تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

راهنمای انتخاب ظرفیت کولر گازی

سرمایش و گرمایشسرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

انتخاب ظرفیت کولر گازی اگر به درستی انجام نشود، مشکلات بسیاری را به همراه خواهد داشت. اختلال در عملکرد دستگاه، تحمیل فشار مضاعف بر کمپرسور و مصرف بسیار بالای برق، همگی مشکلاتی است که به دلیل عدم رعایت ظرفیت کولر گازی به وجود می‌آید. به همین دلیل لازم است طبق استانداردهای موجود متناسب با شرایط ساختمان، ظرفیت کولر گازی محاسبه شود. کاملا روشن است که انتخاب ظرفیت کولر گازی نیاز به کارشناسی و دانش و مهارت دارد. زیرا باید کاملا شرایط محیطی، اقلیمی وموقعیت سازه مدنظر قرار گیرد. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات جامع در این رابطه با مجله آچاره همراه باشید. امروز قصد داریم پارامترهای مهم تعیین ظرفیت مناسب کولر گازی را بررسی نماییم.

کولر گازی چگونه کار می‌کند؟

امروزه به دلیل مزیت‌های کولر گازی و قدرت و سرعت خنک‌کنندگی بالایی که دارد، استقبال بسیاری از آن به عمل آمده است. اما باید اذعان داشت که سیستم این دستگاه پیچیده‌تر از کولرهای آبی است. به همین دلیل این سوال ممکن است به ذهن خطور کند که کولر گازی چگونه کار می‌کند؟ برای پاسخ به این سوال نگاهی اجمالی به عملکرد سیستم سرمایش کولر گازی خواهیم داشت.

کولر گازی

مکانیسم کولر گازی بر مبنای سیستم تبرید طراحی شده است. در توضیح سیستم تبرید باید گفت که عامل اصلی خنک‌کننده این سیستم، گاز مبرد است. در واقع گاز مبرد با جذب گرمای محیط و انتقال آن به محیط خارج باعث سرما و خنکی می‌شود. اما در این فرایند قطعات مختلفی دخیل هستند که به اختصار به این قطعات اشاره می‌کنیم.

تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

اجزاء تشکیل دهنده کولر گازی

کولر گازی انواع مختلفی دارد. از جمله کولر گازی ایستاده، پرتابل، دیواری(اسپلیت)، داکت اسپلیت(اسپلیت کانالی) و پنجره‌ای که در ظرفیت‌های مختلفی تولید می‌شوند. اما مکانیسم تمامی کولرهای گازی یکسان است و تنوع آن‌ها به علت نوع کارایی و ظرفیت‌های متفاوت آن‌ها است.

کولر گازی در حیاط

کمپرسور

کمپرسور کولر گازی، موتور کولر گازی محسوب می‌شود. این قطعه با بالا بردن فشار گاز مبرد؛ آن را تبدیل به یک گاز پرفشار و گرم تبدیل کرده و به سمت کندانسور انتقال می‌دهد.

کندانسور

کندانسور، واحد تقطیر کولر گازی است. زیرا در این قسمت گرمای گاز پرفشار توسط کویل‌ها و پره‌های کندانسور به بیرون منتقل می‌شود . به این ترتیب گاز پرفشار مبرد به مایع تبدیل می‌شود.

شیر انبساط

مایع مبرد باید توسط شیر انبساط به اواپراتور که در واقع کار اصلی ایجاد باد خنک را انجام می‌دهد، برسد. شیر انبساط مانند یک سوپاپ اطمینان عمل می‌کند. یعنی میزان مایع مبردی که به سمت اواپراتور هدایت می‌شود را کنترل می‌کند. به این ترتیب میزان استاندارد مبرد توسط شیر انبساط رعایت می‌شود. البته شیر انبساط علاوه بر این کار، با کاهش دمای مبرد سرماسازی آن را نیز تقویت می‌کند.

راهنمای اجزای کولر گازی

اواپراتور

اواپراتور یا واحد تبخیر موجب افت فشار ناگهانی مایع مبرد می‌شود، مایع مبرد بخار شده و مجددا به شکل گاز در‌می‌آید. به این ترتیب جریان هوای سردی در درون لوله‌های اواپراتور ایجاد می‌شود. در این بین فن سیستم تهویه مطبوع با عبور هوای محیط داخلی از روی اواپراتور، آن را خنک کرده و مجددا به داخل برمی‌گرداند. سپس کمپرسور گاز مبرد را مکیده و جریان سرماسازی را مجددا آغاز می‌کند.

البته قابل ذکر است که در کولر گازی دیواری که بیشترین مصرف خانگی و اداری را دارد، دو پنل داخلی و خارجی وجود دارد. پنل داخلی در محیط داخلی نصب می‌شود و شامل قطعات اواپراتور (تبخیرکننده)، فیلتر هوا، لوله تخلیه و فن خنک کننده است. در پنل خارجی کمپرسور، شیر انبساط، کندانسور (تقطیر کننده) و فن تعبیه شده که در محیط بیرون نصب می‌شود.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

آنچه که بیان شد، چکیده‌ای از فرایند سیستم سرمایش کولر گازی است. با این آشنایی اجمالی با قطعات و سیستم تهویه مطبوع می‌توان تا حدودی اهمیت ظرفیت و قدرت هر یک از این قطعات را در ایجاد هوای خنک متوجه شد.

منظور از ظرفیت کولر گازی چیست ؟

با شنیدن عبارت ظرفیت کولر گازی شاید این تصور ایجاد شود که ظرفیت کولرهای گازی بر مبنای میزان سرمادهی آن‌ها است، به این معنا که بعضی از کولرهای گازی بیشتر از سایر کولرهای گازی تولید سرما می‌کنند. اما این چنین نیست. زیرا تقریبا تمامی کولرهای گازی بر مبنای یک سیستم تبرید استاندارد طراحی می‌شوند.

بنابراین میزان سرمای تولیدی آن‌ها در صورتی که دچار نقص و خرابی نشده باشند، یکسان است. در واقع ظرفیت کولر گازی بر مبنای قدرت سرمازایی آن با توجه به متراژ فضا در مدت زمان معلوم محاسبه می‌شود. یعنی بر مبنای ظرفیت مشخص می‌شود یک کولر گازی در یک ساعت به عنوان مثال در مساحت 60 متر مربع چند واحد سرما تولید می‌کند تا به درجه مطلوب خنکی برسد.

ظرفیت کولر گازی

عبارت BTU در محاسبه و انتخاب ظرفیت کولر گازی به چه معناست؟

BTU کلمه اختصاری عبارت (British thermal unit) می‌باشد. این کلمه نشانگر واحد اندازه‌گیری و تعیین میزان قدرت خنک‌کنندگی و سرمادهی کولر گازی بر مبنای مساحت و متراژ است. قابل ذکر است که برای تعیین و محاسبه BTU، پارامترهای دیگری نیز مورد توجه قرار می‌گیرد و صرفا به مساحت توجه نمی‌شود. از جمله مواردی که در تعیین BTU مدنظر قرار می‌گیرد، عبارتند از:

  1. متراژ
  2. شرایط اقلیمی و آب و هوایی محل
  3. موقعیت ساختمان‌های مجاور نسبت به مکان مورد نظر
  4. شرایط عایق و پنجره‌های دوجداره
  5. مشخصات و مختصات جغرافیایی ساختمان مورد نظر( ساختمان شمالی – جنوبی و …)
  6. موقعیت مکانی در ساختمان ( همکف – طبقه میانی – طبقه آخر مشرف به پشت بام )
  7. آفتاب‌گیر بودن مکان

ظرفیت کولر گازی

محاسبه سرانگشتی ظرفیت کولر گازی

اگر چه تعیین و انتخاب ظرفیت کولر گازی نیاز به نظر کارشناسی دارد و باید پارامترهای زیادی را رعایت کرد. اما در مواردی که مکان مورد نظر از لحاظ موقعیت جغرافیایی و اقلیمی و عایق بندی در شرایط ایده‌آلی باشد، می‌توان با یک محاسبه سرانگشتی ظرفیت کولر گازی را بر مبنای فاکتور مهم مساحت انجام داد. برای این کار شما برای احتساب مساحت، به ابعاد مکان احتیاج خواهید داشت. در این صورت با ضرب طول و عرض محل مورد نظر، مساحت را حساب کرده و با توجه به آن در جدول تعیین BTU عدد مورد نظر را پیدا کنید.

جدول راهنمای تعیین و انتخاب ظرفیت کولر گازی بر حسب متراژ

در اینجا برای نمونه به چند مورد اشاره می‌کنیم . اما توجه داشته باشید که ظرفیت اعلام شده در این جدول صرفا برمبنای مساحت تعیین شده است. بدیهی است مواردی که قبلا مورد اشاره قرار گرفت می‌توانند این اعداد را تغییر دهند. به عنوان مثال دو مکان با مساحت مشابه یکی در جنوب کشور و دیگری در منطقه شمال کشور را در نظر بگیرید. قطعا این دو مکان به دلیل تفاوت فاحش اقلیمی نمی‌توانند BTU یکسانی داشته باشند.

جدول تعیین ظرفیت کولر گازی پنجره‌ای یا دیواری ( اسپیلت )

متراژ مساحت

( فوت مربع/ square- foot)

متراژ مساحت

 ( متر مربع )

ظرفیت سرمادهی کولر گازی (BTU)

100

9 متر مربع

5000 

200

19 متر مربع

7000

300

28 متر مربع

9000

400

37 متر مربع

10500

500

46 متر مربع

11500

800

74 متر مربع

17000

1000

92 متر مربع

21000

1300

120متر مربع

30000

1940

180متر مربع

36000

متراژهای بزرگ و وسیع مانند سالن اجتماعات و باشگاه‌های ورزشی

48000 الی 60000

( کولر گازی ایستاده )

 ** توجه داشته باشید:

  1. متراژهای درج شده در این جدول معادل متراژ فوت مربع می‌باشد. بنابراین برای تعیین دقیق ظرفیت کولر گازی به تناسب مساحت‌ مورد نظر شما، میانگین این اعداد در نظر گرفته می‌شوند.
  2. هیچ گاه متراژها یکسان نیستند و همچنین عواملی متعددی در تعیین ظرفیت ملاک قرار می‌گیرند. لذا در تمام موارد اعداد محاسبه شده با این جدول مطابقت کامل نخواهند داشت. در واقع ارقام ارائه شده در این جدول به عنوان مختصات محاسبه در نظر گرفته می‌شوند.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

چرا رعایت ظرفیت کولر گازی مهم است؟

رعایت ظرفیت کولر نیز مانند میزان صدای کولر گازی موضوع بسیار مهمی است که ممکن است در بسیاری موارد نادیده گرفته شود. اما با ذکر چند دلیل اهمیت موضوع را بیان خواهیم کرد:

  1. عدم رعایت ظرفیت کولر گازی در وهله اول می‌تواند مصرف برق را به صورت تصاعدی بالا ببرد. این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که BTU کولر گازی بالاتر از حد استاندارد مساحت مورد نظر باشد. در این صورت بدون اینکه نیازی به این میزان از سرمادهی باشد، مصرف بالای برق را شاهد خواهیم بود.
  2. اگر ظرفیت کولر گازی کمتر از حد استاندارد مساحت باشد، مسلما برای خنک کردن محیط کمپرسور بیشتر باید کار کند. این مسئله موجب فرسایش کمپرسور و خرابی آن خواهد شد. زیرا در حالت طبیعی بعد از اینکه دمای محیط به حد مطلوب رسید، کمپرسور خاموش می‌شود. اما اگر ظرفیت درست رعایت نشده باشد، فشار مضاعفی بر کمپرسور وارد خواهد شد.
  3. عدم رعایت ظرفیت کولر گازی موجب می شود که میزان مطلوبی از خنک‌کنندگی که مورد نظر کاربر است، تامین نشود. قطعا در زمانی که دستگاه توان خنک کردن محیط بزرگ را نداشته باشد، هوای خنک مطلوبی وجود نخواهد داشت.

رعایت ظرفیت کولر گازی

معیارهای انتخاب کولر گازی مناسب

برای انتخاب کولر گازی مناسب باید نکات فنی و مهم آن مورد توجه قرار گیرد. البته بیشتر افراد برای خرید محصولاتی همچون کولر گازی بیشتر به سراغ برندهای معروف و مدل‌های پرمصرف می‌روند، بدون آنکه از نکات فنی آن آگاهی کاملی داشته باشند. اما لازم است بدانیم که چه نکاتی را برای خرید و انتخاب کولرگازی باید مدنظر داشته باشیم.

1. اهمیت کمپرسور

همانگونه که در بخش معرفی اجزاء تشکیل دهنده کولر گازی بیان شد، کمپرسور به عنوان موتور شناخته می‌شود. در واقع وظیفه پمپاژ و هدایت مبرد به داخل دستگاه توسط کمپرسور انجام می‌شود. اگر کمپرسور توان بالایی نداشته باشد، قطعا عملکرد کولر گازی با مشکل مواجه خواهد شد. باید در نظر داشت که سه نوع کمپرسور پرمصرف پیستونی – روتاری – اسکرول در کولر گازی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هریک از این کمپرسورها امتیازاتی دارند. به عنوان مثال کمپرسور پیستونی مختص مناطق گرمسیر است و در دمای بالا کارایی خوبی دارد. کمپرسورهای روتاری در مناطق دارای اقلیم معتدل با رطوبت بالا بسیار کارآمد و مناسب هستند. کمپرسورهای اسکرول بسیار پرقدرت هستند و برای کولرگازی‌های ایستاده کارایی دارند.

ظرفیت کولر گازی

2. پرتاب باد هوشمند و پرقدرت

امروزه سعی شده است مسیر پرتاب باد از پنل داخلی کولر گازی هوشمند باشد. به این معنا که پرتاب باد در مسیری که افراد قرار دارند جریان پیدا کند. همچنین به صورت گردشی به چهار جهت نیز از دیگر قابلیت‌هایی است که می‌تواند در انتخاب کولر گازی موثر باشد. مسئله مهم دیگر قدرت پرتاب باد است. معمولا این میزان در رنج 15 تا 20 متر قرار دارد که به نظر مناسب می‌رسد.


خدمات پیشنهادی آچاره : سرویس کولرگازی در محل


3. میزان مصرف انرژی

در فناوری جدید همواره سعی می‌شود از هدررفت انرژی جلوگیری شود. بنابراین لازم است به هنگام خرید و انتخاب کولر گازی به میزان مصرف انرژی آن توجه شود.

میزان مصرف انرژی

4. ظرفیت کولر گازی

شاید مهمترین نکته در انتخاب کولر گازی، ظرفیت آن است. با توجه به آنچه که در این مقاله عنوان شد می توان در انتخاب ظرفیت کولر گازی نهایت دقت را داشت. به این ترتیب از داشتن یک کولر گازی متناسب با مساحت و شرایط مکان مورد نظر می‌توان لذت برد.

سخن پایانی

کولر گازی امروزه جزء وسایل سرمایشی پرطرفدار است. بنابراین کسب اطلاعات در خصوص انتخاب و خرید و همچنین دقت به مسائل فنی آن می‌تواند بسیار مفید باشد. ما در آچاره سعی می‌کنیم اطلاعات کامل و جامعی از امور فنی و علمی روز دنیا در اختیار همراهان خود قرار دهیم. در این مقاله نیز سعی شد این اطلاعات در خصوص انتخاب ظرفیت کولر گازی باشد.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید