بهترین روش رفع نشتی واشر سر سیلندر

خودروسرویس و نگهداریمکانیک خودرو

رفع نشتی واشر سر سیلندر از جهات زیادی دارای اهمیت است. با شناخت نشانه های سوختن واشر سرسیلندر می‌توانید از آسیب‌های جدی به موتور خودرو جلوگیری کنید. 

واشر سر سیلندر تحت فشار شدید ترک می‌خورد و آب و روغن به داخل آن نفوذ می‌کند. در نتیجه به خرابی سر سیلندر و مشکلات جدی‌تر منجر خواهد شد و باید برای تعمیر ماشین و تعویض قطعه اقدام کنید.

برای رفع نشتی این قطعه باید با علائم آن آشنا باشید. تشخیص نشانه های سوختن واشر سرسیلندر آسان است. در این مقاله، درباره علائم نشتي واشر سر سيلندر و دلایل آن صحبت می‌کنیم. علاوه‌بر این، راه‌حل‌هایی را هم برای رفع نشتي واشر سر سيلندر توضیح خواهیم داد.

نکات کلیدی

  • شایع‌ترین علت سوختن یا آسیب‌‌دیدگی واشر سر سیلندر خودرو جوش آوردن موتور است.
  • دود سفیدی که از اگزوز خارج می‌شود نشان‌‌دهنده ورود مایع خنک‌‌کننده به محفظه احتراق به دلیل سوختن واشر سر سیلندر است.
  • وجود حباب داخل مایع خنک‌کننده حاصل از گازهای احتراق نشانگر آسیب‌دیدگی واشر سر سیلندر است.
  • نشت روغن همراه با کاهش سطح روغن و روشن شدن چراغ روغن روی داشبورد نشان می‌دهند واشر سر سیلندر سوخته است.
  • از دست دادن قدرت موتور یکی از علائم سوختن واشر سر سیلندر است.

واشر سر سیلندر چیست و چه کاربردی دارد؟

واشر سر سیلندر بین سرسیلندر و بلوک موتور قرار دارد. این واشر، قطعه‌ای کوچک و در عین‌حال حیاتی برای آب‌بندی فرآیند احتراق داخلی موتور خودرو است.

واشر سر سیلندر به مایع خنک‌کننده و روغن اجازه می‌دهد تا برای خنک شدن و روانکاری در همه قسمت‌های موتور، جریان پیدا کنند. اگر این واشر به هر دلیلی بسوزد، مشکلات جدی برای موتور ایجاد می‌شود.

واشر سر سیلندر، محفظه احتراق موتور را آب‌بندی می‌کند. علاوه‌بر این، نقش عایق قسمت احتراق موتور برای گردش روغن و مایع خنک‌کننده را هم بر عهده دارد. به این ترتیب خودروی شما قدرت کافی برای حرکت به جلو را تولید می‌کند.

همچنین از خروج گازهای مضر از محفظه احتراق با هدایت آنها از طریق سیستم اگزوز جلوگیری می‌شود. از این رو رفع نشتی واشر سر سیلندر اهمیت زیادی دارد و باید سریعا عیب‌یابی و تعمیر شود.

واشر سر سیلندر در خودروهای مدرن از چندین لایه مواد فولادی در هم تنیده با الاستومر تشکیل شده است. این ساختار، باعث دوام و ماندگاری بیشتر این واشرها می‌شود.

واشر سر سیلندر باعث می‌شود فشار ایجادشده از اشتعال بخارات سوخت شمع، داخل محفظه احتراق باقی بماند. محفظه احتراق حاوی پیستون‌ها است و احتراق مناسب پیستون‌ها، به فشار زیادی نیاز دارد.

روغن و خنک‌کننده وظایف یکسانی دارند. با این حال برای تکمیل عملکرد خود، نمی‌توانند با هم ترکیب شوند. واشر سر سیلندر، محفظه‌ها را جدا نگه می‌دارد تا از آلودگی حاصل از ترکیب مایعات، جلوگیری کند.

نشانه های سوختن واشر سرسیلندر

موتور خودرو برای فعالیت خود به سه مایع حیاتی متکی است: سوخت، مایع خنک‌کننده و روغن موتور. سوختن واشر سر سیلندر به ورود و خروج تمام سیالات از محفظه احتراق منجر می‌شوند.

این اتفاق با علائمی همراه است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. با توجه به این نشانه‌ها ببینید آیا واشر سرسیلندر خودروی شما نیاز به تعویض دارد یا خیر.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

1. آلوده شدن شمع‌‌ها

اگر متوجه نقاط سفید رنگی روی شمع‌های خودرو شدید احتمالا واشر سر سیلندر ایراد پیدا کرده است. این نقاط سفید به دلیل سوختن مایع خنک‌کننده داخل محفظه احتراق ایجاد شده‌اند.

مشاهده این نقاط سفید در کنار علایم دیگر سوختن سر سیلندر به شما هشدار می‌دهند باید برای عیب‌یابی دست به کار شوید.

رفع نشتی واشر سر سیلندر

2. نشت مایع خنک‌کننده

نشت مایع خنک‌‌کننده یکی از دلایل ترک‌ خوردن واشر سرسیلندر است. با این حال، ممکن است نشانه‌ نشتی واشر سر سیلندر هم باشد. اگر علائم سوختن واشر سر سیلندر شدید باشد، احتمالاً مایع خنک‌کننده همراه با روغن، از آن نشت می‌کند.

این اتفاق باعث می‌شود موتور خودروی شما بیش از حد گرم شود. در موارد نشت داخلی، ممکن است مایع خنک‌کننده به داخل محفظه احتراق یا مجرای روغن نفوذ کند.

برای رفع نشتی واشر سر سیلندر باید به طور مرتب سطح مایع خنک‌کننده خودرو را بررسی کنید. رانندگی با وجود نشت مایع خنک‌کننده یا کاهش سطح آن خطرناک است. بهتر است هر چه سریع‌تر برای تعمیر سرسیلندر اقدام کنید.

3. عملکرد ضعیف موتور

یکی از اولین نشانه های سوختن واشر سرسیلندر کاهش قدرت موتور است. اگر واشر سر سیلندر ترک بخورد، هوایی که در محفظه احتراق فشرده‌شده خارج می‌شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، متوجه کندتر کار کردن ماشین خود می‌شوید.

4. خروج دود سفید از اگزوز

سوختن واشر سر سیلندر ممکن است علت دود سفید ماشین باشد. معمولا ترک‌های بزرگ باعث می‌شوند مایع خنک‌‌کننده به داخل محفظه احتراق نفوذ کند و دود سفید از موتور خارج شود.

علاوه‌بر این، وقتی روغن نشت می‌کند ممکن است با اجزای داغ موتور تماس پیدا کند. این اتفاق هم باعث ایجاد دود سفید می‌شود. خروج دود سفید یکی از علائم مهم سوختن سر سیلندر است و باید سریعا عیب‌یابی و تعمیر شود.

نشانه های سوختن واشر سرسیلندر

5. روشن نشدن خودرو

اگر ترک واشر سر سیلندر جدی باشد، مخلوط موجود در محفظه احتراق باعث احتراق ناقص می‌شود. یعنی مخلوط موجود در محفظه آنطور که باید نمی‌سوزد. گاهی حین رانندگی، ماشین شما خاموش می‌شود و مجبور می‌شوید آن را مجدد روشن کنید.

6. نشت روغن

سر سیلندر حاوی روغن است. وجود ترک در سر سیلندر، به نشت روغن منجر می‌شود. اگر این اتفاق بیفتد، چراغ روغن روی داشبورد ماشین شما روشن می‌شود که نشان‌دهنده کاهش فشار روغن است.

در این حالت کاپوت را بالا بزنید و اگر واشر سرسیلندر ترک خورده، روغن را بررسی کنید. گاهی‌اوقات نشت روغن، داخلی است. در چنین مواردی، ممکن است نشتی روغن مشاهده نشود. به جای آن متوجه خروج دود آبی از اگزوز شوید.

رفع نشتی واشر سر سیلندر با زردچوبه

دلایل سوختن واشر سر سیلندر

بعد از شناخت نشانه های سوختن واشر سرسیلندر، برای پیشگیری از این مشکل لازم است عوامل ایجادکننده را بشناسیم.

1. جوش آوردن موتور خودرو

جوش آوردن و گرمای بیش از حد، شایع‌‌ترین علت سوختن واشر سرسیلندر است. کاهش آب رادیاتور، خرابی فن خودرو و گرمای هوا از جمله دلایل جوش آوردن ماشین هستند.

2. اتمام عمر مفید واشر سرسیلندر

واشر سر سیلندر مانند تمام قطعات دیگر خودرو دارای عمر مشخصی است. بعد از مدتی به دلیل خراب شدن مواد و کم شدن انعطاف‌پذیری، واشر سر سیلندر می‌سوزد و باید تعویض شود.

رفع نشتي واشر سر سيلندر

3. تغییرات دمایی

اگر ماشین خود را روشن کنید و بلافاصله پدال گاز را فشار دهید، تغییرات دائمی باعث ایجاد شوک می‌شود. این شوک میتواند به واشر سر سیلندر آسیب برساند. برای جلوگیری از این مشکل، قبل از گاز دادن، صبر کنید تا دمای ماشین‌تان ثابت شود. 

4. نصب نادرست

اگر واشر سر سیلندر به درستی تعویض نشود و در جای خودش ثابت و محکم نباشد، مدت زیادی دوام نخواهد داشت. واشر سر سیلندر باید به صورتی صاف بسته شود. کلمه top باید روی واشر رو به بالا باشد.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

رفع نشتی واشر سر سیلندر با زردچوبه

جالب است بدانید که از زردچوبه می‌توان برای رفع نشتی واشر سر سیلندر استفاده کرد. برای این کار باید بررسی کنید که نشتی دقیقا در کجا ایجاد شده است. یادتان باشد موتور ماشین باید خاموش باشد.

برای رفع نشتی واشر سر سیلندر با زردچوبه ابتدا سر سیلندر را باز کنید. برای این کار باید ابزارهای مناسب را در دسترس داشته باشید. بعد از باز شدن سر سیلندر، واشر را تعویض کنید. واشر به دلایل مختلفی ممکن است باعث ایجاد نشتی شود.

بعد از تعویض واشر سر سیلندر، مقدار از زردچوبه را روی سطحی از سر سیلندر بریزید که با واشر تماس دارد. زردچوبه به رفع نشتی واشر سر سیلندر و جلوگیری از مشکلات احتمالی در آینده کمک می‌کند.

در مرحله بعد، سرسیلندر را دوباره در جای خودش ببندید و موتور ماشین را روشن کنید. برای اطمینان از رفع نشتی، موتور خودرو را برای چند دقیقه روشن نگه دارید. اگر متوجه هیچ نشتی نشدید، نشان‌دهنده این است که کار به درستی انجام شده است.

رفع نشتی واشر سر سیلندر با زردچوبه

مشکلات ناشی از سوختن واشر سر سیلندر

سوختن واشر سر سیلندر مشکلات زیادی را برای ماشین شما ایجاد می‌کند. مایع خنک‌کننده ممکن است از طریق ترک‌ها وارد سیلندرها و بلوک موتور شود. در نتیجه این اتفاق، روغن آلوده می‌شود و عملکرد موتور به مشکل می‌خورد.

سوختن واشر سیلندر می‌تواند باعث ایجاد حفره و آسیب به بلوک موتور شود. اگر مایع خنک‌کننده وارد خود سیلندر شود، اغلب در اگزوز می‌سوزد و به سیلندرها آسیب می‌رساند. تعویض واشر سر سیلندر تنها راه‌حل برای این مشکلات است.

جمع‌بندی

نشت روغن، عملکرد ضعیف موتور، نشت مایع خنک‌کننده، خروج دود سفید از اگزوز و بد روشن شدن ماشین از مهم‌ترین نشانه های سوختن واشر سرسیلندر هستند.

برای رفع نشتی واشر سر سیلندر می‌توانید از زردچوبه استفاده کنید. در موارد جدی‌تر، واشر سر سیلندر باید تعویض شود. برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی، ماشین خود را در سریع‌ترین زمان به تعمیرکار خودرو نشان دهید.

سوالات متداول

آیا می‌توانم با سر سیلندر آسیب‌دیده رانندگی کنم؟

پاسخ این سوال منفی است. واشر سر سیلندر سوخته قابل تعمیر است. ادامه کار موتور خودرو در این مواقع، اوضاع را بدتر خواهد کرد.

موتور ماشین با واشر سر سیلندر سوخته چقدر دوام می‌آورد؟

بسته به شدت نشتی یا سوراخ شدن آن، معمولاً ماشین با واشر سر سیلندر سوخته بیشتر از یک ماه دوام نمی‌آورد.

خرابی سرسیلندر چه تاثیری روی خودرو دارد و آیا می‌توان آن را تعمیر کرد؟

اگر روغن یا مایع خنک‌کننده به داخل بلوک موتور نشت کند، به قطعات داخلی موتور آسیب می‌رساند. ترک‌ها قابل تعمیر هستند؛ اما به دلیل هزینه بالا، تعویض واشر سر سیلندر به صرفه‌تر است.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا