فیش یا جک بی ان سی BNC چیست؟

برقکاریآنتن تلویزیونساختمان

فیش (BNC Bayonet Neil Concelman یا British Naval Connector) نوعی کابل است که از آن در کاربردهای مختلفی ازجمله: شبکه و کامپیوتر، دوربین‌های مداربسته و… استفاده می‌شود. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر با فیش بی ان سی و کاربردهای آن آشنا شوید.

فیش BNC چیست؟

استفاده از فیش بی ان سی در سال 2000 و قبل از آن، رایج شد و از آن‌ها برای ویدیوهای SD و HD استفاده می‌شد. اما امروزه نیز این فیش‌ها را می‌توان در لوازم الکترونیکی مختلف مشاهده کرد یا استفاده از فیش BNC در دنیای تکنولوژی امروز به پایان رسیده است؟ می‌توان گفت که امروزه با وجود تکنولوژی و ابزار و اتصالات پیشرفته، به‌ندرت می‌توان فیش‌های بی ان سی را در لوازم الکترونیکی پیدا کرد، اما این بدین معنا نیست که استفاده از این فیش‌ها به‌کلی متوقف شده، چراکه هنوز هم در برخی اتصالات خاص از فیش‌های BNC استفاده می‌شود. درواقع نمی‌توان گفت که نسل فیش‌های BNC به‌کلی منقرض شده است، بلکه این فیش‌ها در میان سایر نمونه‌های اتصالات، از دیدگاه مصرف‌کنندگان محو شده‌اند.

فیش بی ان سی

کاربرد فیش بی ان سی

هدف از طراحی و استفاده از فیش بی ان سی، ایجاد یک فیش اتصال‌دهنده بود که به‌راحتی در اتصالات تلویزیون استفاده شود و متصل بماند، این فیش‌ها به‌خوبی این خصوصیت را ایجاد کردند و با غلاف فلزی که در ساختار خود دارند، روی هدایت‌کننده مرکزی متصل شدند و این باعث می‌شود که کابل به‌راحتی جدا نشود، وجود غلاف فلزی در ساختار فیش بی ان سی نیز باعث می‌شود که کابل به‌آسانی دچار آسیب نشود. فیش‌های بی ان سی معمولاً برای کاربردهای ویدئویی و یا فرکانس‌های رادیویی استفاده می‌شوند و عملکرد بالایی از خود در کاربردهای مختلف، نشان می‌دهند. این فیش‌ها را می‌توان به‌طور عمده در استفاده از داده‌های HD غیر فشرده با نرخ بیت بالا در استودیوها مشاهده کرد، اما میزان استفاده از آن‌ها در لوازم خانگی و الکترونیکی رایج کاهش یافته است.

فیش BNC

ساختار فیش بی ان سی

فیش BNC دارای یک گیره هستند که به سیم رسانای اولیه متصل شده و سپس با یک حلقه بیرونی در جای خود قرار گرفته و قفل می‌شوند. این نوع فیش‌ها دارای سازوکار آسان‌تر از سایر اتصالات بوده و می‌توان به‌عنوان نمونه‌ای ارزان به آن‌ها اشاره کرد. فیش‌های بی ان سی معمولاً از سبک اتصال N و C استفاده می‌کنند و این در حالی است که امروزه به‌ندرت می‌توان اتصالات C را در لوازم مختلف یافت. فیش‌های BNC معمولاً برای ولتاژهای کمتر از 500 ولت و فرکانس‌های زیر 3 گیگاهرتز استفاده می‌شوند، اما توانایی تحمل جریانی تا 4 گیگاهرتز را نیز دارند.

برای نصب دوربین مداربسته از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

عملکرد فیش های BNC 

می‌توان گفت که تمام اتصالات استاندارد قادر هستند تا جریان را از طریق اتصال مکانیکی به مدارهای AC،  DC و مدارهای پایین‌تر ارسال کنند. در واقع فرکانس‌های رادیویی به اتصالی نیاز دارند که تغییرات امپدانس را به حداقل میزان ممکن برساند تا بازتاب و امواجی که ممکن است باعث ایجاد آسیب شوند، به حداقل میزان ممکن برسند. فیش‌های بی ان سی نوعی امپدانس ثابت هستند و این بدین معناست که امپدانس مشخصی را در کل اتصال دارند که با کابل‌های کواکسیال برابر است. این ویژگی باعث می‌شود که فیش بی ان سی برای کاربردهای RF مناسب باشد، چراکه سیگنال‌های RF که در امتداد کابل کواکسی در حال حرکت‌اند، هنگام عبور از اتصال BNC هیچ تغییری در امپدانس دریافت نمی‌کنند و درنتیجه بازتاب کمتر و سطح افت کمتری ایجاد می‌شود.

فیش BNC

موارد استفاده از  فیش بی ان سی

رایج‌ترین استفاده از فیش بی ان سی را می‌توان عملکردهایی ازجمله تجهیزات آزمایشی، ابزار هسته‌ای حساس و دقیق، کاربردهایی در الکترونیک هوافضا، آنتن‌های رادیویی، سیگنال‌های ویدئویی، رابط‌های دیجیتال و…، در نظر گرفت. فیش‌های BNC می‌توانند به‌عنوان جایگزینی برای اتصالات RCA، در حمل سیگنال‌های ویدئویی استفاده کرد. همچنین استودیوهای ضبط از فیش‌های بی ان سی برای همگام‌سازی اجزای مختلف تجهیزات ضبط دیجیتال از طریق سیگنال‌های زمان‌بندی‌شده استفاده می‌کنند.

در ادامه می‌توانید لیست برخی از کاربردهای مهم فیش‌های BNC را مشاهده کنید:

  • آنتن‌ها
  • پخش‌کننده‌ها
  • اتصالات مخابراتی
  • خودروسازی
  • کامپیوتر و شبکه
  • تجهیزات پزشکی
  • مودم‌ها
  • ابزارهای حساس
  • تجهیزات نظامی
  • هوافضا

انواع فیش بی ان سی

انواع مختلفی از فیش‌های بی ان سی وجود دارد که بسته به کاربرد و موارد استفاده، متفاوت‌اند. این انعطاف‌پذیری و تنوع می‌تواند از مزایای این اتصالات کاربردی باشد. فیش های بی ان سی بسیار فراتر از کاربرد اصلی و در صنایع مختلفی استفاده می‌شوند. این فیش‌ها توسط شرکت‌های متعددی تولید می‌شوند و کیفیت متفاوتی را به مصرف‌کنندگان ارائه می‌کنند، از این رو لازم است هنگام تهیه فیش‌های بی ان سی، مشخصات آن را به دقت بررسی و با موارد مصرف خود مطابقت دهید. در ادامه می‌توانید با نمونه‌هایی از انواع فیش بی ان سی آشنا شوید:

پرسی

فیش BNC پرسی درواقع نوعی کانکتور F و یک تکه است که برای اتصال فرکانس رادیویی کواکسیال در نظر گرفته شده است. از این فیش‌ها معمولاً در تلویزیون‌های ماهواره‌ای، مودم‌های کابل دار و… استفاده می‌شود. این فیش‌ها را می‌توان به‌راحتی به ابزاری برای فشرده‌سازی کابل استفاده کرد.

مطلب پیشنهادی:راهنمای خرید دوربین مداربسته

  پیچی

این نوع از فیش‌های بی ان سی برای اتصال به هیچ ابزاری نیاز ندارند و تنها لازم است آن‌ها را روی کابل بچرخانید تا اتصال ایجاد شود.

  لحیمی

این فیش‌ها نیز نمونه از فیش‌های بی ان سی هستند که دارای کاربردی گسترده بود و در انواع 2 تکه و 3 تکه در دسترس‌اند.

برای نصب و تعمیر دوربین مداربسته از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

فیش BNC

ویژگی و مزایای فیش بی ان سی

استفاده از فیش‌های بی ان سی مزایای زیادی را به کاربران ارائه می‌کند که در ادامه می‌توانید برخی از آن‌ها را مشاهده کنید:

  • مکانیسم و ساختار فیش‌های بی ان سی امکان اتصال و حذف سریع را فراهم می‌کند.
  • طراحی فیش‌های بی ان سی با امپدانس 50 و 75 این امکان را برای کاربران ایجاد می‌کند تا بتوانند امپدانس را با سیستم‌های مختلف مطابقت دهند.
  • این فیش‌های کاربردهای گسترده‌ای را ارائه می‌کنند و با استفاده از آن‌ها می‌توان عملکرد بسیاری از سیستم‌ها را تقویت کرد.

مطلب پیشنهادی:ویژگی‌های دوربین مداربسته دام

جمع بندی

فیش بی ان سی با کاربردهای گسترده‌ای که دارند می‌توانند یکی از مورد اعتمادترین و ماندگارترین فیش‌ها برای اتصالات مختلف و حمل سیگنال با محافظت و کیفیت بالا باشند. این فیش‌ها حداکثر محافظت را از سیگنال به کار می‌برند و میزان تشعشع و نویز را به حداقل میزان ممکن می‌رسانند، ازاین‌رو می‌توانند گزینه مناسبی برای کاربردهای دقیق مانند سیستم‌های اندازه‌گیری الکترونیکی و حساس باشند. امیدواریم با خواندن این مطلب به‌خوبی با سازوکار و کاربرد فیش BNC آشنا شده باشید، برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشاوران ما در ارتباط باشید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا