تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

بهترین زمان سرویس کولر + چک لیست دوره ای کولر گازی

سرمایش و گرمایشسرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

سرویس کولر گازی باید هر چند وقت یک بار انجام شود؟ سرویس کولر گازی شامل چیست؟ با ما همراه باشید تا بدانید چه زمانی و چند وقت یکبار باید کولر گازی خود را تعمیر کنید و نکات مفیدی در مورد بهترین زمان سرویس و چک لیست دوره‌ای کولر گازی را به دست آورید.
سیستم کولر گازی خانه یا محل کار شما به گونه‌ای ساخته شده که در برابر اکثر آسیب‌های احتمالی مقاومت کند. اما این بدان معنا نیست که آن را در تمام طول سال نادیده بگیرید. تعمیر و نگهداری و سرویس کار کولر گازی نه تنها برای طول عمر بلکه برای صرفه جویی در هزینه‌های تعمیرات الزامی است.

چرا سرویس کولر گازی مهم است؟

این سؤال یک پاسخ دارد: سرویس دوره‌ای کولر گازی باعث صرفه جویی در پول شما می‌شود! در طول کارکرد یک کولر گازی، گرد و غبار و خاک به طور مداوم در قطعات آن جمع می‌شود.

اگرچه این زباله‌های ریز ممکن است خطرناک به نظر نرسند اما وقتی در طول سال انباشته می‌شوند می‌توانند به شکاف‌های واحد کولر شما و همچنین در هر جای دیگری راه پیدا کنند. این اتفاق باعث خرابی قسمت‌های مختلف در فرایند خنک سازی می‌شود. زمانی که این اتفاق می‌افتد قطعات خیلی زودتر از حد انتظار خراب می‌شوند و می‌توانند هزینه تعمیرات را افزایش دهند. همچنین طول عمر سیستم شما را کاهش می‌دهد و شما را مجبور می‌کند خیلی زودتر از آنچه برنامه ریزی کرده‌اید یک کولر گازی جدید خریداری کنید.سرویس کولر گازی

تعمیر و نگهداری منظم کولر گازی از بهره وری انرژی سیستم شما پشتیبانی می‌کند. کارهای ساده‌ای که خودتان می‌توانید انجام دهید مانند تعویض فیلتر هوا و گرفتگی، می‌تواند مصرف انرژی کولر شما را 5 تا 15 درصد کاهش دهد.
تعمیر کولر گازی
تعمیر کولر گازی

این به این معنی است که شما پول کمتری را برای قبوض آب و برق خود هزینه می‌کنید. تعمیر و نگهداری حرفه‌ای کولر گازی هزینه‌های بالاتر را کاهش می‌دهد و سیستم خنک‌کننده منزل یا محل کار شما را با کارایی مورد نظر حفظ می‌کند. حتی اگر در انجام تعمیرات منظم وسایل خانه خود سخت گیر هستید همیشه باید کولر گازی خود را در بهار توسط سرویس کار کولر گازی متخصص، تمیز و بررسی کنید. کارهای زیادی وجود دارد که فقط یک تکنسین حرفه‌ای آموزش دیده از عهده آن‌ها برمی‌آید.

نادیده گرفتن این وظایف حرفه‌ای به منزله نگهداری ضعیف است و در درازمدت بر سیستم شما تأثیر منفی می‌گذارد و دوباره برای شما هزینه خواهد داشت.

عملکرد سرویس کار کولر گازی در طول تعمیر و نگهداری سالانه

در ادامه این مقاله کارهایی را فهرست می‌کنیم که تکنسین‌های آگاه و با تجربه در طول پروسه تعمیر و نگهداری کولر گازی انجام می‌دهند. پس ببینیم سرویس کولر گازی شامل چیست؟

  • در صورت لزوم کویل‌های کندانسور و اواپراتورها را تمیز و بررسی می‌کند.
  • کانال را از نظر وجود آشغال بررسی کرده و در صورت وجود زباله، آن را خارج می‌کند تا حداکثر جریان هوا وجود داشته باشد.
  • اجزای دمنده را برای جریان هوای مناسب سیستم تمیز و تنظیم می‌کند تا راحتی بیشتری ایجاد شود.
  • پره‌های آلومینیومی را تمیز و بررسی می‌کند. اگر آنها به هر شکلی خرد یا خم شده‌اند بر توزیع مناسب هوا تأثیر خواهند داشت.
  • قطعات داخلی را از نظر شکستگی، بریدگی یا آسیب‌های دیگر که ممکن است به راحتی قابل مشاهده نباشند بررسی می‌کند. اگر سیستم کولر گازی شما با قطعات آسیب دیده به کار خود ادامه دهد سیستم شما در نهایت از کار می‌افتد.
  • تخلیه میعانات را تمیز و بررسی می‌کند تا از هرگونه انسداد جلوگیری شود.

عملکرد سرویس کار کولر گازی

  • اتصالات مکانیکی و الکتریکی را محکم می‌کند. اتصالات شل باعث عملکرد نادرست می‌شود.
  • سطح مایع خنک‌کننده را برای نشتی بررسی می‌کند. نشتی از کارکرد کولر گازی شما جلوگیری می‌کند و مبرد ممکن است به هر چیزی که برخورد کند آسیب برساند.
  • ترموستات سیستم را از نظر عملکرد بررسی می‌کند.
  • کنترل‌های سیستم را چک می‌کند تا مطمئن شود که همه به درستی کار می‌کنند.
  • سرویس کار کولر گازی خلاصه‌ای از کارهای انجام شده را در اختیار شما قرار می‌دهد و یافته‌های مربوط به تعمیرات یا ارتقاء مورد نیاز و همچنین تعمیراتی را که می‌توانید خودتان انجام دهید را با شما به اشتراک می‌گذارد.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

هر چند وقت یکبار باید کولر گازی را چک کنیم؟

هرچه اطلاعات بیشتری در مورد وضعیت کولر گازی خود داشته باشید در صورت بروز مشکل، برای مقابله با آن مجهز تر خواهید بود. اما اگر هفتگی این کار را انجام نمی‌دهید چک کردن سیستم یکبار در هر فصل می‌تواند کافی باشد.

توصیه می‌کنیم حداقل سالی یک بار سیستم کولر گازی منزل خود را سرویس کنید. این امر در مورد سیستم گرمایش نیز صدق می‌کند. ایده خوبی است که در طول سال به طور منظم بررسی و تمیز کردن کولر گازی را انجام دهید تا مطمئن شوید سیستم شما به خوبی کار می‌کند.

برنامه ریزی برای تعمیر و نگهداری فصلی کولر گازی به شما این اطمینان را می‌دهد که زمان، هزینه، عمر و ایمنی سیستم کولر گازی خود را به حداکثر برسانید.

چه زمانی برای تعمیر و نگهداری کولر گازی برنامه ریزی کنیم

سرویس منظم و سالانه برای عملکرد بهتر سیستم کولر گازی شما ضروری است. اما بهترین زمان سرویس و چک لیست دوره ای کولر گازی چه زمانی است؟ همانطور که قبلا ذکر شد بهار بهترین زمان از سال برای برنامه ریزی درباره تعمیر و نگهداری کولر گازی است. این فصل هوا به اندازه‌ای گرم است که می‌توانید بدون نگرانی سیستم خنک‌کننده‌تان را راه‌اندازی کنید و گزینه‌های زیادی برای ملاقات با سرویس کار کولر گازی دارید.

چرا زمستان زمان مناسبی برای سرویس کولر گازی نیست؟

در قسمت‌هایی از ایران زمستان زمان مناسبی برای تعمیرات کولر گازی نیست. در واقع ما به هیچ وجه توصیه نمی‌کنیم کولر خود را در ماه‌های زمستان سرویس کنید. به این دلیل که در واحد کولر گازی شما روغن وجود دارد و ممکن است در دماهای سرد به‌درستی کار نکند. دمای زمستان به اندازه‌ای پایین است که کولر گازی به خوبی کار نمی‌کند. در واقع حتی ممکن است به سیستم شما آسیب برسد. این همان چیزی است که در وهله اول باید از آن اجتناب کنید. از زمستان صرف نظر کنید و روی بهار تمرکز داشته باشید.

آیا تابستان فصل خوبی برای سرویس کولر گازی است؟

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که اوایل تابستان بهترین زمان برای برنامه ریزی درباره تعمیر و نگهداری کولر گازی است. تابستان فصلی است که شلوغ‌ترین زمان برای سرویس کار کولر گازی محسوب می‌شود و ممکن است روزها منتظر نوبت بمانید.

تابستان فصل سرویس کولرگازی

به همین دلیل بهتر است قبل از شروع آب و هوای گرم تابستان با تعمیر و نگهداری پیشگیرانه در بهار مطمئن شوید که در تابستان دچار خرابی کولر گازی منزل یا محل کار خود نخواهید شد.

هدف از انجام سرویس کولر گازی

اگر ندانید به دنبال چه هستید بررسی تعمیر و نگهداری معنایی ندارد. برای بسیاری از قطعاتی که در کارکرد کولر گازی دخیل هستند باید با یک سرویس کار کولر گازی صحبت کنید تا آنها را به درستی بررسی کند.

با این حال چند مورد وجود دارد که می‌توانید خودتان  به تنهایی بررسی کنید تا مطمئن شوید که کولر گازی شما برای فصل‌های آینده آماده است.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

  1. فیلتر هوا. می‌توانید فیلتر هوای سیستم گرمایشی و سرمایشی خود را بررسی کرده و در صورت کثیف شدن آن را تعویض کنید. هرچه فیلتر تمیزتر باشد کولر گازی شما راحت‌تر هوای گرم را از خانه شما بیرون می‌کشد و آن را خنک‌تر می‌کند.
  2. خطوط بین کندانسور بیرونی و خانه خود را بررسی کنید. بررسی آسیب یا یخ زدگی می‌تواند معنای متفاوتی داشته باشد. اما یک بازرسی ساده فقط چند ثانیه طول می‌کشد تا مشخص شود آیا مشکلی وجود دارد یا خیر.
  3. به دنبال انجماد باشید. یخ زدگی روی لوله‌ها، کندانسور یا روی کویل سرد معمولاً به این معنی است که مبرد شما نشتی دارد و باید تعویض شود. در صورت مشاهده علائم یخ زدگی در سیستم کولر گازی با کارشناسان متخصص مشورت کنید.
  4. آیا موتورهای دمنده کار می‌کنند؟ می‌توانید موتورهای دمنده را در داخل کولر و واحد کندانسور نیز پیدا کنید. اگر مسدود شده باشند برای یافتن علت اصلی با یک متخصص صحبت کنید.
  5. بررسی کنید که کولر گازی شما با چه سرعتی به ترموستات پاسخ می‌دهد. اگر متوجه شدید که زمان زیادی برای رسیدن به دمای مورد نظر نیاز است این احتمال وجود دارد که چیزی در ترموستات خراب شده باشد.
  6. تمام آلودگی‌ها را از واحد بیرونی کولر گازی پاک کنید. انسداد می‌تواند باعث مشکلات تهویه داخل کندانسور شود که منجر به کثیف شدن کویل‌ها، کمپرسور یخ زده و موارد دیگر می‌شود.

چک لیست دوره ای کولر گازی

بهترین راه برای جلوگیری از خراب شدن سیستم کولر گازی دنبال کردن برنامه‌های تعمیر و نگهداری است. تعمیر و نگهداری منظم نه تنها می‌تواند جریان هوای خنک را حفظ کند بلکه به کارآمدتر شدن کولر گازی و افزایش طول عمر آن و صرفه جویی در هزینه ها کمک خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی : نگهداری از کولر گازی در زمستان

سیستم گرمایش، تهویه و کولر گازی خانه شما تقریباً دو بار در سال نیاز به تعمیر و نگهداری معمول دارد. یک بار در پاییز برای گرمایش و یک بار در بهار برای سرمایش.

چک لیست دوره ای کولر گازی شامل این موارد است:

  1. تمیز کردن فیلتر هوا و مجاری
  2. تمیز کردن کویل اواپراتور و کندانسور AC
  3. تمیز کردن کندانسور AC و فن اواپراتور
  4. تمیز کردن زهکشی و بررسی نشتی
  5. بررسی سطح مایع خنک‌کننده در کولر گازی
  6. بازرسی کلی واحد  و واحد داخلی و بیرونی

اهمیت نگهداری از کولر گازی خانگی

جمع‌بندی

کولر گازی درست مانند یک خودرو، برای عملکرد بهتر به تعمیر و نگهداری و سرویس منظم نیاز دارد. کارشناسان توصیه می‌کنند واحد کولر گازی خود را سالی یک بار سرویس و تمیز کنید. بهترین زمان بهار است تا واحد شما در گرم‌ترین ماه‌های تابستان با بیشترین بازده کار کند. در طول پروسه تعمیر و نگهداری، سرویس کار کولر گازی به دقت به واحد نگاه می‌کند تا هر گونه مشکلی را بررسی کند، فیلترها و کانال‌ها را تمیز کرده و مطمئن شود که دستگاه به طور مؤثر کار می‌کند تا مبلغ قبض برق شما کمتر شود.

مطلب پیشنهادی : بررسی علت روشن نشدن کولر گازی

به نفع شماست که خدمات سالانه را در زمان درست در هر سال برنامه ریزی کنید. سرویس سالانه کولر گازی خود را یک یا دو ماه قبل از رسیدن گرم‌ترین هوا به منطقه خود برنامه ریزی کنید. با برنامه‌ریزی درست، کولر گازی در زمانی که بیشتر به آن نیاز دارید به خوبی کار خواهد کرد.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید