بررسی علت سفت شدن فرمان هیدرولیک و غیر هیدرولیک

علت سفت شدن فرمان هیدرولیک و غیر هیدرولیک تا حد زیادی به شرایط رانندگی بستگی دارد. سفت شدن فرمان در هر دو حالت خطرناک است و ممکن است به تصادفات جدی منجر شود؛ بنابراین باید مشکل را هر چه زودتر عیب یابی و رفع کنید.
اگر شما هم با این مشکل روبهرو هستید و میخواهید علت را بدانید با ما همراه شوید. در ادامه میخواهیم درباره علت سفت شدن فرمان هیدرولیک و غیر هیدرولیک با شما صحبت کنیم.
همچنین توصیه میکنیم برای رفع مشکلات برق خودرو و سایر نقصهای فنی فرمان ماشین خود با کارشناسان و تعمیرکاران ممتاز آچاره در تماس باشید و در صورت نیاز، از خدمات خودرو در محل بهره ببرید.
- سیستم فرمان بخش مهمی از مکانیسم کنترل وسیله نقلیه شما است.
- تعمیر و نگهداری نامنظم و سرویس دیرهنگام همراه با فرسودگی برخی از قطعات، علت سفت شدن فرمان هیدرولیک و غیر هیدرولیک است.
- فشار هوای بد لاستیکها میتواند دلیلی برای چرخش سخت فرمان باشد.
- یکی دیگر از دلایل رایج سفتی فرمان، ترکخوردگی یا پارگی تسمه سرپانتین است.
- سطح ناکافی مایع در سیستم فرمان هم میتواند به سفت شدن فرمان خودرو منجر شود.
علت سفت شدن فرمان هیدرولیک و غیر هیدرولیک
سیستم فرمان بخش مهمی از مکانیسم کنترل وسیلهنقلیه شما است. مشکلی مانند سفت شدن فرمان اتفاقی خطرناک است؛ چون میتواند به تصادف در هنگام رانندگی در بزرگراه یا خیابانی شلوغ منجر شود.
موقعیتی را تصور کنید که باید مسیر را عوض کنید یا بپیچید، اما فرمان سفت شده و حرکت نمیکند. این شرایط میتواند به موقعیتی مرگبار و خطرناک منتهی شود؛ بنابراین باید هر چه زودتر علت را پیدا و برای رفع آن اقدام کنید.
تعمیر و نگهداری نامنظم و سرویس دیرهنگام همراه با فرسودگی برخی از قطعات از دلایل سفت شدن فرمان ماشین شما است. آگاهی از علت سفت شدن فرمان به یک سمت به شما کمک میکند علائم را زودتر تشخیص دهید و قبل از بدتر شدن آنها ماشین را تعمیر کنید.
1. فشار باد لاستیک ماشین نامیزان است
تجربه نشان میدهد فشار باد لاستیکها اولین علت سفت شدن فرمان پیکان وانت است. فشار نامناسب لاستیکها میتواند به مشکل قفل شدن فرمان خودرو منجر شود.
علاوه بر این سایش و ناهمواری لاستیکهای جلوی ماشین باعث میشود خودروی شما در حین رانندگی یا پیچیدن به یک سمت کشیده شود.
2. اندازه لاستیکها و رینگ بزرگ؛ علت سفت شدن فرمان هیدرولیک و غیر هیدرولیک
استفاده از لاستیکهای پهن با آجهای درشت و ناهموار معمولا علت سفت شدن فرمان هیدرولیک و غیر هیدرولیک است. ناهمواری آج لاستیک منجر به ناهماهنگی چرخها شده و در نهایت فرمان ماشین شما به سختی میچرخد.
3. روغن هیدرولیک نشتی دارد
سطح ناکافی روغن هیدرولیک در سیستم فرمان یکی دیگر از دلایل اصلی سفت شدن فرمان است. اگر شلنگ تحت فشار نشتی داشته باشد یا شل شود روغن نشت میکند و فشار در سیستم را کاهش میدهد. در نتیجه پمپ خشک شده و چرخ روغن کافی برای عملکرد آزاد را دریافت نمیکند.
4. جعبه فرمان خراب شده است
جعبه فرمان از طریق یک سری شفت و اتصالات U به چرخ متصل میشود. این قطعات و خود جعبه به دلیل رانندگی مداوم آسیب میبینند و فرسوده میشوند. اگر بعد از استارت زدن ماشین متوجه سفت شدن فرمان و چرخها شدید قطعاً مشکل از جعبه فرمان است.
محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !
5. پمپ هیدرولیک از کار افتاده است
آسیبدیدگی یا خرابی پمپ هیدرولیک را هم میتوان به عنوان علت سفت شدن فرمان هیدرولیک در زمستان به شمار آورد. در کنار روغن هیدرولیک پمپ هم نقش مهمی در ایجاد فشار مناسب در سیستم فرمان برقی ایفا میکند.
اگر پمپ به هر دلیلی آسیب ببیند یا از کار بیفتد چرخاندن فرمان مشکل خواهد بود. پمپ معیوب باعث توقف کامل چرخها نمیشود.
در واقع میتوانید آن را حرکت دهید؛ اما به تلاش بیشتری نیاز دارید. این اتفاق ممکن است در صورت پیچیدن شدید در جاده خطراتی را به همراه داشته باشد.
6. تسمه هیدرولیک (سرپانتین) آسیب دیده است
پنجمین علت سفت شدن فرمان هیدرولیک در صبح ترکخوردگی یا پارگی تسمه سرپانتین است. این تسمه به مرور زمان فرسوده میشود؛ چون حین رانندگی همیشه در حال کار است. فرسایش و پارگی این تسمه به سفت و قفل شدن چرخها منجر میشود.
وظیفه اصلی تسمه هیدرولیک انتقال نیروی لازم از موتور به پمپ هیدرولیک است؛ بنابراین وجود پارگی یا پوسیدگی و تاخیر در تعمیر یا تعویض باعث میشود تسمه پاره شده و فرمان به راحتی نچرخد.
7. هوا در سیستم هیدرولیک وجود دارد
اگر هوا وارد سیستم هیدرولیک ماشین شما شده باشد فرمان به سختی میچرخد و سفت میشود. یکی از راهحلهای این مشکل تعویض روغن هیدرولیک است که باید توسط تعمیرکار باتجربه انجام شود.
8. از روغن هیدرولیک نامرغوب استفاده شده است
مانند سایر مایعات داخل خودرو، روغن فرمان برقی هم به مرور زمان به دلیل گرد و خاک و آلودگی کیفیت خود را از دست میدهد. عدم تعویض به موقع این روغن باعث غلیظ شدن آن شده و روغن کاری اجزای سیستم به سختی انجام میشود.
غلیظ شدن روغن هیدرولیک باعث میشود فرمان در سرعتهای پایین به سختی بچرخد. تنها راهحل این است که مایع قدیمی را از سیستم خارج کرده و آن را با مایع جدید و تازه پر کنید.
یکی از دلایل ضربه زدن جعبه فرمان هنگام چرخش ماشین هم عدم توجه به تعویض به موقع روغن هیدرولیک است که موجب بروز مشکلاتی در سیستم فرمان خودور میشود.
بررسی علت سفت شدن فرمان معمولی پراید صبا
تا این بخش در خصوص علت سفت شدن فرمان هیدرولیک و غیر هیدرولیک به طور کلی صحبت کردیم. در این قسمت به بررسی دلایل سفت شدن فرمان معمولی خودرو میپردازیم. فرمان معمولی خودروهایی مانند پراید صبا به چند دلیل عمده ممکن است سفت شوند که در ادامه آنها توضیح میدهیم.
1. سطح مایع سیستم فرمان کم شده است
شایع ترین علت سفت شدن فرمان معمولی پراید صبا نبود مایع کافی داخل سیستم فرمان است. این مایع به عنوان گذرگاهی عمل میکند که از طریق آن نیرو از فرمان به مکانیزم فرمان خودرو برای چرخاندن چرخها منتقل میشود.
همچنین برای روغنکاری و محافظت از قطعات متحرک درون سیستم در برابر گرمای بیش از حد و خوردگی عمل میکند. شایعترین علت سفت بودن فرمان این است که مایع فرمان برقی کافی در سیستم وجود ندارد.
این وضعیت ممکن است در صورت نشت مایع از ناحیه شلنگ تحت فشار ایجاد شود. مایع از محل پارگی شلنگ نشت میکند و فشار در سیستم کاهش مییابد. در این صورت پمپ فرمان برای جبران افت فشار سختتر کار میکند.
در نتیجه فرمان مایع کافی برای چرخش آزاد دریافت نمیکند و شما مجبور خواهید بود نیروی بسیار بیشتری از حد معمول اعمال کنید. پر کردن مجدد مایع در مخزن فرمان موقتا مشکل را برطرف میکند، اما نشتی باید پیدا و رفع شود.
2. پمپ فرمان ایراد پیدا کرده است
سیستم فرمان برقی از دو بخش اصلی تشکیل شده است: واحد جعبه و پینیون و پمپ فرمان. پمپ برق فرمان جایی است که مایع سیستم فرمان را به واحد جعبه و پینیون منتقل میکند.
وقتی فرمان ماشین خود را میچرخانید، شیر کنترل به مایع اجازه میدهد تا به درون پینیون جریان یابد؛ بنابراین میتوانید بدون اعمال فشار فیزیکی زیاد، چرخهای ماشین را بچرخانید. با چرخش فرمان، پینیون در برابر جعبه فرمان حرکت میکند.
در نتیجه چهار چرخ به سمتی که شما در حال حرکت هستید هدایت خواهند شد. علاوه بر این نقش اصلی پمپ فرمان، حفظ فشار بهینه در سیستم است.
به طوری که میتوانید فرمان را به آرامی و بدون اعمال نیروی زیاد بچرخانید. اگر پمپ به هر دلیلی خراب شود سیستم فرمان هم از کار میافتد و با سفت شدن فرمان هنگام چرخش مواجه خواهید شد.
3. تسمه فرمان آسیب دیده است
ترکخوردن یا پارگی تسمه سرپانتین یکی دیگر از دلایل رایج سفت شدن فرمان است. این تسمه عملکرد پمپ فرمان را کنترل میکند. در صورت خرابی باید تسمه را در اسرع وقت تعمیر یا تعویض کنید. تاخیر در این کار باعث میشود تسمه پاره شود و فرمان از کار بیفتد.
4. جعبه فرمان خراب شده است
جعبه فرمان به دلیل قرار گرفتن در معرض دما و آلودگیهای جاده ممکن است آسیب ببیند. در این شرایط غلافهای داخلی خراب شده و نشتی سیستم ایجاد میشود. این نشتی به گرد و خاک آغشته شده و باعث خرابی فرمان و دنده میشود.
علت سفت شدن فرمان هیدرولیک پژو 405 و سمند
همیشه چند دلیل کلی در تمامی ماشینها موجب بروز این مشکل میشوند. به عنوان مثال اولین و مهمترین علت سفت شدن فرمان هیدرولیک پژو 405، پراید و سمند فشار زیادی است که به لاستیکهای ماشین وارد میشود. با وجود سوراخها و شکافهای متعدد در لاستیکها فرمان ماشین شما سفت یا قفل خواهد شد.
علت سفت شدن فرمان هیدرولیک سمند و پراید معمولا مربوط به خراب شدن جعبه فرمان است. شفتها و اتصالات جعبه فرمان با گذشت زمان فرسوده شده و آسیب میبینند. طول عمر جعبه فرمان ماشین حدود 10 هزار کیلومتر است و خرابی آن به قفل شدن فرمان ماشین منجر میشود.
شکستن و آسیب دیدن کمربند مارپیچ فرمان را میتوان سومین علت سفت شدن فرمان انست. این کمربند مارپیچ با گذشت زمان دچار پوسیدگی و خرابی میشود و فرمان ماشین شما را سفت میکند.
نشتی سیال هم میتواند به سفت شدن فرمان ماشین منتهی شود. نبود مقدار کافی مایعات داخل سیستم فرمان باعث قفل شدن آن خواهد شد. این نشتی در بیشتر موارد به دلیل تحت فشار بودن شلنگ داخل ماشین شما اتفاق میافتد.
تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفهای آچاره
علت سفت شدن فرمان پیکان وانت
فشار ناکافی لاستیکها یکی از دلایل سفت شدن فرمان پیکان وانت است. لاستیکهای وسیلهنقلیه شما باید طبق PSI توصیه شده توسط سازنده خودرو باد شوند. با این کار از فشار هوای نامناسب در هر لاستیک جلوگیری خواهد شد.
علاوه بر این تعمیر و سرویس منظم وسیله نقلیه بهترین راه برای جلوگیری از سفت شدن فرمان آن است. چون در زمان سرویس ماشین سطح مایع فرمان برقی به طور منظم بررسی میشود. با این اقدامات عملکرد کلی خودرو را بهبود میبخشید و ایمنی رانندگی خود را تضمین خواهید کرد.
یکی دیگر از دلایل رایجی که چرخش فرمان را سخت میکند غلیظ شدن مایع فرمان برقی است. مانند هر مایع دیگری در خودرو، مایع فرمان برقی عمر ابدی ندارد. به دلیل انباشته شدن زباله و کثیفی به مرور زمان غلیظ میشود و باید به طور منظم تعویض شود.
سخن پایانی
در این مقاله با چند علت سفت شدن فرمان هیدرولیک و غیر هیدرولیک برای ماشینهای مختلف آشنا شدیم. برای رفع این مشکل باید وسیلهنقلیه خود را به طور منظم سرویس و تعمیر کنید.
در بیشتر مواقع بررسی فشار باد لاستیکهای ماشین، چک کردن وضعیت فرمان برقی و سطح مایع آن و کنترل پولی روی واحد فرمان راهکارهای موثری برای رفع علت سفت شدن فرمان هیدرولیک و غیر هیدرولیک هستند. با انجام این اقدامات میتوانید رانندگی راحت و ایمنی را برای مدتی طولانی تجربه کنید.
سوالات متداول
چه چیزی باعث میشود فرمان به سختی بچرخد؟
متداولترین علت سفت شدن فرمان، نبود مایع کافی در سیستم فرمان است. نشت مایع از ناحیه شلنگ تحت فشار، دلیل این نشتی است و باید هر چه سریعتر رفع شود.
آیا خودم میتوانم مایع فرمان برقی را دوباره پر کنم؟
پر کردن روغن فرمان برقی فرآیندی آسان است که هر کسی میتواند آن را انجام دهد. با این کار ساده، میتوانید از عملکرد صحیح سیستم فرمان برقی خودروی خود اطمینان حاصل کنید. همیشه باید سطح مایعات خودرو را چک کنید و در صورت نیاز آنها را شارژ نمایید.
از کجا بفهمم به جعبه فرمان جدید نیاز دارم؟
علائمی مانند سفت شدن فرمان برقی هنگام چرخش به چپ یا راست یا هر دو جهت، نشت مایع و تولید سر و صدا، نشانههایی از خرابی جعبه فرمان هستند.