بهترین راه پاك كردن لاك از روي فرش (لاک خشک + لاک خیس)

نظافت و شستشوقالیشویی

 یکی از اتفاقاتی که ممکن است برای فرش بیافتد و زیبایی و جلوه آن را خدشه‌دار کند، لک شدن آن توسط لاک است. پاک کردن لکه لاک از روی فرش بسیار سخت به‌نظر می‌رسد و عده‌ای فرش خود را برای تمیز کردن این لک به قالیشویی حرفه‌ای می‌دهند و یا تصمیم می‌گیرند خودشان فرش را به صورت کلی بشویند. در این مقاله راهکارها و نحوه‌ پاك كردن لاك از روي فرش را برای شما ذکر خواهیم کرد.

آموزش نحوه پاك كردن لاك از روي فرش

استفاده از استون برای پاك كردن لاك از روي فرش

استون یک حلال قدرتمند است که به‌راحتی می‌تواند لاک ناخن را حل کند. برای حذف لکه لاک از روی فرش با از استون، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا یک پارچه تمیز و سفید را به استون آغشته کنید.
  2. پارچه را روی لکه لاک قرار دهید و آرام فشار دهید تا لاک به پارچه جذب شود.
  3. این کار را تا زمانی که تمام لاک جذب پارچه شود، ادامه دهید.
  4. در نهایت، فرش را با یک دستمال تمیز خشک کنید.

توجه داشته باشید که استون ممکن است به الیاف فرش آسیب برساند، بنابراین برای حذف لکه لاک از روی فرش‌های ابریشمی یا دست‌بافت از استفاده آن خودداری کنید.

پاک کردن لکه لاک

پاك كردن لاك از روي فرش با سرکه سفید

سرکه سفید نیز یک ماده مفید است که می‌توان از آن برای حذف لکه لاک از روی فرش استفاده کرد. برای این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا یک قاشق غذاخوری سرکه سفید را با یک فنجان آب مخلوط کنید.
  2. محلول را روی لکه لاک اسپری کنید.
  3. اجازه دهید محلول برای چند دقیقه روی لکه بماند.
  4. سپس، با یک دستمال تمیز لکه را پاک کنید.

پاك كردن لاك از روي فرش با آب اکسیژنه

آب اکسیژنه نیز یک ماده سفیدکننده طبیعی است که می‌توان از آن برای پاک کردن لکه لاک از روی فرش استفاده کرد. برای این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا یک قاشق غذاخوری آب اکسیژنه را با یک فنجان آب مخلوط کنید.
  2. محلول را روی لکه لاک اسپری کنید.
  3. اجازه دهید محلول برای چند دقیقه روی لکه بماند.
  4. سپس، با یک دستمال تمیز لکه را پاک کنید.

جوش شیرین برای پاک کردن لاک از فرش

جوش شیرین نیز یک ماده طبیعی است که می‌توان از آن برای حذف لکه لاک از روی فرش استفاده کرد. برای این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک فنجان آب مخلوط کنید.
  2. خمیر را روی لکه لاک بمالید.
  3. اجازه دهید خمیر برای چند دقیقه روی لکه بماند.
  4. سپس، با یک دستمال تمیز لکه را پاک کنید.

چگونه لاک خیس را از روی فرش پاک کنیم؟

شاید عجیب به نظر برسد ولی پاک کردن لاک خیس از روی فرش بسیار ساده‌تر و آسان‌تر از پاک کردن لاک خشک‌ است. برای نظافت و پاک کردن لاک خشک‌، لازم است چند مرحله را انجام دهید.

  1. با یک قاشق با اندازه متناسب، لکه ریخته شده لاک را از روی فرش بردارید. دقت کنید هر بار که لاک را برمی‌دارید قاشق را تمیز کنید و باقی‌مانده لاک را دوباره از روی فرش بردارید.
  2. بعد از انجام این مرحله، هر چه لاک روی فرش مانده که نمی‌توانید با لاک جمع کنید را با استفاده از یک پارچه یا حوله تمیز از روی فرش بردارید. توجه داشته باشید که لاک را باید به صورت ضربه‌ای از روی فرش بردارید و نباید پارچه را روی فرش بکشید چون در این صورت لاک در قسمت‌های بیشتری پخش می‌شود و حتی به لایه‌های زیرین نفوذ می‌کند. در این صورت پاک کردن این لکه‌های نفوذ کرده دشوارتر خواهد بود. بعد از هر ضربه از قسمت تمیز پارچه استفاده کنید و عمل ضربه زدن را تا جایی ادامه دهید که دیگر هیچ رنگی جذب پارچه‌تان نشود.
  3. بعد از به پایان رساندن مرحله قبلی، تمیزکننده مناسب فرش خود را از میان شوینده‌های متنوع انتخاب کنید. پاک‌کننده‌های لاک جوش‌شیرین یا سرکه و موادی شبیه آن نیستند. پاک‌کننده‌های لاک معمولاً حلال لاک هستند. اما در این مرحله به هیچ عنوان از استون یا وایتکس استفاده نکنید. این دو ماده فقط به فرش شما آسیب می‌رسانند. پیشنهاد می‌شود که از لاک‌پاک‌کن‌های فاقد استون مثل آب‌اکسیژنه برای فرش‌های رنگ روشن، اسپری مو، الکل مالشی و شیشه‌پاک‌کن استفاده کنید.

قبل از استفاده از پاک‌کننده برای پاک کردن کل لک لاک بهتر است ابتدا آن را روی قسمتی کوچک از فرش امتحان کنید. در صورتی که رنگ فرش رفت یا اثر مخرب دیگری روی فرش شما داشت، از پاک‌کننده دیگری استفاده کنید.

لاک خیس

پاک‌کننده‌های مناسب برای پاك كردن لاك از روي فرش

1. اسپری مو: برای استفاده از ماده، باید اسپری مو را تا 15 مرتبه روی لکه خیس شده اسپری کنید و یک تا دو دقیقه با پارچه یا مسواک به صورت آرام روی لکه بکشید.

2. لاک‌پاک‌کن: پد لاک‌پاک‌کن هم می‌تواند روش مناسبی برای پاك كردن لاك از روي فرش باشد. اما دقت کنید که باید خیلی آرام و سطحی این پد را روی فرش بکشید.

3. آب‌اکسیژنه: برای فرش‌های روشن، این ماده بهترین انتخاب است. آب‌اکسیژنه را روی یک پارچه تمیز بریزید و بعد از آن‌ که با استفاده از آن به‌صورت شکل بیان‌شده فرش را تمیز کردید، اجازه دهید به مدت 30 دقیقه روی فرش باقی بماند.

4. شیشه‌شوی: هنگام استفاده از این ماده برای پاک کردن لکه لاک، لکه را با شیشه‌شوی خیس کنید و با یک اسفنج یا پارچه به صورت ضربه‌ای آن را تمیز کنید.

حالا نوبت به پاك كردن لاك از روي فرش رسیده است. پارچه تمیزی را به پاک‌کننده منتخبتان آغشته کنید. به روش ضربه‌ای بدون آن که پارچه را روی فرش بمالید، لکه را پاک کنید. بعد از هر بار ضربه زدن، از قسمت تمیز پارچه استفاده کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که پاک‌کننده لکه را کاملاً از بین ببرد.

چگونه لاک خشک‌ را از روی فرش پاک کنیم؟

پاک کردن لکه لاک خشک از روی فرش تا حدی سخت‌تر و دشوارتر از پاک کردن لاک خیس است. اما جای نگرانی نیست. در ادامه نحوه پاک کردن لاک خشک‌شده از روی فرش را بیان خواهیم کرد.

  1. اولین مرحله جدا کردن لاک خشک‌شده از روی فرش است. می‌توانید این کار را با قاشق، چاقو و ناخن انجام دهید. راه دیگر این است که قسمتی از فرش را که لاک روی آن خشک شده بدون آسیب رساندن به فرش، قیچی کنید و ببرید.
  2. بعد از جدا کردن لاک از روی فرش، برای این که راحت‌تر بتوانید آن قسمت را تمیز کنید لازم است لاک‌های کنده‌شده را جمع کنید، سپس با استفاده از جاروبرقی به راحتی قسمت کثیف‌شده را پاک کنید.
  3. درست مانند نحوه پاک کردن لاک خیس از روی فرش، پاک‌کننده مناسب را پیدا کنید و آن را روی فرش امتحان کنید. در این مرحله می‌توانید از لاک‌پاک‌کن بدون استون استفاده کنید. در صورتی که پاک‌کننده را امتحان کردید و مشکلی برای فرشتان پیش نیامد، می‌توانید با استفاده از پاک‌کننده مورد نظر، ناحیه موردنظر که لک شده را پاک کنید.
  4. مانند مرحله قبل، این مرحله هم به نحوه پاک کردن لاک خشک شباهت دارد. در این مرحله یک پارچه تمیز را به پاک‌کننده آغشته کنید و به صورت ضربه‌ای، لکه را از روی فرش پاک کنید. درصورت نیاز از محلول بیشتری استفاده کنید، زیرا لازم است پارچه را مرطوب نگه دارید.

پاک کردن لاک خشک

بعد از اتمام مراحل پاك كردن لاك از روي فرش، فرش را چگونه تمیز کنیم؟

  1. در ابتدا لازم است پاک‌کننده باقی‌مانده را از روی فرش جذب کنید. برای این کار به یک حوله یا پارچه تمیز نیاز دارید و فقط باید پارچه را روی فرش فشار دهید. مانند دیگر استفاده‌هایی که در این پروسه از پارچه می‌شود، هر بار باید از قسمت تمیز پارچه استفاده کنید.
  2. سپس یک کاسه را بردارید و در آن 1 یا 2 قاشق چای‌خوری مایع شوینده که می‌تواند مایع لباسشویی یا شامپو فرش هم باشد بریزید. این مایع را با آب مخلوط کنید و سپس با یک اسفنج تمیز آغشته به این محلول، ناحیه موردنظر را پاک کنید. انجام این مرحله برای از بین بردن بوی لاک یا لاک‌پاک‌کن است.
  3. حالا برای پاک کردن مایع از روی فرش، یک کاسه آب تمیز را پر کنید. سپس با استفاده از یک پارچه یا اسفنج تمیز خیس، مایع شوینده را از روی فرش پاک کنید.
  4. بعد از آن نوبت به خشک کردن فرش می‌رسد. حوله خشکی را بردارید و آن را روی فرش فشار دهید تا آب اضافی فرش گرفته شود. بعد از آن که آب اضافی تا حد ممکن گرفته شد با سشوار یا پنکه فرش را خشک کنید.
برای قالیشویی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

پاک کردن لاک از روی فرش

نتیجه‌گیری

تلاش کردیم نحوه پاك كردن لاك از روي فرش را دقیق توضیح دهیم. با انجام دادن این مراحل به‌راحتی می‌توانید لکه فرش را از روی فرش از بین ببرید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا