تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

کولر گازی خورشیدی چیست؟

سرمایش و گرمایشسرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

در این سال‌ها نام کولر گازی با مصرف بالای برق گره خورده و اکثر افراد به همین دلیل نسبت به استفاده از این دستگاه بدبین هستند. با این وجود پیشرفت تکنولوژی در سال‌های گذشته توانسته تا راهکارهای مختلفی را درجهت رفع این نقطه ضعف فراهم کند. کولر گازی خورشیدی از جمله نام‌هایی است که احتمالا تا به امروز شما هم آن را شنیده‌اید اما مشخصات این دستگاه چیست و چه مزایایی نسبت به کولرهای گازی معمولی دارد؟

در این مقاله از مجله آچاره شما را با انواع کولر گازی خورشیدی بیشتر آشنا کرده و در روند انتخاب یک کولر گازی مناسب به شما کمک می‌کنیم. با ما همراه باشید.

کولر گازی خورشیدی چیست؟

به صورت کلی این عبارت به کولرهای گازی که قادر به استفاده از انرژی خورشیدی هستند، اطلاق می‌شود اما کولر گازی خورشیدی صرفا دارای یک مدل نبوده و انواع مختلف آن، با استفاده از روش‌های متفاوتی انرژی موردنیاز خود را تامین می‌کنند.

خصوصیتی که در بین تمامی کولرهای گازی خورشیدی مشترک است، مصرف برق کمتر آن‌ها نسبت به کولرهای گازی مرسوم است. با این وجود میزان کاهش مصرف برق به تکنولوژی ساخت و نوع کولر گازی وابسته بوده و این کاهش در تمامی مدل‌ها یکسان نیست. امروزه شما با تهیه کولر گازی خورشیدی می‌توانید مصرف برق این دستگاه را بین 30 تا 100 درصد نسبت به نوع مرسوم آن کاهش دهید.

کولر گازی خورشیدی

مزایای کولر گازی خورشیدی

انواع کولر گازی خورشیدی

این نوع دستگاه را می‌توان به 3 دسته کلی تقسیم کرد که هر کدام از آن‌ها دارای زیرمجموعه مختص به خود هستند. تفاوت میانی این کولرهای گازی در نوع استفاده آن‌ها از انرژی خورشیدی بوده که در تعیین میزان صرفه‌جویی در مصرف انرژی الکتریکی این دستگاه بسیار تاثیرگذار است. در ادامه به انواع کولر‌های گازی خورشیدی اشاره کرده و توضیحات مختصری راجع به هر کدام از آن‌ها ذکر می‌کنیم.

تعمیر کولر گازی
تعمیر کولر گازی

1.  فتوولتاییک (photovoltaic)

در این دستگاه با استفاده از پنل‌های فتوولتاییک، انرژی خورشیدی دریافت و سپس به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود. در این دستگاه‌ها پنل‌های فتوولتاییک بر روی محیط‌هایی همچون سقف ساختمان و یا بر روی کندانسور نصب شده تا بیشترین میزان انرژی را از خورشید دریافت کنند. پس از دریافت این انرژی، پنل‌های فتوولتاییک آن را به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و در اختیار کولر گازی قرار می‌دهند. این نوع کولر گازی امروزه بر اساس نحوه تامین انرژی به 3 مدل تقسیم می‌شود که عبارتند از:

– کولر گازی خورشیدی با جریان مستقیم (DC)

در این نوع کولر گازی، انرژی خورشیدی توسط پنل‌های فتوولتاییک به جریان برق مستقیم (DC) تبدیل شده و در اختیار کولر گازی قرار داده می‌شود. با اینکه این عامل باعث اتصال مستقیم پنل‌ها به کولر گازی می‌شود، از باتری نیز در ساختار این دستگاه استفاده شده تا مقداری از این انرژی را ذخیره کند.

بکارگیری باتری، این نوع کولر‌های گازی خورشیدی را نسبت به استفاده از برق شهری کاملا بی‌نیاز کرده و این دستگاه خارج از این شبکه قادر به فعالیت است.

کولر گازی خورشیدی

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

– کولر ‌های گازی خورشیدی با جریان متناوب (AC)

در این دستگاه‌ها، پس از اینکه انرژی خورشیدی در پنل‌های فتوولتاییک به جریان مستقیم (DC) تبدیل می‌شود، با عبور از اینورتر (Inverter) و یا معکوس‌کننده، به جریان متناوب (AC) تبدیل خواهد شد. در واقع اینورتر یک بخش جدایی‌ناپذیر از این دستگاه محسوب شده و این کولر گازی بدون آن قادر به استفاده از انرژی خورشیدی نخواهد بود.

مزیت اصلی که می‌توان برای این نوع کولر گازی خورشیدی در نظر گرفت، قابلیت استفاده از برق شهری در کنار انرژی خورشیدی است. از آنجایی که این دستگاه با جریان متناوب (AC) فعالیت می‌کند، شما علاوه بر ذخیره انرژی خورشیدی در باتری‌ها می‌توانید آن را شبکه برق شهری نیز متصل کنید تا در مواقع موردنیاز، کولر گازی شما انرژی موردنیاز خود را از طریق این شبکه تامین کند.

– هیبریدی (Hybrid)

اگر محدودیت برای شما آزاردهنده است، این دستگاه بهترین گزینه برای شماست. در این نوع کولر گازی، شما قادر به استفاده از جریان متناوب (AC) و جریان مستقیم (DC) خواهید بود و بدون استفاده از اینورتر (Inverter) می‌توانید منبع انرژی این دستگاه را بین جریان مستقیم و متناوب جابه‌جا کنید.

به نوعی کولر گازی خورشیدی هیبریدی قادر است تا انرژی موردنیاز خود را از طریق پنل‌های خورشیدی، باتری‌های داخلی و شبکه برق شهری تامین کرده و این منبع را بسته به نیاز خود تغییر دهد. البته فراموش نکنید که در صورت عدم اتصال به شبکه برق شهری و خالی بودن باتری‌ها، این دستگاه در شب قادر به فعالیت نخواهد بود.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

2. حرارتی (thermal)

برخلاف مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، در این نوع کولر گازی دریافت انرژی خورشیدی با دریافت پرتوهای خورشید رخ داده و این انرژی به صورت مستقیم در اختیار یک ژنراتور الکتریکی قرار می‌گیرد تا انرژی کمپرسور کولر گازی تامین شود. کمپرسور که وظیفه فشرده‌سازی مبرد (Refrigerant) کولر گازی را برعهده دارد، بیشترین انرژی الکتریکی را در این دستگاه مصرف می‌کند و با تامین این انرژی از منبعی مثل خورشید، میزان زیادی از مصرف برق کولر گازی شما کاهش خواهد یافت.

البته توجه داشته باشید که در این دستگاه، تامین انرژی موردنیاز دیگر قطعات از قبیل فن‌ها، برد الکتریکی و …  با استفاده از شبکه برق شهری صورت گرفته و شما باید از هر 2 منبع انرژی به طور همزمان استفاده کنید.

3. جذبی (Absorption)

این سیستم با استفاده از انرژی خورشیدی، انرژی موردنیاز فن‌ها و کمپرسور را تامین کرده و از این طریق روند فشرده‌سازی مبرد و … را پشت سر می‌گذارد. همچنین با استفاده از باتری در ساختار این نوع کولر گازی، شما قادر به ذخیره انرژی خواهید بود تا در مواقع ضروری الکتریسته موردنیاز دستگاه را از این طریق تامین کنید. البته امروزه به دلیل مزایای بیشتر دیگر مدل‌ها، میزان استفاده از کولر‌های گازی خورشیدی جذبی (Absorption) روند نزولی را طی می‌کند.

مطلب پیشنهادی:کولر گازی اینورتر یا کولر گازی معمولی؟

کولر گازی خورشیدی

مزایای استفاده از کولر‌های گازی خورشیدی

استفاده از این دستگاه مزایای متعددی برای شما خواهد داشت که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • کاهش میزان مصرف برق مهم‌ترین مزیت استفاده از این مدل کولر گازی محسوب می‌شود. همان‌طور که اشاره کردیم، شما با جایگزین کردن کولر گازی مرسوم خود با این دستگاه، مصرف انرژی الکتریکی را بین 30 تا 100 درصد کاهش خواهید داد.
  • مزیت دیگری که با کاهش مصرف برق ارتباط مستقیم دارد، کاهش خطرات زیست‌محیطی از جمله کاهش میزان تولید گازهای گلخانه‌ای و دی اکسید کربن (CO2) است. شما با استفاده از انرژی پاک خورشیدی می‌توانید نقش شایان‌توجهی را در راستای کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی ایفا کنید.
  • در نهایت باید گفت که استفاده از این کولر گازی به دلیل مزایایی که اشاره کردیم، ارزش افزوده ملک شما را افزایش خواهد داد و این موضوع به نوعی بیشتر بودن هزینه اولیه تهیه این دستگاه را جبران می‌‍‌‌کند.

طرز کار کولر گازی خورشیدی

 

 آیا کولر‌های گازی خورشیدی بازدهی مناسبی دارند؟

شاید باور این موضوع کمی مشکل باشد اما میزان بازدهی و راندمان کاری کولرهای گازی خورشیدی نسبت به نوع مرسوم این دستگاه برابر است.

درواقع اگر کولر گازی خورشیدی شما در طول روز نور خورشید را به میزان کافی دریافت کند، دقیقا همانند کولر گازی معمولی قادر به کاهش و یا افزایش دمای محیط اطراف شما خواهد بود. وجود باتری در ساختار این نوع کولر گازی نیز با ذخیره انرژی در طول روز، نیاز شما را در ساعات تاریک برطرف کرده تا شما در هر فصل و ساعتی قادر به استفاده از این دستگاه باشید.

مطلب پیشنهادی:معایب استفاده از گرمایش کولر گازی

سوالات رایج

1. آیا قیمت کولر گازی خورشیدی مقرون‌به‌صرفه است؟

با این که قیمت این کولر‌ها گاها می‌تواند تا 50 درصد نسبت به نوع معمولی بیشتر باشد، در بلندمدت با کاهش مصرف انرژی الکتریکی این هزینه اضافی جبران خواهد شد. بنابراین می‌توان گفت که تهیه کولر گازی خورشیدی در بلندمدت کاملا مقرون‌به‌صرفه است.

2. آیا نصب کولر گازی خورشیدی نسبت به نوع معمولی به فضای بیشتری نیاز دارد؟

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که ابعاد و ظاهر پنل داخلی این کولر هیچ تفاوتی نسبت به نوع معمولی آن ندارد و تجهیزات اضافی این دستگاه مثل پنل‌های خورشیدی، بر روی کندانسور این دستگاه نصب خواهد شد. در نتیجه شما برای نصب پنل داخلی این دستگاه به فضای بیشتری نیاز نداشته و می‌توانید همانند نوع مرسوم کولر گازی، روند نصب آن را پشت سر بگذارید.

3. آیا کولر گازی خورشیدی بدون برق کار می‌کند؟

پاسخ این سوال کاملا به نوع کولر گازی خورشیدی شما وابسته است. در صورتی که کولر گازی خورشیدی شما به پنل‌های فتوولتاییک مجهز بوده و طراحی آن بر مبنای تامین 100 درصدی انرژی آن از طریق انرژی خورشیدی صورت گرفته باشد، این دستگاه بدون نیاز به برق شهری قادر به فعالیت خواهید بود. توجه داشته باشید که در برخی از مدل‌های این دستگاه، شما باید بخشی از انرژی موردنیاز آن را از طریق شبکه برق شهری تامین کنید.

4. آیا قدرت و توانایی کولر گازی خورشیدی نسبت به نوع معمولی آن کمتر است؟

خیر. در صورتی که انرژی موردنیاز کولر گازی خورشیدی به‌درستی در اختیار آن قرار بگیرد، توانایی آن هیچ تفاوتی نسبت به کولر گازی معمولی نخواهد داشت و شما می‌توانید چه در فصول سرد و چه در فصول گرم، از این دستگاه به منظور تنظیم دمای محیط اطرافتان استفاده کنید.

در این مقاله از مجله آچاره تلاش کردیم تا بررسی همه جوانب، پاسخ این سوال که کولر گازی خورشیدی چیست را در اختیار شما قرار دهیم.  شما می‌توانید سوالات خود را از طریق بخش نظرات با کارشناسان کاربلد آچاره در میان گذاشته و پاسخ خود را در زمانی کوتاه دریافت کنید. همچنین فراموش نکنید که این کولر گازی را حتما از مراکز معتبر تهیه کرده و از بااصالت بودن آن اطمینان حاصل کنید. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید