ویژگی‌های خاک مناسب زاموفیلیا و نحوه تهیه آن

اخبار آچارهباغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

گل زاموفیلیا یکی از گیاهان محبوب آپارتمانی است که برای رشد به خاک مناسب نیاز دارد. اگر دوست دارید شاخ و برگ بیشتری داشته باشد ترکیبات خاک مناسب زاموفیلیا را بشناسید و برایش فراهم کنید. 

این گیاه به مراقبت کمی نیاز دارد و به همین دلیل خیلی از افراد آن را برای خانه خود انتخاب می‌کنند. زاموفیلیا در خاک خشک و نور کم، تحمل بالایی دارد و در بیشتر شرایط محیطی رشد می‌کند؛ اما برای ماندگاری بیشتر و رشد بهتر، لازم است که از طریق مشاوره گل و گیاه آپارتمانی خاک مناسب زاموفيليا را تهیه کنید.

نکات کلیدی

  • مخلوط 60 ٪ خاک گلدان معمولی با 40 ٪ مخلوط خاک کاکتوس، ترکیب خاک متعادل برای گیاه زاموفیلیا است.
  • خاک با زهکشی سریع به جلوگیری از آبیاری بیش از اندازه و پوسیدگی ریشه گیاه زاموفیلیا کمک می‌کند.
  • وقتی برگ‌های گیاه زاموفیلیا زرد یا قهوه‌ای شود احتمالا زمان تعویض خاک گلدان رسیده است.
  • گیاه زاموفیلیا در خاک با pH کمی اسیدی، بهترین رشد را دارد.

علائم استفاده از خاک نامناسب برای زاموفیلیا

قبل از بررسی خاک مناسب زاموفیلیا بلک و سایر گونه‌های این گیاه زیبا، باید بدانیم که استفاده از خاک نامناسب چه عواقبی دارد. خوشبختانه گیاهان زاموفیلیا با شرایط مختلف خاک سازگاری دارند؛ به شرطی که دارای زهکشی کافی باشد. 

با این حال بهتر است بعضی شرایط را برای رشد این گیاه فراهم کنیم. برای مثال خاک متراکم که رطوبت زیادی را جذب می‌کند برای گل زاموفیلیا مناسب نیست. اگر علائم زیر را مشاهده کردید بهتر است خاک گلدان زاموفیلیا را عوض کنید. 

  • برگ‌های این گیاه، زرد یا قهوه‌ای شده‌اند
  • برگ‌ها فر خورده‌اند
  • ریشه گیاه پوسیده است
  • ساقه‌ها چروک یا پژمرده شده‌اند

یادتان باشد این مشکلات گاهی به دلیل نیازهای دیگر گیاه هم ایجاد می‌شوند. تابش مستقیم آفتاب و سطح رطوبت بالا از جمله عواملی هستند که باعث آسیب به زاموفیلیا می‌شوند.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

عوامل موثر بر ترکیب خاک زاموفیلیا

گیاه زاموفیلیا برای رشد سالم به مواد مغذی نیاز دارد؛ بنابراین برای شادابی و بقای این گل باید مخلوط خاک با مواد مغذی متعادل را انتخاب کنید. هوادهی هم برای کمک به تنفس ریشه گیاه بسیار مهم است. 

گیاه زاموفیلیا می‌تواند در هر ترکیب خاک گلدانی رشد کند؛ اما اگر می‌خواهید شاخ و برگ بیشتری بدهد بهتر است ترکیب خاک مناسبی را انتخاب کنید. برای تهیه خاک مناسب زاموفیلیا باید نکات زیر را در نظر بگیرید. 

خاک گیاه زاموفیلیا

1. مواد مغذی

مواد مغذی لازم برای رشد همه گیاهان عبارتند از: نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K). گیاهان این مواد مغذی را از خاک می‌گیرند. گیاه زاموفیلیا علاوه‌بر عناصر بالا به ریزمغذی‌های مس، روی، آهن، منگنز، بور، مولیبدن و نیکل هم نیاز دارد.

این گیاه در زیستگاه طبیعی خود این مواد مغذی را از مواد آلی خاک به دست می‌آورد؛ اما وقتی به گلدان منتقل می‌شود دسترسی کمتری به این مواد مغذی دارد. بنابراین، اگر می‌خواهید گیاه شما زنده بماند باید از خاک مغذی استفاده کنید.

2. زهکشی خوب

ریشه‌های گیاه معمولاً اکسیژن را از طریق منافذ ریز خود جذب می‌کنند. تنفس سلول‌های گیاه تا حد زیادی به اکسیژن بستگی دارد. به عبارت دیگر گیاهان برای زنده ماندن نیاز به اکسیژن دارند مانند انسان‌ها و سایر حیوانات.

برای اینکه ریشه‌ها بتوانند تنفس کنند، خاک گیاه باید زهکش خوبی داشته باشد. اگر خاک بیش از حد فشرده یا سفت باشد ریشه‌ها از بین می‌روند. کمبود اکسیژن در خاک گلدان، گیاه را در معرض ابتلا به قارچ‌ها و پوسیدگی ریشه قرار می‌دهد.

خاک مناسب گیاه زاموفیلیا

3. هوادهی خوب

هوادهی خاک میزان اکسیژنی که به ریشه می‌رسد را افزایش می‌دهد. همچنین برای رشد سریع زاموفيليا ضروری است. خاک مناسب زاموفیلیا بلک باید تراکم کمی داشته باشد. این خاک باید رطوبت و مواد مغذی متناسب با نیازهای گیاه را حفظ کند.

4. سطح pH خاک مناسب زاموفیلیا

سطح pH مناسب برای گیاه زاموفیلیا بین 6.0 تا 7.0 است. یعنی این گیاه آپارتمانی در خاک خنثی یا اسیدی رشد بهتری دارد.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

نحوه آماده کردن خاک مناسب زاموفیلیا

اگر می‌خواهید زاموفیلیا شما سرسبز و شاداب بماند باید ترکیب خاک مناسبی را برایش تهیه کنید. در ادامه چند دستورالعمل برای تهیه بهترین مخلوط خاک برای این گیاه را توضیح می‌دهیم:

  • خاک گلدان همه منظوره

برای گلدان زاموفیلیا می‌توانید از مخلوط خاک همه منظوره استفاده کنید. برای زهکشی بیشتر، بهتر است دو قسمت خاک گلدان همه منظوره، یک قسمت ماسه و یک قسمت پرلیت را با خاک گلدان مخلوط کنید. 

  • مخلوط خاک گلدان همه‌منظوره و خاک کاکتوس

گیاه زاموفیلیا در مخلوط خاک کاکتوس و ساکولنت رشد خوبی دارد. خاک کاکتوس از سنگ آهک، ماسه و پرلیت تشکیل شده است. این مخلوط خاک، متخلخل است و خاصیت هوادهی و زهکشی خوبی دارد.

برای تهیه این خاک می‌توانید از سه قسمت خاک گلدان همه‌منظوره، یک قسمت مواد آلی یا کمپوست و یک قسمت خاک کاکتوس استفاده کنید. 

  • مخلوط خاک گلدان همه‌منظوره و پرلیت

پرلیت برای زهکشی و هوادهی خاک مفید است و اضافه کردن آن باعث سبک‌تر شدن خاک می‌شود. برای تهیه مخلوط پرلیت، یک قسمت مخلوط خاک همه‌منظوره، یک قسمت پیت ماس و دو قسمت پرلیت را با هم ترکیب کنید.

  • مخلوط خاک گلدان از قبل آماده‌شده

اگر فرصت تهیه خاک مناسب زاموفیلیا را ندارید می‌توانید از مخلوط‌های آماده، استفاده کنید. این خاک‌ها به صورت بسته‌بندی کارخانه‌ای در گل فروشی‌ها موجود هستند. 

نحوه استفاده از خاک گیاه زاموفیلیا

شیره گیاه زاموفیلیا حاوی اگزالات کلسیم است که باعث تحریک پوست و چشم می‌شود. توصیه می‌کنیم برای پیشگیری از مشکلات پوستی، قبل از دست زدن به گیاه زاموفیلیا، دستکش بپوشید.

بعد از انتخاب دستورالعمل مورد نظر، مواد لازم را آماده کنید. این مواد را در ظرفی جداگانه با کمی آب مخلوط کنید تا نمناک شوند. در این مرحله مخلوط خاک مناسب زاموفیلیا شما آماده استفاده است.

کمی از این خاک را در گلدان بریزید و گیاه را در گلدان جدیدش قرار دهید. فضاهای خالی را با مخلوط خاک پر کنید تا جایی که گیاه شما در گلدان جدیدش ثابت بماند.

خاک مناسب زاموفیلیا

نقش خاک در سلامت گیاه زاموفیلیا چیست؟

خاک مناسب زاموفيليا نقش مهمی در رشد و قوی بودن این گیاه دارد. اما چرا؟!

خاک حاوی مواد معدنی و مواد آلی است که مواد مغذی را در اختیار گیاه قرار می‌دهد. علاوه‌بر این خاک روی رطوبت و اکسیژن موجود در سیستم ریشه گیاه تأثیر می‌گذارد. 

بنابراین خاک گیاه باید دارای ترکیب مناسبی باشد. در غیراینصورت گیاهان کاشته‌شده در این خاک مواد حیاتی برای رشد خود را دریافت نمی‌کنند.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

اهمیت زهکشی خاک برای گیاه زاموفیلیا

خاک مناسب زاموفیلیا باید دارای زهکشی خوبی باشد. یعنی وقتی گیاه را آبیاری می‌کنید رطوبت برای مدت طولانی در گلدان باقی نماند. رطوبت بیش از حد، اکسیژن موجود در ریشه گیاه را محدود می‌کند. که نتیجه آن پوسیدگی ریشه است.

گیاه زاموفیلیا در سیستم ریشه خود دارای ریزوم‌هایی است که آب زیادی را جذب و ذخیره می‌کنند. زمانی که این ریزوم‌ها آب کافی را جذب کنند خاک باید رطوبت اضافی را تخلیه کند تا سیستم ریشه بتواند نفس بکشد.

با افزودن موادی مانند ماسه یا پرلیت به مخلوط گلدان زاموفیلیا می‌توانید زهکشی خوب خاک را فراهم کنید.

6 نکته مهم برای مراقبت از گیاه زاموفیلیا

زاموفیلیا یکی از گیاهان آپارتمانی است که می‌تواند هر فضایی را زیباتر کند. به این شرط که بتوانید از آن به خوبی مراقبت کنید. تا این بخش درباره خاک مناسب زاموفیلیا صحبت کردیم. حالا نوبت به بقیه شرایط برای رشد بهتر آن می‌رسد. 

1. نور مناسب زاموفیلیا

گیاه زاموفیلیا به نور غیرمستقیم خورشید نیاز دارد. با این که می‌تواند شرایط نور کم را هم تحمل کند، اما نور بیشتر روی رشد بهتر گیاه تاثیرگذار است. 

خاک مناسب زاموفيليا

2. میزان آبیاری گیاه زاموفیلیا

گیاه زاموفیلیا در برابر خشکی مقاوم است و به آبیاری کم نیاز دارد. باید وقتی سطح خاک گل خشک شد آن را آبیاری کنید. آبیاری بیش از حد می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه گل شود.

3. خاک و کوددهی زاموفیلیا

گیاه زاموفیلیا باید در خاک با زهکشی مناسب کاشته شود. این گیاه به کوددهی منظم نیاز ندارد؛ اما می‌توانید خاک مناسب زاموفيليا را با کود مخصوص گیاهان آپارتمانی تغذیه کنید تا رشد سالم‌تری داشته باشد. 

4. تکثیر گیاه زاموفیلیا

تکثیر زاموفیلیا از طریق تقسیم یا قلمه ساقه انجام می‌شود. تقسیم گیاه در حین تعویض گلدان روشی ساده برای تکثیر گیاهان جدید است.

خاک مناسب زاموفیلیا

5. دما و رطوبت مناسب زاموفیلیا

گیاه زاموفیلیا نسبت به دماهای مختلف مقاوم است؛ اما در دمای بین 18 تا 24 درجه سانتیگراد رشد بهتری دارد. این گیاه می‌تواند رطوبت پایین را تحمل کند و برای محیط‌های مختلف انتخاب مناسبی است.

6. کنترل آفات و بیماری زاموفیلیا

گیاه زاموفیلیا ممکن است آفاتی مانند شپشک آردآلود، فلس، پشه قارچی و شته را جذب کند. بهتر است همیشه گیاه خود را از نظر نشانه آلودگی بررسی کنید و اقدامات لازم را برای کنترل آفات انجام دهید.

جمع‌بندی

زاموفیلیا یکی از گیاهان آپارتمانی مقاوم است که در بیشتر شرایط محیطی رشد می‌کند. خاک مناسب زاموفيليا باید دارای زهکشی و هوادهی خوب برای ریزوم و ریشه گیاه باشد.

چنانچه متوجه شدید برگهای زاموفیلیا زرد یا قهوه‌ای شده‌اند و در حال پیچ خوردن هستند باید فورا برای تعویض خاک گلدان دست به کار شوید. اگر برای تهیه خاک مناسب زاموفیلیا به سرعت اقدام نکنید، ریشه گیاه دچار پوسیدگی شده و زاموفیلیا زیبای شما از بین می‌رود.

سوالات متداول 

اصلی‌ترین عامل پوسیدگی گیاه زاموفیلیا چیست؟

آبیاری بیش از اندازه موجب پوسیدگی ریشه‌های زاموفیلیا می‌شود و به سرعت آن را از بین می‌برد.

چه زمانی باید ترکیب خاک گیاه زاموفیلیا را عوض کنم؟

در صورتی که مشکلی برای گیاه پیش آمده یعنی برگهایش زرد شده‌اند، باید ترکیب خاک را تغییر دهید.

مخلوط خاک پیشنهادی برای گیاه زاموفیلیا چیست؟

مخلوط خاک با زهکشی سریع برای گیاه زاموفیلیا توصیه می‌شود. می‌توانید با مخلوط کردن خاک گلدان معمولی با مخلوط خاک کاکتوس این ترکیب را درست کنید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا