برق خودرو برق خودرو

دلایل خرابی باتری ماشین چیست + راهکار افزایش عمر مفید باتری

خودروبرق خودرو

در چند دهه گذشته استفاده از وسایل نقلیه به اوج خود رسیده است. افراد سعی دارند با تحت مالکیت داشتن یک و یا چند وسیله نقلیه زندگی روزمره را برای خود آسان­تر کرده و به آن سرعت ببخشند. می‌توان گفت وسیله نقلیه به جزئی جدایی‌ناپذیر در زندگی عموم مردم تبدیل شده است و در صورت در دسترس نبودن، افراد با مشکلات متعددی روبه‌­رو می‌شوند. هر اتومبیل از قطعات کوچکی و بزرگی که در کنار یکدیگر قرار گرفته­‌اند، تشکیل شده است و هر کدام از این قطعات یک و یا چند وظیفه خاص را بر عهده دارند. یکی از این قطعات باتری است.

اما این بخش از اتومبیل تا چه میزان در عملکرد کلی آن تاثیرگذار است و در صورت آسیب رسیدن به آن، وسیله نقلیه تا چه میزانی در معرض خطر قرار می‌­گیرد؟ در ادامه خواهید دید دلایل خرابی باتری ماشین چیست و با مشاهده چه نشانه­‌هایی باید به سلامت آن شک کنید؟ برای یافتن پاسخ این سوالات تا انتها با ما همراه باشید.

باتری ماشین چیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟

باتری ماشین را می­‌توان وسیله‌­ای در نظر گرفت که انرژی الکتریکی لازم برای شروع به کار قسمت­‌های مختلف اتومبیل شما و روشن شدن آن را در اختیار شما قرار می­‌دهد. این مسئولیت بزرگ به حدی قابل اهمیت است که در صورت عدم کارکرد صحیح باتری، وسیله نقلیه قادر به شروع فعالیت خود نبوده و روشن نمی‌­شود.

این جعبه کوچک قدرتمند با تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی، ولتاژ مورد نیاز ماشین برای روشن شدن را در اختیار آن قرار می‌­دهد. اما تاثیر باتری به اینجا محدود نمی‌شود. این قطعه وظیفه ثابت نگه داشتن جریان الکتریکی ماشین را نیز بر عهده دارد و پس از روشن شدن اتومبیل از ناپایدار شدن جریان در مدار الکتریکی این دستگاه جلوگیری به عمل می­‌آورد.

باید گفت که این خاصیت تثبیت­‌کنندگی اهمیت زیادی­ در عملکرد وسیله نقلیه شما داشته و در صورت عدم­ توجه به کارایی صحیح باتری در تامین‌ این ثبات، مشکلات متعددی در انتظار اتومبیل شما خواهد بود.

دلایل خرابی باتری ماشین

دلایل خرابی باتری ماشین

هر باتری طول عمر محدودی دارد اما عوامل مختلفی می‌توانند این طول عمر را به میزان زیادی کاهش دهند و منجر به خرابی باتری اتومبیل شما شوند. شما می­‌توانید با اطلاع پیدا کردن از این عوامل و در نظر داشتن آن‌ها مراقبت صحیحی از باتری ماشین خود داشته باشید. در ادامه به بررسی رایج‌­ترین دلایل خرابی باتری ماشین خواهیم پرداخت.
برق خودرو
برق خودرو

افزایش دما

طول عمر تخمینی هر باتری بر اساس شرایط مشخصی که توسط سازنده در نظر گرفته شده، محاسبه شده است که معمولا این شرایط از لحاظ دمای محیط اطراف باتری، ۲۵ درجه سانتی‌گراد و یا ۷۷ درجه فارنهایت در نظر گرفته می­‌شود. قرار گرفتن باتری در دمایی بالاتر از این میزان باعث کاهش طول عمر مفید آن خواهد شد. جالب است بدانید که با افزایش دما به میزان  ۸.۳ درجه سانتی‌گراد طول عمر مفید باتری اسیدی تا ۵۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.
علت خرابی باتری ماشین

تکرار چرخه شارژ

تخلیه مکرر باتری از حالت شارژ کامل به حالت خالی از شارژ با گذشت زمان باعث تضعیف ساختار مواد استفاده شده در باتری می­‌شود و در نتیجه آن طول عمر باتری روندی نزولی خواهد داشت. همچنین ممکن است این عامل منجر به تغییر ظرفیت باتری نیز شود. از همین سو تکرار این چرخه علت خرابی باتری خودرو در نظر گرفته می­‌شود.

ضربه و فشار

وارد شدن ضربه و یا فشار دیگر علت خرابی باتری ماشین  به حساب آمده و تاثیر بسیار مهمی در این راستا دارد. اگه باتری خودرو شما به هر علتی در معرض هر گونه ضربه و یا فشار نامتعارفی قرار داشته است، بهتر است با مراجعه به متخصص از سلامت کامل آن مطلع شوید. در نظر داشته باشید آسیب رسیدن در اثر ضربه و فشار به اجزای خارجی و یا به قسمت‌های داخلی می­‌تواند عمر باتری ماشین را به شدت کاهش دهد.

بیشتر بخوانید انواع باتری خودرو

شارژ بیش از اندازه باتری

در صورتی که هنگام شارژ باتری، میزانی بیشتر از ظرفیت مشخص آن به باتری راه پیدا کند، دمای باتری به شدت افزایش پیدا کرده و به اجزای باتری آسیب خواهد زد.

شارژ کم باتری

اگر باتری کاملا شارژ نشده و میزان این عدم شارژ زیاد باشد، سلامت باتری خودرو شما تحت خطر قرار خواهد گرفت و ممکن است در هر لحظه‌­ای از کار بیافتد.

لرزش باتری

باتری ماشین باید به صورت کاملا ایمن در موقعیت خود قرار گرفته باشد. در صورتی که باتری در جای خود  کاملا مهار نشود، لرزش آن می‌­تواند منجر به قطعی اتصالات، ترک خوردن قاب و یا آسیب به اجزای داخلی باتری شود.

استفاده برای اهداف نامرتبط

هر باتری برای رسیدن به اهداف مشخصی توسط سازنده تولید شده است. اگر افراد استفاده­‌ای که در طراحی باتری در نظر گرفته نشده است از آن داشته باشند، کارکرد و طول عمر آن در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

محاسبه رایگان هزینه خدمات برق خودرو

اتمام عمر مفید

در بعضی از موارد علت خرابی باتری ماشین، صرفا تمام شدن طول عمر مفید آن بوده و زمان تعویض باتری ماشین شما فرا رسیده است.

در ذیل به صورت خلاصه دیگر دلایل خرابی باتری ماشین را مرور خواهیم کرد.

  1. اندازه باتری برای موقعیت موردنظر مناسب نیست.
  2. در خودرو از وسایلی که انرژی الکتریکی زیادی مصرف می­کنند، استفاده شده است.
  3. باتری به صورت صحیح در موقعیت خود قرار نگرفته است.
  4. کابل­‌های باتری تمیز نیستند.
  5. سیستم الکتریکی خودرو دچار نقص بوده و نیاز به تعمیر و یا تعویض دارد.
  6. عدم استفاده از خودرو برای کدت طولانی.
  7. تغییر محیط جغرافیای بعد از گذشت مدت زمان زیاد.

طول عمر باتری ماشین

به طور میانگین عمر مفید باتری ماشین بین ۳ تا ۵ سال تخمین زده می­‌شود که این عمر مفید تحت شرایط خاصی قابلیت کم و یا زیاد شدن را داراست. شما با در نظر گرفتن عوامل مختلفی در چگونگی نگهداری و استفاده از باتری می­‌توانید طول عمر آن را به طور قابل توجهی افزایش داده و مدت زمان طولانی‌­تری از آن استفاده کنید. در مقابل نیز در صورت عدم نگهداری صحیح و استفاده نادرست از آن، این طول عمر به حداقل ممکن خواهد رسید و هزینه‌های زیادی را به شما تحمیل خواهد کرد. در ادامه نکاتی که به شما برای نگهداری هر چه بهتر باتری وسیله نقلیه­‌تان کمک خواهد کرد را ذکر می‌کنیم.

خدمات تخصصی برق خودرو با تیم آچاره

بررسی میزان اسید باتری

یکی از نکات مهم در نگهداری باتری ماشین، بررسی میزان اسید آن به صورت منظم محسوب می­‌شود. شما می‌­توانید هر ۶ ماه یک بار میزان اسید باطری را بررسی کرده و شانس آسیب­‌دیدگی آن در آینده را به حداقل برسانید.

تست کامل باتری

طول عمر مفید باتری ماشین شما در صورت انجام ماهیانه تست کامل به صورت قابل‌­توجهی افزایش خواهد داشت. برای انجام این تست به افراد متخصص و با تجربه مراجعه کنید.

نظافت باتری

وجود گرد و خاک و زباله برای باتری وسیله نقلیه شما خبر خوشایندی نیست و می­‌تواند در بلندمدت منجر به آسیب‌دیدگی آن شود. این عامل همچنین می­تواند به مرور باعث ایجاد خوردگی در اطراف قطعات شود. در نتیجه پیشنهاد می­‌کنیم به صورت منظم سطح روی باتری و اطراف آن را تمیز کنید.

اتصال صحیح کابل‌­ها

اتصال درست و محکم کابل­ها و عدم تکان خوردن آنها نقش مهمی در سلامتی باتری ماشین شما دارد.

روشن نگه نداشتن طولانی مدت

روشن گذاشتن طولانی مدت ماشین در حالت درجا باعث تخلیه باتری و کاهش طول عمر مفید آن می­‌شود. پیشنهاد می‌­کنیم حداقل هر ۳ ساعت ماشین را به حرکت در آورده و جابه­‌جا کنید.

تعویض ۴ ساله

برای فعالیت هر چه بهتر اتومبیل­تان پیشنهاد می­‌کنیم هر ۴ سال یک بار باتری ماشین خود را تعویض کنید تا از ایجاد هرگونه چالش محتمل جلوگیری شود و شانس خراب شدن ناگهانی باتری به حداقل ممکن برسد.

فراموش نکنید که باتری ماشین همچون دیگر قطعات به نگهداری صحیح نیازمند است و شما می‌توانید با در نظر داشتن دلایل خرابی باتری ماشین و رعایت نکات ذکر شده در نحوه نگهداری آن، از وقوع هر­گونه چالش ناگهانی جلوگیری کرده و بدون هیچ نگرانی از وسیله نقلیه خود استفاده کنید. از اینکه تا انتها با ما همراه بودید سپاس­گزاریم. اگر پرسشی دارید می‌توانید در بخش نظرات درج کنید تا پاسخگوی شما باشیم.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

برق خودرو
درخواست خدمات سیم کشی و برق خودرو در محل!

 

کلیک کنید