4 دلیل اصلی نمایش ارور e15 ماشین ظرفشویی بوش

لوازم خانگیماشین ظرفشویی

بوش، کمپانی آلمانی معروفی است که لوازم خانگی تولیدی آن به کیفیت و دوام معروف است و به همین دلیل افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند. سیستم هوشمند این ماشین ظرفشویی در صورت بروز مشکل اروری را روی صفحه نمایش نشان می‌دهد تا مشخص شود مشکل از کجاست و چطور باید رفعش کرد. یکی از این خطاها، ارور e15 ماشین ظرفشویی بوش است.

در ماشین ظرفشویی بوش، کد خطای e15 به این معنی است که آب در قسمت پایینی دستگاه جمع شده است و دستگاه دیگر کار نمی‌کند تا با توقف جریان ماشین ظرفشویی مانع از ورود آب اضافی به کف آشپزخانه شود. این انباشتگی آب، معمولاً در اثر نشتی در لگن، مخزن آب یا شلنگ‌ها ایجاد می‌شود. بدترین حالت نشتی ممکن است ناشی از خرابی قطعات داخلی باشد. در ادامه به بررسی ارور ماشین ظرفشویی و دلایل احتمالی نمایش خطای e15 ماشین ظرفشویی بوش و نحوه رفع آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشیم.

آچاره خدمات تخصصی تعمیر ظرفشویی بوش را در تهران و شهرستان‌ها به شما ارائه می‌کند. در صورت نیاز به تعمیر و سرویس این دستگاه می‌توانید از خدمات ما استفاده کنید.

در ماشین ظرفشویی بوش، کد خطای e15 به این معنی است که آب در پایین دستگاه جمع شده است. آب در لگن جمع شده و باعث فعال شدن کلید ایمنی می‌شود. در نتیجه، دستگاه از کار می‌افتد و پیام خطای e15 تا زمانی که ماشین ریست نشود، روشن می‌ماند. خطای e15 بخشی از سیستم حفاظت از نشتی ماشین ظرفشویی است.

زمانی که آب در جایی غیر از لگن جمع شده باشد این خطا مانع استفاده از ماشین ظرفشویی می‌شود تا در نهایت جریان آب به کف آشپزخانه منتقل نشود. برای حل این مشکل ابتدا باید کد خطای e15 ماشین ظرفشویی بوش خود را ریست کنید. پس از انجام این کار، باید عیب‌یابی کنید که چه چیزی باعث جاری شدن آب به پایین دستگاه شده و آن را نیز حل کنید. در غیر این صورت پیغام خطای e15 بارها و بارها نمایش داده می‌شود تا زمانی که این مشکل را حل کنید.

نحوه ریست ارور e15 ماشین ظرفشویی بوش

سوئیچ ایمنی که کد خطای e15 را فعال می‌کند به دلیل وجود آب در دستگاه فعال می‌شود. بنابراین، دو راه برای ریست کردن کد خطا وجود دارد:  استفاده از روش Tilt و تنظیم مجدد سوئیچ ایمنی به صورت دستی.

روش Tilt برای ریست ارور e15

اولین راه این است که ماشین ظرفشویی را از زیر سینک یا کابینت آشپزخانه خود بیرون بیاورید. سپس، دستگاه را با دقت به سمت عقب با زاویه 45 درجه کج کنید. با این کار، آب از سوئیچ ایمنی خارج شده و سوئیچ به وضعیت پیش فرض خود برمی‌گردد. در این حالت، کد خطا ریست شده و می‌توانید مثل قبل از دستگاه استفاده کنید.

تنظیم مجدد سوئیچ ایمنی به صورت دستی

روش دیگر، دسترسی به کف ماشین ظرفشویی و آزاد کردن کلید ایمنی است. توجه کنید که این مکانیسم ایمنی شامل یک سوئیچ و یک دیسک پلی استایرن در داخل محفظه است. وجود آب در لگن باعث شناور شدن دیسک پلی استایرن و فشار آمدن به کلید ایمنی می‌شود.

ریست دستی ارور e15 ماشین ظرفشویی بوش

بنابراین، برای ریست دستی، ابتدا باید آب موجود در مخزن را خارج کنید. می‌توانید از یک پارچه یا هر وسیله دیگری برای تخلیه تمام آب استفاده کنید. اگر دیسک پلی استایرن گیر کرده است، باید آن را با دست، آزاد کرده و آن را به پایین دریچه در جایی که باید باشد برگردانید. با انجام این کار، خطای e15 ریست شده و در نتیجه می‌توانید دوباره مانند قبل از ماشین ظرفشویی خود استفاده کنید.

ریست ارور e15 ماشین ظرفشویی بوش

دلیل ایجاد خطای e15 ماشین ظرفشویی بوش

ریست کد خطا همانطور که در بالا ذکر شد باعث می‌شود ماشین ظرفشویی دوباره همچون قبل کار کند. با این حال اگر علت اصلی را پیدا نکنید، این مشکل دوباره دردسرساز می‌شود. آب اضافی در مخزن ماشین ظرفشویی می‌تواند به دلیل استفاده بیش از حد از شوینده، نشتی حوضچه، نشتی در مخزن آب یا شلنگ‌ها و همچنین خرابی قطعات داخل ماشین ظرفشویی باشد. در ادامه تمام این حالات را یک به یک بررسی خواهیم کرد.

1. مصرف بیش از حد مواد شوینده

برای اجرای چرخه شستشوی ماشین ظرفشویی بوش، به دو چیز نیاز دارید: آب و مواد شوینده. مهم‌ترین نکته این است که هر دوی این موارد باید در مقادیر صحیح استفاده شوند. تأمین آب معمولاً به‌صورت اتومات انجام می‌شود، بنابراین سیستم ماشین ظرفشویی تعیین می‌کند که چه مقدار آب برای چرخه شستشو مورد نیاز است. سپس، حجم آب را با استفاده از شیر ورودی کنترل می‌کند. مواد شوینده معمولاً به صورت دستی اضافه می‌شوند. بنابراین باید به دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی توجه کرده و به مقدار لازم از مواد شوینده اضافه کنید.

متأسفانه، گاهی افراد مواد شوینده ماشین ظرفشویی را بیش از حد نیاز اضافه می‌کنند. این اشتباه ساده باعث می‌شود که در چرخه شستشو، کف زیادی تولید شود. در نتیجه، کف و آب وارد قسمت‌هایی از دستگاه می‌شود. گاهی ممکن است آب در قسمت پایینی ماشین ظرفشویی چکه کند و باعث فعال شدن کلید ایمنی و روشن شدن ارور e15 ماشین ظرفشویی بوش شود.

نحوه رفع این مشکل

پس از ریست کردن کد خطا، باید یک چرخه ظرفشویی بدون ظرف را استارت بزنید تا کف اضافی یا تجمع مواد شوینده شسته شود. تنظیم آب در گرم‌ترین حالت ممکن، بسیار مؤثر خواهد بود. حتما اطلاعات روی بسته‌بندی را مطالعه کنید تا بدانید چه مقدار مواد شوینده باید داخل دستگاه بریزید تا دوباره این اتفاق پیش نیاید.

2. نشتی حوضچه فاضلاب

پایین‌ترین قسمت داخلی ماشین ظرفشویی، حوضچه فاضلاب است. یعنی جایی که آب کثیف قبل از تخلیه از محفظه اصلی ماشین ظرفشویی به آنجا سرازیر می‌شود. گاهی دلیل نمایش خطای e15 ماشین ظرفشویی بوش این است که در قسمت پایینی نشتی و تجمع آب وجود دارد.

حوضچه فاضلاب مستقیماً بالای لگن جای دارد، جایی که کلید ایمنی و دیسک پلی استایرن قرار دارند. زمانی که نشتی در حوضچه وجود دارد آب مستقیماً به این لگن جریان می‌یابد و باعث می‌شود دیسک، شناور شده و کلید ایمنی فعال شود.

این خطا بطور معمول زمانی اتفاق می‌افتد که درزگیر (یا همان واشر حوضچه) شل یا فرسوده شده باشد و آب خارج شده و به داخل تشت پایینی چکه کند.

نحوه رفع این مشکل

بهتر است پیچ‌های نگه‌دارنده حوضچه داخل ماشین ظرفشویی را محکم کنید. در صورتی که درزگیر شل شده باشد، این کار می‌تواند مشکل را حل کند. اگر نشتی ادامه داشت باید حوضچه را خارج کنید و درزگیر لگن فاضلاب را با یک درزگیر نو تعویض کنید.

3. نشتی مخزن یا شلنگ آب

مانند اکثر ماشین‌های ظرفشویی، ماشین‌های بوش نیز معمولاً دارای مخزن آب و چندین شلنگ در قسمت داخلی هستند. بعضی از شلنگ‌ها برای تأمین و گردش آب تمیز یا فیلتر شده برای شستشوی ظروف داخل ماشین ظرفشویی استفاده می‌شوند. شلنگ‌های دیگر نیز برای کمک به تخلیه آب کثیف و خارج کردن آن از دستگاه بکار می‌روند. در کل، مخزن آب ماشین ظرفشویی بوش در کنار ماشین و زیر پنل دسترسی قرار دارد. کار اصلی مخزن، ذخیره آب کافی برای اجرای یک چرخه کامل ظرفشویی است.

با گذشت زمان، ممکن است نشتی در مخازن آب و شلنگ‌ها اتفاق بیفتد. این احتمال هم وجود دارد که این نشتی به دلیل درست نصب نشدن اولیه یا درزگیری نامناسب اتصالات آن‌ها باشد. در برخی موارد، اتصالات آن‌ها ممکن است شل شده باشد و آب به بیرون نشت کند. بطور طبیعی، آب به پایین‌ترین نقطه یعنی تشت جریان می‌یابد. این جریان، باعث از کارافتادن سوئیچ ایمنی شده و در نتیجه دستگاه را متوقف می‌کند. به همین دلیل ارور e15 ماشین ظرفشویی بوش نمایش داده می‌شود.

نحوه رفع این مشکل

زمانی که محل نشتی را پیدا کردید، رفع مشکل بسیار ساده می‌شود. یعنی:

1. شما باید پانل‌های دسترسی در تمام پهلوهای ماشین ظرفشویی را بردارید و مخزن آب و هر شلنگ را از قسمت جلو بررسی کنید.

2. به طور معمول، با لمس تمام مخزن و شلنگ‌ها، پیدا کردن جزئی‌ترین نشتی آسان‌تر می‌شود. به این ترتیب، می‌توانید آب را با نوک انگشتان خود حس کرده و نشتی را تشخیص دهید، حتی اگر چیزی با چشم نبینید.

3. به محض این که تشخیص دادید کدام قطعه نشتی دارد، تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن را تعویض کنید.

4. تعویض شلنگ‌ها بسیار ساده و آسان است، با این حال می‌توانید برای اطلاعات مدل ماشین ظرفشویی که دارید به دفترچه راهنمای آن یا برگه فنی مراجعه کنید.

4. خرابی لوازم و قطعات

ماشین ظرفشویی بوش علاوه بر مخازن و شلنگ‌ها، دارای چندین قطعه است که به هدایت جریان آب کمک می‌کنند. این قطعات باعث می‌شوند آب به حد مجاز، بالا بیاید و به آرامی جریان یابد تا دستگاه به خوبی کار کند. قطعات ماشین ظرفشویی، حتی آن‌هایی که از سخت‌ترین مواد اولیه ساخته شده‌اند، ممکن است در طول زمان خراب شوند. شاید سطح آن‌ها پس از سال‌ها استفاده، فرسوده شده باشد یا چیزی در داخل ماشین ظرفشویی افتاده باشد که باعث ایجاد ترک در آن‌ها شود.

اگر هر یک از این موارد اتفاق بیفتد، ممکن است آب از میان این شکاف‌ها نفوذ کرده و به سمت تشت بیاید. در نتیجه کلید ایمنی و سپس پیام خطای e15 را فعال کند.

e15 ماشین ظرفشویی بوش به دلیل خرابی قطعات

نحوه رفع این مشکل

اغلب اوقات تعمیر قطعه خراب در داخل ماشین ظرفشویی میسر نیست و تعویض قطعه مورد نظر می‌تواند تنها راه حل قابل اجرا باشد. تعویض هر قطعه معمولاً شامل برداشتن نزدیک‌ترین پانل برای دسترسی به قطعه و باز کردن هر پیچی است که آن را در جای خود نگه می‌دارد. بهترین مرجع برای شما کتابچه راهنمای مصرف‌کننده و برگه فنی خواهد بود که اطلاعات مختص به مدل ماشین ظرفشویی بوش شما را ارائه می‌دهد.

اگر پرسشی درباره رفع ارور e15 ماشین ظرفشویی بوش دارید کافی است در بخش نظرات درج کنید تا پاسخگوی شما باشیم.

منبع: howtofixit

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. با سلام، جهت رفع ارور e15 پس از تخلیه آب مخزن(زاویه ۴۵ درجه)، تمام آب پاشها، فیلتر فلزی و داخلی و مخزن نمک باز شده و با آب گرم و مایع ظرفشویی کاملا تمیز شده اند.
    دو بار ماشین به خوبی کار کرد ولی مجددا ارور ۱۵ ظاهر شده است.
    آیا پمپ تخلیه و خروجی جرم گرفته اند؟ یا مورد دیگری باعث بروز این ارور است؟
    از راهنماییهایتان بسیار سپاسگزارم

    1. سلام دوست عزیز،
      بله ممکن است گرفتگی در پمپ تخلیه یا حتی شلنگ تخلیه یا حتی توی سیفون تخلیه وجود داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا