علت قطع و وصل شدن کمپرسور کولر خودرو چیست؟

خودروسیستم تهویه خودرو

یکی از مشکلات پیش روی رانندگان، قطع و وصل شدن کمپرسور کولر خودرو است که دردسرهایی را به‌خصوص در فصل گرما ایجاد می‌کند. به همین دلیل همیشه باید مراقب علائم خرابی آن از جمله قطع و وصل شدن کمپرسور کولر خودرو باشید.

همیشه سرنخ‌هایی وجود دارند که به ما هشدار دهند به زودی شاهد از کار افتادن کولر خودروی خود خواهیم بود. نکات زیر به شما کمک می‌کند تا علت مشکل قطع و وصل شدن کمپرسور کولر خودرو را بشناسید و در اسرع وقت نسبت به رفع آن اقدام کنید.

چنانچه برای عیب‌یابی قطع و وصل شدن کمپرسور کولر خودرو و سیستم تهویه ماشین خود نیاز به مشاوره دارید درخواست خود را در بخش تعمیر خودرو در محل ثبت نمایید. همچنین می‌توانید گاز کولر ماشین خود را با قیمت مناسب شارژ کنید. برای اطلاع از قیمت شارژ گاز کولر ماشین کلیک کنید.

نکات کلیدی

  • اگر بلبرینگ قرقره کمپرسور خودرو خراب شود ممکن است به دلیل گیر کردن کمپرسور، موتور از کار بیفتد یا تسمه مارپیچ شکسته شود و بر تمام لوازم جانبی تأثیر منفی بگذارد.
  • اگر یاتاقان‌های داخلی کمپرسور فرسوده شوند، آسیب ببینند یا از کار بیفتند، مایع می‌تواند از طریق یاتاقان‌ها نشت کند و به کمپرسور کولر آسیب برساند.
  • یاتاقان دارای نشتی یا آسیب دیده، صدایی بلند مانند جیغ یا خراشیدگی ایجاد می‌کند.

سیستم کولر خودرو چگونه کار می‌کند؟

قبل از اینکه به بررسی عوامل قطع و وصل شدن کمپرسور کولر خودرو بپردازیم، بهتر است با سیستم کولر خودرو و نقش کمپرسور آشنا شویم. در اصل کمپرسور کولر همان عملکردی را برای سیستم انجام می‌دهد که قلب شما در بدن شما انجام می‌دهد.

کمپرسور گردش یک مایع با ارزش یعنی مبرد را از طریق سیستم تهویه مطبوع خودرو فراهم می‌کند. عملکرد این سیستم مشابه سیستم کولر گازی است. اگر می‌خواهید در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید مقاله کولر ماشین چگونه کار می ‌کند؟ را مطالعه کنید.

نقش کمپرسور در کولر ماشین

کمپرسور همچنین مبرد را از حالت گازی به حالت سیال فشرده می‌کند و آن را به کندانسور می‌فرستد که به عنوان یک مبدل گرما عمل کرده و گرما را از مبرد حذف می‌کند.

سپس مبرد به یک شیر انبساط جریان پیدا می‌کند و به حالت گازی خود باز می‌گردد. در نتیجه قطع و وصل شدن کمپرسور کولر خودرو می‌تواند روی کیفیت هوای سرد خودروی شما تأثیر بگذارد.

در مرحله بعد رطوبت از مبرد خارج شده و به اواپراتور در کابین وسیله نقلیه شما، معمولاً زیر داشبورد منتقل می‌شود. در آنجا مبرد سرد هوای عبوری را خنک می‌کند که عملکردی شبیه به یک رادیاتور کوچک دارد. در نهایت هوای خنک‌تر و خشک‌تر از طریق یک فن از دریچه‌ها به داخل خودروی شما فرستاده می‌شود.

مطلب پیشنهادی راهنمای جامع تعویض و تعمیر رادیاتور پراید

نقش کمپرسور کولر در ماشین چیست؟

نقش اصلی کمپرسور، اعمال فشار لازم بر روی مبرد خودرو به منظور فعال کردن ویژگی‌های انتقال حرارت و تغییر دما است. عملکرد کمپرسور به شما امکان می‌دهد در ماه‌های گرم‌ سال درون خودروی خود خنک بمانید و در ماه‌های سرد شیشه جلوی اتومبیل شما شفاف و بدون بخار بماند.

در این مقاله، نقش کمپرسور در سیستم کولر اتومبیل شما را مورد بررسی بیشتری قرار می‌دهیم و با دلایل قطع و وصل شدن کمپرسور کولر خودرو آشنا می‌شویم.

آشنایی با عملکرد کمپرسور کولر خودرو

برای شروع، بهتر است ابتدا با ارتباط بین کمپرسور کولر و مبرد آشنا شویم. فریون یک مبرد رایج و نوعی ماده سیال است که اساساً هوای گرم را به هوای سرد تبدیل می‌کند.

مبرد و کمپرسور دو مؤلفه مهم و حیاتی هستند که در ارتباط با یکدیگر کار می کنند. موتور خودروی شما، کمپرسور تهویه مطبوع را در نقش اصلی خود به حرکت در می‌آورد. نقش کمپرسور در واقع فشرده‌سازی مبرد مورد استفاده برای جذب هوای گرم داخل کابین خودرو است.

در اکثر خودروها، کمپرسور کولر توسط یک تسمه جانبی به حرکت در می‌آید. اگر تسمه فرسوده شده و لیز بخورد، کمپرسور با قدرت کامل کار نخواهد کرد.

کمپرسورها همچنین می توانند دچار نشتی مایع مبرد شوند و در نتیجه هوای سرد کمتری وارد فضای داخلی اتومبیل شود. قطعات داخلی نیز ممکن است از کار بیفتند و جلوی ورود هوای سرد را بگیرند. در چنین شرایطی ممکن است قطع و وصل شدن کمپرسور کولر خودرو را شاهد باشید.

مطلب پیشنهادی اطلاعاتی بسیار مفید از گاز کولر ماشین تا زمان واقعی شارژ کولر خودرو

آیا قطع و وصل شدن کمپرسور کولر خودرو روی موتور تأثیر می‌گذارد؟

فراموش نکنید، قطع و وصل شدن کمپرسور کولر خودرو و عملکرد یک کمپرسور معیوب می‌تواند موتور ماشین شما را تحت تاثیر قرار دهد.

اگر بلبرینگ قرقره کمپرسور خودروی شما خراب شود ممکن است به دلیل گیرکردن کمپرسور، موتور از کار بیفتد. حتی این احتمال وجود دارد که تسمه مارپیچ شکسته شود و بر تمام لوازم جانبی تأثیر منفی بگذارد.

برای شارژ گاز کولر ماشین از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

برای اینکه سیستم سرمایشی خودرو بهترین عملکرد را داشته باشد و به طور مداوم هوای سرد را خارج کند به یک کمپرسور کاملاً کارآمد نیاز است.

در اکثر خودروهای مدرن موجود در بازار امروز، کمپرسور کولر توسط تسمه‌ای هدایت می‌شود که همان تسمه جانبی موتور است. اگر تسمه خراب شود، آسیب ببیند، در حین استفاده لیز بخورد و بشکند، کمپرسور توانایی کار با قدرت کامل را نخواهد داشت.

قطع و وصل شدن کمپرسور

چه عواملی موجب خرابی کمپرسور کولر خودرو می‌شوند؟

چند عامل به عنوان عوامل اصلی آسیب‌زننده به کمپرسور کولر و دلیل قطع و وصل شدن کمپرسور کولر خودرو شناخته می‌شوند که شما می‌توانید با بررسی و کنترل این موارد، از خرابی کمپرسور کولر خودروی خود پیشگیری کنید. مهم‌ترین این عوامل عبارتند از:

  • اختلالات الکتریکی 
  • گرم شدن بیش از حد کمپرسور
  • اختلالات موتور اواپراتور و جابه‌جایی آن
  • پایین بودن سطح مبرد
  • گرفتگی کویل‌های کندانسور کولر
  • روغن‌کاری و روان‌کاری نکردن قطعات
  • آسیب‌دیدگی و گرفتگی لوله‌های مکش
  • بالا رفتن سطح مبرد بیش از حد استاندارد

طبق تجربه بسیاری از رانندگان حرفه‌ای، توجه به میزان استاندار سطح مبرد، سرویس دوره‌ای و برطرف کردن گرفتگی‌های لوله‌ها و مجاری سیستم کولر خودرو، عمر مفید کندانسور را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

علائم خرابی کمپرسور کولر خودرو

وظیفه کمپرسور کولر خودرو، فشار آوردن به سیستم سرمایشی و حفظ جریان مبرد است تا کل سیستم بتواند به درستی کار کند.

از آنجایی که کمپرسور کولر به طور مداوم کار می‌کند زمانی که کولر وسیله نقلیه شما روشن می شود، احتمال سایش و پارگی و خرابی زیاد است. درست مانند هر قطعه دیگری در ماشین شما، کمپرسور نیز در نهایت آسیب می‌بیند و از کار می افتد و نیاز به تعویض دارد.

معمولاً وقتی کمپرسور کولر با گذشت زمان شروع به خراب شدن می‌کند علائم هشدار دهنده‌ای را به راننده و سرنشینان می‌دهد. قطع و وصل شدن کمپرسور کولر خودرو یکی از علائم خرابی کمپرسور است که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: علائم خرابی ترموستات کولر پراید

1. دمای بالای داخل کابین

یکی از نشانه های اصلی خرابی و قطع و وصل شدن کمپرسور کولر خودرو این است که سیستم سرمایشی دیگر مانند گذشته هوای سرد تولید نمی‌کند. هوای گرم معمولاً زمانی احساس می‌شود که دمای کابین بالاتر از حد معمول باشد.

یک کمپرسور آسیب دیده یا از کار افتاده نمی‌تواند جریان و انتقال مبرد را در سیستم سرمایشی به درستی تعیین و تنظیم کند. در نتیجه کمپرسور کولر خودرو و کل سیستم سرمایشی عملکرد خوبی نخواهند داشت.

2. کمپرسور کولر صداهای بلند ایجاد می‌کند

زمانی که سیستم سرمایشی در وسیله نقلیه شما روشن است و صداهای بلندی از سیستم و کمپرسور می‌شونید، این صداها نشان می دهند کمپرسور کولر خودروی شما از کار افتاده یا آسیب دیده است.

مانند سایر قسمت‌های وسیله نقلیه که توسط تسمه موتور هدایت و کنترل می‌شوند کمپرسور کولر نیز دارای اجزای داخلی مختلفی است و مکانیزم پیچیده‌ای دارد.

اگر هر یک از این قطعات داخلی در طول زمان شکسته یا فرسوده شوند یا یاتاقان‌های داخلی کمپرسور از کار بیفتند می توانند صداهایی تولید کنند. یاتاقان دارای نشتی یا آسیب دیده، صدایی بلند مانند جیغ یا خراشیدگی ایجاد می‌کند.

تعمیر کمپرسور کولر خودرو

3. نشت مایع

آخرین علامتی که نشان می دهد کمپرسور کولر شما دچار نقص شده و می‌تواند دلیل قطع و وصل شدن کمپرسور کولر خودرو باشد، این است که مایعی از وسیله نقلیه شما نشت می کند.

کمپرسور کولر خودرو دارای یاتاقان‌های داخلی است که از نشت مایع در حین تحت فشار قرار دادن مبرد در موتور جلوگیری می‌کنند.

با این حال اگر یاتاقان‌ها به مرور زمان فرسوده شوند، آسیب ببینند یا از کار بیفتند، مایع می‌تواند از طریق یاتاقان‌ها نشت کند و به کمپرسور کولر آسیب برساند. نشت مایع نشانه قطعی است که مشکلی در کمپرسور خودروی شما وجود دارد.

عیب یابی قطع و وصل شدن کمپرسور کولر خودرو

زمانی که با مشکل قطع و وصل شدن کمپرسور کولر خودرو روبه‌رو شدیم، بهترین راه برای تشخیص علت این مسئله، انجام یک سری آزمایش‌ها روی خودرو است.

سیستم سرمایشی در وسیله نقلیه نقش بسیار مهمی دارد و زمانی که کار نمی کند می تواند دردسرهای زیادی را به وجود آورد. در ادامه راه‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید خرابی کمپرسور کولر خودروی خود را به راحتی تشخیص دهید.

 شارژ گاز ماشین در محل با آچاره!

1. نوسان دما را بررسی کنید

اگر زمانی که کمپرسور کولر روشن است دمای هوای خارج شده از سیستم کولر خودروی شما خنک نیست احتمال خرابی کمپرسور کولر وجود دارد.

اگر سیستم سرمایشی هنوز کار می‌کند و هوای سرد از دریچه‌ها خارج می‌شود، باید بررسی کنید و ببینید آیا دما در حین کارکردن سیستم، کولر در نوسان است یا خیر.

2. کمپرسور کولر خودروی خود را بررسی کنید

برای حل مشکل قطع و وصل شدن کمپرسور کولر خودرو، ابتدا باید کمپرسور کولر خودرو را پیدا کنید و آن را از نظر زنگ زدگی، آسیب، نشت روغن، آسیب رنگ یا هر چیز دیگری بررسی کنید.

با کاهش روغن در کمپرسور، این قطعه به خوبی کار نمی کند و می‌تواند باعث ساییدگی و پارگی زودرس شود و به قسمت‌های مختلف موتور فشار وارد کند. افزایش اصطکاک در کمپرسور می تواند به دماهای نامنظم در زمان روشن شدن سیستم کولر خودرو منتهی شود.

مطلب پیشنهادی 9 علامت خرابی و نشانه‌های نیاز به تعمیر گیربکس ماشین

3. تسمه‌ها را بررسی کنید

زمانی که بازرسی کمپرسور کولر انجام شد برای پیدا کردن علت قطع و وصل شدن کمپرسور کولر خودرو باید تسمه‌های آن را بررسی کنید.

در این مرحله باید از کشش کافی روی تسمه اطمینان حاصل کرده و چک کنید که تسمه‌ها دچار آسیب یا سوراخ یا ساییدگی نشده باشند. اگر متوجه شدید که تسمه دارای ترک یا شکاف است این می تواند باعث آسیب بیشتر به کمپرسور شود. اگر کمپرسور کولر از کار بیفتد تنها راه چاره، تعویض آن با یک کمپرسور جدید خواهد بود.

نقش کمپرسور در کولر ماشین

4. محل نشت مبرد را پیدا کنید

سیستم کولر خودرو سیستمی بسته است و نباید نشتی داشته باشد و مایع مبرد آن هم باید در سطح مناسبی باشد تا به درستی کار کند. اگر سطح مبرد در ماشین شما کم باشد این مسئله به معنای نشت مبرد سیستم است و می‌تواند عاملی برای قطع و وصل شدن کمپرسور کولر خودرو باشد.

بهترین راه برای آزمایش نشتی سیستم، استفاده از یک ابزار الکترونیکی نشت یاب مبرد کولر است که می‌تواند به شما یا یک مکانیک کمک کند تا آثار نشتی مبرد را تشخیص دهد.

مطلب پیشنهادی راهنمای جامع کاسه نمد کمپرسور کولر پراید

5. کولر خودرو را روی بالاترین تنظیمات روشن کنید

در حالی که موتور وسیله نقلیه شما کار می‌کند برای رفع مشکل قطع و وصل شدن کمپرسور کولر خودرو، کولر را به خنک‌ترین حالت و فن‌ها را در بالاترین حالت قرار دهید. مطمئن شوید که کاپوت را باز کرده‌‌اید و به کمپرسور کولر و کلاچ گوش می‌دهید.

علت قطع و وصل شدن کمپرسور کولر خودرو

کلاچ باید درگیر باشد و کمپرسور کولر در حال کار باشد. در این مرحله خرابی کمپرسور کولر می تواند منجر به پرش و صداهای بلند از تسمه شود.

منبع: https://www.dubizzle.com

توصیه کارشناس آچاره:
میانگین طول عمر مفید کمپرسور کولر خودرو بین 10 تا 12 سال است؛ اما می‌توان با نگهداری صحیح، توجه به میزان استاندارد ماده مبرد و سرویس به موقع، ​​طول عمر مفید این قطعه را تا 20 سال افزایش داد. توجه داشته باشید که عواملی مانند دمای هوای فشرده، رطوبت و نحوه استفاده از کولر بر مدت زمان دوام کمپرسور تاثیر مستقیم دارد.

در این باره بیشتر بخوانید

علامت خرابی و نشانه‌های نیاز به تعمیر گیربکس ماشین

تعویض کمپرسور کولر پراید

علائم خرابی ترموستات کولر پراید

کولر ماشین چگونه کار می ‌کند؟

اواپراتور کولر پراید چیست؟

3.5/5 - (22 امتیاز)

24 دیدگاه

      1. سلام خسته نباشید ماشین من راناست وکولرو که روشن میکنم خیلی خنکه بعد یه آن گرم میشه ودوباره خنک میشه .دلیلش چی میتونه باشه

  1. 🌹 درود به شما لطفاً دلیل اینکه کلاچ کولر پژو تیوفاو با برق مستیم انجام می شود ولی با برق معمولی باید کمی شُک یاضربه به پولی انجام بشود وبعد از تا خاموش نشده عادی کار می کنه واف وان انجم میشه چیست؟؟ باسپاس واحترام

    1. سلام
      شبکه خودرو ایراد دارد و باید با تستر مخصوص و دیاگ بررسی شود. همچنین رله تعویض شود.

      1. سلام.من هایما اس ۷ دارم
        کمپرسور خیلی سریع خاموش میشه ولی با برق مستقیم راحت کار میکنه.بعضی از تعمیرکارها گفتن احتمالا سوئیچ سه کاره مشکل داره و برق رو نمیفرسته به کمپرسور.وقتی که توی جاده یکم کاز میدم و سرعت رو کم و زیاد میکنم بعضی مواقع دوباره وصل میکنه و دوباره یکم بعدش که به ماشین فشار بیاد و سرعت کم و زیاد بشه دوباره قطع میکنه.نظر شما چیه ؟

  2. سلام خسته نباشد کمپرسور کولر ماشین مکش نداره علتش چی میتونه باشه ممنون از راهنمایتون

  3. سلام تشکر از آموزه‌های مفیدتان
    کولر ماشین من بعضی مواقع از روی کمپرسور قطع میشه و سرمای لازم رو نداره در حالی که مواقعی که روشن میشه سرمای خیلی خوبی داره…بنظرتون چه مشکلی داره
    ۲۰۶ تیپ ۲

  4. سلام
    من کمپرسور کولر رو هم تعویض کردم ولی متاسفانه هر یک ثانیه یا زیر چند ده ثانیه تند تند کلاج میزنه و خنک هم نمیکنه میدونید مشکل چیه؟

    1. سلام
      گاز شما بیش از اندازه زیاد است و باید مقدارش کم شود و رله کمپرسور تعویض شود.

  5. سلام وقت بخیر
    بنده یک سورن ef7 دارم که بلبرینگ کولرش خُرد شد و پولی و بلبرینگ رو تعویض کردم از زمان تعویضش دیگه کولر برا یک لحظه کلاج میکنه و بعد قطع میکنه مشکل از چی میتونه باشه ایا احتمال خرابی بوبین موجوده؟ چون تعویضش نکردم

  6. باسلام خدمت احمد .
    اگر خودرو شما ۲۰۶ یا ۲۰۷ هستش یه اطلاعیه فنی در مورد کلاچ مداوم کمپرسور منتشر شده که فایل pdf اون اطلاعیه رو میتونید تو اینترنت پیدا کنید.و مشکل حل میشه.
    به طور خلاصه با دیاگ خودرو تو نود fcm درون config بسته به نوع خودرو برای ۲۰۷ حالت p207 باید enable یا فعال باشد و برای ۲۰۶ حالت p207 باید disable یا غیر فعال باشد.

  7. سلام کولر خودرو روشن میشود و پس مدتی کمپرسور خاموش شده و باد گرم میدهد و دوباره روشن میشود
    علت چیست؟
    ۲۰۶ تیوفایو

  8. سلام وقت بخیر. من تیبا 2 دارم وباد کولر خوب و خنک میکنید ولی ماشین خیلی کمپرس میکنه. ینی کمپرس میکنه بعد 10 ثانیه قط میشه و دو باره بعد چند ثانیه کمپرس میکنه
    ایا این مورد عادیه؟؟؟
    رفتم ماشین نشون دادم حتی گاز کولر هم فول بود
    ممنون میشم راهنمایی کنید ک این کمپرس زیاد عادیه یا خیر

  9. سلام ۳روزپیش خودروی کارکرده ساینا۹۷ خریدم که تسمه اش صدامیکرد فروشنده میگفت چیزی نیست تسمه اصلی خودش راگرفتم تعویض کردم یکربع ساعت راه میرودصداقطع میشود.بردم نزدمکانیک ماهرومورداعتمادگفت ماشین تصادف کرده وفولی ان کج شده بایدبیادبیرون برودتراشکاری تارکلاژ وتنظیم شود…بنظرم مکانیک درست میگویدچون ازفروشنده جویاشدم جواب دادبله چندماهی که من داشتم اینجوری بودبنظرشمابایدچکارکنم تعمیریاتعویض قطعه کمپرسور ای سی بابدباشه لطفاپیامکی بمن پاسخ بدهیدممنون شماهستم ارادت رضا۰۹۱۱۲۴۵۳۰۸۷

  10. سلام وقت بخیر استارت مجدد کمپرسور چند سانیه دیر انجام میشه و یه باد گرم و بو نم میاد داخل کابین همین کار تکرار میشه .موقع که روشن کمپرسور خوب سرد میکنه ولی استارت مجدد ش نمیدونم چرا دیر اجرا میشه ممنون میشم راهنمایی کنید؟؟؟؟؟

  11. سلام وقت بخیر استارت مجدد کمپرسور چند ثانیه دیر انجام میشه و یه باد گرم و بو نم میاد داخل کابین همین کار تکرار میشه .موقع که روشن کمپرسور خوب سرد میکنه ولی استارت مجدد ش نمیدونم چرا دیر اجرا میشه ممنون میشم راهنمایی کنید؟؟؟؟؟

  12. سلام من تویوتا اوریون دارم. یک ماه میشه که کولر موتور مرتب آف می‌کنه و بعداز خاموش و روشن کردن کولر مجددا بادکولر سرد میشه. اگه سرعت یکنواخت حرکت کنم مشکلی ندارن ولی بمحض کم و زیاد کردن درجه تنظیم باد کولر مجددا آف می‌کنه. لطفا راهنمایی کنید. ممنون

  13. سلام، کولر در سرعت بالا قطع میکنه یعنی باد گرم میزنه بعدش هم بوی لاستیک سوخته وارد کابین میشه، مشکل از چی میتونه باشه

  14. با سلام.ماشین من پرایده کولرش رو دور تند که میزا م از کمپرسور میپره و بادش گرم میشه.ولی رو دور یک و دو مشکلی نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا