نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

روش قلمه زدن کاکتوس در خانه

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

آیا دوست دارید بدانید روش قلمه زدن کاکتوس در خانه چگونه است؟ آیا تعدادی کاکتوس دارید و می‌خواهید بدون دردسر آنها را تکثیر کنید؟ در این مقاله روش قلمه زدن انواع کاکتوس را به شما آموزش می‌دهیم. چه کاکتوس شما توپی باشد چه ایونتیا یا افوربیا یا حتی کاکتوس پوسیده، روش تکثیر آنها را به شما آموزش خواهیم داد. قلمه زدن یا تکثیر به فرایندی گفته می‌شود که در آن از گیاهانی که قبلاً داشته‌اید، گیاه جدیدی تولید می‌کنید.

روش قلمه زدن کاکتوس با توجه به انواع مختلف این گیاه می‌تواند کمی تفاوت داشته باشد. ما سعی کرده‌ایم رایج‌ترین انواع کاکتوس را در این مقاله معرفی کرده و روش تکثیر و قلمه زدن آنها را بیان کنیم.

چرا باید روش قلمه زدن کاکتوس را یاد بگیریم؟

قلمه زدن کاکتوس فرایند تولید کاکتوس جدید از کاکتوس‌هایی است که قبلاً وجود داشته‌اند. در طبیعت تکثیر از دانه‌ها رایج‌ترین روش است. این امر از گلدهی، گرده افشانی، لقاح و در نهایت تشکیل بذر به‌وقوع می‌پیوندد. کاکتوس یکی از گیاهانی است که برای ازدیاد آن به وفور از روش قلمه زدن استفاده می‌شود. قلمه زدن کاکتوس یکی از روش‌های معمول برای رشد و پرورش گیاه است که جذابیت زیادی دارد.Cactus cuttings

فیلم آموزش روش تکثیر و قلمه زدن کاکتوس

 

آیا قلمه زدن کاکتوس برای گیاه مادر مشکلی ایجاد می‌کند؟

قلمه زدن کاکتوس در خانه روش مؤثری برای تکثیر آن است. گیاه اصلی حتی بعد از دست دادن بخشی از ساقه خود می‌تواند زنده بماند. در واقع بریدن بخشی از ساقه کاکتوس در رشد و حیات گیاه مادر خللی ایجاد نمی‌کند. بنابراین پاسخ این سوال که «آیا امکان جدا کردن بخشی از کاکتوس و کاشت آن وجود دارد؟» بله است. قلمه زدن کاکتوس روشی است که برای تعداد قابل توجهی از انواع کاکتوس قابل اعمال است.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

کودکان بیش فعال، شیطنت گربه‌ها یا یک برخورد تصادفی غیر منتظره همگی ممکن است عاملی برای از بین رفتن بخشی از کاکتوس شما باشند. اگر این اتفاق افتاد، جای نگرانی نیست. لزومی ندارد قطعه بریده شده را دور بریزید. لذا اگر به طور تصادفی بخشی از کاکتوس شما جدا شد، آن را دور نیندازید. در واقع این یک توفیق اجباری است! قسمت جدا شده را در گلدانی بکارید تا گیاه جدیدی روییده شود. در ادامه تمام چیزهایی که باید برای قلمه زدن کاکتوس در خانه بدانید را توضیح داده‌ایم.

آموزش گام به گام روش قلمه زدن کاکتوس

وقتی صحبت از قلمه زدن کاکتوس می‌شود، باید مراقب نحوه و مکانی که قلمه را از آن جا بر می‌دارید، باشید. در واقع اگر این مرحله به درستی انجام شود، موفقیت شما در مراحل بعدی تضمینی است. اگر قلمه از مکان درست و به شیوه درست برداشته نشود، ممکن است شانس تولید گیاه جدید را از دست بدهید. مراحل قلمه زدن کاکتوس به طور خلاصه به شرح زیر است:

  • انتخاب گیاه بالغ برای برداشتن قلمه
  • برش بخشی از گیاه
  • قرار دادن قلمه در ریشه (در گلدان یا زمین)گیاه کاکتوس

1. انتخاب گیاه مناسب

اولین کاری که باید انجام دهید، انتخاب یک گیاه سالم و بالغ است تا قلمه خود را از آن جا ببرید. اگر گیاه شما بالشتک دارد، حتماً گیاهان بالغ‌تر را انتخاب کنید، حتی اگر بالشتک‌های کوچک‌تر روی آنها شروع به رشد کرده باشند.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

2. برش بخشی از گیاه

بعد از شناسایی گیاه مناسب برای قلمه زنی، دستکش محافظ خود را بپوشید تا دستانتان زخمی نشود. قسمتی از گیاه را که حداقل 12 سانتی‌متر از بالای گیاه فاصله دارد، ببرید. انجام این مرحله با چاقوی تیز یا اره دستی امکان پذیر است. مطمئن شوید که قلمه را در یک زاویه می‌گیرید. در غیر این صورت ممکن است آب باران روی گیاه مادر تجمع پیدا کند. این کار در دراز مدت منجر به پوسیدگی می‌شود.

همچنین باید قبل از برداشتن چاقو یا اره دستی، آنها را ضد عفونی کنید تا آلودگی‌های احتمالی موجود برطرف شوند. این کار برای اطمینان از عدم انتقال باکتری به گیاه از طریق قسمت بریده شده ضروری است. اگر در گرفتن کاکتوس با دستان خود احساس راحتی نمی‌کنید، از یک جفت انبر یا انبر کاکتوس استفاده کنید.برش گیاه کاکتوس برای قلمه

3. قرار دادن قلمه در ریشه

وقتی قسمت مناسبی از گیاه را برش دادید، نوبت به قرار دادن گیاه در خاک می‌رسد. قبل از این کار باید چند چیز را رعایت کنید:

  • ابتدا قلمه خود را به مدت چند روز در مکانی خشک و خنک و به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. در صورت امکان قلمه را به صورت عمودی نگه دارید تا از رشد ریشه‌ها در اطراف قلمه جلوگیری شود (این کار همچنین باعث می‌شود قلمه در زمان خشک شدن، صاف بماند).
  • اجازه دهید قلمه چند روز به حال خود بماند تا در انتهای آن پینه ایجاد شود. قلمه را فورا در خاک قرار ندهید؛ زیرا این کار باعث پوسیدگی می‌شود و در انتها چیزی نخواهید داشت (وجود پینه در انتهای قلمه آن را از ارگانیسم‌های باکتریایی و قارچی که ممکن است باعث پوسیدگی قلمه بعد از کاشت شوند، محافظت می‌کند).

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

هنگامی که قلمه به طور کامل خشک و پینه بسته شد، نوبت به ریشه دار کردن آن می‌رسد. دو راه برای قرار دادن قلمه و ریشه‌زایی وجود دارد: ریشه‌زایی در گلدان و ریشه‌زایی در زمین. در ادامه هر روش را توضیح خواهیم داد.

ریشه‌زایی در گلدان:

  • اگر قصد دارید قلمه خود را در گلدان ریشه‌زایی کنید، مطمئن شوید که گلدان با سایز مناسب را انتخاب کرده‌اید. معمولاً برای قلمه، گلدان‌های کوچک مناسب‌اند و نیازی به گلدان بزرگ نیست. همچنین گلدانی که انتخاب می‌کنید، باید دارای سوراخ‌های فراوان زهکشی باشد.
  • کار بعدی این است که باید گلدان را از مخلوط مناسب پر کنید. خاک گلدان شما نقش مهمی در بقا و ریشه‌زایی قلمه کاکتوس دارد.
  • قلمه نیز مانند گیاهان بالغ کاکتوس برای رشد به خاک متخلخل و با زهکشی مناسب نیاز دارد. فراموش نکنید که اگر آب به مدت طولانی در خاک نگه داشته شود، ممکن است پایه قلمه بپوسد. برای بهبود وضعیت زهکشی مقداری پرلیت یا ماسه را به خاک خود بیفزایید.
  • گلدان در حال رشد را با مخلوط گلدان پر کنید و قلمه را با دقت درون گلدان قرار دهید. اگر قلمه شما کوچک است، باید حداقل 5 سانتی‌متر در خاک نفوذ کند. اگر قلمه شما بیش از 12 سانتی‌متر طول دارد، باید حدود 5 تا 10 سانتی‌متر در خاک نفوذ کند.
  • قلمه را با استفاده از دو یا چند سنگ یا چوب در حالت عمودی نگه دارید.
  • قلمه تازه کاشته شده را دور از نور مستقیم خورشید نگه دارید. گلدان را در مکانی روشن قرار دهید، اما نه در زیر نور مستقیم آفتاب. تا زمانی که ریشه‌ها به خوبی مستقر شوند، قلمه باید از تابش مستقیم نور خورشید دور نگه داشته شود (با این کار از آفتاب سوختگی و کم آبی قلمه قبل از ایجاد ریشه‌ای پایدار جلوگیری می‌شود).ریشه زایی در گلدان

ریشه‌زایی در زمین:

  • اگر گلدان با سایز مناسب قلمه ندارید، می‌توانید قلمه خود را در زمین ریشه‌زایی کنید. اگر این نوع ریشه‌زنی را انتخاب کرده‌اید، حتماً خاک را در محلی که قصد کاشت قلمه خود را دارید، شل کنید.
  • سوراخی در خاک شل شده حفر کنید. این سوراخ باید به اندازه‌ای عمیق باشد تا انتهای پینه دار قلمه را در عمق چند سانتی‌متری زمین جا دهد.
  • در بیشتر موارد برای حمایت از قلمه باید سنگ‌های کوچکی را در اطراف آن قرار دهید، مخصوصاً اگر قلمه را از یک کاکتوس ستونی بریده باشید.
  • هنگامی که مطمئن شدید ریشه‌ها با موفقیت شکل گرفته‌اند و قلمه شما محکم در زمین لنگر انداخته است، سنگ‌ها را بردارید.

روش قلمه زدن کاکتوس پوسیده

در اینجا می‌خواهیم با قلمه زدن، گیاهی را از مرگ نجات دهیم و حیات دوباره به آن ببخشیم! اگر کاکتوس شما در اثر آبیاری بیش از حد پوسیده شده نگران نباشید. حتی کاکتوس‌هایی که تا نزدیکی خاک پوسیده شده‌اند نیز می‌توانند دوباره به زندگی برگردند. کاکتوس پوسیده شده به راحتی قابل تشخیص است؛ زیرا قسمت‌های دارای پوسیدگی نرم‌تر از دیگر قسمت‌ها هستند. مراحل زیر را دنبال کنید:

  • کاکتوس را برش دهید. قسمت بالای کاکتوس را با یک چاقوی تیز جدا کنید. برش را حداقل 5 سانتی‌متر بالاتر از قسمت پوسیده شده انجام دهید (دقت کنید که قسمت‌های پوسیده قابل احیا نیستند. برش قلمه باید از قسمت‌های سالم کاکتوس انجام شود).
  • اجازه دهید کاکتوس خشک شود. قطعه بریده شده را به مدت 24 تا 72 ساعت و تا زمانی که انتهای بریده شده پینه بسته شود، در یک مکان خشک و خنک داخل خانه قرار دهید.
  • خاک کاکتوس را عوض کنید. ممکن است کاکتوس در اثر مشکلات قارچی یا آبیاری بیش از حد پوسیده شده باشد. از یک گلدان تمیز استفاده کنید و آن را با خاک تازه پر کنید. از خاک گلدان معمولی استفاده نکنید؛ زیرا سنگین است و آب را در خود نگه می‌دارد. کاکتوس را در خاک حاوی زهکشی خوب قرار دهید.
  • قطعه بریده شده را در خاک بکارید. آن را به اندازه‌ای در خاک عمق دهید تا از واژگونی آن جلوگیری شود.
  • کاکتوس را آبیاری کنید. در طول دو هفته اول رشد گیاه که ریشه‌های جدید در حال تشکیل است، هفته‌ای یک بار آبیاری مناسب به نظر می‌رسد.قلمه کاکتوس پوسیده

اگر کاکتوس بشکند، آیا می‌توانم قسمت شکسته شده را بکارم؟

بله. قسمت‌های شکسته شده کاکتوس را دور نیندازید! آنها می‌توانند گیاه جدیدی برای شما تولید کنند! تنها کاری که باید انجام دهید، این است که مطمئن شوید مراحل آماده‌سازی قسمت‌های شکسته شده برای کاشت را به‌درستی انجام می‌دهید. برای کاشت قطعه شکسته شده مراحل زیر را دنبال کنید:

  • اولین کاری که باید انجام دهید، بررسی انتهای شکسته قطعه است. اگر کج یا شکسته است، با استفاده از یک چاقوی تیز انتهای آن را صاف کنید.
  • قسمت شکسته را برای چند روز کنار بگذارید تا پینه در انتهای شکسته شده تشکیل شده و برای ریشه‌زایی آماده شود.
  • قبل از اقدام به ریشه دار کردن قطعه شکسته، مطمئن شوید که انتهای بریده شده کاملاً خشک و پینه بسته است.
  • مراحل ریشه دار کردن را مانند آنچه در قسمت‌های قبل گفته شد، دنبال کنید.

روش قلمه زدن کاکتوس دراز

یک تکه ساقه سالم به طول حداقل 10 سانتی‌متر انتخاب کنید و آن را به طور تمیز برش دهید. برای کاکتوس بدون ساقه برگ‌های کامل را با دست جدا کنید (آنها را قطع نکنید). قلمه‌ها را روی طاقچه بگذارید و اجازه دهید تا سطح بریده شده خشک شده و پینه بسته شود. بقیه مراحل مانند قبل است.

روش قلمه زدن کاکتوس دراز

روش قلمه زدن کاکتوس در آب

احتمالاً از خود می‌پرسید آیا می‌شود کاکتوس را در آب قلمه زد؟! از نظر فنی بله. کاکتوس‌ها نیز مانند دیگر گیاهان آپارتمانی می‌توانند در آب قلمه زده شوند، اما در عمل این یک کار غیر رایج است. در واقع کاکتوس در خاک به خوبی ریشه می‌گیرد و رشد می‌یابد و نه در آب. به جز کاکتوس‌های جنگلی مانند کاکتوس کریسمس، بقیه انواع قلمه کاکتوس برای رشد به زهکشی نیاز دارند که در آب امکان‌پذیر نیست.

قلمه زدن کاکتوس در آب قلمه زدن کاکتوس در آب

روش قلمه زدن کاکتوس توپی (اچینوپسیس)

این نوع کاکتوس همان طور که از اسم آن نیز مشخص است، ظاهر توپی شکلی دارد. کاکتوس توپی به راحتی از قسمت شاخه قلمه زده می‌شود. این شاخه انشعابی در اطراف پایه گیاه مادر واقع شده است. انحرافات را نزدیک به ساقه و در باریک‌ترین مکان ممکن ببرید. هنگام ریشه‌زایی کاکتوس‌ها از قلمه‌ها اجازه دهید قلمه تازه کمی خشک شود. کاکتوس را در باریک‌ترین مکان ممکن برش دهید. بقیه مراحل مشابه روش کلی گفته شده برای قلمه زدن کاکتوس است.

روش قلمه زدن کاکتوس توپی (اچینوپسیس)

روش قلمه زدن کاکتوس اپونتیا

اپونتیا نوع دیگری از کاکتوس است که با نام گلابی خاردار نیز شناخته می‌شود. این گیاه برگ‌های گوشتی دارد که آن را از دیگر انواع کاکتوس متمایز می‌سازد. کاکتوس اپونتیا نیز از طریق قلمه زدن قابل تکثیر است. نحوه قلمه زدن این نوع از کاکتوس نیز مشابه روش کلی است که در قسمت‌های پیش به آن اشاره شد. توجه داشته باشید که کاکتوس اپونتیا به کود نیاز ندارد. سعی کنید تا حد امکان کاکتوس قلمه زده شده را دور از دسترس حیوانات خانگی و کودکان قرار دهید.

روش قلمه زدن کاکتوس اپونتیا

روش قلمه زدن کاکتوس افوربیا

افوربیا با نام علمی Euphorbia نوعی از کاکتوس است که با ساقه‌های خوش رنگ و چند وجهی و مقاومت بالای خود شناخته شده است. بهترین فصل برای قلمه زدن این گیاه بهار و تابستان است، اگر چه که در تمامی فصول امکان برداشت قلمه از آنها وجود دارد. این نوع از کاکتوس نیز مانند تمامی کاکتوس‌های دیگر باید پس از برش قلمه در مکانی خشک نگهداری شود تا انتهای آن پینه ببندد. قبل از کاشت خاک باید مرطوب شود و … تمام مراحل مشابه مراحل کلی است که پیش‌تر به آن اشاره شد.

روش قلمه زدن کاکتوس افوربیا

آیا باید بعد از کاشت قلمه در خاک بلافاصله به آن آب دهم؟

آبیاری بخش مهمی از رشد گیاه قلمه زده شده را تشکیل می‌دهد. به خاطر داشته باشید که آبیاری بیش از حد بسیار سریعتر از آبیاری کم گیاه را پوسیده کرده و از بین می‌برد. حال این سوال پیش می‌آید که هر چند وقت یکبار باید قلمه را بعد از ریشه‌دهی آبیاری کنید؟

زمان انتقال قلمه به خاک

در زمان کاشت خاک را کاملاً خیس کنید. از این جا به بعد، لازم نیست زیاد نگران آبیاری باشید، زیرا قلمه می‌تواند چند روز یا چند هفته قبل از اینکه نیاز به آبیاری مجدد داشته باشد، وضعیت خوب خود را حفظ کند. آبیاری‌های بعدی باید سبک و مداوم باشند. یک روش خوب این است که هفته‌ای یک بار قلمه خود را به‌آرامی آبیاری کنید تا آن را مرطوب نگه دارید. باید سعی کنید خاک قلمه به میزان اندک مرطوب نگه داشته شود. رطوبت زیاد به هیچ وجه برای گیاه خوب نیست.

چه مدت طول می‌کشد تا ریشه‌های قلمه کاکتوس رشد کنند؟

سرعت رشد ریشه قلمه‌ها به عوامل متعددی بستگی دارد، از جمله اندازه قلمه، نوع کاکتوس و نحوه آبیاری. به صورت کلی 4 تا 6 هفته طول می‌کشد تا ریشه‌ها شکل بگیرند. قلمه‌های کوچکتر معمولاً رشد ریشه سریعتری نسبت به قلمه‌های بزرگتر دارند.

برای دستیابی به نتیجه بهتر مطمئن شوید که از قبل برای آماده کردن قلمه‌های خود به درستی زمان گذاشته‌اید. آنها را در مواد ریشه‌زای استریل قرار دهید تا از پوسیدگی یا پژمرده شدن قلمه قبل از ریشه‌زایی جلوگیری کنید. اکثر انواع کاکتوس تقریبا یک ماه بعد از ریشه‌زایی برای پیوند آماده می‌شوند.

جمع‌بندی

کاکتوس‌ها گیاهان زیبایی هستند، اما کمی تند و تیزند! اگر کاکتوسی در خانه دارید و می‌خواهید از آن نوع کاکتوس به تعداد بیشتری داشته باشید و در عین حال هزینه‌ای نیز برای خرید کاکتوس‌های جدید نپردازید، قلمه زنی روشی عالی برای شماست. در این مقاله روش قلمه زدن کاکتوس را برای انواع مختلف این گیاه شرح دادیم. امیدواریم این مقاله به شما در افزایش ساده و بی دردسر تعداد گیاهان مورد علاقه‌تان کمک کند!

اگر به نگهداری از گل و گیاه علاقمند هستید و در خانه خود گلخانه دارید؛ می‌توانید تمیز کردن آن را به ما بسپارید. نظافت گلخانه تاثیر زیادی بر شادابی گل‌های شما دارد. تمیز کردن گلخانه با وجود تعداد زیادی گلدان و ریختن مداوم خاک پای گلدان کار ساده‌ای نیست. از خدمات نظافت منزل آچاره استفاده کنید. برای اطلاع از قیمت سفارش خود را به‌رایگان ثبت کنید.

4.1/5 - (12 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید