرسور

 سخن پایانی

کولر گازی یک سیستم خنک‌کننده بسیار مهم است که در طول سال به بازدید دوره‌ای نیاز دارد. در صورت وجود نشتی و عملکرد نادرست دستگاه، تعمیر نشتی مدار کولر گازی و کمپرسور را به سرویس‌کاران مجرب بسپارید؛ تا با تخصص خود بتوانند مدار را عیب‌یابی و تعمیر کنند. شما باید در سال یک الی دو مرتبه کولر گازی خود را چک نمایید، تا در صورت بروز مشکل از ایجاد خرابی‌های احتمالی پیشگیری کنید. فراموش نکنید که کارشناسان مجرب آچاره به این منظور در کنار شما خواهند بود.

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید