11 روش خانگی تمیز کردن بدلیجات

نظافت و شستشوخانه‌داری
بدلیجات از اکسسوری‌های محبوب محسوب می‌شوند که می‌توانید آن‌ها را با استایل خود ست و هماهنگ کنید. از همین رو به دلیل استفاده زیاد از بدلیجات، ممکن است به مرور زمان کدر شوند و زیبایی خود را از دست بدهند. زمانی که بدلیجاتتان کدر شد، نگران نباشید! با ما تا انتها همراه باشید تا 11 روش خانگی برای تمیز کردن بدلیجات را به شما آموزش دهیم.
 

روش‌های تمیز کردن بدلیجات

روش‌های بسیاری برای تمیز کردن بدلیجات پیشنهاد می‌شوند که بسیاری از آن‌ها برگرفته از تجربه شخصی افراد است؛ اما ما تلاش می‌کنیم در این بخش کاربردی‌ترین و موثرترین روش‌ها را برای تمیز کردن بدلیجات معرفی کنیم:

1. استفاده از الکل

الکل یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌ها برای تمیز کردن بدلیجات است. الکل دارای خاصیت تمیزکنندگی قوی است و چربی، روغن، لکه‌ها و آلودگی‌های مختلف را از روی بدلیجات پاک می‌کند.

یک لیوان الکل بردارید و بدلیجات خود را داخل آن قرار دهید. چند دقیقه صبر کنید سپس آن‌ها را خارج کنید و از تمیزی بدلیجات خود لذت ببرید.

البته می‌توانید الکل را روی یک دستمال پارچه‌ای تمیز بریزید، سپس دستمال الکلی را روی بدلیجات خود بکشید تا تمیز شود.

مهم است به نوع متریال و حالت بدلیجات توجه کنید و مقدار کمی از الکل را بر روی یک پارچه نرم یا پنبه اعمال کرده و تست کنید و سپس با دقت بدلیجات را تمیز کنید.

الکل برای تمیز کردن بدلیجات

2. ورقه‌های آلومینیومی

یک کاسه را با آب داغ پر کنید و یک قاشق غذاخوری پودر لباس‌شویی بدون سفیدکننده مخلوط کنید. البته قبل از آن یک کاسه را با آلومینیوم بپوشانید. مرحله بعدی اضافه کردن بدلیجات به محلولی است که آماده کردید، سپس بگذارید به مدت یک دقیقه خیس بخورند.

در مرحله بعد آن‌ها را خارج کنید و خوب بشورید، سپس در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شوند. این روش از فرآیند شیمیایی معروف به تبادل یونی استفاده می‌کند که می تواند برای تمیز کردن ظروف نقره نیز استفاده شود.

ورقه آلمینیومی

3. آمونیاک روشی برای تمیز کردن بدلیجات

یکی از راه‌های تمیز کردن بدلیجات استفاده از آمونیاک است. آمونیاک دارای خاصیت تمیزکنندگی است و می‌تواند به‌طور موثر آلودگی‌ها، چربی‌ها، لکه‌ها و آلودگی‌های مختلف را از سطح‌ها بردارد.

این خاصیت باعث می‌شود که آمونیاک برای تمیز کردن سطوح مختلف از جمله کاشی‌ها، شیشه‌ها، آینه‌ها، فلزات و سطوح سفید مناسب باشد.

محلولی از نصف فنجان آمونیاک شفاف مخلوط در 1 فنجان آب گرم درست کنید و بدلیجات خود را درون محلول قرار دهید. بعد از خارج کردن آن‌ها، با یک دستمال پارچه‌ای تمیز خشکشان کنید.

توصیه می‌شود اصلا این کار را با جواهرات حاوی مروارید انجام ندهید، زیرا ممکن است سطح ظریف آن‌ها را کدر کند یا به آن‌ها آسیب برساند.

تمیز کردن بدلیجات

4. جوش شیرین

جوش شیرین یکی از مواد مفید برای نظافت منزل و همچنین برق انداختن بدلیجات است. خمیر غلیظی با 1/4 فنجان جوش‌شیرین و 2 قاشق غذاخوری آب درست کنید.

آن‌را با یک اسفنج مرطوب بمالید و به آرامی مالش دهید، سپس آن‌ را بشویید و خشک کنید. برای جواهرات طلا نیز می‌توانید یک پوشش ملایم از جوش‌شیرین روی طلا بکشید، سپس کمی سرکه روی آن بریزید و تمیز بشویید.

این ترفند نیز مانند ترفند‌های دیگر برای تمیز کردن بدلیجات بسیار شگفت‌انگیز عمل می‌کند. توجه کنید که مانند روش آمونیاک، از این روش برای جواهرات حاوی مروارید یا سنگ‌های قیمتی استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است به پوشش آنها آسیب برساند یا چسب را شل کند.

استفاده از جوش شیرین

5. نوشابه را نخورید، برای تمیز کردن استفاده کنید!

الماس‌، زمرد، یاقوت و یاقوت‌های کبود را با نوشابه درخشان کنید. به این صورت که آن‌ها را در یک لیوان پر از نوشابه بریزید و بگذارید یک شب خیس بخورند. سپس از نوشابه خارج کنید و با یک دستمال تمیز آن‌ها را خشک کنید و از درخشش بدلیجات خود لذت ببرید.

نوشابه حاوی گازهای جداکننده مانند دی‌اکسید کربن است. این خاصیت باعث می‌شود که نوشابه برای پاک کردن رسوبات یا لکه‌های مقاوم مانند رسوب کلسیم در دستشویی یا وان، مفید باشد. همچنین برخی نوشابه‌ها دارای قدرت حل کنندگی بالا هستند و می‌توانند لکه‌ها و رسوبات را به‌خوبی حل کند.

نوشابه برای تمیز کردن بدلیجات

6. سس گوجه

تمیز کردن بدلیجات را به دست سس گوجه بسپارید! بهتر است برای سطح انگشتر، دستبند یا گوشواره‌ای که صاف است، از این روش استفاده شود. آن‌ها‌ را برای چند دقیقه در یک کاسه کوچک سس کچاپ فرو کنید. اما اگر سطحی دارای نقش یا فرورفتگی است، از یک مسواک قدیمی برای استفاده از سس کچاپ در شکاف ها استفاده کنید.

اگر سس کچاپ زیاد روی نقره بماند باعث آسیب دیدن نقره خواهد شد پس حتما حواستان به این نکته باشد. جواهرات خود را بشویید و خشک کنید و درنهایت خواهید دید که با برق زیبایی آماده استفاده شدن هستند.

تمیز کردن بدلیجات با سس گوجه

7. خمیر‌دندان، روشی برای تمیز کردن بدلیجات!

کمی خمیر‌دندان روی یک مسواک قدیمی قرار دهید و کاملا روی سطح بدلیجات خود را بکشید. باقی‌مانده خمیر‌دندادن را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید.

روش خمیر‌دندان یکی از راحت‌ترین و ارزان قیمت‌ترین روش‌ها برای تمیز کردن بدلیجات است، زیرا در تمام خانه‌ها خمیر‌دندان پیدا خواهد شد. اگر مسواک قدیمی نداشتید حتی از انگشت خود نیز می‌توانید استفاده کنید.

تمیز کردن بدلیجات با خمیر دندان

8. سرکه

 

در مرحله اول بهتر است یک محلول از نصف فنجان سرکه سفید و 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین درست کنید. سپس بدلیجات خود را به مدت دو تا سه ساعت دراخل محلول قرار دهید و اجازه دهید تا کاملا خیس بخورد.

بدلیجات را زیر آب سرد بشویید؛ پس از آن با یک پارچه نرم کاملا خشک کنید و درنهایت از زیبایی آن‌ها لذت ببرید.

9. شیشه پاک‌ کن

توصیه می‌کنم برای تمیز کردن بدلیجاتی که تماماً فلزی هستند از شیشه پاک کن استفاده کنید.

شیشه پاک‌کن را روی یک مسواک یا پارچه تمیز اسپری کنید. مسواک یا پارچه را روی بدلیجات خود، خوب بکشید تا تمام جرم و کثیفی‌هایش از بین برود و مانند روز اولش زیبا و براق شود.

شیشه پاک‌کن

10. از مایع ظرفشویی برای تمیز کردن بدلیجات استفاده کنید!

برای تمیز کردن بدلیجات خود با مایع ظرف‌شویی، تنها کاری که باید انجام دهید این است که چند قطره صابون ظرفشویی را با آب گرم مخلوط کنید و اجازه دهید جواهرات برای چند دقیقه در محلول خیس بخورند.

شما می توانید از این روش برای تمیز کردن جواهرات برای نقره و جواهرات نیز استفاده کنید، اما بهتر است از مسواک یا پارچه برای پاک کردن جواهرات استفاده کنید تا اینکه به طور کامل آن را زیر آب ببرید. آبکشی را فراموش نکنید!

11. شامپو

در این روش توصیه می‌شود که بیشتر از شامپوهای ملایم مانند شامپو بچه استفاده شود. کمی شامپو را با آب گرم مخلوط کنید. برای استفاده موثرتر از این روش، از یک برس کوچک مانند برس آرایشی استفاده کنید تا تمام قسمت‌ها را بتوانید تمیز کنید.

درنهایت آن‌ها را با آب بشویید و خشک کنید تا شاهد برق و زیباییشان باشید. شامپو نیز می‌توانید روش بسیار خوبی برای تمیز کردن بدلیجات باشد.

چگونه از سیاه و کدر شدن بدلیجات جلوگیری کنیم؟

بدلیجات فلزی و نقره معمولا در مجاورت هوا و به ویژه رطوبت واکنش نشان می‌دهند و کدر می‌شوند. دمای بدن و تعریق پوست شما هم به مرور زمان بدلیجات را کدر می‌کند؛ بنابراین بهترین راهکار برای جلوگیری از سیاه شدن این فلزات، نگهداری آن‌ها در مکانی خشک و به دور از رطوبت است.

برای نگهداری مناسب بدلیجات و پیشگیری از سیاه شدن آن‌ها موارد زیر را رعایت کنید:

  • بدلیجات خود را در معرض هوا و رطوبت قرار ندهید.
  • از قرار دادن بدلیجات در مکان مرطوبی مانند حمام حتی برای چند دقیقه هم خودداری کنید.
  • بدلیجات خود را در پارچه‌ای بپیچید یا در یک کیسه نمدی یا کیف زیپ‌دار در داخل کمد یا کشوی میز نگهداری نمایید.
  • در صورت امکان از کیسه‌های ضدرطوبت سیلیسی در جعبه بدلیجات و زیورآلات خود استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد روش‌هایی برای تمیز کردن بدلیجات صحبت کردیم که امیدواریم برای شما مفید بوده باشد.توجه داشته باشید که نمی‌توان از هر ماده طبیعی یا شیمیایی برای تمیز کردن فلزات و بدلیجات استفاده کرد؛ زیرا ممکن است واکنش شیمیایی نشان دهد و موجب کدر و سیاه شدن بدلیجات شود.

منبع: https://www.goodhousekeeping.com

4/5 - (43 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا