تعویض روغن در محل تعویض روغن در محل

پر کردن بیش از حد روغن موتور ماشین

خودروتعویض روغنسرویس و نگهداری

روغن موتور یک محصول صنعتی است که یک ماده ضروری برای به حرکت درآوردن خودرو به شمار می‌رود. وجود روغن سبب خنک شدن موتور می‌شود و از سایش قطعات آن جلوگیری می‌کند. کاهش روغن موتر ماشین باعث داغ شدن موتور و افزایش اصطکاک میان قطعات آن می‌شود.

اما همان‌ظور که کمبود روغن می‌تواند به موتور خودرو آسیب وارد کند، پر کردن بیش از حد روغن موتور ماشین نیز می‌تواند خسارت‌های زیادی با خود به همراه داشته باشد. در این مقاله از مجله آچاره به بررسی نشانه‌های وجود روغن بیش از حد در موتور خودرو و روش‌های تخلیه آن می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

با پرکردن بیش از حد روغن مورتو ماشین چه اتفاقی می‌افتد؟

میزان روغن موتور مورد نیاز ماشین باتوجه به اندازه موتور آن متفاوت است. یک تصور رایج که درمیان افراد وجود دارد این است که اگر میزان روغن موتور بیش از حد مورد نیاز باشد، عملکرد ماشین نیز بهتر می‌شود؛ در حالی که این تصور کاملا غلط است! استفاده بیش از خد از روغن موتور، نه‌تنها عملکرد موتور را بهتر نمی‌کند بلکه ریسک آسیب‌دیدن آن را نیز بالا می‌برد.

پر کردن بیش از حد روغن موتور ماشین باعث می‌شود تا روغن به سمت میل لنگ‌ها حرکت کند. میل لنگ‌ها مانند یک مخلوط کن با سرعت بالا عمل می‌‌کنند در نتیجه روغن با هوا مخلوط شده و حالت کف‌آلود پیدا می‌کند و در نهایت کف ایجاد شده باعث داغ شدن قطعات خودرو و کند شدن عملکرد آن‌ها می‌شود.

از دیگر اتفاقاتی که می‌تواند در اثر پر کردن بیش از حد موتور ماشین از روغن موتور رخ دهد، وارد شدن فشار بیش از حد به واشرها و نشتی روغن است. نشتی روغن به برخی قسمت‌های ماشین، ممکن است باعث بروز انفجار شود. علاوه بر موارد ذکر شده، در سر میل لنگ ماشین قظعه‌ای به نام کاسه نمد وجود دارد و میزان زیاد روغن در موتور، موجب خرابی کاسه نمد و در نهایت نشتی روغن موتور خواهد شد.

 نشتی روعن موتور

یک ماشین به چه میزان روغن موتور نیاز دارد؟

همانطور که اشاره کردیم، میزان روغن موتور بسته به اندازه موتور ماشین می‌تواند متفاوت باشد. پس در ابتدا برای اطلاع میزان دقیق روغن موتور مورد نیاز خود، دفترچه راهنمای ماشین را با دقت مطالعه کنید. به طورکلی بسیاری از موتور‌ها بین 4 تا 6 لیتر روغن نیاز دارند. بهتر است روغن موتور ماشین به طور منظم با طی هر 800 کیلومتر و هر 6 ماه عوض شود. عدم تعویض به موقع روغن ماشین باعث کاهش غلظت روغن می‌شود و مشکلاتی مانند از کار افتادن ماشین یا احتراق را با خود به همراه خواهد داشت.

تعویض روغن در محل
تعویض روغن در محل

پر کردن بیش از حد روغن موتور ماشین

توجه: در صورت تعویض روغن موتور ماشین، به هیچ عنوان از روغن فرسوه استفاده نکنید، ریرا روغن قدیمی باعث آسیب‌دیدگی موتور یا حتی سوراخ شدن آن می‌شود.

از کجا بفهمیم روغن موتور ماشین بیش از حد پر شده است؟

در برخی مواقع ریختن روغن موتور توسط تعمیرکار انجام می‌شود و ممکن است شما از میزان روغن موجود در موتور اطلاعی نداشته باشید. برخی نشانه‌های زیر ناشی از وجود روغن اضافی در موتورماشین است.

  • نشتی روغن موتور
  • بوی سوختگی ناشی از روغن
  • خارج شدن دود آبی یا سفید رنگ از اگزوز ماشین
  • سر و صدای زیاد موتور
  • روشن شدن چراع چک روغن
  • ایجاد مشکل در شتاب گرفتن

پر کردن بیش از حد روغن موتور ماشین

با مشاهده هریک از نشانه‌های زیر ابتدا خودرو را در در یک سطح صاف پارک کنید و آن را خاموش کنید. بعد از گذشت 5 تا 10 دقیقه  و سرد شدن کامل موتور، گیج (میله روغن) را بیرون کشیده و آن را چک کنید، اگر سطح روغن نیم لیتر یا بالاتر از شاخص نرمال باشد به معنای وجود روغن اضافه در موتور خودرو است و باید آن را تخلیه کرده و مجدد تا سطح مناسب پر کنید.

محاسبه رایگان هزینه تعویض روغن خودرو

پر کردن بیش از حد روغن موتور ماشین

چگونه روغن اضافی را تخلیه کنیم؟

حال وقت آن رسیده تا اقدام به تخلیه روغن اضافی خودرو نمایید. در وهله‌ی اول توصیه می‌شود از دفترچه راهنمای ماشین خود کمک بگیرید. برای تخلیه روغن اضافی ماشین از دو روش می‌توانید استفاده کنید.

  • روش اول: به کمک یک پمپ ساکشن لوله‌ای که میله روغن در آن قرار دارد را بیرون بکشید. در این روش نیازی به بالا بردن خودرو با استفاده از بالا‌بر ندارید و تنها به یک ایرساپلای برای وکیوم نیاز دارید.
  • روش دوم: در این روش که قدیمی‌تر است باید خودور  را با کمک یک بالا‌بر بالا ببرید سپس پیچ تخلیه را در زیر کارتر باز کنید. در هنگام بستن پیج‌ تخلیه،  آن را بیش از حد سفت نکنید.

خدمات تعویض روغن خودرو

مطلب پیشنهادی:جوش آوردن موتور خودرو

 روغن موتور ماشین

  سخن پایانی

پر کردن بیش از حد روغن موتور ماشین، می‌تواند مشکلاتی از قبیل داغ شدن موتور، سایش قطعات موتور و نشتی روغن را با خود همراه باشد. در این مقاله به بررسی نشانه‌های پر شدن موتور ماشین از روغن و نجوه تخلیه روغن موتور اضافی پرداختیم. شما می‌توانید سوالات خود را در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید تا پاسخ خود را در کوتاه‌ترین زمان از متخصصین آچاره دریافت کنید.

مطلب پیشنهادی:زمان تعویض سنسور اکسیژن

4.1/5 - (12 امتیاز)

3 دیدگاه

  1. حبابهای ایجاد شده حاصل از ضربه میل لنگ در روغن اضافی باعث کاهش ضربه گیری و اسیب به یاتاقانها میشود.

  2. سلام یکی راهنمای کنه لطفاً من فیدلیتی دارم 5000تا اولی خودم روغن عوض کردم نبردم شرکت میگن از گارانتی خارج میشه
    چیکار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید

تعویض روغن در محل
تعویض روغن در محل با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید