نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

علت سیاه شدن ساقه گل خورشیدی چیست؟

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

آیا جدیدا متوجه سیاه شدن ساقه گل خورشیدی خود شده‌اید؟ آیا می‌دانید عفونت قارچی، آبیاری بیش از حد، آفتاب سوختگی، خشک بودن خاک و عفونت‌های مربوط به ساقه از علت‌های سیاه شدن ساقه گیاه هستند؟ با ما همراه باشید تا تمام اطلاعاتی که باید بدانید را در اختیار شما قرار دهیم.

ساقه‌‌های انواع گل خورشیدی آپارتمانی اگر سالم باشند، در تمام طول دوره رشد خود سبز می‌مانند. اگر ساقه گل خورشیدی سیاه شد، مشکلی در گیاه وجود دارد و باید حل شود. پوسیدگی ساقه، سوختگی، زنگ ساقه، شانکر باکتریایی و سایر عفونت‌ها از علل رایج سیاه شدن ساقه گیاه هستند. سایر دلایل احتمالی همچون هجوم آفات و لکه‌های ساقه و برگ معمولاً نتیجه اقدامات ضعیف مانند آبیاری بیش از حد، کمبود نور و استرس دما هستند. در این شرایط آرامش خود را حفظ کنید؛ زیرا پس از شناسایی علت اصلی، اکثر مشکلات گل خورشیدی هلندی یا کاکتوس شما به‌راحتی قابل‌حل هستند.

علت سیاه شدن ساقه گل خورشیدی

دلایل زیادی برای سیاه شدن ساقه گیاه وجود دارد. اولین کاری که شما باید در این شرایط انجام دهید، این است که علت این مشکل را پیدا کرده و سپس آن را درمان کنید. البته لازم نیست همه کارها را به یکباره انجام دهید؛ بلکه اول باید مشخص کنید که چه چیزی باعث ایجاد این مشکل شده و سپس آن را رفع کنید.

ساقه‌های گل خورشیدی زمانی که برای مدت طولانی در معرض کمبود آب باشند، سیاه می‌شوند. این اتفاق می‌تواند در دوره‌های خشکسالی رخ دهد و علت گل ندادن گل خورشیدی در نظر گرفته شود.علت سیاه شدن ساقه گل خورشیدی

آبیاری بیش از حد نیز باعث سیاه شدن ساقه‌های گیاه می‌شود. اگر گل خورشیدی شما برای مدت طولانی در آب بوده و ساقه‌های گیاه در حال سیاه شدن هستند، باید آب گلدان‌ها را خارج کنید. بگذارید خاک گلدان چند روز خشک شود و سپس دوباره گل‌ها را در خاک قرار دهید.
نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

در بسیاری از موارد ساقه‌های گیاه سیاه می‌شوند؛ زیرا کلروفیل برگ‌ها در اثر کمبود آب آسیب می‌بینند. کلروفیل رنگدانه سبز رنگی است که به برگ‌های گیاه رنگ سبز می‌دهد. آسیب به کلروفیل منجر‌به قهوه‌ای یا سیاه شدن ساقه گیاه می‌شود. وقتی ساقه‌های گیاه سیاه می‌شوند، برگ‌های قسمت‌های آسیب‌دیده می‌میرند و می‌ریزند و ساقه‌ها برهنه می‌شوند. اگر ساقه‌های گیاه در حال خشک شدن باشند، آب را سریع‌تر از دست می‌دهند و شروع به سیاه شدن می‌کنند.

شایع‌ترین علت سیاه شدن ساقه گیاهان، خشک شدن خاک است. اگر ساقه‌های گل خورشیدی شما سیاه یا زرد شده، خاک گلدان در حال خشک شدن است. شما با افزودن مقداری کمپوست اضافی به خاک و افزودن مالچ به گلدان‌ها می‌توانید این مشکل را برطرف کنید. بهتر است گیاه را کمتر آبیاری کنید.

در ادامه با برخی دلایل سیاه شدن ساقه گیاه گل خورشیدی آپارتمانی آشنا می‌شویم:

1. بلایت اولیه

بلایت گروهی از عفونت‌های قارچی است که باعث سیاه شدن ساقه‌های گیاه می‌شود. بلایت اولیه در اوایل فصل رشد گل خورشیدی کاکتوس، معمولا از اوایل تا اواسط بهار ظاهر می‌شود.

قارچ Alternaria solani شایع‌ترین علت بلایت زودرس است. این قارچ معمولا در خاک یافت می‌شود اما می‌تواند در مواد گیاهی مرده هم زندگی کند. در شرایط مرطوب اوایل بهار،‌هاگ‌ها جوانه می‌زنند.

عفونت به‌صورت لکه یا زخم‌های قهوه‌ای کوچک شروع می‌شود. این لکه‌ها با شکل نامنظم در قسمت‌هایی از ساقه که نزدیک به زمین یا خاک است شروع می‌شوند. این لکه‌های نامنظم گسترش یافته و حلقه‌های متحدالمرکز را در اطراف بافت مرده تشکیل می‌دهند.

لکه‌ها روی ساقه‌ها، برگ‌ها و جوانه‌های گل خورشیدی هلندی ظاهر می‌شوند. زخم‌ها رشد می‌کنند، سیاه می‌شوند و درنهایت تمام ساقه را می‌پوشانند. برگ‌های آسیب‌دیده شروع به زرد شدن می‌کنند و درنهایت می‌ریزند. بلایت اولیه اصلی‌ترین علت گل ندادن گل خورشیدی محسوب می‌شود.

گیاهانی که ضعیف هستند یا خوب تغذیه نمی‌شوند، اغلب تحت‌تأثیر این قارچ‌ها قرار می‌گیرند. شرایط مرطوب و دمای گرم 29-27 درجه سانتی‌گراد، سیاه شدن ساقه گیاه را تسریع می‌کند.سیاه شدن ساقه گل خورشیدی

مطلب پیشنهادی: درمان خانگی قارچ گیاهان آپارتمانی

کنترل و مدیریت بلایت اولیه

برای افزایش هوادهی و جلوگیری از عفونت‌های قارچی، گل خورشیدی را به‌طور مرتب هرس کنید. استریل کردن قیچی یا ابزارهای برش پس از هر هرس بسیار مهم است. از خیس کردن شاخ و برگ گیاه اجتناب کنید.

گیاه خود را با قارچ کش بر پایه مس درمان کنید. بعد از هر 7 تا 10 روز تا زمانی که لازم است، استفاده از قارچ کش را تکرار کنید. این کار به‌ جلوگیری از سیاه شدن ساقه گیاه کمک می‌کند. با توجه به بالا بودن نسبی قیمت گل خورشیدی در بازار، حفاظت از آن عاقلانه‌ترین کار است.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

2. بلایت دیررس

بلایت دیررس همان‌طور که از نامش پیداست، نوعی عفونت قارچی است که خیلی دیرتر در فصل رشد رخ می‌دهد.

سوختگی دیررس مانند بیماری زودرس در خاک شروع می‌شود. ساقه‌ها، گل‌ها و شاخ و برگ‌های نزدیک به خاک اولین‌ قسمت‌هایی هستند که سیاه یا قهوه‌ای تیره می‌شوند. این نوع بلایت ابتدا روی شاخه‌ها و برگ‌های مسن‌تر ظاهر شده و ضایعات سبز مایل به خاکستری آغشته به آب ایجاد می‌کند.

شاخ و برگ‌های آلوده گل خورشیدی آپارتمانی معمولاً زرد می‌شوند و قبل از افتادن از روی گیاه، لکه‌های سیاه بزرگ ایجاد می‌کنند. برگ‌های آسیب‌دیده ممکن است سوخته یا سفید به نظر برسند. اگر وضعیت بدتر شود، کل گیاه تحت‌تأثیر قرار گرفته و کاملاً سیاه می‌شود.

اگر گیاه شما در این شرایط درمان نشود، به‌احتمال زیاد ظرف چند هفته از بین خواهد رفت. قارچ Phytophthora infestans باعث سوختگی دیررس است و این قارچ بهترین رشد را در هوای مرطوب و گرم دارد. همچنین شب‌های خنک‌تر را بیشتر ترجیح می‌دهد.

کنترل و مدیریت بلایت دیررس

اقدامات جدی برای جلوگیری از گسترش بلایت را در نظر بگیرید. تمام قسمت‌های آلوده را جدا کرده و از بین ببرید. ابزار برش را بدون استریل کردن مجدد استفاده نکنید. از استفاده مجدد از محیط رشد خودداری کنید. گیاه خود را در ساعات اولیه صبح آبیاری کنید.

استفاده وسیع از قارچ‌کش‌های مبتنی بر مس یا قارچ‌کش‌های زیستی به توقف روند سیاه شدن ساقه درخت کمک می‌کند.

3. پوسیدگی؛ علت سیاه شدن ساقه گل خورشیدی

پوسیدگی ساقه اغلب با پوسیدگی ریشه همراه است. عامل پوسیدگی قارچ‌هایی است که ساقه و ریشه‌ها را در شرایط بسیار مرطوب آلوده می‌کنند. این آلودگی می‌تواند در نتیجه خاک غرقابی یا آبیاری بیش از حد و زهکشی ضعیف رخ دهد.

خیس شدن ساقه‌ها و برگ‌ها هنگام آبیاری گل خورشیدی کاکتوس یکی دیگر از دلایل سیاه شدن ساقه گیاه است. قارچ‌هایی از نوع Phytophthora و Fusarium شایع‌ترین عوامل بیماری‌زای پوسیدگی ساقه هستند.

درمان سیاه شدن ساقه گل خورشیدی

علائم معمولی پوسیدگی عبارتند از نرم و قهوه‌ای شدن و سپس سیاه شدن ساقه گیاه، رنگ ریشه‌ها قهوه‌ای یا مشکی شده و بین انگشتان شما مایه‌آلود خواهد بود. ساقه‌های آسیب‌دیده معمولا پژمرده شده و فرو می‌ریزند. برگ‌ها به‌طور کلی زرد می‌شوند و می‌ریزند.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

کنترل و مدیریت پوسیدگی

پوسیدگی ساقه معمولاً نشانه بیماری پوسیدگی قارچی در مراحل آخر است. در این مرحله شانس شما برای نجات گیاه تقریباً صفر است. بهترین گزینه این است که ریشه‌ها، ساقه‌ها، شاخ و برگ‌ها و گل‌های بیمار را جدا کرده و گیاه را با قارچ کش درمان کنید.نگهداری از گل خورشیدی

جلوگیری از سیاه شدن ساقه گل خورشیدی و نجات آن

حالا که می‌دانیم چه چیزی باعث سیاه شدن ساقه گیاه می‌شود باید یاد بگیریم چگونه آن‌ها را از سیاه شدن حفظ کنیم. در ادامه چند نکته درباره نجات گل خورشیدی از سیاه شدن را ذکر خواهیم کرد:

  • از چاقوی تیز برای بریدن ساقه‌ها و ذخیره‌سازی آن‌ها استفاده کنید. بهترین راه برای این کار استفاده از چاقوی تیز با کیفیت خوب یا قیچی برای بریدن قسمت سیاه گل خورشیدی آپارتمانی است.
  • اگر آبیاری بیش از حد باعث سیاه شدن ساقه‌های گیاه شما شده، آب گلدان‌ها را خالی کنید. بگذارید گل شما چند روزی خشک بماند. سپس آن‌ها را به خاک برگردانید تا گیاهان سالمی داشته باشید.
  • برای تعیین زمان آبیاری گل خورشیدی خود، از باران‌سنج یا تایمر استفاده کنید. بهتر است گیاهان خود را در ساعات اولیه صبح یا زمانی که باران می‌بارد، آبیاری کنید.
  • دما را تنظیم کنید. بسیاری از گیاهان به نوسانات دما حساس هستند. اگر گل خورشیدی هلندی شما در محیطی خیلی گرم یا خیلی سرد نگهداری شود، گیاه نمی‌تواند آن‌طور که باید رشد کند.
  • از قرار دادن گیاه در زیر نور مستقیم خورشید برای مدت طولانی خودداری کنید. اگر این کار را انجام دهید، گل خورشیدی گرمای زیادی را جذب می‌کند و دچار آفتاب‌سوختگی می‌شود.
  • گیاهان خود را حداقل یک بار در هفته آبیاری کنید؛ حتی اگر هوا گرم و خشک است. اگر به اندازه کافی آبیاری نکنید، گیاه شما ضعیف شده و پژمرده می‌شود.

نتیجه‌گیری

در این مقاله از مجله آچاره دلایل سیاه شدن ساقه گیاه و چگونگی محافظت از گل خورشیدی کاکتوس یا هلندی را با هم بررسی کردیم. مهم‌ترین علت گل ندادن گل خورشیدی و سیاه شدن ساقه گل خورشیدی، قارچ‌ها هستند. شایع‌ترین آن‌ها پژمردگی فوزاریوم است که توسط قارچ Fusarium oxysporum ایجاد می‌شود.

این قارچ در خاک و آب در محیط مرطوب رشد می‌کند. برای جلوگیری از آسیب دیدن گل خورشیدی، محیط رشد گل خورشیدی را تمیز و سالم نگه دارید تا گیاه سالمی داشته باشید. همچنین هر بیماری قارچی را به‌محض این‌که متوجه شدید، درمان کنید. عفونت‌های قارچی خیلی سریع گسترش می‌یابند و باعث می‌شوند تا گیاهان بیشتری در مدت زمان کوتاهی از بین بروند.

اگر به نگهداری از گل و گیاه علاقمند هستید و در خانه خود گلخانه دارید؛ می‌توانید تمیز کردن آن را به ما بسپارید. نظافت گلخانه تاثیر زیادی بر شادابی گل‌های شما دارد. تمیز کردن گلخانه با وجود تعداد زیادی گلدان و ریختن مداوم خاک پای گلدان کار ساده‌ای نیست. از خدمات نظافت منزل آچاره استفاده کنید. برای اطلاع از قیمت سفارش خود را به‌رایگان ثبت کنید.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید