17 روش خانگی برای درمان جوش بازو

زیبایی و سلامتپوست

جوش بازو و کمر یکی از موضوعاتی است که با این که جدی گرفته نمی‌شود، اما تا حد زیادی باعث کاهش اعتماد به نفس می‌شود. در ادامه این مقاله، به راهکارهایی اشاره خواهیم کرد که به شما کمک می‌کند این جوش‌ها را بصورت طبیعی و بدون نیاز به حضور پزشک از بین ببرید. برای یادگیری 17 روش درمان جوش بازو با ما همراه باشید.

علت جوش بازو و کمر

ابتدا باید بدانیم چه چیزی باعث بروز این جوش‌ها روی پوست می‌شود تا بتوان با حل آن، این جوش‌ها را از بین برد. دلایل متفاوتی برای اشخاص مختلف وجود دارد که در ادامه درباره آن صحبت خواهیم کرد.

علت جوش بازو و کمر

1. استرس و مشکلات هورمونی:

یکی از شایع‌ترین علل این نوع جوش‌ها، استرس زیاد است بدن شما بعد از مدت طولانی استرس، مستعد تولید بیش از حد سبوم است که باعث تحریک و ایجاد آکنه می‌شود. تغییراتی هورمونی نیز باعث ایجاد جوش‌های هورمونی حتی در مردان می‌شود.

استرس و مشکلات هورمونی

مشکلات هورمونی می‌توانند ارثی باشند. کسانی که استعداد ژنتیکی دارند هم از این مشکل رنج می‌برند. علاوه‌براین، چرب بودن بیش از حد پوست کمر، نشان‌دهنده بالا بودن سطح تسترون است.

2. تعریق هنگام ورزش:

اگر چه علت جوش زدن پشت کمر می‌تواند مانند جوش صورت باشد؛ اما ورزش کردن نیز باعث افزایش دما و عرق کردن می‌شود، همچنین گاهی بافت لباس‌ها می‌تواند باعث انسداد منافذ پوست شود. بنابراین ورزش‌های با شدت بالا باعث تحریک سبوم‌ها و ایجاد آکنه می‌شود. استفاده از استروئیدها هم پوست را بیش‌تر تحریک می‌کند و بدن بیش‌تر به جوش متمایل می‌شود. به همین دلیل ورزشکاران احتمالا با جوش‌هایی رو شانه و کمر خود مواجه می‌شوند.

تعریق هنگام ورزش

3. کربوهیدرات:

طبق گفته‌ی انجمن متخصصان پوست بریتانیا، شواهدی دال بر تاثیر شکلات و فست‌فود روی پوست وجود دارد اما طبق مطالعات انجمن پوست آمریکا، استفاده از برخی کربوهیدرات‌ها مثل سیب‌زمینی و … ممکن است میزان قند خون را بالا ببرد و باعث ایجاد آکنه و جوش روی پوست شود.

4. عدم توجه به مسائل بهداشتی:

عدم توجه به مسائل بهداشتی و نداشتن روتین مشخص پوستی، باعث بروز جوش‌ها می‌شوند. زیرا سلول‌های مرده و چربی‎‌های جمع‌شده روی پوست در صورت شسته نشدن، باعث بروز جوش‌ و آکنه می‌شوند.

5. لباس‌های تنگ:

پوشیدن لباس‌های تنگ باعث تعریق پوست و تجمع آن روی بازو می‌شود. بنابراین تا حد امکان از پوشیدن لباس‌های تنگ دوری کنید و اگر هم می‌پوشید بعد از درآوردن آن حتماً بدنتان را بشویید.

6. محصولات پوستی نامناسب:

استفاده از محصولات پوستی به هبچ وجه بد نیست. اما گاهاً این محصولات منافذ پوست را می‌بندند و باعث ایجاد انواع جوش در بدن می‌شوند.

محصولات پوستی

7. عارضه‌های پوستی:

برخی از این جوش‌ها فقط جوش معمولی نیستند و نیاز به درمان دارند. مثل کراتوزیس پیلاریس یا پوست مرغی، دمل، کهیر، فولیکولیت و عفونت استاف.

8. اپیلاسیون و درمان‌های لیزیک:

اپیلاسیون اشتباه و غیر اصولی هم یکی از عواملی است که سبب بروز جوش بازو، سرشانه و کمر می‌شود.

روش‌های خانگی درمان جوش بازو

1. عسل برای درمان جوش

عسل خام به صورت طبیعی خاصیت ضدالتهابی و ضدباکتریایی دارد و برای از بین بردن جوش بسیار موثر است. استفاده 2 تا 3 بار در روز برای درمان جوش توصیه می‌شود.

2. آلوئه‌ورا برای از بین بردن جوش بازو

آلوئه‌ورا را می‌توانید در کنار داروهای ضدجوش استفاده کنید. این گیاه خاصیت ضدجوش و ضدالتهاب دارد و استفاده 2 تا 3 بار در روز می‌تواند به کاهش آکنه‌های شما کمک کند.

آلوئه‌ورا برای درمان جوش بازو

3. چای سبز

در چای سبز پلی‌فنول‌هایی وجود دارد که به کاهش ترشح سبوم و ایجاد آکنه کمک کند. بنابراین مصرف خوراکی یا موضعی آن می‌تواند در درمان جوش‌های بازو به شما کمک کند. برای استفاده آن به صورت موضعی کافیست آن را دم کنید و با پد پنبه‌ای روی پوست بمالید و بعد از 15 تا 20 دقیقه آن را بشویید.

4. روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب لوریک اسید است که خاصیت ضدالتهابی و ضدمیکروبی دارد و می‌تواند با باکتری‌های ایجادکننده جوش مبارزه کند. قبل از استحمام آن را روی پوست خود بمالید و بعد از 30 دقیقه آن را بشویید.

5. روغن درخت چای

این روغن هم خاصیت ضدالتهابی و ضدمیکروبی دارد و امکان دارد روی جوش‌های مورد نظر شما تاثیرگذار باشد. طول درمان با این روغن دست کم یک هفته است و نسبت به سایر درمان‌ها عوارض کمتری دارد. این روغن را می‌توانید با مقدار کمی از روغن نارگیل مخلوط کنید و بعد از مالیدن آن روی پوست خود، اجازه دهید شب تا صبح روی پوست باقی بماند.

6. جوش شیرین در درمان جوش بازو

درباره جوش‌شیرین هیچ مدرک علمی وجود ندارد، اما عده‌ای بر اساس تجربه استفاده از ان را پیشنهاد می‌کنند. باور بر این است که جوش‌شیرین پوست را لایه‌برداری می‌کند و با جذب چربی اضافه به درمان پوست کمک می‌کند. از جوش شسرین در درمان جوش باسن هم استفاده می‌شود. برای استفاده از این ماده، آن را با آب مخلوط کنید تا یک خمیر غلیظ ایجاد شود. خمیر را روی پوست خود بمالید و بعد از 20 دقیقه که خمیر خشک شد، آن را از روی پوست بشویید.

7. آب‌لیمو ترش

خاصیت ضدباکتریایی و ضدالتهابی، یکی از خواص آب‌لیمو به شمار می‌رود. با استفاده هر روزه از آب‌لیمو ترش، به کاهش التهاب جوش بازو و کمر، کمک می‌کند.

آب لیمو برای درمان جوش بازو

8. ماست برای درمان جوش بازو

ماست غنی از باکتری‌های مفید روده یعنی پروبیوتیک است. با خوردن یک کاسه ماست در روز یا استعمال موضعی آن به کاهش التهاب جوش‌ها کمک کنید.

9. ویتامین D

کسانی که جوش و آکنه دارند، ممکن است دچار کمبود ویتامین D باشند. بنابراین مواد غذایی دارای ویتامین را مثل ماهی، بادام، تخم‌مرغ و گوشت قرمز مصرف کنید.

10. سیر

استفاده روزانه آب‌سیر رنده‌شده که دارای آلیسین است و خاصیت ضدالتهابی دارد، می‌تواند به کاهش بروز جوش بازو و کمر کمک کند. بعد از گرفتن آب‌سیر رنده‌شده، اجازه دهید به مدت 30 دقیقه روی پوست بماند، سپس آن را بشویید.

سیر برای درمان جوش بازو

11. اسکراب شکر

بافت درشت شکر به لایه‌برداری پوست کمک می‌کند و سلول‌های جمع شده در منافذ را از بین می‌برد. برای درست کردن اسکراب، شکر را با روغن زیتون یا نارگیل مخلوط کنید و هر یک روز در میان از این روش برای درمان جوش بازو استفاده کنید.

12. سرکه سیب برای درمان جوش بازو

سرکه سیب هم خاصیت ضدالتهابی دارد. استفاده چند باره از آن ممکن است التهاب جوش‌هایتان را از بین ببرد. دقت کنید که باید سرکه را با آب ترکیب کنید.

13. زردچوبه

اصلی‌ترین ترکیب این ادویه، کورکومین است که خاصیت ضدمیکروبی و ضدالتهابی دارد. زردچوبه را با آب ترکیب کنید و خمیر ایجاد شده را 20 تا 30 دقیقه روی پوست خود قرار دهید و سپس بشویید.

14. نمک اپسوم

نمک اپسوم دارای منیزیم و خاصیت عالی ضدالتهابی است. استفاده یک روز در میان این نمک، به از بین بردن جوش بازو و کمر کمک می‌کند. نمک اپسوم را به آب وان اضافه کنید و 20 تا 30 دقیقه در آن دراز بکشید.

نمک اپسوم برای درمان جوش بازو

15. جو دوسر

جو دوسر خواص ضدالتهابی قدرتمندی دارد و به رفع و درمان جوش کمک زیادی می‌کند. استفاده از جو هم درست مثل نمک اپسوم است. آن را داخل وان لریزید و 20 تا 30 دقیقه درون آن دراز بکشید. این عمل را هر روز تکرار کنید.

جو دو سر برای درمان جوش بازو

16. پمادهای موضعی

لوسیون‌ها و کرم‌های ضدآکنه‌ای وجود دارند که حاوی سالسیلیک اسید یا بنزوئیل پراکسید هستند که می‌توانید با تجویز پزشک آن را تهیه کنید. اما این کرم‌ها عوارض جانبی دارند که باعث خشکی پوست می‌شوند. قبل از استفاده از این لوسیون‌ها دست خود را بشویید. پماد ویکس نیز با در برداشتن ترکیبات ضدالتهابی مثل کافور، روغن اکالیپتوس و منتول، قرمزی را کاهش می‌دهد و جوش‌ها را از بین می‌بردو فقط کافیست هر روز آن را به صورت مستقیم روی جوش‌هایتان بمالید. هیدروژن پروکسید هم از جمله محلول‌هایی است که به سبب خاصیتش در کاهش آکنه و از بین بردن جوش استفاده می‌شود. مصرف یک تا دو بار در روز آن پیشنهاد می‌شود.

17. خمیردندان

شاید قابل‌باور نباشد اما همان خمیردندانی که ما برای سفید کردن دندان‌هایمان از آن استفاده می‌کنیم، خاصیت ضد‌جوش دارد و می‌توانید 2 تا 3 بار در روز آن را روی محل جوش‌ها و آکنه‌ها بزنید تا از بین برود.

خمیردندان برای درمان جوش بازو

طب سنتی در درمان جوش بازو

طب سنتی دیدگاه متفاوتی نسبت به این موضوع دارد و می‌گوید که اگر جوش روی پوست پدیدار می‌شود، ریشه آن را باید در داخل بدن جستجو کرد و به نسبت آن اقدام به درمان کرد. بسیاری از سموم بدن که خود را به صورت جوش نشان می‌دهند، به وسیله دستگاه گوارش دفن می‌شوند. بنابراین سلامت دستگاه گوارش مهم است. یک سری از سموم هم از طریق پوست دفع می‌شوند. عامل دیگر مزاج است. در اکثر اوقات گرمی مزاج به کیسه صفرا مربوط است. درمان این عارضه در مزاج‌های گرم، با برطرف کردن یبوست و خنک کردن وضعیت کبد گرم شروع می‌شود.

3.7/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا