تعمیر پکیج تعمیرپکیج

کدهای خطای پکیج آریستون و نحوه رفع آنها

سرمایش و گرمایشپکیجگرمایش

پکیج‌های آریستون توانسته‌اند خود را به عنوان پیشرو در بازار پکیج معرفی کنند. شما که در حال خواندن این مقاله هستید، احتمالاً صاحب یکی از مدل‌های این پکیج هستید و با کدهای خطای پکیج آریستون مواجه شده‌اید.

باید بدانید که تمامی دستگاه‌ها و حتی باکیفیت‌ترین آنها نیز گاهی اوقات با مشکلاتی مواجه می‌شوند و نیاز به بررسی و تعمیر پکیج دارند. در این مقاله شما را با کدهای خطای پکیج آریستون و نحوه برطرف کردن آنها آشنا خواهیم کرد.

فهرست مطالب

برند آریستون و تاریخچۀ آن

نام تجاری آریستون (Ariston) متعلق به گروه حرارتی آریستون است. این گروه در سال 2020، نودمین سالگرد تأسیس خود را جشن گرفت. برند آریستون برند بسیار تثبیت شده و معتبری است که توسط آریستید مرلونی، یکی از پیشگامان صنعت ایتالیا بنیان‌گذاری شده است.

برند آریستون طیف وسیعی از پکیج‌ها از جمله پکیج‌های ترکیبی، سیستمی و حرارتی (معمولی) را ارائه می‌دهد. پکیج ترکیبی آن بین 24 تا 38 کیلو وات دیگ بخار ارائه می‌دهد که می‌تواند هم آپارتمان‌های کوچک و هم خانه‌های بزرگ را پوشش دهد. پکیج‌های سیستمی آریستون 18 تا 30 کیلو وات را پشتیبانی می‌کنند و پکیج گرمایی آنها 24 کیلووات را ساپورت می‌کند.

حال که تا حدودی با تاریخچه برند آریستون و محصولات تولید شده توسط آن آشنا شدید، مبحث کدهای خطای پکیج آریستون را بررسی می‌کنیم. ما در ادامه به معرفی این کدها پرداخته و به شما کمک می‌کنیم مشکلات پکیج خود را شناسایی و برطرف کنید. اگر متوجه شدید که پکیج گرمایی شما مشکلی داخلی دارد، با یک مهندس ایمنی گاز تماس بگیرید تا مشکل شما را حل کند.

کدهای خطای پکیج آریستون

در ادامه کدهای ارور پکیج آریستون و مشکلی که هر ارور پکیج آریستون به آن اشاره می‌کند را بررسی کرده‌ایم تا در صورت مشاهده خطا بتوانید آن را رفع کنید.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله نصب پکیج بوتان مدل پاویا (Pavia) را مطالعه کنید.

تعمیر پکیج
تعمیرپکیج

1. ارور  101

علت ایجاد این خطا از ارور پکیج آریستون گرم شدن بیش از حد ترموستات یا سنسور NTC در خروجی مبدل حرارتی است. این سنسور در دمای 102 درجه کار می‌کند و سیگنال‌هایی در مورد داغ شدن بیش از حد مایع خنک‌کننده دریافت می‌کند.

علل اصلی که باعث بروز ارور 101 پکیج آریستون می‌شوند، عبارتند از:

علاوه بر موارد گفته شده، ممکن است خود سنسور NTC یا کارت کنترل الکترونیکی آسیب دیده باشد.

2. ارور  102 پکیج آریستون

معیوب بودن سنسور فشار مدار گرمایش (اتصال کوتاه یا مدار باز) باعث ایجاد این خطا می‌شود. برای حل مشکل، ولتاژ سنسور را روی برد ترمینال بررسی کنید و در صورت نیاز یک سنسور جدید نصب کنید. ولتاژ صفر یا 5 ولت در واحد کنترل منجر به نمایش کد خطای 102 می‌شود.

3. ارور  103

ارور پکیج آریستون 103یکی دیگر از کدهای ارور پکیج آریستون است. گرم شدن بسیار سریع محیط گرمایش در خط تغذیه علت ایجاد این مشکل است. در صورتی که محیط بیش از 7 درجه در ثانیه گرم شود، سرعت گرمایش بالا است و منجر به نمایش ارور 103 پکیج آریستون خواهد شد.

4. ارور  104

افزایش دما در خطوط رفت و برگشت بیش از 20 درجه در ثانیه موجب نمایش این کد از کدهای خطای پکیج آریستون می‌شود.

5. ارور  105

علت ایجاد ارور 105 از کدهای ارور پکیج آریستون وجود اختلاف دمای بیش از 55 درجه سانتی‌گراد بین لوله‌های رفت و برگشت است.

6. ارور  106

دمای لوله برگشت 10 درجه از دمای لوله رفت (لوله تغذیه‌کننده) بیشتر است. یعنی بیش از سه برابر حد استاندارد اختلاف دما وجود دارد.

7. ارور  107

در صورتی این ارور پکیج آریستون نمایش داده می‌شود که دمای لوله برگشت 30 درجه از دمای لوله رفت بیشتر باشد.

گاهی مشکلات دستگاه فراتر از رفع ارورهاست که پیشنهاد می‌شود با مشاوره از متخصصان به فکر تعمیر برد پکیج ایران رادیاتور نیز باشید.

8. ارور  108

کاهش فشار بیش از حد در سیستم گرمایش علت ایجاد این کد خطا از کدهای خطای پکیج آریستون است. این حالت در پکیج‌هایی پیش می‌آید که مجهز به سنسور فشار هستند. در بسیاری از موارد در صورت نمایش این کد توصیه می‌شود که به سیستم آب اضافه کنید. اگر بعد از چند روز مجدداً با این کد خطا مواجه شدید، ممکن است نیاز باشد که علت نشتی خنک‌کننده یا وضعیت مخزن را بررسی کنید.

برای رفع ارور پکیج آریستون 108 از نمایندگی‌های معتبر مربوط به این پکیچ کمک بخواهید. آنها باید لوله‌ها، مبدل حرارتی، رادیاتورها و مخزن انبساط اتصالات را بررسی کرده و در صورت نیاز به تعمیر یا تعویض آنها اقدام کنند و به متخصص سرویس پکیج مراجعه کنند.

 کدهای خطای پکیج آریستون

9. ارور  109

فشار بیش از حد باعث نمایش این کد ارور از کدهای خطاهای پکیج آریستون خواهد شد.

10. ارور  110 پکیج آریستون

خرابی ترمیستور در منبع تغذیه سیستم گرمایش (مدار باز، بدون تماس، اتصال کوتاه) ارور 110 را ایجاد می‌کند.

11. ارور  111

این کد ارور پکیج آریستون مشابه کد خطای 108 است.

12. ارور  112 پکیج آریستون

خرابی سنسور دمای لوله برگشت باعث ایجاد ارور 112پکیج آریستون خواهد شد (مدار باز یا اتصال کوتاه).

مشاهده هزینه تعمیر پکیج!

13. ارور 114

اگر هیچ تماسی با سنسور دمای خارجی (فضای باز) وجود نداشته باشد، این کد خطا از کدهای خطای پکیج آریستون نمایش داده خواهد شد. ممکن است در سیستم عامل برد الکترونیکی در برخی مدل‌های پکیج مشکل ایجاد شده باشد.

14. ارور 116

این خطا همان ارور پکیج آریستون 114 است اما برای سنسور داخلی.

در کنار رفع ارورهای موجود به فکر حل مشکل نشت آب پکیج نیز باشید.

مشکلات مدار NTC در کدهای خطای پکیج آریستون

برخی مشکلات مدار NTC عبارتند از:

خطا علت
201 عدم تماس سنسور تغذیه مدار NTC
202 اتصال کوتاه سنسور تغذیه مدار
203 عدم تماس سنسور دما در مخزن
204 اتصال کوتاه سنسور دما در مخزن
205 عدم تماس سنسور ورودی به مدار DHW
206 اتصال کوتاه سنسور ورودی به مدار DHW
207 داغ شدن بیش از حد لوله‌های کلکتور
208 پایین بودن دمای لوله‌های کلکتور
209 افزایش دمای مخزن

  کدهای خطای پکیج آریستون واحد کنترل الکترونیکی

در جدول زیر برخی خطاهای به‌وجود آمده در واحد کنترل الکترونیکی و علت آنها را بررسی کرده‌ایم. ابتدا باید قابلیت اطمینان اتصال حلقه‌ها و سیم‌های متصل را بررسی کنید.

خطا علت
301 خرابی نمایشگر یا مشکلات ROM
302 خطای تبادل GP-GIU
303 خطای داخلی کامپیوتر
304 بیش از 5 خطا در 15 دقیقه. برای حل مشکل پکیج را خاموش کرده و دوباره روشن کنید
305 خطای بلوک داخلی
306 خطای واحد کنترل داخلی
307 خطای داخلی کامپیوتر

کدهای خطای پکیج آریستون مربوط به احتراق و تشخیص

کدهای خطای پکیج آریستون مربوط به احتراق را در زیر آورده‌ایم.

تعمیرات تخصصی پکیج با آچاره

1. ارور 501 پکیج آریستون

ارور 501 یکی از کدهای ارور پکیج آریستون است و نشان می‌دهد که در طی اشتعال و جرقه‌زنی هیچ آتشی مشاهده نمی‌شود. در اغلب موارد علت بروز این خطا باز نبودن شیر گاز است.

اگر گاز وجود دارد و واحد مشتعل می‌شود و سپس با ارور 501 متوقف می‌شود، احتمالاً مشکل از الکترود یونیزاسیون (سنسور شعله) است. برای رفع ارور 501 پکیج آریستون از تمیزی سنسور شعله مطمئن شوید. چک کنید که خم نشده باشد، سیم آن نشکسته باشد و به بردی که به آن متصل شده است، برسد.

 کدهای خطای پکیج آریستون

2. ارور 502

خطای 502 از کدهای ارور پکیج آریستون وضعیتی را نشان می‌دهد که با وجود بسته بودن گاز، شعله وجود داشته باشد. اگر در واقعیت شعله وجود ندارد اما پکیج چنین خطایی را نشان می‌دهد، مشکل از الکترود یونیزاسیون است. ممکن است الکترود مرطوب باشد. همچین ممکن است مشکل به خرابی شیر گاز مربوط باشد.

3. خطاهای 5p1، 5p2، 5p3 و 5p4

چهار خطای بعدی که در ادامه توضیح می‌دهیم، علت یکسانی دارند: مشکل احتمالی در الکترود یونیزاسیون، فشار گاز یا جریان هوا و خروج مواد حاصل از احتراق. در این وضعیت میعانات سرد به دودکش نفوذ کرده و مانع از حرکت هوا به داخل یا خارج از دستگاه می‌شوند. برای حل مشکل پیشنهاد می‌شود نصب صحیح دودکش با شیب اندک رو به پایین صورت گیرد تا تخلیه مایعات به‌خوبی انجام شود.

خطا علت
5p1 ناموفق بودن اولین تلاش برای اشتعال
5p2 ناموفق بودن دومین تلاش برای اشتعال
5p3 جدایی شعله در حین کار
5p4 سه شعله در یک چرخه کار

4. خطای 601

فعال شدن سنسور گرمای بیش از حد گاز دودکش باعث ایجاد خطای 601 از کدهای خطای پکیج آریستون می‌شود. این خطا در دستگاه‌هایی مشاهده می‌شود که محفظه احتراق باز و در مجاورت دودکش دارند.

5. خطای 604

سرعت فن بسیار پایین است یا سنسور هال مشکل دارد.

6. خطای 607

نمایش کد خطای 607 از کدهای ارور پکیج آریستون نشان می‌دهد که سوئیچ فشار هوا قبل از احتراق خاموش شده است.

7. خطای 608

سوئیچ فشار کار نمی‌کند اما فن روشن است. برای پیدا کردن علت، سوئیچ فشار و تمام اتصالات آن را مورد بررسی قرار دهید.

8. خطای 6p1 یا 6p2

تأخیر بسته شدن تماسی سوئیچ فشار هوا باعث ایجاد خطای 6p1 یا 6p2 می‌شود. در صورت وجود گرمای بیش از حد، به عنوان مثال اگر قصد دارید دستگاه را با سیستم گرمایشی پر نشده مشتعل کنید، یا بعد از یک دوره طولانی عدم فعالیت، هوا در مبدل حرارتی گردش پیدا می‌کند. در اثر گرمای بیش از حد، قسمت پایینی لوله ونتوری کمی ذوب می‌شود و سوئیچ فشار هوا تخلیه را متوقف می‌کند، زیرا هوا از طریق سوراخ ایجاد شده در لوله مکش می‌کند. برای محافظت از پکیج، کد خطای 6p1 یا 6p2 نمایان می‌شود.

تفاوت بین کدهای 6p1 و 6p2 در این است که اگر تمام اتفاقات گفته شده در بالا در حین فعالیت دستگاه به‌وقوع بپیوندد، آن گاه دستگاه خاموش شده و کد خطای 6p2 نمایش داده می‌شود. اگر دستگاه خاموش و خراب باشد و شما برای اشتعال تلاش کنید، دستگاه روشن نشده و کد خطای 6p1 نشان داده خواهد شد. در این شرایط یک درجه حفاظت بیشتر از دستگاه صورت می‌گیرد.

کدهای خطای پکیج آریستون مدل ماتیس

چراغ‌هایی روی این مدل از پکیج آریستون قرار دارند که با روشن و خاموش شدن و چشمک زدن، وجود مشکلاتی در عملکرد پکیج را هشدار می‌دهند.

1. ارورهای پکیج آریستون: روشن شدن چراغ‌های 40 و 50 درجه

یکی از خطاهای پکیج آریستون مدل ماتیس با روشن و خاموش شدن چراغ‌های 40 و 50 درجه نشان داده می‌شود. این خطا نشان‌دهنده این است که جریان آب در سیستم به‌خوبی برقرار نیست. در این حالت برای حل مشکل باید پکیج هواگیری شده یا مجدداً فشار آن را تنظیم کرد.

2. روشن شدن چراغ‌های 40، 50، 60، 70، 80 و 90 درجه

یکی دیگر از خطاهای پکیج آریستون مدل ماتیس روشن شدن همزمان چراغ‌های 40، 50، 60، 70، 80 و 9 درجه است. این خطا نشان می‌دهد که دکمه ریست پکیج در مدت 15 دقیقه بیش از 5 بار فشار داده شده است.

3. چشمک زدن چراغ دودکش

در صورتی که دودکش نتواند دود را به‌خوبی از سیستم خارج کند، این چراغ روشن خواهد شد. در این شرایط خروجی دودکش خراب است و باید تعمیر یا تعویض شود.

4. روشن شدن چراغ 90 درجه

یکی دیگر از خطاهای پکیج آریستون مدل ماتیس با روشن شدن چراغ 90 درجه به شکل ثابت خود را نشان می‌دهد. در این وضعیت دمای سیستم از حد مجاز فراتر رفته است.

لیست کامل کدهای عیب یابی پکیج آریستون

برای اینکه همه کد خطای پکیج آریستون یکجا جمع شوند و راحت‌تر بتوانید عیب‌یابی کنید، در این قسمت یک جدول کامل ارائه می‌شود.

خطا علت ارور پکیج آریستون
101 گرمایش بیش از حد
102 Heating proportional pressure short circuit or open circuit
103 نقص در مدار سیرکوله یا عدم وجود آب در مدار برای سه مرتبه
104 نقص در مدار سیرکوله یا عدم وجود آب در مدار  C/sec 20 < Grdient Tman- Trit
105 نقص مدار سیرکوله یا عدم وجود آب در مدار Tman – Trit> 55°C for 3 times
106 نقص در مدار سیرکوله یا عدم وجود آب در مدار Trit > Tman + 10°C for 3 times
107 نقص در مدار سیرکوله یا عدم وجود آب در مدار Trit > Tman + 30°C
108 نقص در گردش اب برای پکیج فاقد شیر پرکن اتوماتیک
109 بالا بودن فشار اب مدار (بیش از ۳ بار)
110 باز یا اتصال کوتاه سنسور رفت مدار گرمایش
111 نقص در گردش آب برای پکیج فاقد شیر پرکن اتوماتیک
112 باز یا اتصال کوتاه سنسور برگشت مدار گرمایش
114 باز یا اتصال کوتاه سنسور بیرونی
116 باز بودن مدار ترموستات
1P1 نقص در مدار سیرکوله یا عدم وجود آب در مدار
1P2 نقص در مدار سیرکوله یا عدم وجود آب در مدار با دمای بالاتر از ۵۵ درجه
1P3 نقص در مدار سیرکوله یا عدم وجود آب در مدار +10 درجه
1P4 کمبود فشار آب
1P5 در مرحله اول فشار آب پکیج بالا نرفته است
1P6 نقص در تداوم فشار آب مدار شوفاژ
1P7 به علت ۵ مرتبه فعال شدن شیر پرکن در 50 دقیقه، دکمه شیر غیر فعال
201 باز یا اتصال کوتاه بودن سنسور آبگرم مصرفی
202 باز یا اتصال کوتاه بودن سنسور پایینی مخزن
203 باز یا اتصال کوتاه بودن سنسور سوئیچ روشن
204 باز یا اتصال کوتاه بودن سنسور کلکتور خورشیدی
205 باز یا اتصال کوتاه بودن سنسور ورودی گرمایشی خورشیدی
207 دمای بیش از حد مانیفولد خورشیدی
208 دمای بیش از حد پایین مانیفولد خورشیدی
209 دمای بیش از حد مخزن
301 خطای EEPROM
302 خطای برقراری ارتباط
303 خطای داخلی برد
304 از ۵ ریست در ۱۵ دقیقه
305 خطای داخلی برد با ریست
306 خطای داخلی برد با ریست
307 خطای داخلی برد با ریست
3P9 تعمیرات برنامه ریزی شده
401 خطای برقراری ارتباط مودم و Bus
402 خطا در مودم
403 خطا در سیم کارد مودم
404 خطا در ارتباط مودم و کارد
405 خطای مودم
406 خطای مودم
407 باز یا اتصال کوتاه سنسور اتاقی
501 نبود شعله
502 تشخیص شعله با بسته شدن شیر گاز
5P1 احتراق ناموفق در اولین تلاش
5P2 احتراق ناموفق در دومین تلاش
5P3 یکنواخت نبودن شعله
601 فعال شدن ترموستات دود
602 فعال شدن ترموستات دود با ریست
604 سرعت فن کم است یا هال سنسور خراب
607 فعال شدن پرشر سوئیچ قبل از احتراق
607 تاخیر در بسته شدن پرشر سوئیچ
701 باز یا اتصال کوتاه سنسور رفت حرارتی ناحیه ۲
702 باز یا اتصال کوتاه سنسور برگشت حرارتی ناحیه ۲
703 باز یا اتصال کوتاه سنسور رفت حرارتی ناحیه ۳
704 باز یا اتصال کوتاه سنسور برگشت حرارتی ناحیه ۳
706 بالا رفتن بیش از حد دما در ناحیه ۲

سوالات متداول

۱. ارور ۱۰۸ در کدهای خطای پکیج آریستون پکیج آریستون به چه اشاره می‌کند؟

ارور ۱۰۸ پکیج آریستون یکی از کدهای خطای پکیج آریستون است که نشان می‌دهد فشار سیستم گرمایش به کمتر از حد مناسب رسیده است. برای رفع خطای ۱۰۸ در پکیج آریستون توصیه می‌شود که به سیستم آب اضافه کنید. اگر بعد از چند روز مجدداً با این کد خطا مواجه شدید، ممکن است نیاز باشد که علت نشتی خنک‌کننده یا وضعیت مخزن را بررسی کنید. برای رفع خطای ۱۰۸ در پکیج آریستون از نمایندگی‌های معتبر مربوط به این پکیج کمک بخواهید. آنها باید لوله‌ها، مبدل حرارتی، رادیاتورها و مخزن انبساط اتصالات را بررسی کرده و در صورت نیاز به تعمیر یا تعویض آنها اقدام کنند.

۲. رفع ارور ۵۰۱ پکیج آریستون چگونه انجام می‌گیرد؟

ارور ۵۰۱ پکیج آریستون نشان‌دهنده این است که در طی اشتعال و جرقه‌زنی هیچ آتشی مشاهده نمی‌شود. برای رفع ارور ۵۰۱ پکیج آریستون از تمیزی سنسور شعله مطمئن شوید، چک کنید که خم نشده باشد، سیم آن نشکسته باشد و به بردی که به آن متصل شده است برسد. اگر با انجام این کارها باز هم ارور برطرف نشد، با نمایندگی مربوطه تماس بگیرید تا رفع ارور ۵۰۱ پکیج آریستون را برایتان انجام دهند.

3. رفع خطای 5p3 در بین کدهای خطای پکیج آریستون چگونه انجام می‌گیرد؟

برای رفع خطای 5p3 در پکیج آر یستون باید وضعیت الکترود یون، فشار هوا، وجود آب در سیستم گرمایشی و میزان گاز موجود در آن بررسی شود. بهتر است برای رفع خطای 5p3 در پکیج آریستون با نمایندگی پکیج مربوطه تماس بگیرید یا با افراد متخصص پکیج در این زمینه مشورت کنید.

4. ارور sp1 پکیج آریستون به چه اشاره می‌کند؟

ارور sp1 پکیج آریستون زمانی اتفاق می‌افتد که اولین تلاش برای اشتعال ناموفق باشد. موارد زیادی هستند که ممکن است باعث نمایش این ارور شوند. بروز مشکل در شیر گاز، PCB، فن یا الکترود تشخیص عوامل محتمل به‌وجود آورنده ارور sp1 پکیج آریستون هستند.

4.5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر پکیج

درخواست تعمیر پکیج!

 

کلیک کنید