تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

علائم خرابی دریچه انبساط خودرو و نحوه کار آن

خودروسرویس و نگهداری

اگر ساکن شهری گرمسیر باشید، یا وسط فصل تابستان، می‌دانید که کولر ماشین چه نعمتی است و چقدر رانندگی را لذت‌بخش‌تر می‌کند. سیستم کولر خودروی شما از اجزای مختلفی تشکیل شده است که یکی از این اجزا، دریچه انبساط خودرو است. مانند هر سیستم خنک‌کننده دیگری که می‌شناسید، دریچه انبساط کولر اگر درست کار نکند، مانع از تهویه مناسب در ماشین و خنک شدن آن می‌شود.

طبعاً، زمانی که کولر خودروتان به علت مشکلی در دریچه انبساط، درست کار نکند، هرچقدر هم که درجه کولر را بیشتر کنید، فضای ماشین گرم باقی می‌ماند و بسیار ناراحت‌کننده خواهد بود و باید حتماً اقدام به رفع مشکل کنید.

اجزا و وظایف دریچه انبساط

برای این که بدانید وظیفه‌ی دریچه انبساط چیست، اول باید کمی اطلاعات درباره‌ی سیستم خنک‌کننده ماشین داشته باشید. تمام سیستم‌های کولر خودرو، از مبرد یا سرمازا استفاده می‌کنند تا گرما را از اتاقک ماشین به بیرون منتقل کنند. این انتقال گرما در جایی به نام کمپرسور اتفاق می‌افتد.

کولر در تابستان باید درست کار کند و برای این کار دریچه انبساط خودرو باید سالم باشد

زمانی که موتور خودرو فعال است و کولر هم روشن کرده‌اید، کمپرسورt مبرد یا همان سرمازا را فشرده کرده و در سیستم توزیع می‌کند. مبرد، پس از خروج از کمپرسور، وارد یک رادیاتوری به نام کندانسور (condenser) می‌شود و گرما را به بیرون از خودرو می‌فرستد. مبرد زمانی که درون کندانسور است، به حالت مایع درمی‌آید.

تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

سپس مبرد که حالا در حالت مایع تحت فشار بالاست، وارد یک فضای بسته و فشرده می‌شود. در این قسمت فشار مبرد کم شده و وارد بخش بعدی سیستم می‌شود که هسته‌ی اواپراتور (evaporator) نام دارد.

مطلب پیشنهادی شناخت گیربکس cvt

علائم خرابی دریچه انبساط

این بخش از خودرو هم همانند هر بخش دیگری می‌تواند دچار خرابی و عیب بشود. این علائم نشانگر خرابی دریچه انبساط‌ هستند:

در صورت خرابی منبع انبساط خودرو اقدام به تعویض آن کنید

  • از کولر باد گرم خارج می‌شود
  • از مبرد روغن نشت می‌شود
  • برفک جمع می‌شود

اولین علامت خرابی دریچه انبساط – خروج باد گرم

معیوب شدن دریچه انبساط خودرو یکی از دلایلی است که باعث می‌شود باد گرم از کولر خارج شود. اگر منبع انبساط بسته شده باشد، مبرد نمی‌تواند به اواپراتور برود و مسیرش مسدود می‌شود. در این حالت کولر هم نمی‌تواند کارش را درست انجام بدهد.

دومین علامت خرابی دریچه انبساط – نشتی روغن

این امکان وجود دارد که دریچه انبساط خودرو سوراخ شود. این اتفاق که بیوفتد، متوجه تجمع روغن مبرد دور و اطراف دریچه انبساط می‌شوید.

مطلب پیشنهادی 9 علامت خرابی و نشانه‌های نیاز به تعمیر گیربکس ماشین

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

سومین علامت خرابی دریچه انبساط – تجمع برفک

اگر دریچه انبساز کولر باز بماند و نتواند بسته شود، اواپراتور در آن جریان پیدا می‌کند و در این حالت، برفک دور بدنه بیرونی آن تجمع می‌کند. اگر شاهد تجمع برفک بودید، نشان‌دهنده آن است که دریچه انبساط گرفته است.

تعمیرکاران آچاره آماده خدمت رسانی به شما در هر ساعتی از شبانه روز

پایان

تعویض دریچه و هزینه‌هایش به چند عامل مختلف، از جمله نوع خودرو، وابسته است. هزینه تعویض دریچه انبساط مبلغ مشخصی ندارد و هر زمان که خواستید این کار را بکنید بهتر است از تعمیرگاه مورد نظرتان بپرسید. این کار را خودتان انجام ندهید چون باید سیستم کولر کاملاً بیرون بیاید و پس از تعویض مجدداً سر پا بشود.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

مطلب پیشنهادی نشانه‌های نشتی روغن گیربکس خودرو

برای این کار یا هر خدمات دیگری اگر نیازمند نیروی مکانیک بودید، می‌توانید روی تیم تعمیرکاران خودرو آچاره حساب کنید. می‌توانید به جای رفتن به تعمیرگاه، خدمات را در منزل یا محل کار خودتان دریافت کنید. راه‌های ارتباطی ما، سایت آچاره و اپلیکیشن هستند که از هر راه برایتان راحت‌تر باشد، می‌توانید اقدام به ثبت سفارش یا درخواست خود کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید