تعمیر لباسشویی تعمیر ماشین لباسشویی

ارور e12 لباسشویی بوش – راهنمای عیب‌یابی و تعمیر

لوازم خانگیماشین لباسشویی

اگر روی نمایشگر کد ارور e12 لباسشویی بوش را مشاهده می‌کنید، علت آن می‌تواند ناشی از دو یا سه عیب مختلف در دستگاه شما باشد. در ماشین لباسشویی‌های برند بوش بسیاری از عیب‌ها را می‌توان به‌سادگی برطرف کرد. اما تشخیص دقیق منشا آن زمان‌بر است. کد E12 در ماشین لباسشویی بوش به این معنی است که میزان آب ورودی به مخزن کافی نیست. ممکن است ارور ناشی از پر شدن بیش‌ازحد مخزن با لباس باشد و یا یک مشکلِ پیچیده‌ مکانیکال باعث بروز این خطا شده باشد. مثلاً سنسور و یا سوئیچ فشار دچار مشکل شده و یا سیستم AquaStop دچار خطا شده باشد.

توجه به این نکته ضروری است که در ماشین‌های لباسشویی بوش، کد E12 همانند کد E11 است. شاید این نکته کمی گیج‌کننده بنظر برسد، اما هر دو کد به این معنی هستند که آب کافی وارد مخزن نشده است. برای آنکه علت اصلی این خطا را که می‌تواند کافی نبودن آب داخل مخزن و مشکل در سوئیچ و سنسور فشار باشد، به‌درستی تشخیص دهید باید اقدامات اولیه‌ای انجام دهید که در ادامه به تعمیر لباسشویی بوش پرداخته خواهد شد.

کد ارور e12 لباسشویی بوش چرا بوجود می‌آید؟

بروز کد خطای E12 ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که خیلی ساده و یا خیلی پیچیده باشد:

اضافه‌بار

بروز این کد خطا می‌تواند ناشی از ریختن بیش از حد لباس در ماشین لباسشویی و یا استفاده از مواد شوینده زیاد باشد! این مسئله باعث می‌شود که سنسور فشار، ماشین لباسشویی را پر از آب تشخیص داده و پیامی را به ماژول ورودی آب ارسال کند تا از ورود آب بیشتر جلوگیری کند.

ارور e12 لباسشویی بوش

بررسی سنسور فشار

برای رفع خطا سوئیچ سنسور فشار را چک کنید. برای این کار باید دیگ شستشو را تخلیه کنید. دستگاه را از برق بکشید و سنسور فشار را پیدا کنید. به سنسور فشار یک لوله هوا متصل است که با جدا کردن آن و دمیدن داخل آن می‌توانید سنسور فشار را ریست کنید.

مقاله پیشنهادی راهنمای کامل ماشین ظرفشویی بوش
تعمیر لباسشویی
تعمیر ماشین لباسشویی
کد خطای E12 ماشین لباسشویی بوش

بررسی AquaStop

ممکن است شیر ورودی، مسیر آب را زودتر از موعد ببندد و یا شیر تخلیه زودتر از زمانی که باید، باز ‌شود و از پر شدن مخزن جلوگیری کند. این مسئله ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد:

  • شیلنگ ورودی دارای سوراخ یا ترکیدگی است.
  • آب داخل ماشین لباسشویی نشتی دارد.

سیستم AquaStop ممکن است اشتباهاً باعث بروز خطا شود. این مسئله زمانی رخ می‌دهد که در مسیر خروجی بجای آنکه شیر خروجی بسته باشد، باز بماند.

این بدان معنی است که واحد کنترل الکترونیکی دستگاه درست کار نمی‌کند یا سنسور تشخیص نشتی آب، دچار خطا شده است. هر یک از این مشکلات در صورت رخ دادن، یک مسئله پیچیده و تخصصی است و برای برطرف کردن آن باید از یک تعمیرکار متخصص کمک بگیرید.

کد خطای E12 ماشین لباسشویی بوش

با این حال، می‌توانید سیستم AquaStop را شخصاً بررسی کنید. ابتدا دستگاه را از برق بکشید. همچنین دستان خود را پیش از شروع کار خشک کنید. ورودی آب را ببندید و آب داخل دیگ را تخلیه کنید.

لباس‌های موجود در ماشین را خارج کرده و بررسی کنید که آیا داخل دیگ، آب وجود دارد یا خیر. اگر آبی وجود ندارد، دستورالعمل‌های موجود در دفترچه راهنمای نشتی آب را دنبال کنید. اما اگر داخل دیگ آب وجود دارد به این معنی است که مشکل جدی بوده و حتماً باید از یک تعمیرکار متخصص کمک بگیرید.

روش رفع خطا E12 ماشین لباسشویی بوش

ابتدا سعی کنید کمی از بار داخل ماشین لباسشویی کم کنید (مقداری از لباس‌ها را خارج کنید) و ببینید که آیا کد خطا از بین می‌رود یا خیر. موارد دیگری که ممکن است باعث بروز این کد خطا شوند عبارتند از:

  • شیر آب بسته باشد.
  • شیلنگ آب پیچ خورده یا مسیر آب ورودی مسدود شده باشد.
  • فیلتر آب ورودی مسدود شده باشد.
  • سیستم تشخیص نشتی آب یا همان AquaStop معیوب بوده و باعث مسدود شدن مسیر آب ‌شود.
  • در سیم‌کشی داخلی دستگاه اتصال کوتاه رخ داده باشد.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر لباسشویی بوش!

مقاله پیشنهادی دلایل عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی

همیشه در ابتدای بروز یک خطا، ساده‌ترین مشکلات را بررسی کنید. مثلاً برای بررسی کد E12 لوله آب ورودی را چک کنید تا مطمئن شوید که فشار آب ورودی به قدر کافی است یا خیر. یا مثلاً شیر آب ظرف‌شویی را باز کنید تا از فشار کافی آب اطمینان حاصل کنید.

برای بررسی شیلنگ ورودی آب، چک کنید که مسیر شیلنگ مستقیم بوده و جایی پیچ نخورده باشد. همچنین می‌توانید ورودی فیلتر آب را با باز کردن آن از ماشین لباسشویی چک کرده و در صورت نیاز فیلتر را تمیز کنید.

روش رفع خطا E12 ماشین لباسشویی بوش

پرسش‌های متداول

در ادامه تعدادی از مهمترین سوالات مربوط به ماشین لباسشویی‌های بوش که از تعمیرکاران آچاره پرسیده می‌شود را بررسی می‌کنیم. اگر شما هم پرسشی دارید آن را در بخش نظرات درج کنید تا تعمیرکاران ما به شما پاسخ دهند.

  1. چگونه می‌توان ماشین لباسشویی بوش را ریست کرد؟

ماشین‌های لباسشویی بوش دکمه ریست ندارند اما می‌توان برای حذف کدهای خطا، به راحتی با چرخاندن یا فشردن برخی از دکمه‌ها این کار را انجام داد.

  1. دکمه program را خاموش کرده و دوباره روشن کنید.
  2. دکمه شروع چرخش را فشار داده در حالی که به‌صورت هم‌زمان ولوم برنامه را روی عدد هفت قرار می‌دهید؛ دکمه شروع چرخش را حداقل 5 ثانیه نگه دارید. چراغ آب باید بعد از رها کردن دکمه، روشن شود.
  3. حالا دوباره دکمه program را خاموش نموده سپس آن را روشن کنید. با این کار همه کدها حذف خواهند شد.

2. چگونه می‌توان حالت عیب‌یابی ماشین لباسشویی فعال کرد؟

برخی افراد هنگام فعال‌سازی و اجرای حالت عیب یابی در ماشین‌های لباسشویی سردرگم می‌شوند. اما ماشین لباسشویی بوش دارای یک سیستم ساده است. کافی است مراحل زیر را انجام دهید:

  1. دکمه program را روی حالت خاموش قرار دهید.
  2. دکمه‌های منو (Menu) و انتخاب (Select) باید با هم فشرده شوند. همچنین هم‌زمان انتخاب‌گر را روی حالت permanent press cold قرار دهید. دکمه را پایین نگه دارید تا زمانی که P1:Errors نمایش داده شود. شما حالت عیب‌یابی را فعال کرده‌اید، می‌توانید در 17 حالت مختلف، ماشین لباسشویی را تست کنید. یک چراغ چشمک‌زن نیز در این حالت روشن می‌شود که نشان‌دهنده فعال بودن عیب‌یابی است.
  3. تابع P1 خطاهایی را نشان می‌دهد که دستگاه شما در 8 سیکل شستشو با آن مواجه می‌شود. برای دسترسی به لیست خطاها، دکمه start/pause را فشار دهید. حالا کدهای خطا همراه با تاریخ وقوع آن روی صفحه نمایش داده می‌شوند. هر دو مجموعه کد، خطای ایجاد شده را دقیق نشان می‌دهند. کدهای Er1-24 مربوط به ماژول بوده و کدهای dr:1-18 خطای موتور را نشان می‌دهند.
  4. می‌توان با فشار دادن دکمه شروع چرخش، حالت عیب یابی را به پایان رساند. برای خروج از حالت عیب‌یابی نیز دکمه شروع چرخش را خاموش کنید.

روش رفع خطا E12 ماشین لباسشویی بوش

3. چگونه ماشین لباسشویی بوش را تخلیه کنیم؟

برای تشخیص مشکلات و یا تعمیر لباسشویی شاید لازم باشد ماشین لباسشویی را تخلیه کنید. این کار در ماشین لباسشویی بوش در مقایسه با سایر ماشین‌های لباسشویی بسیار ساده‌تر است. به این دلیل که یک شیلنگ تخلیه در جلوی دستگاه قرار دارد. این شیلنگ در پنل موجود در گوشه سمت راست و پایین دستگاه در کنار فیلتر قابل‌دسترسی است.

تعمیرات تخصصی لباسشویی بوش با آچاره

یک ظرف کم‌عمق در زیر شیلنگ قرار دهید و سر شیلنگ را داخل آن گرفته و آن را باز کنید. اگر لازم است ظرف را خالی کنید، شیلنگ را ببندید و بعد ظرف را خالی نمایید. برخی از ماشین‌های لباسشویی بوش شیلنگ تخلیه ندارند، اما جای نگرانی نیست.

محل تخلیه در این ماشین‌ها دقیقاً همان جایی است که شیلنگ باید وجود داشته باشد. بنابراین درپوش پنل را باز کرده و اجازه دهید که آب در داخل ظرف کم‌عمقی که از قبل تهیه کرده و زیر درپوش قرار داده‌اید، تخلیه شود.

روش رفع خطا E12 ماشین لباسشویی بوش

جمع‌بندی کد خطای E12 ماشین لباسشویی بوش

سیستم هوشمند ماشین لباسشویی بوش، عملکرد و تشخیص خطای آن را ساده کرده است. بسیاری از مشکلات را می‌توان با کمک نکاتی که بیان شد بدون نیاز به تعمیرکار برطرف کرد، اما تعمیر برخی از خطاها نیاز به تعمیرکار متخصص دارد. در صورت نیاز می‌توانید از خدمات اقتصادی آچاره برای رفع مشکل خود استفاده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا