رفع آفتاب سوختگی ماشین در خانه و راهکارها

خودروصافکاری و نقاشی

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده است که رفع آفتاب سوختگی ماشین چه ضرورتی دارد و چرا باید بدنه خودرو را در برابر اشعه‌های خورشید محافظت کنیم؟!

در واقع همان‌طور که پوست ما در برابر اشعه‌های مضر به خصوص اشعه ماورا بنفش آسیب‌پذیر است، بدنه خودرو نیز از این امواج مصون نخواهد ماند و در صورت عدم محافظت از آن ممکن است رنگ بدنه خودروی ما دچار آفتاب سوختگی شود.

اشعه ماورا بنفش پوشش رنگ بدنه خودرو را می‌سوزاند و باعث اکسیده شدن آن می‌شود و ظاهری کدر به آن می‌دهد؛ به همین دلیل پیشگیری و به کار بردن راهکارهای رفع آفتاب سوختگی ماشین برای حفظ سلامت بدنه آن اهمیت دارد.

پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از ایجاد خط و خش روی ماشین و محافظت دائمی از رنگ آن از سرویس سرامیک خودرو در محل آچاره بهره ببرید. روکش نانو سرامیک خودرو از آفتاب سوختگی ماشین نیز جلوگیری کرده و ظاهر خودرو را براق می‌کند.

فیلم آموزش رفع آفتاب سوختگی بدنه ماشین

منظور از آفتاب سوختگی ماشین چیست؟

اگر شما خودروی خود را در گرم‌ترین زمان سال زیر تابش مستقیم خورشید قرار دهید، دمای داخل خودرو تا 65 درجه سانتی‌گراد و دمای بدنه خارجی تا 90 درجه سانتی‌گراد قابلیت افزایش دارد. همان‌طور که می‌دانید این میزان از گرما و در معرض تابش مستقیم اشعه‌های مضر خورشید بودن، بسیار خطرناک است.

آسیبی که این اشعه‌ها موجب می‌شود که رنگ‌دانه‌های موجود در رنگ بدنه خودرو با گذشت زمان اشعه ماورا بنفش را جذب کرده و این عامل باعث تغییر رنگ بدنه و محو شدن آن می‌شود.

رفع آفتاب سوختگی خودرو

در این مواقع احتمال تغییر ظاهر و شکننده شدن پلاستیک‌ها و لاستیک‌های استفاده شده در بدنه خارجی خودرو نیز دور از انتظار نیست.

اما خبر خوب این است که شما می‌توانید با راهکارهای رفع آفتاب سوختگی ماشین ، اقدامات پیشگیرانه‌ای انجام دهید.

راهکارهای رفع آفتاب سوختگی ماشین

شما می‌توانید با استفاده از برخی راهکارها نسبت به برطرف کردن آفتاب سوختگی ماشین اقدام کرده و زیبایی را به وسیله‌نقلیه خود بازگردانید. راهکارهای رفع آفتاب سوختگی خودرو را می‌توان به 2 دسته کلی تقسیم کرد که عبارت‌اند از:

    • رفع آفتاب سوختگی ماشین در خانه
    • رفع آفتاب سوختگی ماشین توسط متخصص

اگر هزینه کردن برای این خدمات برای شما مسئله سخت نیست، رفع آفتاب سوختگی خودرو توسط متخصص گزینه حرفه‌ای‌تر و مطمئن‌تری برای ترمیم رنگ ماشین است؛ اما انجام این کار توسط خودتان هم امکان‌پذیر است.

در ادامه روش رفع آفتاب سوختگی ماشین در خانه را مرحله به مرحله برای شما شرح می‌دهیم تا شما بتوانید با کمترین هزینه بهترین نتیجه را کسب کنید.

اما در نظر داشته باشید شدت آفتاب سوختگی در حصول نتیجه بسیار موثر است. تجربه چندین ساله متخصصان ما نشان می‌دهد که اگر میزان آفتاب سوختگی رنگ خودرو زیاد باشد، باید از تجهیزات و مواد تخصصی‌تری استفاده کنید. در چنین شرایطی کمک گرفتن از متخصصان برای رفع آفتاب سوختگی ماشین مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود.

برای از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

آفتاب سوختگی خودرو چیست

تجهیزات لازم برای رفع آفتاب سوختگی ماشین در خانه

قبل از شروع توضیحات تخصصی رفع آفتاب سوختگی ماشین، شما باید اقلامی که در ادامه ذکر خواهیم کرد را تهیه کرده و برای این روند آماده شوید. البته ممکن است بعضی از موارد وابسته به شدت آفتاب سوختگی تفاوت‌هایی داشته باشد.

  • سنباده (در صورت نیاز)
  • رنگ خودرو (در صورت نیاز)
  • مواد پولیش
  • واکس
  • دستمال یا ابر مناسب
  • حوله مایکروفایبر
  • خمیر براق‌کننده

آموزش رفع آفتاب سوختگی ماشین در خانه

برای اینکه نتیجه زحمات شما در جهت رفع آفتاب سوختگی ماشین رضایت‌بخش باشد، توصیه می‌کنیم مراحل زیر را با دقت و حوصله انجام دهید.

  • مرحله اول: خودرو را بشویید

برای موفقیت‌آمیز بودن روند رفع آفتاب سوختگی خودرو، اولین مرحله تمیز کردن دقیق بدنه خودرو است و وجود هرگونه آلودگی یا گرد و خاک ممکن است در این روند اختلال ایجاد کند.

در نتیجه با استفاده از آب و صابون مناسب؛ بدنه خودرو را تمیز کنید و بعد از اتمام شستشو به وسیله یک حوله مایکروفایبر، آن را کاملا خشک کنید.

  • مرحله دوم: نقاط موردنظر بدنه را سنباده‌کشی کنید

سنباده‌کشی خیس یکی از مراحل اصلی ترمیم رنگ خودرو است؛ اما استفاده از آن به شرایط و میزان آفتاب سوختگی بستگی دارد. بسته به این که خودروی شما نیاز به رنگ جدید دارد یا خیر، این مرحله متغیر خواهد بود.

پیشنهاد می‌کنیم اگر ترمیم بدنه بدون سنباده‌کشی امکان‌پذیر است، برای رفع آفتاب سوختگی ماشین، این مرحله را نادیده گرفته و از سنباده استفاده نکنید.

اما اگر شدت آفتاب سوختگی زیاد است و باید از رنگ مجدد استفاده کنید، با تهیه یک سنباده دانه درشت و فرو کردن آن در آب، سنباده‌کشی را آغاز کنید. سنباده خیس را به آرامی به نقاط موردنظر کشیده و تا حد امکان آن را برای رنگ جدید آماده کنید.

راهکارهای رفع آفتاب سوختگی خودرو

  • مرحله سوم: پرایمر و رنگ (صرفا در صورت لزوم)

رنگ کردن بدنه خودرو یک کار تخصصی است و انجام آن به افراد بدون تجربه پیشنهاد نمی‌شود؛ اما اگر در این زمینه تجربه دارید، با استفاده از پرایمر و رنگ، باید ظاهری یکدست روی بدنه خودرو ایجاد کنید.

  • مرحله چهارم: بدنه را پولیش کنید

بعد از این که قسمت آفتاب سوخته کاملا آماده شد، برای رفع آفتاب سوختگی ماشین نوبت به پولیش کردن آن می‌رسد. پولیش کردن یک روند ساده است و شما می‌توانید با اضافه کردن چند قطره مواد پولیش به یک دستمال یا ابر مناسب، پولیش نقطه موردنظر را آغاز کنید.

این دستمال را با حرکت دورانی بر روی سطح کشیده و تا رسیدن به نتیجه دلخواه این کار را ادامه دهید. می‌توانید قبل از پولیش، برای دست‌یابی به بهترین نتیجه از مواد ضدزنگ رنگ خودرو استفاده کنید.

  • مرحله پنجم: استفاده از واکس برای حفاظت از رنگ بدنه

وقتی که ترمیم رنگ خودرو به اتمام رسید و میزان براق بودن آن نیز اصلاح شد، با استفاده از واکس از رنگ خودرو در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت کنید.

برای واکس زدن بدنه، ترجیحا از حوله مایکروفایبر استفاده کنید و در نظر داشته باشید که واکس یک راهکار موقت برای حفاظت از رنگ خودرو می‌باشد. در صورتی که به دنبال یک راهکار دائم هستید،روکش نانو سرامیک بهترین گزینه است.

  • مرحله آخر: نتیجه را با دقت بررسی کنید

با قرار دادن ماشین در شرایط مختلف از نظر میزان و زاویه نور و سایه‌های مختلف از ایده‌آل بودن رنگ مطمئن شوید و هر گونه نقص احتمالی کوچک را برطرف کنید.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

 رفع آفتاب سوختگی ماشین با سرکه سفید

یکی از روش‌های خانگی برای رفع آفتاب سوختگی ماشین استفاده از سرکه است. سرکه سفید یک ماده اسیدی است که می‌تواند به از بین بردن لایه‌های آسیب دیده رنگ خودرو کمک کند. البته سرکه فقط برای از بین بردن آفتاب سوختگی‌های سطحی است.

برای رفع آفتاب سوختگی ماشین با سرکه، محلولی از آب و سرکه به نسبت ۳ به ۱ (۳ پیمانه آب و ۱ پیمانه سرکه) مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. خودرو را در سایه پارک کنید تا کاملاً خنک شود.
  2. یک پارچه تمیز را در آب سرد خیس کنید و آن را به مقداری سرکه سفید آغشته کنید.
  3. پارچه آغشته به سرکه را روی قسمت‌های آفتاب سوخته بدنه خودرو بمالید.
  4. اجازه دهید سرکه به مدت 30 دقیقه روی خودرو بماند.
  5. یک پارچه تمیز دیگر را در آب سرد خیس کنید و آن را روی خودرو بمالید تا سرکه کاملاً پاک شود.
  6. خودرو را با یک واکس محافظ بپوشانید تا از ایجاد آفتاب سوختگی در آینده جلوگیری شود.

روش‌های پیشگیری از آفتاب سوختگی خودرو

همان‌طور که اشاره کردیم، آفتاب سوختگی خودرو یک پدیده تقریبا رایج در وسایل‌نقلیه است؛ اما می‌توان با راهکارهای پیشگیرانه از این خسارت جلوگیری کرد.

در این قسمت نکاتی را ذکر می‌کنیم که با به کارگیری آن‌ها می‌توانید رنگ بدنه خودروی خود را از آسیب‌ اشعه‌های مضر آفتاب محافظت کنید.

پارک خودرو در سایه

این روش با اختلاف زیادی ساده‌ترین و ارزان‌ترین راهکار پیشگیری از آفتاب سوختگی خودرو محسوب می‌شود. با پارک کردن ماشین در سایه، علاوه بر حفاظت از بدنه بیرونی به قسمت داخل خودرو نیز لطف بزرگی می‌کنید و دمای آن را تا 20 درجه سانتی‌گراد کاهش خواهید داد.

این نکته را به خصوص در بین ساعات 11 تا 15 در ذهن خود داشته باشید و از آن استفاده کنید. در این شرایط احتمال آفتاب سوختگی خودروی شما به حداقل خواهد رسید.

پارک خودرو در سایه | رفع آفتاب سوختگی ماشین

بدنه خودروی خود را در فواصل کوتاه تمیز کنید

روزانه خودروی ما در معرض انواع و اقسام آلودگی قرار می‌گیرد و عواملی همچون گردوغبار، فضولات پرندگان و دود احتمال آسیب به رنگ بدنه را به شدت افزایش می‌دهند.

اما رعایت چند مسئله را در حین نظافت نادیده نگیرید:

  • زمانی که دمای بدنه خودروی شما بالاست از شستشوی آن خودداری کنید. دلیل اصلی این نکته جلوگیری از تبخیر سریع آب و نفوذ موادی همچون صابون و یا رسوبات به رنگ بدنه خودروی شما است.
  • سعی کنید که بعد از نظافت بدنه را به وسیله یک دستمال نرم کاملا خشک کرده و نسبت به رسوب مواد اضافی آب بر روی بدنه پیشگیری کنید.

رفع آفتاب سوختگی خودرو

کاپوت خودرو در معرض خطر بیشتری قرار دارد!

شاید بپرسید که کاپوت چه تفاوتی با دیگر قسمت‌ها دارد. از آن‌ جایی که علاوه بر حرارت بیرونی و تابش مستقیم خورشید، کاپوت در معرض حرارت موتور و رادیاتور است، رنگ این قسمت از بدنه نسبت به سایر نقاط در معرض خطر بیشتری قرار دارد.

شما می‌توانید با بررسی منظم سطح روغن موتور، آب رادیاتور و دیگر مایعات موجود، از افزایش بیش از حد دمای این قسمت جلوگیری کنید.

پیشگیری از آفتاب سوختگی ماشین

واکس؛ کرم ضدآفتاب خودروی شماست!

همان‌طور که برای محافظت از پوست خودمان در برابر تابش مستقیم خورشید از کرم ضدآفتاب استفاده می‌کنیم، می‌توانیم با استفاده از واکس مخصوص بدنه، جلو آفتاب سوختگی آن را بگیریم. البته نباید واکس را با پولیش اشتباه بگیرید زیرا که این دو نسبت به یکدیگر متفاوت می‌باشند.

از پولیش برای براق کردن و از بین بردن لکه‌ها از روی بدنه خودرو استفاده می‌شود در صورتی که واکس یک لایه محافظ برای رنگ بدنه است و در کنار آن رنگ بدنه خودروی شما را نیز براق‌تر خواهد کرد.

پوشش سرامیکی؛ زره بدنه خودرو!

این گزینه در بین مواردی که تا به اینجا ذکر کردیم، پرهزینه‌ترین روش پیشگیری از آفتاب سوختگی خودرو است؛ اما در کنار این هزینه بالا، یکی از بهترین روش‌های احیای رنگ خودرو است.

شما با استفاده از پوشش سرامیکی از رنگ بدنه خودروی خود به طور کامل در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید حفاظت می‌کنید و بدنه خودروی شما نسبت به این اشعه مصون خواهد ماند.

رفع آفتاب سوختگی ماشین

سخن پایانی

هرگونه خدشه روی رنگ بدنه، جلوه ناخوشایندی به ماشین می‌دهد؛ گذشته از این، سالم بودن رنگ بدنه خودرو، یکی از مواردی است که در قیمت آن نیز تاثیرگذار است.

بنابراین اقدامات پیشگیرانه حفاظت از رنگ بدنه را جدی بگیرید و در اسرع وقت برای رفع آفتاب سوختگی ماشین خود اقدام کنید.

توصیه آقای حامد نجف متخصصی سرامیک خودرو برای شما:

توصیه آقای حامد نجف متخصصی سرامیک خودرو برای شما:

در زمان تعویض روغن ترمز، مراقب رنگ بدنه ماشین باشید!

اگر در زمان تعویض روغن ترمز، مقداری از آن روی بدنه خودرو ریخت، به سرعت آن را پاک کنید؛ روغن ترمز به شدت رنگ بدنه را نرم می‌کند و در مدت زمان کوتاهی شاهد تورم لایه رنگ و پوسته پوسته شدن آن خواهید بود.

سوالات متداول

متخصصان رنگ اکسید شده را چگونه احیا می‌کنند؟

برای ترمیم رنگ اکسیده شده خودرو ابتدا باید نواحی آسیب‌دیده کاملا شسته و خشک شوند. برای ترمیم رنگ از محصولات تخصصی تولید شده برای از بین بردن اکسیداسیون استفاده می‌کنند و مانند پولیش روی رنگ خودرو زده می‌شود.

آیا سرکه به رنگ خودرو آسیب می‌زند؟

سرکه‌های موجود در بازار عموما 5 درصد هستند و زمانی که به صورت 50- 50 با آب رقیق می‌شوند، هیچگونه اثر سایندگی روی رنگ بدنه خودرو نخواهند داشت.

کدام عوامل طبیعی به رنگ خودرو بیشترین آسیب را می‌زنند؟

در درجه اول، آفتاب شدید را باید نام برد که موجب اکسیده شدن رنگ خودرو می‌شود. فضولات پرندگان نیز یکی دیگر از مواردی است که به شدن اسیدیته هستند.

3.1/5 - (29 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. ببرین بدین کاور بکشن، واکس که میزند بعد دو سه بار شستشو باز آفتاب سوختگی بر میگرده ولش کنید. کاور سقف بکشین بهتر از اینه هم محافظ هم خوش رخ

  2. سلام ،کارب عبث هست ،رنگ خودرو سوخته شده،این مواد معجزه نمکنه،که رنگ دوباره زنده شود،باید رنگ زد،من هزینه کردم الکی ،شما هزینه نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا