تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

آموزش تعویض و نصب خازن کولر گازی

سرمایش و گرمایشسرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

خازن از قطعات الکترونیکی مهم در کولر گازی است که وظیفه راه اندازی موتورهای کولر گازی را به عهده دارد. با توجه به حجم و قدرت موتور از خازن‌ها با ظرفیت‌های مختلفی در کولر گازی استفاده می‌شود و با توجه به نقش مهمی که خازن در کولر گازی ایفا می‌کند از کار افتادن آن مشکلات متعددی را برای کولر گازی به همراه دارد. پس لازم است که با تشخیص مشکل در این قطعه الکترونیکی نسبت به تعمیر و یا تعویض خازن کولر گازی اقدام کرد. در ادامه به بررسی روش این کار خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

علائم خرابی خازن در کولر گازی

در صورت بروز مشکل در خازن، کمپرسور نیز دچار مشکل می‌شود و در صورتیکه دیر به این مشکل رسیدگی شود می‌تواند آسیب‌های جدی به کولر گازی وارد کند. درنتیجه آگاهی داشتن از علائم خرابی خازن بسیار مهم است. اولین علامت این است که فن کولر روشن می‌شود اما کمپرسور استارت نمی‌خورد.

در این حالت دیده می‌شود که ترموستات در جهت عقربه‌های ساعت حرکت می‌کند اما موتور یا کمپرسور علیرغم میل به حرکت، روشن نمی شود. درنتیجه جریان اضافی به سمت کمپرسور حرکت و به اصطلاح کمپرسور دچار “اورلود” می‌شود.

دومین علامت زمانی دیده می‌شود که بعد از قرار دادن و استفاده از کلیدها در حالت‌های مختلف فن کولر روشن نمی‌شود. در این حالت صدایی از موتور کولر شنیده می‌شود و آمپر به موتور کولر منتقل می‌شود و در صورتیکه به موقع موتور خاموش نشود احتمال دارد موتور کولر بسوزد. بعد از دیدن این علائم باید در اسرع وقت نسبت به تعویض خازن کولر اقدام شود.

تعمیر کولر گازی
تعمیر کولر گازی

علت از کار افتادن خازن در کولرهای گازی

در حالت معمولی خازن‌ها محدوده دمایی خاصی را می‌توانند تحمل کنند و در دماهای بالاتر و خارج از آن محدوده قادر به ارائه وظایف خود نیستند و می‌سوزند. در نتیجه اگر دمای کولر به بالاتر از این محدوده برسد به احتمال زیاد باعث خرابی و از کار افتادن این قطعه می‌شود. همچنین در صورتیکه کمپرسور کولر دچار اورلود شود این اضافه بار نیز می تواند از عوامل از کار افتادن خازن کولر گازی باشند.

از عوامل و دلایل دیگر از کار افتادن خازن، ولتاژ ورودی و عمر مفید خازن است. در صورتیکه ولتاژ ورودی با ولتاژ مورد نیاز خازن مطابقت نداشته باشد و یا اگر عمر مفید خازن به اتمام رسیده باشد نیز احتمال از کار افتادن خازن بسیار زیاد است.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

تست خازن کولر گازی

بعد از دیدن علائم گفته شده باید نسبت به تست و مطمئن شدن از مشکل خازن اقدام کرد. برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارد. مطمئن‌ترین روش استفاده از اهم‌متر است. سیم‌های خازن را به دو انتهای خازن متصل کنید، در صورت سالم بودن خازن ابتدا عقربه اهم‌متر تا انتها حرکت کرده و سپس به آرامی تا وسط صفحه نمایش حرکت می‌کند.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

روش دیگر بررسی چشمی خازن از نظر وجود شکستگی، برآمدگی و یا سایر مشکلات است که بعد از دیدن هر یک از مشکلات ذکر شده می‌توان مطمئن شد که خرابی خازن علت مشکل کولر گازی است. روش دیگری که برخی از افراد مورد استفاده قرار می‌دهند این است که خازن سالمی با همان مشخصات خازن در مدار را جایگزین می‌کنند اگر مشکل برطرف شد پس علت مشکل خازن بوده است.

به هر صورت بعد از تست و تعیین مشکل خازن در مرحله بعد باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد.

بیشتر بخوانید نگهداری از کولر گازی در زمستان

تعویض خازن کولر گازی

ساختمان خازن معمولاً بسیار ظریف است که همین امر باعث می‌شود تعمیر این قطعه بسیار سخت و اغلب غیرممکن باشد در نتیجه اکثر اوقات یا بهتر است بگوییم همیشه مقرون به صرفه ترین راه حل ممکن در صورت بروز مشکل در این قطعه الکترونیکی تعویض آن است.

محل قرار گرفتن خازن در کنار کمپرسور است. ابتدا مشخصات خازن در دستگاه کولر گازی خود را ببینید و سپس خازنی با همان مشخصات و ظرفیت را خریداری کنید.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

آموزش تعویض خازن کولر گازی

در هنگام تعویض خازن بر وری کمپرسور حرفی به شکل C، S و R را می بینید و بر روی خازن نیز کلماتی به شکل herm، com  و fan دیده می‌شود. برای اتصال سیم‌ها به خازن باید com خازن به R کمپرسور و نول متصل ‌شود،herm  خازن به S کمپرسور و C کمپرسور بدون وارد شدن به خازن وارد فاز می‌شود. همچنین سر FAN خازن نیز برای اتصال سیم فن است.  برای این کار فقط کافی است سیم‌ها را از خازن قبلی جدا کردن و به خازن خریداری شده نصب کنید. در آخر بعد چک کردن مجدد سیم‌ها با روشن کردن کولر گازی از درست کار کردن کولر گازی اطمینان حاصل کنید.

تمام! شما خازن را با موفقیت تعویض کرده‌اید.

بیشتر بخوانید آموزش تست خازن کولر آبی

حرف آخر

از مشکلاتی که کولرهای گازی گاهاً با آن مواجه می‌شوند، از کار افتادن خازن کولر گازی است. خازن وظیفه راه اندازی را در موتورهای کولر گازی به عهده دارد. این قطعه در محدوده دمایی خاصی فعالیت می‌کند. درصورتیکه دما از این محدوده فراتر رود باعث سوختن این قطعه می‌شود و چون ساختار ظریفی دارد معمولاً قابل تعمیر نیست و باید تعویض شود. در این مقاله چگونگی تعویض خازن در کولر گازی شرح داده شد. در صورتی که اطلاعات فنی کافی ندارید خودتان اقدام به تعویض خازن و تعمیر کولر گازی خود نکنید و از تعمیرکاران مجاز و ماهر کولر گازی کمک بگیرید. بیش از 5000 تعمیرکار کولر گازی در آچاره آماده ارائه خدمت به شما هستند. برای استعلام قیمت رایگان کلیک کنید.

بیشتر بخوانید سیستم گرمایش کولر گازی

 

5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید