نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

آبیاری گیاهان در مسافرت (8 روش آسان و کاربردی)

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

همه ما تلاش می‌کنیم که سالیانه حداقل یک بار سفر را در کنار نزدیکانمان تجربه کنیم اما برخی از چالش‌ها گاها از لذت این تجربه برای ما خواهد کاست. یکی از این چالش‌ها برای افرادی که در منزل خود نکهداری گیاه انجام میدهند، آبیاری گیاهان در مسافرت است.

زمانی که شما و اعضای خانواده چندین روز از خانه دور هستید ممکن است سلامت گیاهان شما به دلیل کمبود رطوبت در معرض خطر قرار بگیرد. فارغ از این که بستر این گیاهان باغچه و یا گلدان باشد، قبل از سفر باید یک سری تدابیر به منظور آبیاری آن‌ها در نظر گرفته شود.

شاید بپرسید که آیا آبیاری گیاهان در مسافرت امکان‌پذیر است؟ پاسخ سوال شما بله است. در این مقاله از مجله آچاره راهکارهای آبیاری گیاهان در مسافرت را مرور کرده و نکات لازم به این منظور را در اختیار شما قرار خواهیم داد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

روش‌های مختلف آبیاری گیاهان در مسافرت (گلدان)

بسته به این که گیاهان در چه بستری قرار دارند شما می‌توانید از روش‌های مختلفی در راستای آبیاری آن‌ها استفاده کنید. روش‌های آبیاری گیاهانی که در گلدان قرار دارند نسبت به گیاهانی که در باغچه کاشته شده‌اند بیشتر است اما نیازی به نگرانی نیست. شما می‌توانید برای آبیاری گیاهان باغچه خود در طول سفر نیز تدابیری را در نظر بگیرید. در بخش اول این قسمت روش‌های آبیاری گیاهانی که در گلدان قرار دارند را مرور کرده و سپس به بررسی روش‌های آبیاری گیاهان باغچه خواهیم پرداخت. بهتر است براس کسب اطلاعات بیشتر مقاله معرفی گیاهانی که نیاز به آب کم دارند را نیز مطالعه کنید.

برای آبیاری این گیاهان زمانی که قصد سفر دارید می‌توانید از 6 روش استفاده کنید که هر کدام از آن‌ها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. شما می‌توانید با توجه به امکاناتی که برای اجرای هر روش مورد نیاز است و زمانی که در اختیار دارید، مناسب‌ترین روش را برای آبیاری گیاهان خود انتخاب کنید. روش‌های آبیاری گیاهان گلدان در مسافرت به شرح ذیل می‌باشند :
نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

آبیاری با استفاده از یک بطری

شما با اسنفاده از این روش می‌توانید آب مورد نیاز گیاهان خود را بسته به ابعاد گلدان و بطری، تا 5 روز تامین کنید. برخی از کارشناسان استفاده از این روش را برای آبیاری روزمره گیاهان نیز توصیه می‌کنند. لوازمی که در این راستا به آن‌ها نیاز دارید عبارتند از :

  • بطری با درب آلومینیومی
  • چکش
  • میخ
  • انبردست
  1. در قدم اول پلاستیکی که در داخل درب بطری قرار دارد را جدا کرده و سپس با استفاده از چکش و میخ 5 سوراخ کوچک در درب بطری ایجاد کنید. بهتر است میخ را در سمت داخلی درب قرار داده و حفره‌ها را به سمت بیرون به وجود بیاورید.
  2. در مرحله بعد بطری را با آب پر کرده و درب آلومینیومی آن را ببندید.
  3. در نهایت با یک ابزار مناسب و یا انگشت خود، یک سوراخ در خاک گلدان ایجاد کنید تا بطری از سمت درب در آن قرار بگیرد. پس از حفر سوراخ در خاک، بطری را از سمت درب وارد حفره کرده و موقعیت آن را ایمن کنید.

مطلب پیشنهادی هوا خوردن ریشه گیاه بر اثر جابه‌جایی 

سادگی روند اجرا مزیت اصلی این روش بوده و شما می‌توانید با استفاده از آن در سریع‌ترین زمان ممکن مشکل آبیاری گیاهان در مسافرت را برطرف کنید. این روش آبیاری برای گیاهانی که به مراقبت زیادی نیاز دارند توصیه می‌شود. همچنین با تزیین این بطری‌ها می‌توانید در طول این روند زیبایی بیشتری را به وجود بیاورید.

حمام گیاه (1 هفته)

جالب است بدانید که حمام صرفا برای افراد و حیوانات خانگی نبوده و گیاهان نیز می‌توانند از حمام استفاده کنند. استفاده از این روش آبیاری بیشتر برای گیاهان گرمسیری که به آب زیادی نیاز دارند و گیاهانی که روزانه به نور زیادی نیازمند نیستند، توصیه می‌شود. حمام گیاه به شما اجازه خواهد داد که این گیاهان را تا 1 هفته تنها گذاشته و با خیال راحت از مسافرت لذت ببرید. لوازمی که به منظور اجرای این راهکار مورد نیاز هستند، عبارتند از :

  • حوله
  • وان حمام یا سینک
  • گلدان با زهکشی مناسب
  1. برای شروع وان و یا سینک را بسته به تعداد گیاهان تا ارتفاع 3 تا 6 سانتی‌متری پر کرده و دریچه تخلیه آن را کاملا ببندید.
  2. سپس یک حوله مناسب را روی آب پهن کنید تا در مرحله بعد گلدان‌ها بر روی آن قرار بگیرند.
  3. در قدم آخر گلدان‌ها را به آرامی بر روی حوله و درون وان یا سینک قرار داده و موقعیت آن‌ها را کاملا ایمن کنید. توجه داشته باشید که برای استفاده از این روش، گلدان گیاه شما باید زهکشی مناسبی داشته باشد تا آب مورد نیاز گیاه از طریق ریشه آن جذب شود. به طور معمول این روش آبیاری گیاهان در مسافرت، آب مورد نیاز گیاهان را تا 1 هفته تامین خواهد کرد.

آبیاری گیاهان در مسافرت - حمام گیاه (1 هفته)

سیستم فیتیله‌ قطره‌ای (3 هفته)

اگر قصد دور شدن طولانی‌مدت از گیاهان خود را دارید، استفاده از این راهکار یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای شما محسوب می‌شود. سیستم فیتیله قطره‌ای به شما اجازه خواهد داد که گیاهانتان را تا 3 هفته تنها گذاشته و بدون نگرانی نسبت به تامین آب مورد نیاز آن‌ها از سفر خود لذت ببرید. این نوع آبیاری برای گیاهانی که به 3 مرحله آبیاری در طول هفته نیاز دارند پیشنهاد می‌شود. لوازم مورد نیاز این راهکار را در ادامه ذکر خواهیم کرد.

  • بند پنبه‌ای ( الیاف طبیعی )
  • ظرف یا مخزن آب
  1. در مرحله اول حتما از توانایی بند در انتقال آب اطمینان حاصل کنید. برای این که بند مورد نظر به عنوان یک فیتیله آب را از مخزن به گلدان منتقل کند، بهتر است از الیاف طبیعی مثل پنبه و … تشکیل شده باشد. در این روش شما برای آبیاری هر گلدان به یک بند مجزا نیاز خواهید داشت. طول هر بند را به نحوی تنظیم کنید که یک سمت آن چند سانتی‌متر وارد خاک گلدان شده و سمت دیگر به راحتی در مخزن آب قرار بگیرد.
  2. در قدم بعد یک سمت بند را وارد خاک گلدان کرده و سر آن را در عمق چند سانتی‌متری خاک قرار دهید. سپس روی بند را با خاک بپوشانید تا بند به هیچ عنوان از موقعیت خود خارج نشود. سمت دیگر بند را در مخزن آب قرار داده و مطمئن شوید که بند به راحتی در موقعیت خود باقی خواهد ماند.
  3. در انتها مخزن را با آب پر کنید تا آبیاری گیاهان آغاز شود. فراموش نکنید که برای آبیاری هر گلدان از یک بند مجزا استفاده کنید.

با استفاده از این روش می‌توانید علاوه بر آبیاری تعداد زیادی گلدان، زمان بیشتری را نسبت به دیگر راهکارها دور از گیاهان خود صرف کنید.

مطلب پیشنهادی معرفی گیاهانی که نیاز به آب کم دارند

سیستم فیتیله‌ قطره‌ای (3 هفته)

زیر گلدانی (کوتاه‌مدت)

اگر صرفا می‌خواهید 2 الی 3 روز خود را به سفر اختصاص دهید می‌توانید از این راهکار برای آبیاری گیاهانی که به آب زیادی نیاز ندارند، استفاده کنید. این روش را می‌توان ساده‌ترین روش آبیاری گیاهان در مسافرت در نظر گرفت زیرا شما به لوازم خاصی در جهت اجرای آن نیازمند نیستید. به منظور استفاده از این روش کافیست که از یک زیر گلدانی با حجم مناسب و یک گلدان دارای خروجی در کف آن استفاده کنید.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

  • هنگام انتخاب زیر گلدانی توجه داشته باشید که ابعاد آن را طوری تعیین کنید که پس از قرارگیری گلدان در آن، کماکان فضای کافی برای نگهداری آب در آن وجود داشته باشد. همچنین قطر زیر گلدانی باید ارتفاع کافی برای رساندن آب موجود به کف گلدان شما را تامین کند.
  • در قدم بعد گلدان را بر روی زیر گلدانی و نقطه میانی آن قرار دهید.
  • سپس آب را وارد زیر گلدانی کنید. این روند را تا زمانی که ارتفاع آب به پایین‌ترین بخش خاک گلدان برسد، ادامه دهید. حالا می‌توانید تا 3 روز آب مورد نیاز گیاه خود را در اختیار آن قرار دهید.

مطلب پیشنهادی راهنمای انتخاب گیاهان مناسب محل کار

گلخانه پلاستیکی (بلندمدت)

در صورتی که سفر شما ممکن است تا چندین ماه به طول بیانجامد، این روش تنها راهکار پیش روی شما برای آبیاری گیاهان در مسافرت می‌باشد. برای ساخت این گلخانه کوچک نیاز به هیچ دیوار و سقفی نیست و شما می‌توانید صرفا با استفاده از 4 قطعه چوب با طولی کمی بیشتر از ارتفاع گیاه و یک پلاستیک به اندازه‌ای که گیاه را کاملا بپوشاند، این گلخانه را ایجاد کنید. نحوه آبرسانی به گیاه این روش به این صورت است که پس از تبخیر آب اولیه موجود در گلدان، قطرات آب بر روی سطح کیسه پلاستیکی ایجاد شده و سپس به سمت گلدان روانه می‌شوند. با این که ایجاد این گلخانه روند ساده‌ای دارد اما برخی از نکات در این روند نباید نادیده گرفته شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  1. 4 قطعه چوب باید به عنوان پایه‌های کیسه پلاستیکی مورد استفاده قرار بگیرند بنابراین هر کدام از آن‌ها را در یک سمت از گلدان قرار دهید. به این منظور هر قطعه چوب را تا چند سانتی‌متر در خاک فرو کرده و موقعیت آن‌ها را مستحکم کنید. توجه داشته باشید که در این مرحله ارتفاع چوب‌ها باید از ارتفاع گیاه شما بیشتر باشد.
  2. در قدم بعدی باید موقعیت قرارگیری گلدان تعیین شود. گلدان باید در طول مدت زمان دوری شما در معرض نور غیرمستقیم خورشید قرار داشته باشد. نور مستقیم خورشید در شرایطی که پلاستیک دور گیاه کشیده شده است، می‌تواند کیسه پلاستیکی را بیش از حد گرم کند و در نهایت گیاه شما را از بین ببرد. بعد از جایگذاری گلدان باید آب مورد نیاز گیاه را تامین کنید. میزان این آب را همانند همیشه تهیه کرده و از آب زیاد استفاده نکنید.
  3. در انتها کیسه پلاستیکی را به آرامی بر روی گیاه خود بکشید. دقت کنید که برگ‌های گیاه تماس زیادی با کیسه پلاستیکی نداشته باشند. پس از این که کیسه پلاستیکی روی گیاه کشیده شد، قسمت پایین کیسه باید علاوه بر پوشاندن کامل گیاه کمی از گلدان را نیز بپوشاند. بعد از تنظیم موقعیت برگ‌ها و کیسه پلاستیکی، پایین کیسه را با استفاده از یک بند به گلدان ببندید. در این مرحله روند ساخت گلخانه پلاستیکی گیاه شما به پایان رسیده و شما می‌توانید گیاه خود را بدون نگرانی بین 3 تا 6 ماه تنها بگذارید.

روش آبیاری گیاهان در مسافرت

کاشت بطری پلاستیکی (کوتاه‌مدت)

بطری پلاستیکی علاوه بر تامین آب بدن انسان می‌تواند آب مورد نیاز گیاه شما را نیز تامین کند. البته این راهکار برای زمان‌های کوتاه مناسب بوده و قادر به تامین آب گیاه در بازه‌های زمانی طولانی نیست. بهتر است از این راهکار برای آبیاری گیاهانی که به صورت مداوم به آب نیازمند هستند، استفاده کنید. در صورتی که شما لوازم مورد نیاز را در اختیار داشته باشید، اجرای کامل این روند چند دقیقه بیشتر زمان نخواهد برد. این لوازم عبارتند از :

  • یک بطری پلاستیکی با درب ( هر بطری برای یک گلدان )
  • میخ
  • چکش
  1. برای شروع با استفاده از چکش و میخ، 6 سوراخ در اطراف بطری و 3 سوراخ در کف آن ایجاد کنید. سعی کنید که قطر این حفره‌ها را بیش از اندازه بزرگ نکنید.
  2. حالا خاک گلدان را کاملا مرطوب کنید تا پس از قرار دادن بطری، خاک همه آب موجود در آن را جذب نکند. پس از مرطوب کردن خاک، یک حفره در آن ایجاد کرده و بطری را درون حفره قرار دهید. عمق حفره را به میزانی تعیین کنید که پس از جایگذاری بطری، درب و چند سانتی‌متر از بطری از خاک بیرون زده باشد.
  3. در قدم آخر بطری را با آب پر کرده و درب آن را ببندید. بستن درب باعث جلوگیری از خارج شدن بخار آب از بطری و وارد شدن این بخار به چرخه تبخیر و میعان درون بطری می‌شود. با استفاده از این راهکار، آب گیاه تا 4 روز تامین خواهد شد.

کاشت بطری پلاستیکی (کوتاه‌مدت)

آبیاری گیاهان در مسافرت (باغچه)

تا به اینجا روش‌های آبیاری گیاهانی که در فضای بسته از آن‌ها نگهداری می‌شود را مرور کردیم. شاید بپرسید که هنگام مسافرت آب گیاهان باغچه را به چه صورتی تامین کنیم؟ به این منظور می‌توان از 2 روش مدرن و سنتی استفاده کرد و شما باید یکی از آن‌ها را نسبت به شرایط خود برای آبیاری این گیاهان در مدت زمانی که از آن‌ها دور هستید، انتخاب کنید. در ادامه توضیحات بیشتری راجع به هر کدام از این راهکارها در اختیار شما خواهیم گذاشت.

مطلب پیشنهادی آموزش ساخت لامپ رشد گیاه در خانه

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

آبیاری سنتی با بطری (کوتاه‌مدت)

در راستای آبیاری گیاهان در مسافرت با استفاده از روش سنتی می‌توان از 2 راهکار استفاده کرد که در هر دو باید برای هر گیاه یک بطری تهیه شود. در راهکار اول کافیست که با استفاده از میخ، یک سوراخ بر روی درب بطری ایجاد کرده و پس از پر کردن بطری با آب، درب را ببندید. سپس یک حفره در کنار گیاه ایجاد کرده و بطری را به صورت بالعکس ( از سمت درب ) درون حفره قرار دهید.

به منظور اجرای راهکار دوم همان‌طور که در بخش‌های قبل اشاره کردیم باید با استفاده از چکش و میخ، 6 سوراخ در اطراف بطری و 3 سوراخ در کف آن ایجاد کنید. پس از قرارگیری بطری در حفره کنار گیاه، آن را با آب پر کرده و درب آن را ببندید. توجه داشته باشید که در این مرحله حتما چند سانتی‌متر از سمت درب بطری بیرون از خاک قرار داشته باشد.

آبیاری مدرن با استفاده از تایمر (بلندمدت)

این روش را می‌توان بهترین راهکار برای آبیاری منظم گیاهانی که در فضای باز قرار دارند در نظر گرفت. در این سیستم آبرسانی، با استفاده از یک تایمر در فواصل زمانی مشخصی آب مورد نیاز گیاه را تامین می‌شود. در این راستا باید از میزان مناسبی شیلنگ که خروجی‌های آن برای همه گیاهان تنظیم شده باشد و یک تایمر مخصوص استفاده کنیم. تایمر در فواصل زمانی که برای آن تعیین می‌کنیم، جریان آب را قطع و وصل کرده تا گیاه شما سیرآب شود. اگر سفر شما طولانی مدت است پیشنهاد می‌کنیم که حتما قبل از آغاز سفر، گیاهان خود را هرس کنید.

همچنین فراموش نکنید که تایمر را حتما از مراکز معتبر تهیه کرده و قبل از شروع سفر از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.

تیم های حرفه ای نظافت منزل خدمات متنوعی را ارائه می دهند که می تواند نیازهای مختلف افراد را برآورده کند. دسترسی به خدمات متنوع مانند تمیزی کامل منزل با وجود تعداد بالای گیاهان آپارتمانی توسط متخصصین آچاره ارائه می‌شود. بدین ترتیب نگرانی در مورد جابه‌جایی انواع گلدان و تمیز شدن گیاهان آپارتمانی رفع خواهد شد.

در این مقاله تلاش کردیم که تمامی راهکارها برای آبیاری گیاهان در مسافرت را مرور کرده و به بررسی نکات مهم این روش‌ها بپردازیم. در اجرای هر کدام از روش‌های ذکر شده حتما نکات مهم را مدنظر داشته باشید در غیر این صورت ممکن است به سلامت گیاه شما در مدت زمانی که از آن دور هستید، آسیب جدی وارد شود. شما می‌توانید با طرح سوالات خود در بخش نظرات همین مطلب، پاسخ آن را در سریع‌ترین زمان ممکن از کارشناسان مجرب آچاره دریافت کنید. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید