بید زدگی فرش روش جلوگیری و از بین بردن بید به همراه ترمیم فرش

نظافت و شستشوقالیشویی

حشراتی از قبیل، ملخ، موریانه و… انواعی از عوامل محیطی هستند که می‌توانند به فرش آسیب برسانند. در بین تمام حشرات، بید اصلی‌ترین و رایج‌ترین عاملی است که می‌تواند آسیب‌های جدی را به فرش‌ها وارد کند. 

به همین واسطه در این مقاله قصد داریم روش‌های رفع بید زدگی فرش و همچنین نکاتی را که باید برای پیشگیری از بروز این مشکل به آن‌ها توجه کنید را مورد بررسی قرار ‌دهیم.  

بید فرش از کجا می‌آید؟  

در واقع بید نوعی پروانه زرد رنگ و کوچک است که طول آن تقریباً ۹ تا ۱۲ میلیمتر می‌باشد. عمر این پروانه بسیار کوتاه بوده و پس از ۲ الی ۳هفته می‌میرد، ولی با این وجود در همین مدت زمان کم قادر است تا حدود 100 تخم بگذارد و نسل خود را ادامه دهد. هر یک از این تخم‌ها می‌توانند به لارو یا شفیره تبدیل شده و در نهایت به یک حشره کامل تبدیل شوند.

بید‌ها از کراتین موجود در الیاف فرش تغذیه کرده و همچنین در همان جا تخم‌گذاری می‌کنند. بسته به شرایط آب و هوایی ممکن است بید‌ها وارد منزل شده و از فرش تغذیه کنند. همچنین عوامل دیگری از قبیل رطوبت و تاریکی می‌توانند احتمال بید زدگی فرش را افزایش دهند.  

رفع بید زدگی فرش

 در ادامه به روش‌های جلوگیری از بید زدگی می‌پردازیم.  

راه‌‌های جلوگیری از بید و سوسک فرش

برای جلوگیری از بید زدگی فرش باید به نکات زیر توجه داشته باشید:  

  1. فرش‌ها نباید بیش از حد در یک محیط مرطوب یا نمناک قرار داشته باشند.  
  2. در صورتی که فرش بلااستفاده‌ای را در گوشه خانه انباری خود قرارداده‌اید، بهتر است هر چند وقت یکبار آن را بیرون آورده و در معرض نور و هوای آزاد قرار دهید تا احتمال بید زدگی آن کاهش پیدا کند.  
  3. به هیچ عنوان نباید برای مدت طولانی فرش‌ها را روی هم قرار دهید.  
  4. بهتر است درز‌های موجود بر روی موزاییک و کف خانه خود را بپوشانید.  
  5.  در صورتی که مایعی بر روی فرش ریخته شد، باید در سریع‌ترین زمان آن را پاک کنید تا رطوبت آن برای مدت زمان طولانی بر روی فرش باقی نماند.  
  6. به منظور جلوگیری از بید زدگی فرش، ماهی یک بار تابلو فرش‌ها و فرش‌های خود را گردگیری و نظافت کنید.  
  7.  حتماً سالی 1 تا 2 بار فرش‌های خود را بشویید.  
  8. برای رول کردن فرش به جای پلاستیک، از کاغذ‌های مخصوص این کار استفاده کنید.  
  9. پیشنهاد می‌کنیم هر ۴ تا ۶ ماه یک بار برای چند ساعت فرش را از پشت، در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دهید.  
  10.  سعی کنید شرایطی را مهیا کنید تا هوای تازه به صورت مداوم در خانه شما جریان داشته باشد.  
  11. توجه داشته باشید که قبل از شستشو باید حتما فرش را بتکانید تا گرد و غبار‌ موجود بر روی آن از بین برود.  
  12. در صورتی که قسمت‌هایی از فرش‌ شما زیر وسایلی از قبیل کمد، لباسشویی، ظرفشویی و… قرار دارد، باید حتماً هر چند وقت یکبار آن‌ها را وارسی کنید.  

با توجه به این نکات می‌توانید تا حد زیادی از بروز بید زدگی فرش جلوگیری کنید.

فرش  

روش‌‌های از بین بردن بید فرش

تا اینجای مطلب به طور کامل با نکات مهمی در خصوص جلوگیری از بید زدگی آشنا شدید. در ادامه مطلب قصد داریم روش‌های کاربردی را نیز برای از بین بردن تخم‌های بید موجود در فرش به شما آموزش دهیم.  

1. شستشوی فرش‌ ها  

همانطور که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم شستشوی فرش‌ها تا حد زیادی در جلوگیری و همچنین از بین بردن بید‌ها تاثیر دارد. باید توجه داشته باشید قبل از شستشوی فرش‌ها حتماً یک بار گرد و غبار موجود بر روی آن‌ها را گرفته و سپس اقدام به شستشو نمایید.

به طور کلی باید بدانید که بید‌ها و لارو‌های موجود بر روی تار و پود فرش با یک بار شستشو از بین ‌می‌روند، ولی مشکل اصلی، تخم‌های موجود در لابلای بافت فرش هستند که ممکن است بعد از شستشو نیز همچنان باقی بمانند و بعد از مدتی دوباره این حشرات سر از تخم در بیاورند.

بهتر است در ابتدا بعد از گردگیری، فرش را یکبار با آب و صابون یا مواد شوینده مخصوص همانند شامپو فرش بشویید. در صورتی که نتیجه‌ای حاصل نشد، باید برای رفع مشکل چاره دیگری بیندیشید.  

شستشوی فرش

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

2. قرار دادن فرش در هوای سرد

به منظور رفع بید زدگی فرش، می‌توانید از شرایط آب و هوایی نیز کمک بگیرید. اگرچه آب و هوای مرطوب شرایط زندگی و تخم‌گذاری بید‌ها را مهیا می‌سازد، ولی باید بدانید که آب و هوای سرد و خشک و همچنین گرم و خشک تاثیر بسزایی بر از بین بردن بید‌ها و تخم‌های موجود بر روی تار و پود فرش دارد.

در ابتدا بهتر است به مدت ۲۴ ساعت فرش را از سمت رو و پشت در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دهید تا بر اثر تابش نور خورشید و گرما، تخم‌های موجود در لابلای الیاف فرش از بین بروند.

در صورتی که نتیجه حاصل نشد، بهتر است به مدت ۱۰ الی ۳۰ روز بسته به میزان فرسودگی فرش و آسیب وارد بر آن، فرش را چند روز به سمت پشت و چند روز به سمت رو در هوای سرد و خشک قرار دهید. همچنین برای تاثیرگذاری بیشتر، می‌توانید یک بار فرش را بشویید و سپس به صورت خیس آن را در معرض هوای سرد قرار دهید.

با انجام این کار به احتمال زیاد مشکل بید زدگی حل خواهد شد و تمام تخم‌های موجود در الیاف از بین خواهند رفت.  

3. استفاده از ضد بید

اگر بعد از انجام دو روش ذکر شده همچنان مشکل بید زدگی فرش حل نشد، باید از ضد بید استفاده کنید. به طور کلی برای این کار ۴ نوع ضد بید وجود دارد که در ادامه هر یک از آن‌ها را به اختصار مورد بررسی قرار می‌دهیم:  

  1. تنباکو

تنباکو نوعی ضد بید طبیعی است که در زمان‌های قدیم به منظور رفع بید زدگی مورد استفاده قرار می‌گرفت. در واقع برای از بین بردن تخم بید‌ها، تنباکو را به مدت چند روز زیر فرش قرار می‌دادند.

البته نکته مهمی که باید بدانید این است که تنباکو بر روی رنگ فرش‌های روشن تاثیرگذار است و بعد از گذشت چند روز اثر زرد رنگی را از خود به جا می‌گذارد. در نتیجه اگر فرش مورد نظر روشن است، پیشنهاد می‌کنیم برای رفع بید زدگی فرش از تنباکو استفاده نکنید.  

تنباکو برای رفع بید زدگی

2. نفتالین

یکی از رایج‌ترین ضد بید‌های موجود نفتالین است که معمولاً برای از بین بردن تخم بید مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهتر است برای تاثیرگذاری بیشتر نفتالین، را به صورت پودر شده استفاده کنید. برای این کار ابتدا باید پارچه سفیدی را بر روی فرش گذاشته و سپس نفتالین پودر شده را سرتاسر آن پخش کنید.

در آخر باید فرش را به همراه پارچه‌ای که بر روی آن نفتالین ریخته شده، لوله کرده و آن را به مدت یک تا سه هفته در یک کیسه پلاستیکی محکم و در بسته قرار دهید. با گذشت زمان نفتالین تبخیر می‌شود و بخار آن سبب از بین بردن تخم‌های موجود در لابلای تار و پود فرش خواهد شد.

بعد از اتمام فرایند، بهتر است برای چند روز فرش را در هوای آزاد قرار دهید تا اثر گاز حاصل از نفتالین از بین برود.  

نفتالین برای رفع بید زدگی

  3. پارادی کلروبترن

این نوع ضد بید علاوه بر اثرگذاری بیشتر نسبت به نفتالین، بوی کمتری هم داشته و می‌تواند نتیجه بهتری را ایجاد کند. به منظور استفاده از این ضد بید باید آن را در لابلای الیاف خود قرار دهید تا بعد از چند روز اثر کرده و تخم‌های موجود را از بین ببرد.  

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

  4. سم ددت

به عنوان آخرین مورد باید به سم د د ت یا ایولین اشاره کنیم که مانند تنباکو در قدیم برای رفع بید زدگی فرش مورد استفاده قرار می‌گرفت. یکی از معایب اصلی این مواد شیمیایی اثرات تخریبی زیست محیطی است که از خود به جا می‌گذارند و به همین سبب حدود ۳۰ سال است که تولید این نوع مواد شیمیایی در کشور‌های مانند آلمان متوقف شده است.

در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم تا سر حد امکان برای رفع مشکل خود از این مواد شیمیایی استفاده نکنید.  

سم ددت

آیا فرش ماشینی بید می‌زند؟  

به طور کلی فرش‌های ماشینی متشکل از الیاف مصنوعی، اکریلیک، پلی استر، پلی پروپیلن، نایلون، پشم مصنوعی و مواردی از این قبیل هستند؛ در صورتی که فرش‌های دستباف از الیاف‌های طبیعی و کاملا گیاهی بافته می‌شوند. با توجه به این موضوع می‌توانیم بگوییم که اکثر موارد مربوط به بید زدگی فرش مختص به فرش‌های دستباف بوده و احتمال بید زدگی مدل‌های ماشینی بسیار کم است.

 در نتیجه اگر از فرش‌های دستباف استفاده می‌کنید، باید حتماً به نکاتی ذکر شده در خصوص جلوگیری از بید زدگی توجه داشته باشید و همچنین در صورت مواجه شدن با این مشکل حتما در سریعترین زمان با کمک روش‌های ذکر شده یا با استفاده از خدمات مورد ارائه از سوی قالیشویی‌های معتبر اقدام به رفع مشکل نمایید تا از بروز آسیب‌های جبران ناپذیر جلوگیری شود.  

ترمیم بید خوردگی فرش  

باید بدانید که قالیشویی‌ها نیز خدمات ترمیم و رفع بید زدگی را ارائه می‌دهند. در قالیشویی‌ها برای از بین بردن تخم بید معمولاً از ابزار‌های مخصوصی از قبیل قلاب رو، قلاب پشت و مواردی از این قبیل استفاده می‌کنند.  

به منظور رفع مشکل فرش‌های معمولی، ابتدا خامه را توسط قلاب مخصوصی از فرش جدا کرده و محل بید‌زده را مرمت می‌کنند. در این فرآیند تمامی پرز‌های موجود بر روی خامه به طور کامل از بین می‌رود. همچنین به منظور اثرگذاری بیشتر ممکن است مواردی از قبیل کز دادن، کیله کشی، اتو کردن و… نیز بر روی فرش اعمال شود.

البته نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که در قالیشویی‌ها به منظور رفع بید زدگی فرش‌های نفیس و گران قیمت، ابتدا مشخص می‌شود که بید زدگی از پشت بوده یا رو، سپس با توجه به محل بید خورده اقدامات لازم را با ملایمت و ظرافت بیشتری انجام می‌دهند.  

در نتیجه اگر نتوانستید با استفاده از روش‌های ذکر شده مشکل خود را حل کنید، بهتر است از خدمات ترمیم و رفع بید زدگی قالیشویی‌ها بهره‌مند شوید. خدمات تخصصی قالیشویی آچاره با قیمت ارزان و خدمات با کیفیت و سریع در خدمت شما است. برای استعلام قیمت رایگان و مذاکره با قالیشویی‌های آچاره کافی است بصورت رایگان در سایت یا اپلیکیشن ثبت سفارش کنید.

درباره شستشو بیشتر بخوانید:

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا