تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

نحوه تعویض و شتسشو لوله مویی کولر گازی و علائم گرفتگی آن

کولر گازی و داکت اسپلیتسرمایشسرمایش و گرمایش

با رسیدن فصل‌های گرم سال، کم‌کم زمان نصب، سرویس کردن و یا تعمیر کولر گازی فرا می‌رسد. آشنایی با قطعات و اجزای تشکیل دهنده کولر گازی، در این کار به شما کمک می‌کند. یکی از این قطعات لوله مویی کولر گازی است. ما در این مقاله به شما می‌گوییم که این قطعه چیست، چه عملکردی دارد، علائم گرفتگی و نحوه شستشو و تعویض آن چگونه است.

 لوله مویی کولر گازی چیست؟

یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم‌های تبرید، لوله مویی است. لوله مویی در تنظیم کردن وضعیت مایع خنک‌کننده یا همان مایع مبرد دارد. مایع مبرد قبل از رسیدن به لوله مویی از کندانسور عبور می‌کند و در زمان گذشت مایع مبرد از لوله مویی، فشار آن کم می‌شود و به شکل گاز در می‌آید.

لوله مویی علاوه بر اینکه در کولر گازی استفاده می‌شود، در یخچال و فریزر نیز استفاده می‌شود. لوله مویی بین کندانسور و اواپراتور کولر گازی قرار می‌گیرد و نقش آن شکستن فشار است. جنس لوله مویی از مس است و معمولاً طول ان بین 100 تا 400 سانتی‌متر است و قطر بسیار کمی دارد و همین قطر کم موجب می‌شود تا بتواند فشار را کم کند. به طور خلاصه می‌توان گفت که وظیفه اصلی لوله مویی، جدا کردن بخش دارای فشار بالا از بخش دارای فشار پایین است.

لوله مویی کولر گازی

مزایا و معایب استفاده از لوله مویی کولر گازی

لوله مویی هم مانند تمام قطعات و لوازم دارای مزایا و معایب است. در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد.

مزایا

  • یکی از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از لوله مویی در کولرهای گازی، کم بودن قیمت آن نسبت به سایر جدا کننده‌های قسمت‌های دارای فشار بالا از قسمت‌های دارای فشار پایین است.
  • گاز مصرفی توسط لوله مویی کمتر از میزان گاز مصرفی سایر موارد جایگزین است.
  • تنظیم فشار در لوله‌های مویی با طول و قطر لوله کنترل می‌شود و به هیچ نوع کنترل کننده فعال دیگری نیاز ندارد. همین موضوع منجر به این می‌شود که نیازی به انرژی برق نداشته باشد و حتی زمانی که دستگاه خاموش می‌شود هم تا زمان برقراری تعادل در سیستم به عملکرد خود ادامه می‌دهد. این در حالی است که سیستم‌هایی مانند دانفوس و الکو، در صورت خاموش شدن دستگاه، عملکردشان متوقف می‌شود.
  • چون لوله‌های مویی بعد از خاموش شدن دستگاه، همچنان به کار خود ادامه می‌دهند، در زمان روشن شدن مجدد کولر، کمپرسور فشار اولیه‌ای ندارد.
  • یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این قطعه، سازگار بودنش با تمام مبردهای فریونی است. این در حالی است که گزینه‌های جایگزین، با همه مبردها سازگاری ندارد.

لوله مویی کولر گازی

بیشتر بخوانید : سیم کشی کولر گازی

تعمیر کولر گازی
تعمیر کولر گازی

معایب

  • لوله مویی در کولر گازی امکان کار کردن در فشارهای برودتی پایین را ندارد و به هیچ عنوان قابل تنظیم نیز نیست.
  • در صورت وجود این قطعه در کولر گازی، دیگر امکان استفاده از ریسیور به منظور حذف نوسانات موجود در مبرد وجود ندارد.
  • از دیگر معایب لوله مویی می‌توان به ایجاد گرفتگی و پلمپ شدگی لوله اشاره کرد که به دلیل کم بودن قطر لوله رخ می‌دهد.
  • از دیگر معایب لوله مویی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که شما فقط در صورتی می‌توانید از لوله مویی استفاده کنید که کمپرسور از نوع بسته و یا ناپیوسته باشد. در غیر این صورت برای شکستن اختلاف فشار باید از گزینه‌های جایگزین استفاده کنید.

 علائم گرفتگی

آمپر کشیدن کمپرسور یکی از اصلی‌ترین علائم گرفتگی لوله مویی کولر گازی است. آمپر کشیدن معمولاً با خاموش شدن کولر گازی همراه است. آمپر کشیدن کولر گازی به دلایل دیگری از جمله کثیف شدن کندانسور و خراب بودن موتور نیز رخ می‌دهد. اما معمولاً آمپر کشیدن به خصوص آمپر کشیدن بیش از حد به دلیل گرفتگی م لوله مویی رخ می‌دهد.

در هر زمان که با کاهش شدید سرمایش و گرمایش کولر مواجه شدید، بهتر است هر چه سریع‌تر کمپرسور دستگاه را تعویض کنید. زمانی که قدرت عملکرد دستگاه کم می‌شود، یعنی کمپرسور دچار خرابی شده است. نکته‌ای که باید همیشه مد نظر داشته باشید این است که همیشه هنگام تعویض کمپرسور، لوله مویی نیز باید تعویض گردد.

آمپر کشیدن کولر گازی می‌تواند باعث وارد شدن خسارت به کولر گازی شما شود. از جمله مشکلاتی که با آمپر کشیدن به وجود می‌آید عبارت است از پریدن فیوز ساختمان و کولر گازی و داغ شدن کمپرسور که هر کدام می‌تواند منجر به از کار افتادن کولر گازی شود.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

لوله مویی کولر گازی

نحوه شستشو و تعویض لوله مویی کولر گازی

برای اینکه از باز بودن مسیر لوله مویی مطمئن شوید، باید سیکل کولر گازی را شستشو دهید. اگر شستشوی سیکل را انجام ندهید امکان گیر کردن اجسام خارجی در لوله وجود دارد که می‌تواند منجر به سوختن کمپرسور شود. شستن سیکل کولر گازی به دو روش ممکن است. یکی روش شستن سیکل با گاز R22 است که بسیار خطرناک است و روش دیگر شست و شو با گاز ازت است. معمولاً متخصصین و تعمیرکاران با استفاده از گاز ازت این کار را انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید : جدول فشار و دمای مبرد  R-410A

بیشتر بخوانید : کنترل کولر گازی با موبایل از راه دور

شستشوی لوله مویی کولر گازی و سیکل کولر گازی با گاز ازت

در این روش باید از ازت را به وسیله یک عدد مغزی و والف به لوله رفت کولر گازی وصل کنید. از این طریق گاز ازت با فشار وارد لوله‌های کولر می‌شود و باعث می‌شود تا روغن‌های لجن شکل از انتهای لوله خارج شوند.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

شست و شوی لوله مویی کولر گازی و سیکل کولر گازی با گاز R22

معمولاً استفاده از این روش به دلیل پر خطر بودن توصیه نمی‌شود. در صورت انتخاب این روش، تمامی پروتکل‌های بهداشتی باید به طور دقیق رعایت شود و حتماً باید در حین انجام کار از دستکش استفاده شود.

تعویض لوله مویی کولر گازی

تعویض لوله مویی در صورتی انجام می‌شود که:

  • لوله مویی مسدود شده باشد.
  • تعویض کمپرسور انجام صورت گیرد.

 سخن پایانی

اگر کمپرسور کولر تغییر کند، لوله مویی کولر گازی نیز حتماً باید تعویض شود و یک لوله مویی متناسب با کمپرسور انتخاب شود. برای تعویض لوله مویی کولر گازی حتماً از یک فرد متخصص کمک بگیرید. شما می‌توانید سوالات خود را در بخش نظرات مطرح نمایید تا پاسخ خود را  در کوتاه‌ترین زمان ممکن از متخصصین  کولر گازی آچاره دریافت نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه

  1. یک سوال داشتم :
    چرا لوله مویی را در پنل داخلی نصب نمیکنند(قبل از اواپراتو) تا سرما از قسمت داخل اسپلیت شروع شود و دیگر در طول مسیر بین یونیت داخلی و یونیت خارجی اتلاف انرژی نداشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا