تعمیر یخچال تعمیر یخچال فریزر

معرفی انواع فن + آموزش تعمیر فن یخچال

لوازم خانگییخچال و فریزر

یخچال به عنوان یکی از مهم‌ترین وسایل خانه دارای قطعات مختلفی می‌باشد که در کنار هم عملیات خنک‌سازی هوای داخل یخچال را بر عهده دارند. به مرور زمان و با استفاده زیاد یا نادرست از یخچال، ممکن است مشکلات زیادی برای قطعات یخچال به وجود آید.

یکی از مشکلات رایج در یخچال خراب شدن فن‌ها است. وظیفه انواع مختلف فن در این دستگاه شامل فن اواپراتور و فن کمپرسور، به گردش درآوردن هوا در فضای داخلی و اطراف کویل‌ها می‌باشد.

خراب شدن فن، عملکرد کلی این دستگاه را مختل می‌کند. بنابراین برای جلوگیری از خرابی‌های بیشتر، هر چه سریع‌تر باید نسبت به تعویض و تعمیر فن یخچال اقدام شود.

برای مراقبت از فن یخچال چه باید کرد؟‌

برای اینکه به تعمیر یخچال نیاز پیدا نکنید، بهتر است که هر چند وقت یکبار نسبت به سرویس فن‌های یخچال اقدام نمایید. روغن کاری و تمیز کردن به موقع انواع فن باعث جلوگیری از خراب شدن و سالم ماندن بی دردسر این قطعات می‌شود. تنظیم و کنترل قدرت برق که توسط فن‌ها دریافت می‌شود، به عهده برد الکتریکی یخچال است. در چنین شرایطی فن‌ها متناسب با شرایط به خوبی کار می‌کنند.

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مراحل خنک سازی در انواع یخچال، گردش هوا در اطراف لوله‌ها یا کویل‌های یخچال است. خراب شدن فن‌های یخچال نحوه گردش هوا در اطراف کویل‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. در نهایت عملیات خنک‌سازی یخچال به درستی انجام نمی‌شود و سرمای مورد نیاز برای جلوگیری از فساد مواد غذایی تولید نخواهد شد.

تعمیر فن یخچال

مهم‌ترین نشانه و علت کار نکردن فن یخچال تولید سر و صدای زیاد از سمت فن‌های یخچال است. عیب‌یابی و تعمیر فن یخچال حتما باید توسط یک تعمیرکار حرفه‌ای و با تجربه انجام شود. عملکرد انواع فن در تمام یخچال‌های ساید بای ‌ساید و معمولی کاملا شبیه به هم است. اما نحوه تعمیر فن یخچال در مدل‌های معمولی و ساید بای ‌ساید با یکدیگر متفاوت است.

به طور کلی سه نمونه فن در داخل یخچال برای انتقال هوای خنک شده در این دستگاه درگیر می‌شوند و خراب شدن هر یک از این فن‌ها عملکرد همه قطعات دستگاه را تحت تاثیر قرار داده و تولید هوای خنک را دچار مشکل می‌کند‌. هنگام عدم تولید هوای خنک در یخچال، تعمیرکاران در اولین اقدام به بررسی فن دستگاه می‌پردازند‌.

در حالت اول وقتی فن یخچال به طور کامل از کار می‌افتد، تولید و گردش هوای سرد در داخل یخچال به طور کامل متوقف می‌شود‌. پیدا کردن علت کار نکردن فن یخچال در چنین حالتی یک کار کاملا تخصصی است و هر کسی از  پس آن بر‌نمی‌آید‌

تعمیر یخچال تعمیر یخچال فریزر

معرفی فن‌های موجود در یخچال

فن کندانسور

کویل یا کندانسور یخچال‌، به عنوان خنک کننده موظف است که با کشیدن هوای محیط به داخل لوله‌های خنک کننده، دمای هوای داخل یخچال را پایین بیاورد (همه‌چیز درباره دمای مناسب یخچال | تنظیم دمای یخچال). لوله‌های کویل را باید بعد از مدتی حتما تمیز کرد زیرا به مرور زمان گرد و غبار موجود در هوا روی آن تجمع پیدا می‌کند و به این بخش از یخچال فشار وارد می‌شود. فن کندانسور در قسمت پایین یخچال و در کنار کمپرسور و فن تبخیر قرار گرفته است و به صورت همزمان با کمپرسور و موتور تبخیر در حال فعالیت است.

خراب شدن فن کندانسور منجر به عدم خنک سازی در یخچال خواهد شد و خراب شدن آن با صدای بسیار زیادی همراه است. برای تعمیر فن یخچال از نوع کندانسور ابتدا باید یخچال از برق کشیده شود. سپس پنل پشت یخچال را جدا کرده و با استفاده از جاروبرقی همه گرد و غبار موجود روی موتور و پره‌های فن را تمیز کنید.‌ در صورتی که مشاهده کردید فن با پوسیدگی مواجه شده است هر چه سریعتر باید قطعه معیوب را با یک قطعه سالم تعویض نمایید.

فن کندانسور

 فن کمپرسور

همه یخچال‌ها و فریزرها دارای فن کمپرسور هستند. محل قرار گیری این نوع فن یخچال در قسمت زیرین این دستگاه و در کنار کمپرسور می‌باشد.‌ این فن با کار کردن کمپرسور و کندانسور یا به طور کلی موتور، یخچال را خنک می‌کند و از گرم شدن کمپرسور جلوگیری می‌کند‌. تمیز نکردن گرد و غبار انباشته شده روی فن کندانسور باعث از کار افتادن آن می‌شود و فن یخچال نیاز به تعمیر پیدا خواهد کرد (تمیز کردن کندانسور یخچال).

هر چه گرد و غبار روی فن بیشتر باشد کارایی این قطعه به شدت کاهش خواهد یافت. نوسانات برق و ضربه دیدن فن تاثیر بسزایی در کاهش قابلیت‌های فن کندانسور دارد. زمانی که فن کمپرسور نتواند به خوبی خنک سازی موتور یخچال را انجام دهد، دمای موتور به میزان زیادی بالا رفته و به شدت داغ می‌شود و پس از مدتی با سوختن موتور یخچال به طور کامل از کار خواهد افتاد. بنابراین هر چه سریع‌تر با تعمیر فن کمپرسور یخچال باید از این اتفاق پیشگیری کنید.

فن کمپرسور

فن اواپراتور

فن اواپراتور که با نام فن تبخیر یخچال نیز شناخته می‌شود، در قسمت فریزر قرار دارد و موظف است که با ایجاد گردش هوا در اواپراتور، به فرآیند انتقال گرما به گاز مبرد کمک کند‌. با شنیدن سر و صدای زیاد از فریزر یخچال باید بدانید که احتمالا فن اواپراتور با مشکل مواجه شده است و هر چه زودتر باید نسبت به تعمیر این فن اقدام کنید. عدم تعمیر فن یخچال در چنین مواقعی باعث می‌شود که در دراز مدت از کار بیفتد.

مطلب پیشنهادی آموزش نحوه تعویض روغن موتور یخچال

فن اواپراتور

فن داخلی

فن داخلی در قسمت بدنه این دستگاه قرار دارد و باعث ایجاد جریان هوا در داخل یخچال می‌شود. فن داخل یخچال یکسره کار می‌کند و وظیفه اصلی آن این است که با گردش هوا به یکسان شدن دما در تمام بخش‌های داخلی کمک کند. البته در بعضی از یخچال‌های جدید و پیشرفته، سیستم‌های دیگری جایگزین این فن شده‌اند‌.

علت کار نکردن فن یخچال چیست؟‌

کار نکردن فن‌های موجود در یخچال علت‌های مختلفی دارد‌. اگر در پشت یخچال و بر روی فن کمپرسور گرد و غبار زیادی انباشته شود، به مرور زمان با مشکل کار نکردن فن یخچال مواجه خواهید شد. دلایل دیگری مانند وارد شدن ضربه به فن، نوسان برق و افزایش عمر یخچال نیز در کار نکردن فن و خراب شدن این قطعات مهم موثر هستند. در هنگام جابه‌جا کردن یخچال باید مراقب باشید که به قطعات آن از جمله فن‌ها ضربه وارد نشود‌.

برای پیشگیری از آسیب نوسانات برق نیز حتما از محافظ یخچال استفاده کنید‌. گاهی اوقات هیچ اتفاق خاصی در خراب شدن فن یخچال نقشی ندارد و فقط گذر زمان و استفاده زیاد از یخچال باعث فرسوده شدن فن‌ها شده است‌. در چنین مواقعی باید فن معیوب را با فن جدید تعویض کنید. مهم‌ترین نشانه‌های نیاز به تعمیر فن یخچال عبارتند از:

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر یخچال!

  1. شنیده شدن صدای‌های غیر طبیعی از یخچال
  2. افزایش دما در یخچال فریزر
  3. روش و خاموش شدن مداوم یخچال
  4. تجمع آب در قسمت زیرین یخچال

علت کار نکردن فن یخچال

نحوه تست فن یخچال به چه صورت است؟

  1. برای تست فن یخچال و اطمینان از سالم بودن فن کندانسور ابتدا باید در اولین اقدام یخچال را از دوشاخه بکشید.
  2. سپس باید پنل پشتی یخچال باز شود تا به راحتی بتوانید به فن کندانسور دسترسی داشته باشید. گاهی اوقات تجمع گرد و غبار در قسمت موتور فن باعث از کار افتادن این قطعه می‌شود.
  3. در صورت مشاهده عدم چرخش راحت شفت، مقداری روغن روان کننده را به این قسمت اسپری کنید تا مشکل سخت چرخیدن شفت حل شود.
  4. اگر پره‌های فن کندانسور به سختی می‌چرخد، حتما باید نسبت به بررسی سیم کشی فن اقدام نمایید.

برای تست سالم بودن فن اواپراتور نیز یخچال از برق کشیده شود. سپس با جدا کردن پنل موجود در داخل فریزر به بررسی فن اواپراتور بپردازید. مهم‌ترین علت از کار افتادن فن اواپراتور یخ زدن پره‌های این قطعه می‌باشد. در صورتی که علت کار نکردن فن اواپراتور یخ زدن پره‌ها باشد، باید منتظر بمانید تا یخ‌ها آب شود و عملکرد فن به حالت عادی برگردد. اما گاهی از اوقات علت خرابی این فن سالم نبودن موتور فن است.

انباشته شدن گرد و غبار در موتور باعث اختلال در عملکرد فن می‌شود. برای تعمیر فن یخچال در این بخش حتما از تمیز کردن گرد و غبار غافل نشوید. یکی دیگر از را‌ه‌های تست کردن پایانه‌های موتور فن اواپراتور، بررسی آن با استفاده از یک ولت سنج می‌باشد. همچنین با وصل کردن فن به ولتاژ 220 نیز می‌توان از سالم بودن آن اطمینان حاصل کرد. اگر با وصل کردن فن به ولتاژ فن کار نکند، نشان دهنده این است که این قطعه به طور کامل خراب شده و حتما باید تعویض شود.

نصب و تعمیرات تخصصی یخچال با تیم آچاره

آشنایی با نحوه تعمیر فن یخچال

اگر پس از تست فن و انجام روغن‌کاری و تمیز کردن، عملکرد آن اصلاح نشد، باید تعمیر فن یخچال را با تعویض قطعه آسیب دیده با قطعه جدید انجام دهید. برای این کار ابتدا باید یخچال از برق کشیده شود. کشیدن یخچال از برق به عنوان یک نکته ایمنی، از خطر برق گرفتگی حین تعمیر فن یخچال جلوگیری می‌کند.

پس از اینکه دستگاه را از برق جدا کردید، تمام مواد غذایی و خوراکی‌های داخل یخچال و بخش فریزر را به یک یخچال دیگر منتقل کنید. اگر فن‌های کمپرسور یا کندانسور آسیب دیده باشند، لازم است که حتما پنل پشتی یخچال باز شود تا بتوانید به فن کمپرسور و فن کندانسور دسترسی داشته باشید.

درصورتی که فن داخلی یخچال نیاز به تعمیر داشته باشد باید قفسه‌های داخلی و سپس پنل داخلی باز شود تا دسترسی به فن داخلی راحت‌تر باشد. برای تعمیر فن اواپراتور نیز حتما باید نسبت به بازکردن پنل موجود در داخل فریزر اقدام کنید‌.

مطلب پیشنهادی راهنمای تعمیر کمپرسور یخچال

برای تعمیر یخچال از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

انواع روش‌های تعمیر فن یخچال

برای اینکه تمام مراحل تعمیر فن یخچال به خوبی انجام شود، بهتر است که دفترچه راهنمای یخچال خود را به دقت مطالعه کنید. تعویض فن یخچال یک کار تخصصی است، بنابراین بهتر است که توسط یک تکنسین متخصص و ماهر انجام شود.

تکنسین پس از دسترسی به فن آسیب دیده مورد نظر باید آن را از موتور فن جدا کند. برای این کار گیره‌های فن را نگه می‌دارد و آن را به همراه تیغه‌ها از موتور جدا می‌کند. سپس فن جدید را با کمک گیره‌های نگهدارنده در داخل محفظه جایگزین فن قبلی می‌کند و از اتصال فن به موتور مطمئن می‌شود. پس از اتمام کار قفسه‌های داخلی یا پنل یخچال را در جای خود قرار داده و دستگاه را به برق وصل می‌کند.

تکنسین‌ها برای تعمیر فن یخچال سامسونگ، تعمیر فن یخچال ال جی، تعمیر فن یخچال دوو، تعمیر فن یخچال هیمالیا، تعمیر فن یخچال فریزر، تعمیر فن یخچال اسنوا، تعمیر فن یخچال امرسان و تعمیر یخچال پارس کاری مشابه به توضیحات ذکر شده انجام می‌دهند. زیرا تمام این یخچال‌ها ساختاری شبیه به هم دارند. شما هم برای تعمیر یخچال و یا فن یخچال خود، می‌توانید از تکنسین‌های مجرب آچاره کمک بگیرید که به زیر و بم تعمیر انواع یخچال تسلط دارند.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. از این که ما را تا پایان این مطلب همراهی کردید ممنونیم.

2/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر یخچال

درخواست تعمیر انواع یخچال فریزر!

 

کلیک کنید