برق خودرو برق خودرو

تعمیر باتری ماشین: آیا باتری ماشین قابل تعمیر است؟

خودروبرق خودرو

باتری ماشین بخش مهمی از یک ماشین است و همانطور که می‌دانید در صورت خراب شدنش ماشین روشن نمی‌شود. در واقع ماشین برای استارت خوردن نیاز به یک باتری سالم دارد. برای همه رانندگان پیش آمده است که باتری ماشینشان دچار مشکل شود. در این مقاله قصد داریم درباره تعمیر باتری ماشین صحبت کنیم و ببینیم آیا باتری ماشین قابل تعمیر است و یا در صورت خراب شدن باتری، تنها راه حل تعویض باتری است.

تعمیر باتری تحت چه شرایطی ممکن است؟

در بین تعمیرکاران خودرو اصطلاح رایجی در مورد باتری ماشین به کار برده می‌شود تحت عنوان باتری مرده. منظور از باتری مرده باتری نیست که به دلیل اینکه خودرو مدت زمان طولانی روشن نشده است و یا چون چراغ‌های اتومبیل برای مدت طولانی روشن مانده است خالی شده است. در این شرایط اگر باتری یک بار شارژ شود و یا باتری به باتری شود، مشکل برطرف می‌شود.

منظور از باتری مرده باتری است که توانایی نگهداری شارژ را ندارد و در این حالت کم‌کم سولفاته می‌شود. با توجه به نکات گفته شده این سؤال پیش می‌آید که آیا باتری ماشین قابل تعمیر است یا خیر؟ در ادامه ما نکات مربوط به تعمیر باتری ماشین، تعمیر باتری سرب اسیدی و نحوه تعمیر باتری اتمی ماشین را بررسی می‌کنیم.

قبل از بررسی این موضوع که آیا باتری ماشین قابل تعمیر است و یا خیر، دلایل خراب شدن باتری بررسی می‌کنیم. سولفاته شدن صفحات باتری و قطعی داخلی صفحات باتری منجر به خرابی باتری ماشین می‌شود. در صورتی که خرابی باتری به علت سولفاته شدن صفحات باتری باشد، تعمیر باتری ماشین امکان‌پذیر است و با چند روش می‌توان باتری را احیا کرد و برای مدتی از آن استفاده نمود؛ اما اگر خرابی باتری خودرو به دلیل قطعی داخلی صفحات باتری باشد، تعمیر باطری ماشین ممکن نیست.

تعمیر باتری تحت چه شرایطی ممکن است؟

تعمیر باطری سرب اسیدی

یکی از دلایل ضعیف شدن باتری و به دنبال آن استارت نخوردن خودرو، پایین آمدن غلظت باتری است. در این شرایط اگر باتری ماشین از نوع اسیدی است، شش عدد درب باتری خودرو را باز کنید و اسید باتری را به طور کامل تخلیه کنید. مطمئن شوید که اسید باتری را به طور کامل تخلیه کرده‌اید.
برق خودرو
برق خودرو

سپس آب مقطر را با جوش شیرین مخلوط کنید (2 قاشق جوش شیرین و 1 لیتر آب مقطر) و در داخل باتری بریزید و 1 ساعت صبر کنید و بعد باتری را خالی کنید و اسید مناسب باتری را در داخل باتری بریزید و باتری را به مدت 24 ساعت شارژ کنید. باتری را روی ماشین ببندید و استارت بزنید، اگر ماشین روشن شد پس کار تعمیر باتری ماشین به خوبی پیش رفته است.

بیشتر بخوانید تست باتری ماشین 

تعمیر باتری کهنه ماشین؟

تعمیر باتری اتمی ماشین

زمانی که قصد تعمیر باتری ماشین را دارید و باتری خودرو اتمی است، در قدم اول باید نسبت و سطح اسید باتری را بررسی کنید و آن را به حد مناسب برسانید. برای تعمیر باتری اتمی خودرو ابتدا باید نسبت و سطح اسید باتری را به حد مناسب برسانید. برای مشاهده سطح فیزیکی مایع داخل باتری می‌توانید از سوراخ‌های موجود در بالای هر سلول استفاده کنید. اگر حتی سطح مایع یکی از سلول‌های باتری هم کم باشد، باتری دچار مشکل می‌شود.

شما می‌توانید باتری را با ترکیب اسید تازه پر کنید؛ اما هیچ وقت با آب معمولی این کار را انجام ندهید، چون احتمال آسیب دیدن سلول‌های باتری وجود دارد. قبل از اینکه شروع به کار کنید، باتری را قطع کنید. حتماً موقع کار کردن با اسید سولفوریک از دستکش و تجهیزات ایمنی استفاده کنید.

تعمیر باتری اتمی ماشین 

چه زمانی باتری اتمی قابل احیا است؟

باتری‌های اتمی نسبت به باتری‌های اسیدی از طول عمر بیشتری برخوردارند و نیاز به نگهداری و مراقبت کمتری هم دارند. احتمال خرابی باتری‌های اتمی خیلی کم است. اگر باتری خودروی شما دارای گارانتی است بهتر است باتری اتمی خود را به نزدیک‌ترین نمایندگی مربوطه ببرید. در صورتی‌که لازم است درپوش باتری اتمی باز شود بهتر است که این کار توسط یک استادکار ماهر باتری‌سازی انجام شود.

محاسبه رایگان هزینه خدمات برق خودرو

فرآیند ساخت باتری‌های اتمی به گونه‌ای است که مایع یا همان آب داخل این باتری‌ها غیرقابل تخلیه است. این کار موجب می‌شود که باتری همیشه آب کافی داشته باشد و به همین دلیل است که باتری‌های اتمی برای مدت زمان بیشتری شارژ را در خود نگه‌داری می‌کنند. به خاطر همین ویژگی‌های باتری اتمی است که امروزه استفاده از باتری اتمی در خودروها رواج زیادی پیداکرده است. برخورداری از طول عمر بالا و عدم خرابی و یا خرابی خیلی کمتر نسبت به باتری اسیدی، از ویژگی‌های مهم این باتری‌ها است.

نحوه احیای باتری اتمی ماشین

روشی که می‌توانید برای تعمیر باتری ماشین امتحان کنید، استفاده کردن از یک لامپ است. شما باید یک لامپ را به باتری وصل کنید تا لامپ با استفاده از انرژی باتری روشن شود، سپس صبر کنید تا باتری به‌طور کامل تخلیه شود و ولتاژ باتری به صفر برسد. باتری را با آمپر خیلی پایین به مدت 24 ساعت در شارژ قرار دهید.

نکته مهمی که در این روش باید به آن دقت کنید این است که در طول مدت زمانی که برای تعمیر باطری ماشین، باتری را در شارژ قرار داده‌اید، باتری به هیچ عنوان نباید داغ شود. به طور مرتب دمای بدنه باتری را با دست بررسی کنید و اگر احساس کردید باتری داغ شده است، شارژر باتری را خاموش کنید و اجازه دهید باتری خنک شود. باتری را در آب سرد قرار دهید تا داغ نشود.

بعد از اینکه باتری به مدت 24 ساعت با ولتاژ پایین شارژ شد، ولتاژ باتری را اندازه‌گیری کنید. ولتاژ باتری در این حالت باید حداقل 12 باشد. باتری را روی خودرو نصب کنید و استارت بزنید. اگر ماشین راحت استارت خورد و روشن شد یعنی تعمیر باتری ماشین به درستی انجام شده است. در جواب این سؤال که آیا باتری ماشین قابل تعمیر است یا خیر باید بگوییم که این امکان وجود دارد و در ادامه نحوه تعمیر باتری اتمی ماشین را توضیح خواهیم داد. همیشه سعی کنید هرازگاهی باتری را تمیز کنید و از انباشت گرد و غبار روی آن جلوگیری کنید.

نحوه احیای باتری اتمی ماشین

بهترین روش تعمیر باطری ماشین

همان‌طور که کمی قبل‌تر خواندید ما در این مقاله به بررسی این موضوع پرداختیم که آیا باتری ماشین قابل تعمیر است یا خیر و برای هر یک از باتری‌های اسیدی و اتمی هم راه حلی ارائه کردیم؛ اما روش سومی هم برای تعمیر باطری ماشین وجود دارد که برای هر دو نوع باتری اسیدی و اتمی قابل اجرا است.

خدمات تخصصی برق خودرو با تیم آچاره

روش سوم تعمیر باطری ماشین، استفاده از نوعی نمک به نام منیزیم سولفات نام لاتین epsom solt است. اگر باتری ماشین از نوع اسیدی است، درب باتری را باز کنید و اگر باتری از نوع اتمی است، روی باتری را سوراخ کنید. شش عدد سوراخ ریز به جای درب باتری ایجاد کنید و به اندازه یک سرنگ، اسید موجود در باتری را خالی کنید.

سپس پودر منیزیم سولفات را با آب مقطر مخلوط کنید و محلول به دست آمده را به وسیله سرنگ بجای اسیدی که از باتری تخلیه کرده‌اید بریزید و روی باتری را ببندید. بعد از این مرحله، اجازه دهید باتری به مدت 24 ساعت با سرعت کم شارژ شود. بعد از بیست و چهار ساعت باتری را از شارژ خارج کنید و روی خودرو نصب کنید و ماشین را روشن کنید. اگر ماشین به راحتی استارت خورد و روشن شد یعنی تعمیر باتری به خوبی انجام شده است.

روش‌های تعمیر باتری ماشین و احیای آن صد در صد نیست و ممکن است جواب نگیرید. ولی در هر صورت روش‌های گفته شده برای تعمیر باتری ماشین متداول هستند و ممکن است که مؤثر واقع شوند. معمولاً در اکثر موارد روش‌های گفته شده برای تعمیر باتری مؤثر واقع می‌شوند مگر اینکه صفحات باتری از داخل قطع شده باشند و مشکل از سولفاته شدن باتری نباشد.

اگر برق پشت آمپر کلاً قطع شده باشد و هیچ برقی وجود نداشته باشد، یعنی به احتمال زیاد باتری قطع شده است، ولی اگر برق پشت آمپر ماشین، ضعیف و کم نور شده باشد و ماشین سنگین استارت می‌خورد یعنی به احتمال زیاد باتری سولفاته شده و امکان تعمیر باتری ماشین به یکی از روش‌های گفته شده وجود دارد.

4.2/5 - (11 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. سلام
    پس از سوراخ زدن روی هر سل فقط یه مقدار آب مقطر بریزید و بعد با چسب آکواریوم یا حرارتی ببندید خود ماشین شارژ میکنه ،
    غلظت اسید بالا میره و بیشتر آب داخل باطری کم میشه

  2. سلام باطری من دراثرخواب ماشیت خالی شد کمکی روشن کردم شارز شد فردل اب باطری نمی دانم از کجا بیرون زده بود اب باطری ندارد اتمی ایت اما باطری سالم است اب نشت داده چطور اب باطری بریزم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

برق خودرو
درخواست خدمات سیم کشی و برق خودرو در محل!

 

کلیک کنید